Tyrkiet og Grækenland
Fra : Knud Larsen

Dato : 02-09-05 18:06

Læste og så lidt om disse to EU og prospektlande i går.

I Tyrkiet er en kendt forfatter anklaget for at have skrevet om drabet på
armenerne i 1923, han står nu til tre års fængsel, hans bøger er blevet
brændt, og man har opfordret til at fjerne alle hans bøger fra biblioteker.
Iflg "Information" er der for øjeblikket 20 forfattere i fængsel for sådanne
"forbrydelser" og 40 afventer domme.

På BBC var der en udsendelse om hvordan asylansøgere bliver behandlet i
Grækenland. For at søge asyl skal man på politistationen og have et stempel,
her får asylsøgere at vide at de må komme igen i morgen, og i morgen, og i
morgen... Når de kommer igennem med at få stemplet, så må de selv finde et
sted at bo, beløbet staten betaler til asylsøgere er præcis nul kroner, og
de lever i noget som slår selv de værste blikskure i Afrika. Grækerne er
iøvrigt dem der er mest imod indvandrere i EU.
Hvorfor han man ikke hørt alverdens journalister kaste sig over landet, som
de gjorde - og gør - med Danmark?

Hvordan kan vi overhovedet have sådanne lande i klubben EU?

Fra : Per Hagemann

Dato : 02-09-05 19:18

> [...]
> som de gjorde - og gør - med Danmark?
>
> Hvordan kan vi overhovedet have sådanne lande i klubben EU?

Underlig sammenligning. Økonomisk støtte til asylsøgere og påstande om
folkemord har vel ikke noget med hinanden at gøre. Der er vist heller ingen
fælles EU-regler på disse områder.

I Tyrkiet er det forbudt at omtale bestemte folkemord, i Tyskland er det
forbudt at benægte et andet folkemord. I mine øjne er det samme grad af
knægtelse af ytringsmulighederne.

Tyrkiet skal ikke ind i EU, selv hvis de overopfyldte alle demokratikrav.
Som påpeget af Khadaffi er Tyrkiet en trojansk hest, selvom Troja ikke
ligger i Tyrkiet.

--
Sura 9:20 "De, som tror og udvandrer (fra deres hjem) og kæmper for Allahs
sag med deres ejendele og deres liv, har den højeste rang for Allahs åsyn.

Fra : Per Hagemann

Dato : 02-09-05 19:56

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tyrkiet skal ikke ind i EU, selv hvis de overopfyldte alle demokratikrav.
> Som påpeget af Khadaffi er Tyrkiet en trojansk hest, selvom Troja ikke
> ligger i Tyrkiet.

En rettelse til mig selv: Troja ligger faktisk i Tyrkiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-05 06:00

Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> En rettelse til mig selv: Troja ligger faktisk i Tyrkiet.

Endnu en rettelse: Trojas /ruiner/ ligger i det nuværende Tyrki, syd for
Hellespont.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 02-09-05 21:26

Knud Larsen wrote:
> [...]
> brændt, og man har opfordret til at fjerne alle hans bøger fra biblioteker.

Ja - de er galt på den der. Det er dog blevet væsentligt bedre den
seneste tid. Nu er emnet i det mindste oppe - mest akademisk - hvor det
før har været helt ikke-eksisterende.

Regeringen har dog som reaktion på den større selvkritik ligefrem
forbudt at skolebørn overhovedet hører om folkedrabet (måske endda
påbudt at benægte det - husker ikke hvor vidt de gik - men der er tale
om en klar skærpelse fra officiel side).

Der er dog næppe nogen tvivl om at Tyrkiet - også det officielle - er på
(langsom) vej mod erkendelse. Selvom den minimale rumlen der er ikke er
imponerende efter dansk standard, er det et kvantespring efter tyrkiske
forhold.

Problemet er at det strækker videre end 'bare' folkedrabet; det er hele
den Atatürske legende og samfundsindretning der reelt skal rives ned -
og det tager tid, da den er banket ind i hovederne på folk.

[om Grækenland og asyl]

> Hvorfor han man ikke hørt alverdens journalister kaste sig over landet, som
> de gjorde - og gør - med Danmark?

Det har vist med 'gode historier' at gøre. det er slet og ret en bedre
historie at DK mishandler end at Grækenland gør.

Folk i DK 'skammer' sig vist osse selv mere over sådanne ting (tror jeg).

> Hvordan kan vi overhovedet have sådanne lande i klubben EU?

Argumentet er vist at de ville være meget værre udenfor EU.

Det er givetvis rigtigt - men er også et evighedsargument man kan bruge
om stort set alt man forbedrer i mikroskala.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-09-05 23:57

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> [...]
> den Atatürske legende og samfundsindretning der reelt skal rives ned - og
> det tager tid, da den er banket ind i hovederne på folk.

Man ryger også i spjældet for at rapportere om drab på kurdere, - men det
hænger selvfølgelig også sammen med Atatyrk og nationalismen.

> [...]
> historie at DK mishandler end at Grækenland gør.
>
> Folk i DK 'skammer' sig vist osse selv mere over sådanne ting (tror jeg).

Jeg tror ikke de skammer sig i Grækenland, efter hvad jeg har læst om dem og
indvandrere.

> Argumentet er vist at de ville være meget værre udenfor EU.
>
> Det er givetvis rigtigt - men er også et evighedsargument man kan bruge om
> stort set alt man forbedrer i mikroskala.

Grækenland kom også kun med i klubben pga historien, siges det officielt fra
Bruxelles, eller vel uofficielt. De er på nogle områder lige så dårligt
kørende som Tyrkiet er, selv efter mange år i klubben.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-05 06:00

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor han man ikke hørt alverdens journalister kaste sig over landet, som
> de gjorde - og gør - med Danmark?

Hvorfor tror du dog at alverdens journalister kaster sig over Danmark,
fordi vi har indført en anstændig udlændingepolitik - anstændig over for
os etniske danskere?

Det er kun de kulturradikale der tror det. Reelt interesserer Danmark
ikke særligt meget i udlandet ...
--
Per Erik Rønne