Historien om to tyveknægte fra New Orleans
Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 10:13

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=622702

bl.a. læse følgende om en 18-årig dreng, der stjal en skolebus, reddede
70 menneskers liv - og nu risikerer at ryge i fængsel for »ugerningen«:

==
5. september 2005 kl. 03:30

Er du tyv eller engel?
Af: Karl Erik Nielsen

BATON ROUGE: Læg mærke til navnet og mennesket Jabbar Gibson. Han bliver
en af denne tragedies ansigter, en af dem der kommer til at optræde i
historiebøgerne. Den 18-årige, fattige knægt risikerer en sigtelse for
groft tyveri, som hundredvis af andre gør i den lovløse by, som New
Orleans er blevet til efter oversvømmelserne, og ifølge straffeloven,
færdelsloven, Karnovs lovsamling og Newtons Lov er der ikke noget at
rafle om: Jabbar Gibson er en tyv, en looter, en af de rødder,
nationalgarden må skyde ned på stedet, og nu risikerer han at komme i
fængsel.

Hvad er hans brøde?

Han stjal en gul skolebus i New Orleans og kørte 70 sultne, tørstige,
dødstruede mennesker i sikkerhed i Houston, heriblandt en otte dage
gammel baby.

Almindelige folk
----------------

Rick Truss har ingen følelser til overs for banderne. Problemet er bare,
påpeger han, at langt de fleste tyve og forbrydere var almindelige folk
som han selv. Mennesker, der tog af hylderne uden at spørge, fordi de
skulle have mad, drikke, tørt tøj, bleer og andre nødvendigheder.
Myndighederne var ganske enkelt så længe om at sende redningsmandskab at
sted, at tyverier var de nødstedtes enestes udvej. For Rick Truss'
vedkommende skete det i to omgange. Først da han tirsdag aften blev
hentet i sin lejlighed på 3. sal af en båd - vandet var så højt, at han
trådte direkte fra sin altan og ned i båden - og blev sejlet ud til en
af byens evakueringscentraler. Undervejs gjorde de holdt ved et
supermarked.

»Vi tog vand, brød og ost, mens ejeren var til stede, og der var mange
andre end os,« fortæller Rick Truss, en hvid, midaldrende, affekteret
gentleman, der til daglig arbejder som overtjener på den berømte Café du
Monde. Et af de steder, man skal have drukket kaffe for at kunne sige,
man har været i New Orleans.

Dernæst skete det på selve evakueringscentralen, der viste sig at være
en bro på en af indfaldsvejene. Her boede Rick Truss sammen med et par
tusinde andre fra tirsdag til fredag. Tre døgn under bagende sol og uden
at kunne kravle i ly nogle steder for natten.

»Vi fik hele tiden at vide, at busserne var på vej, så vi blev der. Men
intet skete.«

Vand, mad og whisky
-------------------

I de tre dage manglede de ikke andet end solcreme. Ricks næse og ansigt
er slemt forbrændt. Vand og mad kom i en lind strøm fra de forladte
butikker - og folk fandt trøst i whiskyforsyninger, som aldrig løb
tørre.

»Det var med til at dulme folks utålmodighed og bekymringer. Det er
muligt, vi er simple tyveknægte, men jeg mener ikke, vi kunne handle
meget anderledes,« siger han.

Sagen i egen hånd
-----------------

Men hvad med Rick Truss, der drak stjålet vand og whisky? Og hvad med
Jabbar Gibson. Den 18-årige dreng kunne ikke holde ud at høre på folk,
der græd og klagede sig, og så besluttede han sig at tage sagen i egen
hånd. Han havde aldrig siddet bag rattet i en bus, men han lærte hen ad
vejen, og de 70 mennesker, han samlede op, vil altid være ham dybt
taknemmelige.

»Hvis det ikke var for ham, ville vi stadig være under vand i New
Orleans,« siger en af passagerne, Randy Nathan til Houston Chronicle.
Jabbar Gibsons bus var den første af alle, der nåede frem til den enorme
Astrodome i Houston, der nu fungerer som USAs største flygtningelejr.
Det tog ham 13 timer at køre dertil.

Redningsmandskabets egne busser kom først langt senere. Undervejs
skillingede passagererne sammen til vand, benzin og bleer til de små, og
de forventede at blive modtaget med åbne arme, når de nåede frem. Men de
tog fejl. Dørene var lukket, vagterne truede med at arrestere Jabbar
Gibson, og først efter pres fra Røde Kors fik flygtningene lov til at
komme ind.

Jabbar Gibson har ikke fortrudt sin gerning: »Jeg er ligeglad med, om
jeg bliver dømt, for jeg reddede mange mennesker,« siger han, og han kan
forvente at have det meste af nationen bag sig. Men en tyveknægt, det er
han, en rigtig god tyveknægt.
==

Og skal Jabbar nu i fængsel for at have stjålet en skolebus, og ført den
uden kørekort? Og hvad med Rick Truss - i bund og grund må alle der har
overlevet jo have overlevet ved at stjæle mad og drikke mv.

- Men det gælder naturligvis ikke for de mange mordere, eller dem der
hovedløst stjal fjernsyn og dvd-apparater. Som de jo i øvrigt næppe kan
bruge til noget, da byen nu bliver helt evakueret, og de alligevel ikke
kan have kosterne med.

--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 05-09-05 19:13

On Mon, 5 Sep 2005 11:13:22 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>rafle om: Jabbar Gibson er en tyv, en looter, en af de rødder,
>nationalgarden må skyde ned på stedet, og nu risikerer han at komme i

Selvfølgelig skal han straffes i et samfund hvor man vægter privat
ejendom over menneskeliv, der er allerede mange der har fået den
ultimative straf, nemlig et skud gennem deres syndige hoved, de burde
have vidst at tyveri for at overleve ikke giver straffritagelse.

N.Y.T. og W.P. har massevis af lignende beretninger fra øjenvidner.
Politi der holder hjælp tilbage og skyder på folk der begår indbrud i
fødevarebutikker for at få vand og mad.

Jeg havde ikke i min vildeste fantasi kunnet forestille mig et moderne
samfund, hvor en kynisme som ses i New Orleans finder sted. ;-(

Regards Croc®

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-05 19:53

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg havde ikke i min vildeste fantasi kunnet forestille mig et moderne
> samfund, hvor en kynisme som ses i New Orleans finder sted. ;-(

Kynismen er kendetegn på et ikke-homogent samfund.
Jo flere muhamedanere Danmark importerer, jo mere vil vi i en krise blive
som USA, eller værre.

Det er latterligt at gøre sig til dommer over om politiet er for hårdhændet
mod tyve.
En tyv kan stjæle en reservedel, der hindrer at nødhjælp til titusinder når
frem, så drab på tyv kan være en umådelig velgerning.I en
undtagelsestilstand som denne, er det såre normalt at man skyder på tyve og
spørger bagefter. Alt andet kan være dybt uansvarligt.
Intet samfund prioriterer penge højere end liv i særlig høj grad - alle
lande har sin kultur og USA står ikke meget tilbage for EU, udover at
ulandsområderne med de mange uuddannede sorte nødvendigvis nødvendigvis må
være, som vi ser det i disse dage i Lousianna.

Japan har en fantastisk solidaritet og en moral der gennemsyrer samfundet og
gør dem til extreme dydsmønstre sammenlignet med vesterlændinge - især vold,
tyveri og bedrag er næsten ikke-eksisterende. Men vedr naturkatastrofer er
staten hård - folk må selv forsikre sig. Yakuzaerne er i ved jordskælv et
fremragende hjælpekorps - men der er gode erfaringer med at satse på
selvansvarlighed og ikke lege barnepigestat og adlyde flæb - og derfor er
der ingen flæb. Den gode cirkel ønsker man ikke brudt - og det er nok een
årsag til at de lever så extremt længe sammenlignet med andre lande - at
både psykisk og fysisk sundhed er overlegen.

Tyrkiet ville nok være værre end USA - og det uland overvejer Fogh at optage
i et kristent, europæisk fællesskab!!!

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 20:03

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Jeg havde ikke i min vildeste fantasi kunnet forestille mig et moderne
> samfund, hvor en kynisme som ses i New Orleans finder sted. ;-(

Ja, jeg læste om en person fra Sri Lanka der var chokeret over hvad der
skete i New Orleans; noget sådant fandt nemlig slet ikke sted på Ceylon
under tsunami-katastrofen.

Situationen tjener mildest talt ikke til verdens eneste supermagts ære.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-09-05 19:30

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> under tsunami-katastrofen.
>
> Situationen tjener mildest talt ikke til verdens eneste supermagts ære.

Det gør den ikke, men der ER kæmpeforskel på tsunamien, og hvad der skete i
New Orleans. Da flodbølgen var væk på Sri Lanka, trak vandet sig tilbage,
mens hele N.O. som bekendt blev oversvømmet, og efter en orkan som havde
åbnet alle huse.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-05 19:40

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mens hele N.O. som bekendt blev oversvømmet, og efter en orkan som havde

Ceyloneseren tænkte nu nok på de bevæbnede røverbander o.lign.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-09-05 22:45

> Ceyloneseren tænkte nu nok på de bevæbnede røverbander o.lign.

Jamen, de kunne husere fordi ingen kunne komme til byen pga
oversvømmelserne, på Sri Lanka forsvandt vandet jo og myndigheder kunne køre
ind i firehjulstrækkere. Men bortset fra det, er der da naturligvis
kulturforskelle, - og hvis fx Hikkadua er, som da jeg var der, så var der
altså ikke meget for en røverbande at stjæle, dvs ingen supermarkeder eller
forretninger med radioer o.l. Utrolig venlige mennesker iøvrigt.

Fra : 3W

Dato : 05-09-05 20:39

> bl.a. læse følgende om en 18-årig dreng, der stjal en skolebus, reddede
> 70 menneskers liv - og nu risikerer at ryge i fængsel for »ugerningen«:

Selvfølgelig "risikerer" han fængsel, når han har brudt loven. Men jeg vil
godt væde fem kanelbrød på, at han selvfølgelig hverken bliver retsforfulgt,
endsige dømt.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 21:46

3W <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

> [...]
> godt væde fem kanelbrød på, at han selvfølgelig hverken bliver retsforfulgt,

Ja, anklager og dommer er jo også folkevalgt - ingen grund til at
forringe genvalgchancerne ...
--
Per Erik Rønne

Fra : 3W

Dato : 06-09-05 18:25

> Ja, anklager og dommer er jo også folkevalgt - ingen grund til at
> forringe genvalgchancerne ...

Hvad vil du have Per? Livstidsdommere eller folkevalgte. Du har nu
kommenteret kritisk om begge. Eller fortrækker du den danske model hvor
dommerene, på flot magttredelingsmanér, er udnævnt af justitsministeriet?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-05 19:20

> [...]

> kommenteret kritisk om begge. Eller fortrækker du den danske model hvor
> dommerene, på flot magttredelingsmanér, er udnævnt af justitsministeriet?

Jep.
--
Per Erik Rønne

Fra : 3W

Dato : 07-09-05 02:27

justitsministeriet?

> Jep.

Åh, ja. I Danmark er alting nu det bedste, ikke sandt?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-05 08:17

3W <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Åh, ja. I Danmark er alting nu det bedste, ikke sandt?

Næh, men vi slipper for at dommere og statsadvokater lægger hovedvægten
på chancen for genvalg ved at være »tough on crime«.

Det tyske uddannelsessystem er da også langt bedre end det danske. I
Tyskland deles børnene stadig efter 4. klasse, hvor Grundschule
afsluttes. De kommer så i Volksschule {til og med 9. klasse}, Realschule
{til og med 10. klasse, afsluttes med realeksamen} eller Gymnasienschule
{til og med 13. klasse, afsluttes med studentereksamen}, og
universiteternes uafhængighed er beskyttet af forfatningen.
--
Per Erik Rønne

Fra : 3W

Dato : 08-09-05 03:05

> Næh, men vi slipper for at dommere og statsadvokater lægger hovedvægten
> på chancen for genvalg ved at være »tough on crime«.

Du foretrækker de danske dommere, som ofte diskuteret i denne gruppe, er
"soft on crime"? Grov vold, voldtægter, drab. Altsammen noget man, selv
efter gentagne tilfælde, slipper afsted med kun mellem 6 måneder og 6 år.
Jeg håber ikke, at du eller dine nærmeste møder en af disse psykopater, som
lige er blevet løsladt efter 2/3 af en 18 måneders dom for grov vold.

Fra : Allan Riise

Dato : 08-09-05 06:46

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> som
> lige er blevet løsladt efter 2/3 af en 18 måneders dom for grov vold.

Se nyheder, før du begynder atudtale dig om straffe, og deres størrelser.

De nye strafferammer slår igennem nu.

--
Allan Riise