Thor P og Elsam
Fra : Martin

Dato : 31-08-05 08:46

Nogen der lige på hånden ved hvor Thor P har sin valgkreds?

Rygterne i el-branchen går nu på at Eltra flytter fra Fredericia til
Vejle, og Elsam flytter til et nyt domicil somewhere Nordsjælland.

Det er jo interessant, specielt i betragtning af at der fra politisk
hold er et samstemmende ønske om at statslige virksomheder og
videnscentre skal væk fra hovedstadsområdet.

Har vi en nepotismesag?

Martin

Fra : Frank

Dato : 31-08-05 09:11

Hej

>Nogen der lige på hånden ved hvor Thor P har sin valgkreds?

Tja, han er ugens politiker på Venstres hjemmeside og der står:

Valgt i Hillerød-kredsen, Frederiksborg Amt

>Rygterne i el-branchen går nu på at Eltra flytter fra Fredericia til
>Vejle, og Elsam flytter til et nyt domicil somewhere Nordsjælland.

Tja, med de fusioner der er sket i branchen giver det ikke nogen mening at
have landets største energiproducent til have hovedkontor i et lille
fiskerleje på Jyllands østkyst. Det giver god mening at flytte hovedkontoret
til eller nær magtens centrum. Og hvad enten man kan lide det eller ej er
det ikke Skærbæk.

>Det er jo interessant, specielt i betragtning af at der fra politisk
>hold er et samstemmende ønske om at statslige virksomheder og
>videnscentre skal væk fra hovedstadsområdet.

Dettte ønske er vist mere noget der drages frem ved festlige lejligheder når
man skal pacificerer provinspolitikere, end et mål der ønskes opflydt. Der
kunne f.eks. være meget fornuft i at flytte Kort og Matrikkelstyrelsen til
Ålborg, det eneste sted i landet hvor man uddanner landmålere, men det er jo
ikke sket....

>Har vi en nepotismesag?

Næppe, mere en livlig fantasi.....

Mvh
Frank
--

Husk at krigen i Irak er ført på samme folkeretslige grundlag som krigen om
Kosovo

Fra : Per Rønne

Dato : 31-08-05 09:25

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
> Ålborg, det eneste sted i landet hvor man uddanner landmålere, men det er jo

Næh, landmålerne er jo stærkt imod idéen, også efter at man flyttede
landmåleruddannelsen til Ålborg.
--
Per Erik Rønne

Fra : Leo

Dato : 31-08-05 10:49

> [...]
hovedkontoret
> til eller nær magtens centrum. Og hvad enten man kan lide det eller ej er

Den sidste sætning kan man ikke være uenig i, men man kunne vel argumentere
for, at det meste af det arbejde, der udføres på et hvilket som helst
hovedkontor, stort set er administrativt og derfor strengt taget lige så
godt kunne udføres fx i Skærbæk.
Man kan spørge sig selv, om der er så hyppige personlige kontakter mellem
koncernledelsen og andre interessenter, at det nødvendiggør flytning af et
hovedsæde. Og - hvis det er tilfældet, at der er så mange og så hyppige
samtaler mellem en privat virksomhed og offentlige myndigheder synes jeg,
man med rette kan spørge, om direktøren samtidig er i stand til at varetage
sine administrative pligter, skønt det naturligvis er virksomhedens
hovedpine, samt om den person, der til varetage forhandlingerne har det
rette mandat, hvis forhandlingerne ikke kan foretages 1½ time fra
virksomheden - og om den offentlige myndighed er under ikke-ønsket
indflydelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-08-05 09:16

http://www.ft.dk/BAGGRUND/Biografier/Thor_Pedersen.htm

> Rygterne i el-branchen går nu på at Eltra flytter fra Fredericia til
> Vejle, og Elsam flytter til et nyt domicil somewhere Nordsjælland.

Jeg hører ikke sådanne rygter. Eltra har jeg aldrig hørt om, og Elsam
bestemmer vel selv hvor det vil placere sin domicil.

> Det er jo interessant, specielt i betragtning af at der fra politisk
> hold er et samstemmende ønske om at statslige virksomheder og
> videnscentre skal væk fra hovedstadsområdet.

Det var da en gyselig idé. Det er også spørgsmålet om hvor meget
virksomhed og videnscenter der vil være tilbage, når medarbejderne ikke
flytter med ud på Lars Tyndskids mark.

> Har vi en nepotismesag?

Næh, hvorfor dog det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 02-09-05 07:21

Per Rønne skrev:

> http://www.ft.dk/BAGGRUND/Biografier/Thor_Pedersen.htm

> Jeg hører ikke sådanne rygter. Eltra har jeg aldrig hørt om, og Elsam
> bestemmer vel selv hvor det vil placere sin domicil.

Det er en meget naiv tankegang fra dig. Det er jeg ikke vant til.

> Det var da en gyselig idé. Det er også spørgsmålet om hvor meget
> virksomhed og videnscenter der vil være tilbage, når medarbejderne ikke
> flytter med ud på Lars Tyndskids mark.

Ja så kan de højtuddannede snobberøve gå på cafe til
understøttelsen er brugt op og højlydt forkynde deres mavesurhed.

> Næh, hvorfor dog det.

Fordi du er blind som en muldvarp

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-05 09:30

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Ja så kan de højtuddannede snobberøve gå på cafe til
> understøttelsen er brugt op og højlydt forkynde deres mavesurhed.

Og du fatter tilsyneladende ikke, at en vidensvirksomhed ikke kan flytte
til provinsen, hvis medarbejderne nægter at flytte med. Resultatet vil
naturligvis være at medarbejderne i stedet danner deres egen virksomhed,
mens den oprindelige, der er flyttet til Lars Tyndskids mark, går
konkurs.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 05-09-05 07:23

Per Rønne skrev:

> [...]
> naturligvis være at medarbejderne i stedet danner deres egen virksomhed,
> mens den oprindelige, der er flyttet til Lars Tyndskids mark, går

Det er da det rene vrøvl du kommer med. Medarbejdere der ikke har lyst
til at flytte med, brænder enten for lidt for deres job, eller også
har de igennem en tid været på spring for at skifte.
Hvor har du disse fakta fra????

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 07:55

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> [...]
> til at flytte med, brænder enten for lidt for deres job, eller også
> har de igennem en tid været på spring for at skifte.

Det er ikke tilfældigt at disse vidensvirksomheder ikke vil flytte,
fordi de ved at medarbejderne ikke vil flytte med. Selv jyske direktører
med virksomhed i København ved det, og har da også fortalt det til mig.

Livet må da også bestå af andet end arbejde. Personligt ville jeg da
heller ikke kunne holde ud at bo i en lille by som Århus - jeg er da
også abonnent på Det kongelige Teater, i denne sæson med et rent
Traviata«, Monteverdis »Il Riturno d'Ulisse in Patria«, Puccinis
mangler noget klassisk ballet ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 05-09-05 09:10

Per Rønne skrev:

> Det er ikke tilfældigt at disse vidensvirksomheder ikke vil flytte,
> fordi de ved at medarbejderne ikke vil flytte med. Selv jyske direktører
> med virksomhed i København ved det, og har da også fortalt det til mig.

Tjah, der er nok lidt om snakken, og generalt er det heller ikke noget
man skal lovgive sig ud af eller tvinge folk ind i, gud forbyde det.
Kald det hellere en naturlig udvikling, hvor verden vil komme til at
bestå af nogle enorme metropoler, med noget omgivende produktionsland
til at brødføde disse, (Judge Dredd?).

> [...]
> også abonnent på Det kongelige Teater, i denne sæson med et rent
> Traviata«, Monteverdis »Il Riturno d'Ulisse in Patria«, Puccinis

ROTFLMAO!
Nogle gange er du simpelthen et nummer for skrapt. Din uhyrlige kynisme
i intellektualismens navn osv osv. HA, det er morsomt.

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 12:25

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> ROTFLMAO!
> Nogle gange er du simpelthen et nummer for skrapt. Din uhyrlige kynisme
> i intellektualismens navn osv osv. HA, det er morsomt.

Jeg kan nu ikke se nogen kynisme her; hvis man kan lide klassisk ballet
og opera er de bare ikke til den danske provins, man skal søge hen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 09-09-05 13:12

Per Rønne skrev:

> Jeg kan nu ikke se nogen kynisme her; hvis man kan lide klassisk ballet
> og opera er de bare ikke til den danske provins, man skal søge hen.

Men hvad hulen har det med ingeniør-arbejdspladser at gøre????
Hvordan fik du drejet samtalen hen på en kæphest? )))

De ingeniører jeg kender aner knap nok vi har en opera.

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 16:06

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Men hvad hulen har det med ingeniør-arbejdspladser at gøre????
> Hvordan fik du drejet samtalen hen på en kæphest? )))
>
> De ingeniører jeg kender aner knap nok vi har en opera.

De gider bare ikke flytte til provinsen. I øvrigt har jeg selv haft jobs
hvor jeg betegnedes som »software ingeniør«; jeg er magister med
hovedfag i datalogi. De fleste andre ansatte sådanne steder er så
cand.polyt.er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-09-05 16:36

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> hvor jeg betegnedes som »software ingeniør«; jeg er magister med
> hovedfag i datalogi. De fleste andre ansatte sådanne steder er så

Du skal da være glad for de opgraderede dig.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 17:25

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Du skal da være glad for de opgraderede dig.

På Københavns Universitets matematisk-fysiske faggruppe opfatter man det
nu som en NEDgradering. Min embedseksamen var i øvrigt normeret til seks
år, mod kun fem år for civilingeniørerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-09-05 18:43

> [...]
> nu som en NEDgradering. Min embedseksamen var i øvrigt normeret til seks
> år, mod kun fem år for civilingeniørerne.

Mon ikke alle her i gruppen er klar over du ikke lever op til din grad. En
normal cand. polyt er vist bedre stillet end dig.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 09-09-05 20:14

Hello, Thorkild!
You wrote on Fri, 9 Sep 2005 19:43:25 +0200:

TP> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
??>> Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:
??>>
> [...]

TP> Mon ikke alle her i gruppen er klar over du ikke lever op til din grad.
TP> En normal cand. polyt er vist bedre stillet end dig.

Alle her i gruppen er klar over at Thorkild ikke forsømmer en lejlighed til
at (uberrettiget) nedgøre meddebatører og fremhæve sig selv som:
_Superthorkild_ - LOL!

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-05 17:50

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en
meddelelse
> Hello, Thorkild!
> >
> Alle her i gruppen er klar over at Thorkild ikke forsømmer
> en lejlighed til at (uberrettiget) nedgøre meddebatører
> og fremhæve sig selv som: _Superthorkild_ - LOL!

Desværre er han ikke den eneste - jf. fx Egon Stich, der er
misundelig på akademikerne, hvorfor han bruge en lidet
konstruktiv facon med at forsøge at nedgøre dem, fremfor
selv at tage en akademisk uddannelse, hvis han er så
misundelig.

--
ahw

Fra : Egon Stich

Dato : 10-09-05 19:48

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konstruktiv facon med at forsøge at nedgøre dem, fremfor
> selv at tage en akademisk uddannelse, hvis han er så

Uha...
Nu har jeg virkelig gjort noget utilgiveligt.
Jeg har påtalt "akademikerhovmodet".
Og det kan jo sandelig få nogle op af stolene..
Jeg kalder det sammenspisthed og misforstået loyalitet.
Der er ingen grænser for, hvad nogle kan slippe af sted med, vel vidende, at
"standen" beskytter een.
Og det er jo egentlig forkert, at optræde således?
Ikke?

MVH
Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 09:21

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:QUFUe.613$mb4.375@news.get2net.dk...
> [...]
> med, vel vidende, at
> "standen" beskytter een.
> Og det er jo egentlig forkert, at optræde således?

En af mine venner var en gang medlem af DKP - han sagde at
der var en tendens blandt partiets medlemmer at udvise denne
akademikerforagt, men han sagde at det bestemt ikke var
partiets politik. Man skulle bestemt bruge akademikerne til
det fælles arbejde -og det førte da også til samarbejde
mellem arbejderklassen og akademikerne til stor gavn for
oplysningsniveauet i samfundet.

Tænk på fx maler-rapporten, om hjerneskader blandt malere -
min far var bryggeriarbejder på Carlsberg og blev - som han
udtrykker det "høreskadet af 2. grad" (hvad det så end må
være) - han stod ved samlebåndet i mange år og fik ødelagt
hørelsen fordi det ikke var firmaets politik at ofre penge
på arbejdernes sikkerhed.
Havde der været et bedre samarbejde mellem akademikere og
arbejdere dengang, ville han måske have haft normal hørelse
i dag.

Jeg har bestemt mødt hovmodige akademikere, men jeg har
såmænd også mødt hovmodige og nedladende håndværkere: "Det
kan du ikke finde ud af..." holdningen.

Derfor vil jeg betegne det som dumhed at man blot nedgør
folk som følge af deres job eller uddannelse i stedet for at
se på hvad det er for holdninger, de har.

Din akademikerforagt lyser ud af det, du skriver, og det er
bestemt ikke andet end en grov generalisering og mangel på
omtanke.

Når du ellers har nogle fornuftige synspunkter på mange
ting, så svækker det disse, når du udtrykker denne foragt
over for folk, du ikke kender, blot fordi de er akademikere.
--
ahw

Fra : Egon Stich

Dato : 11-09-05 13:21

> [...]
> det fælles arbejde -og det førte da også til samarbejde
> mellem arbejderklassen og akademikerne til stor gavn for

Selvfølgelig vil det da være til samfundets gavn, om akademikere og
"almindelige mennesker" kan arbejde sammen.
Mod fælles mål.
Men der er nok, desværre, lang vej igen.
Det hænger sammen med klassesamfundet, som jo ikke er dødt, selvom
liberalister påstår noget andet.

> [...]
> Havde der været et bedre samarbejde mellem akademikere og
> arbejdere dengang, ville han måske have haft normal hørelse

Jeg tror, jeg husker rigtigt, når "malerrapporten" stammede fra RUC.
Som jo var det første forsøg på, at uddanne mennesker, i stedet for
"herrefolk".
Og det var bestemt gavnligt.
Angående sikkerhed på arbejdspladser, er det jo nok, desværre, stadig en
kendsgerning, at det er visse dele af akademikere, der står i spidsen for
modstanden for at bedre denne.
Penge taler mere, end menneskelighed.

>Jeg har bestemt mødt hovmodige akademikere, men jeg har
> såmænd også mødt hovmodige og nedladende håndværkere: "Det
> kan du ikke finde ud af..." holdningen.

Absolut.
Det har nok alle.
Men konsekvenserne for samfundet, er nok forskellige for de to grupper..

> Derfor vil jeg betegne det som dumhed at man blot nedgør
> folk som følge af deres job eller uddannelse i stedet for at
> se på hvad det er for holdninger, de har.

Jamen jeg ved da godt, at jeg generalisere.
Og jeg kan her bemærke, at jeg ikke finder f.ex. dine holdninger specielt
tåbelige
Sådan i store træk....
MEN: Der findes, desværre, en hel del, der netop pga. uddannelse og
muligheder i høj grad misbruger samme til skade for flertallet.
Her tænker jeg specielt på DJØFere.
De har, som hovedregel, ingen andre holdninger, end rent egoistisk
pengebegær.

> Din akademikerforagt lyser ud af det, du skriver, og det er
> bestemt ikke andet end en grov generalisering og mangel på
> omtanke.

Igen: Jeg ved godt, at jeg generaliserer.
Og der er da sandelig akademikere, jeg ikke har noget som helst imod.
Fortrinsvis indenfor de humanitære grene.
Uden dem, var der mange litterære oplevelser, man havde været foruden.
Men omtalte er jo heller ikke dem, der mest fører sig frem i diverse
"tænketanke", eller deltager i afmonteringen af vælfærdssamfundet. Under
dække af en påstået "faglighed".
Hovedsagelig for egen vindings skyld.

> [...]
> ting, så svækker det disse, når du udtrykker denne foragt
> over for folk, du ikke kender, blot fordi de er akademikere.

Point taken
Men: Der er sgu nogle af dem, der i den grad påkalder sig foragt.
Og jeg kan ikke lide den "standsbevisthed", der gør, at man for enhver pris
beskytter kolleger.
Uanset hvad..
Et hurtigt exempel er jo lægers måde at beskytte standen på, ved aldrig at
deltage i kritik af fæller, hvor berettiget denne end måtte være.
Eller, hvad hedder nu ham, der er formand for CEPOS.?
Der må da findes fagfolk, der VED at manden ganske enkelt udfører en
luddertjeneste for liberalfascistiske fantaster.
Alligevel: Tavshed...

MVH
Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 18:41

> [...]
> en
> luddertjeneste for liberalfascistiske fantaster.

Jeg er blot imod grove generaliseringer - det er alt - og det er
bestemt ikke socialistisk tankegang at angribe akademikere - det
var ikke DKPs politik, det er ikke SF's eller Enhedslistens, og det
er ikke noget, der findes i et eneste socialistisk parti, jeg
kender til - men naturligvis har du da lov til at mene som du gør
alligevel - jeg er så bare uenige.

Tåber findes allevegne - også blandt akademikere - men der er ingen
grundlag for at mene at det er et generelt billede, du tegner her.

---
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 19:15

Arne H. Wilstrup <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> wrote:

> [...]
> er ikke noget, der findes i et eneste socialistisk parti, jeg
> kender til - men naturligvis har du da lov til at mene som du gør

Er der overhovedet noget parti i folketinget, der har den holdning?
»Selv« Dansk Folkeparti har da to teologer, en cand.merc.jur. {Kristian
Thulesen Dahl} og en næsten-cand.jur. {Morten Messerschmidt} i
folketingsgruppen. Sidstnævnte burde, hvis han ellers har fulgt normeret
studietid, have kunnet skrive sit speciale i løbet af sommerferien; en
opgave på max 20 sider kan vel højst tage en måned at skrive ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-05 19:42

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
meddelelse

> Er der overhovedet noget parti i folketinget, der har den
> holdning?

Der skal da nok være nogen tåbenakker dér med den holdning,
men de holder den nok for sig selv.

> »Selv« Dansk Folkeparti har da to teologer, en
> cand.merc.jur. {Kristian
> Thulesen Dahl} og en næsten-cand.jur. {Morten
> Messerschmidt} i
> folketingsgruppen.

[..] netop - synspunktet er primitivt og generaliserende -
og det vidner om mangel på omgang med folk med akademisk
baggrund i det daglige - han har dog erkendt at det er
generaliserende - hvilket dog ikke ændrer på at det med at
der er "langt igen" før akademikere kommer "ned på jorden"
ikke holder for en nærmere prøvelse - nogle er idioter,
bestemt, men jeg har ikke indtrykket af at det længere er de
fleste.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 05:55

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Der skal da nok være nogen tåbenakker dér med den holdning,
> men de holder den nok for sig selv.

Ja, men så som enkeltpersoner; intet /parti/ har en så tåbelig holdning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-09-05 12:31

den

> Ja, men så som enkeltpersoner; intet /parti/ har en så
> tåbelig holdning.

Når du endelig skal kløve ord, som du jo er en sand mester
i, så består folketinget IKKE af partier, men af 179
folketingsmedlemmer. I folketinget og i forhold til
grundloven er medlemmerne muligvis medlemmer af et parti,
men det er sagen uvedkommende. Folketinget består af
medlemmer = enkeltpersoner, der repræsenterer et antal
vælgere iht. grundlov og valglov.

Når jeg altså skriver at der nok er nogen tåbenakker, der
har det pågældende synspunkt, så er det formelt korrekt
skrevet, hvor jeg har været så venlig at tage udgangspunkt i
at du mener enkeltpersoner.

Mener du partier, så er det i hvert fald ikke noget, der
findes i folketinget formelt set.

æv-bæv-bussemand-sure-tæer- i -saftevand.

--
ahw