GMO raps, Monsanto & Greenpeace
Fra : Per Rønne

Dato : 01-09-05 03:21

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.p
hp?pShow=Ritzau/RitArtVis.php&pRitVis=148917

læse følgende notits fra Ritzau:

==
EU-Kommissionen godkender omstridt raps

EU-Kommissionen har godkendt markedsføring af en omstridt genmodificeret
rapsplante fra biotekgiganten Monsanto, selv om et flertal af EU-lande
har stemt imod en godkendelse, heriblandt Danmark.

Rapsen, kendt som GT73, kan overleve sprøjtning med ukrudtsgiften
Roundup. Den er vidt udbredt i Nordamerika.

Dér har man ifølge kommissionen ikke konstateret skadevirkninger på
sundhed eller miljø. Rapsen bruges til dyrefoder og til industriformål.
Greenpeace beskylder imidlertid kommissionen for at overskride sine
beføjelser og for at hemmeligholde en 2500 sider tyk undersøgelse af
rapsens virkninger.

Studiet viser, at rotter, der blev fodret med genrapsen, efter blot 30
dage tabte 10 procent af deres kropsvægt og fik 16 procent større
levervægt sammenlignet med kontrolgruppen, siger Dan Belusa fra
Greenpeace.
==

Så er spørgsmålet blot hvordan Greenpeace kan kende indholdet af en 2500
sider tyk, hemmeligholdt rapport - især hvis det viser sig at den slet
ikke eksisterer. Det virker i hvert fald som om nogle gerne ønsker
brugen af GMOer udsat ad infinitum. Øko-fundamentalisterne.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 01-09-05 07:14

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke eksisterer. Det virker i hvert fald som om nogle gerne ønsker
> brugen af GMOer udsat ad infinitum. Øko-fundamentalisterne.

Øko-fundamentalisterne - godt de eksisterer.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-09-05 07:24

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Øko-fundamentalisterne - godt de eksisterer.

Hvorfor ?

Thorkild

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-09-05 09:00

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> [...]
> at den slet ikke eksisterer. Det virker i hvert fald som om nogle
> gerne ønsker brugen af GMOer udsat ad infinitum.

Hvad tror du formålet med GMO afgrøder i vid udstrækning er?

Hvis du vil have et mere nuanceret syn på emnet kan du med fordel læse:
http://www.zipstat.dk/cgi-bin/zipstat/zipklik.cgi?brugernavn=miljokemi&urlnavn=GMO&urlnr=6

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-09-05 09:18

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvad tror du formålet med GMO afgrøder i vid udstrækning er?
>
> Hvis du vil have et mere nuanceret syn på emnet kan du med fordel læse:
> [...]

Den rapport har da vist kun BTU værdi.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 01-09-05 09:38

> "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

Konklusion: "GMO kræver stor forsigtighed. Især hvis der bliver tale om
produkter med andre fordele end herbicidtolerance, eksempelvis med gener,
der koder for allellopatiske stoffer, risikerer man at forskyde den
naturlige balance, da spredning til den naturlige flora kan medføre
uhensigtsmæssige konkurrencefordele. Det lader dog heller ikke til, at GMO
vil blive den store frelse, som producenterne har lovet. Som så ofte før
findes sandheden altså mellem to yderpunkter, og vi mener, at så længe man
holder ovenstående argumenter for øje, er det ikke en dårlig idé at
fortsætte forskningen indenfor GMO."

Meget salomonisk . . . . JS

Fra : John Schmitt

Dato : 01-09-05 09:30

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad tror du formålet med GMO afgrøder i vid udstrækning er?
> Hvis du vil have et mere nuanceret syn på emnet kan du med fordel læse:
> [...]

Nuanceret - ja vel, der er mange usikkerheder, som der også redegøres for,
f.x. om spredning af gener, side 14:
"Den ene er til strandbeden en nær slægtning af foderroen. Risikoen menes
dog her ikke at være stor"

(man erkender en risiko, men mener ikke den er stor - man ved det ikke!))

"En-årige ukrudtsroer kan også få genet. Skulle dette ske, må de fjernes ved
håndkraft, ligesom man alligevel gør det i dag."

"NOAH er enig i, at risikoen for spredning af genet i Danmark er lav men
påpeger til gengæld, at den vil være større i mere sydlige lande såsom
Frankrig"

"Et større problem mener de imidlertid er truslen mod de økologiske
produktioner. Pollenspredning kan foregå over langeafstande, og for at
produkter kan være garanteret fri for genmodifikation, kan den økologiske
landmand være henvist til Samsø."

"I en rapport fra Miljøstyrelsen (Miljøstyrelsen. 1997) understreger man
ligeledes risikoen for spredning til andre bede-sorter i sydligt beliggende
lande. . . Det fremgår ligeledes, at pollen fra beder spredes op til 8 km og
understøtter dermed NOAHs bekymring for den økologiske roe"

"Det lader til, at der ikke vil være store problemer med genoverførsel."
(sagt på en anden måde, der _er_ problemer, men med den viden vi har, tror
vi at de ikke er store, men vi ved det ikke!)

"Det største problem er, hvis GMO-roer bliver ukrudt i andre afgrøder, men
de kan stadig fjernes med håndkraft, hvilket alligevel er almindelig
praksis. Endelig er der selvfølgelig muligheden for uforudsete effekter men
intet tyder på, at sådanne findes."

Det er jo netop kendetegnet ved uforudsete effekter, at man ikke kan
forudsige dem og derfor heller ikke ved om de findes!

Tak for indsigten i hvor nuanceret det kan beskrives

JS

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-09-05 14:34

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev:

> Tak for indsigten i hvor nuanceret det kan beskrives

Det korte af det lange er, at man med de nuværende GMO-produkter ikke
umiddelbart kan forvente problemer med spredning til naturen.
Eksempelvis pesticidtolerant majs (her glyphosat) udgør ikke den store
risiko for spredning til og konkurrence med den naturlige vegetation
udenfor markerne da, man ganske simpelt ikke anvender glyphosat i
naturen. Men problemerne kan opstå, hvis man begynder at indbygge gener
der koder for allelopatiske stoffer (groft sagt naturens egne
pesticider) hvor planter der koder for disse gener kan udkonkurrere den
naturlige vegetation.

Oveni det er årsagen til GMO-planter desværre i vid udstrækning ikke at
give bedre produkter men derimod at øge indtægterne hos GMO-
producenterne. Eksempelvis er GMO-planter ofte sterile så der år efter
år skal købes ny såsæd hos producenterne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-09-05 14:34

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev:

> Meget salomonisk . . . . JS

Men sandt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-09-05 14:35

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev:

> Den rapport har da vist kun BTU værdi.

Tja eller også forstår du bare ikke hvad der står og har utvivlsomt
ikke læst referencerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-09-05 16:20

> Tja eller også forstår du bare ikke hvad der står og har utvivlsomt
> ikke læst referencerne.

Nej Morten, når jeg ser forfatterlisten er der andre rapporter jeg hellere
vil læse. Til eksempel vil jeg hellere se en rundbordsdebat fra Sydafrika
med Lomborg i panelet.

Thorkild

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-09-05 17:03

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev:

> Nej Morten, når jeg ser forfatterlisten er der andre rapporter jeg
> hellere vil læse.

Du kender helt sikkert ikke en eneste af forfatteren og har utvivlsomt
ikke begreb skabt om dette emne (endsige alle de andre emner du
"debatterer")

> Til eksempel vil jeg hellere se en
> rundbordsdebat fra Sydafrika med Lomborg i panelet.

Lomborg er samfundsfagligt uddannet og har IKKE forstand på GMO eller
miljøspørgsmål i det hele taget.
Det Lomborg kan er at foretage, i øvrigt interessante og vigtige,
beregninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 01-09-05 17:58

> Du kender helt sikkert ikke en eneste af forfatteren og har utvivlsomt
> ikke begreb skabt om dette emne (endsige alle de andre emner du
> "debatterer")

Enhver der vil lave noget sammen med dig kan jeg ikke tage alvorlig, du er
ganske enkelt så langt ude man skrotter hvad du siger.

> Lomborg er samfundsfagligt uddannet og har IKKE forstand på GMO eller
> miljøspørgsmål i det hele taget.
> Det Lomborg kan er at foretage, i øvrigt interessante og vigtige,
> beregninger.

Du når ikke Lomborg til der hvor sokkeholderne begynder.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 03:20

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> Du når ikke Lomborg til der hvor sokkeholderne begynder.

Går du med sokkeholdere?

Jeg ved ikke engang hvor man får fat i sådanne ...
--
Per Erik Rønne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-09-05 09:00

> [...]

> Enhver der vil lave noget sammen med dig kan jeg ikke tage
> alvorlig, du er ganske enkelt så langt ude man skrotter hvad du

Du er ved at komme ud hvor du ikke kan bunde Thorkild.

> Du når ikke Lomborg til der hvor sokkeholderne begynder.

Du er da for skæg Thorkild.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin K

Dato : 01-09-05 12:22

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> EU-Kommissionen har godkendt markedsføring af en omstridt genmodificeret
> rapsplante fra biotekgiganten Monsanto, selv om et flertal af EU-lande
> har stemt imod en godkendelse, heriblandt Danmark.

Det er sådan noget, der får mig til at være EU-skeptiker. Hver gang der er
EU-valg/afstemning bliver vi tudet ørerne fulde af floskler om, at EU er
godt for miljø og folkesundhed, og at det kun handler om at fastsætte
minimumsstandarder, og at hvert enkelt land sagtens kan beslutte at gå
videre, altså at indføre skrappere miljøregler end EU.

Men når det kommer til stykket holder det bare aldrig. Der har også lige
været det med mærkning af fødevarer, hvor forbrugerministeren udtalte, at vi
ifølge EU kun kunne få lov at lave en ordning, hvor det var frivilligt om
virksomhederne ville deltage.