/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Kritik af politisk hæfte søges
Fra : Kim2000


Dato : 29-08-05 16:09

Jeg har skrevet et hæfte til samfundsfag. Det har følgende overskrifter:

Politik i Danmark
Demokratiteorier

Valg, vælgere og partier

Interesseorganisation og partier

Folketinget og den politiske proces

Økonomi

De økonomiske balanceproblemer

Livsformer

Partier i Folketinget

Jeg søger først og fremmest kritik af hæftet, som du kan hente GRATIS
(derfor antager jeg det er okay at "reklamere" i dette politiske forum).

Adressen er www.damat.dk

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Kim


--
www.damat.dk kan du hente Samfundet omkring os gratis.
Din Computer er et online computerblad, som kan hentes 6 gange om året -
gratis.
www.damat.dk



 
 
Peter K. Nielsen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 29-08-05 21:10


"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
news:TxFQe.82$3c7.6@news.get2net.dk...

Hvilket klassetrin skal det bruges på???


Peter
>
>



Kim2000 (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 29-08-05 21:32


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:43136b8a$0$2351$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
> news:TxFQe.82$3c7.6@news.get2net.dk...
>
> Hvilket klassetrin skal det bruges på???
>

Hæftet er lavet i forbindelse med jeg selv tog samfundsfag på HF og
siden havde en del vikariater som samfundsfaglærer, så er indholdet
stille og roligt blevet opbygget. Jeg forestiller mig derfor 9-10 kl. og
HF niveau c. Jeg mener selv jeg (når det er endelig revideret,
bearbejdet osv) kan benytte det fra måske 9. klasse (jeg er ikke
samfundsfaglærer). Er det mon for optimistisk? Naturligvis må hæftet
ikke stå alene dog, men nærmere som et repetionsværktøj.

mvh
Kim



Peter K. Nielsen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 29-08-05 22:41


"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
news:FgKQe.144$iY6.60@news.get2net.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> news:43136b8a$0$2351$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
>> news:TxFQe.82$3c7.6@news.get2net.dk...
>>
>> Hvilket klassetrin skal det bruges på???
>>
>
> Hæftet er lavet i forbindelse med jeg selv tog samfundsfag på HF og siden
> havde en del vikariater som samfundsfaglærer, så er indholdet stille og
> roligt blevet opbygget. Jeg forestiller mig derfor 9-10 kl. og HF niveau
> c. Jeg mener selv jeg (når det er endelig revideret, bearbejdet osv) kan
> benytte det fra måske 9. klasse (jeg er ikke samfundsfaglærer). Er det mon
> for optimistisk? Naturligvis må hæftet ikke stå alene dog, men nærmere som
> et repetionsværktøj.

JA - ikke for at virke arogant eller bedrevidende, men jeg havde troet det
var til brug i 6.-7- klasse

Hvis oplysningerne i hæftet er nye for elever på HF niveau, så vil jeg sige
at folkeskolen har svigtet gevaldigt.

Men det er dig der er lærer, så du ved nok bedst hvad elever i dag ved om
det samfund de lever i, men mine forventninger til de unge mennesker jeg
møder ligger på et væsentlig højere niveau - måske derfor jeg så ofte bliver
skuffet over deres almen viden.

Hvad mener i andre i gruppen om niveauet generelt?? Bør man vide disse ting
i 7 klasse, eller er det mig der stiller for store krav??

Peter



Kim2000 (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 30-08-05 18:54


> JA - ikke for at virke arogant eller bedrevidende, men jeg havde troet
> det
> var til brug i 6.-7- klasse
>
> Hvis oplysningerne i hæftet er nye for elever på HF niveau, så vil jeg
> sige at folkeskolen har svigtet gevaldigt.

Nu underviser man i samfundsfag fra 8. klasse

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Samfundsfag/preambel.html

Jeg startede med at lave hæftet da jeg gik på HF og det meste af det,
der er i hæftet har vi gennemgået i større eller mindre omfang.


> Men det er dig der er lærer, så du ved nok bedst hvad elever i dag ved
> om det samfund de lever i, men mine forventninger til de unge
> mennesker jeg møder ligger på et væsentlig højere niveau - måske
> derfor jeg så ofte bliver skuffet over deres almen viden.
>
> Hvad mener i andre i gruppen om niveauet generelt?? Bør man vide disse
> ting i 7 klasse, eller er det mig der stiller for store krav??
>

Det synes jeg du gør. Jeg har undervist i samfundsfag i 9.klasse, hvor
det kan være et problem bare at kunne 5-6 ministere. Jeg synes heller
ikke begreber som betalingsbalance, indkomstpolitik osv osv er noget som
elever på 12-14 år bør have på plads. De skal også have lov til at være
børn. (Derfor er jeg også imod at sænke stemmeretten til 15).

Som man kan se på
http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Samfundsfag/slutmaal.html

så er det vist nærmere slutmål det som hæftet har fat i, det passer også
meget godt med HF niveau c, der vel generelt er 10 klasses + lidt
mere(?)

mvh
Kim



Peter K. Nielsen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 30-08-05 21:06


"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
news:g31Re.19$lb5.2@news.get2net.dk...
>
>> JA - ikke for at virke arogant eller bedrevidende, men jeg havde troet
>> det
>> var til brug i 6.-7- klasse
>>
>> Hvis oplysningerne i hæftet er nye for elever på HF niveau, så vil jeg
>> sige at folkeskolen har svigtet gevaldigt.
>
> Nu underviser man i samfundsfag fra 8. klasse

måske burde man starte langt før
>
> http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Samfundsfag/preambel.html
>
> Jeg startede med at lave hæftet da jeg gik på HF og det meste af det, der
> er i hæftet har vi gennemgået i større eller mindre omfang.

jamen det er så mænd ikke fordi der er noget forkert i dit hæfte (bortset
fra det som jeg har sendt dig på mail) Min pointe er at det der står i dit
hæfte burde være almen viden langt tidligere - det er jo ikke noget du kan
gøre for (du gør jo dit for at råde bod på det)
>
>
>> Men det er dig der er lærer, så du ved nok bedst hvad elever i dag ved om
>> det samfund de lever i, men mine forventninger til de unge mennesker jeg
>> møder ligger på et væsentlig højere niveau - måske derfor jeg så ofte
>> bliver skuffet over deres almen viden.
>>
>> Hvad mener i andre i gruppen om niveauet generelt?? Bør man vide disse
>> ting i 7 klasse, eller er det mig der stiller for store krav??
>>
>
> Det synes jeg du gør. Jeg har undervist i samfundsfag i 9.klasse, hvor det
> kan være et problem bare at kunne 5-6 ministere. Jeg synes heller ikke
> begreber som betalingsbalance, indkomstpolitik osv osv er noget som elever
> på 12-14 år bør have på plads. De skal også have lov til at være børn.
> (Derfor er jeg også imod at sænke stemmeretten til 15).
>
> Som man kan se på
> http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Samfundsfag/slutmaal.html
>
> så er det vist nærmere slutmål det som hæftet har fat i, det passer også
> meget godt med HF niveau c, der vel generelt er 10 klasses + lidt mere(?)

mine betragtninger omkring hæftets niveua var ikke en kritik at dit hæfte
som sådan -snarere mod folkeskolen

Peter



Kim2000 (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 30-08-05 21:38


> jamen det er så mænd ikke fordi der er noget forkert i dit hæfte
> (bortset
> fra det som jeg har sendt dig på mail) Min pointe er at det der står i
> dit hæfte burde være almen viden langt tidligere - det er jo ikke
> noget du kan gøre for (du gør jo dit for at råde bod på det)

Når man hører politikere snakke om at sænke stemmeretten til 15 år, så
tvivler jeg på, at de samme politikere ved hvor lidt teenagere ved om
det samfund de er en del af. Erhard Jacobson sagde engang, at det
samfund man kæmpede for som 20-årige, ville man direkte vende sig imod
ti år senere. Jeg tror Erhard havde ret.

>> så er det vist nærmere slutmål det som hæftet har fat i, det passer
>> også meget godt med HF niveau c, der vel generelt er 10 klasses +
>> lidt mere(?)
>
> mine betragtninger omkring hæftets niveua var ikke en kritik at dit
> hæfte som sådan -snarere mod folkeskolen
>

I know

mvh
Kim



Bo Warming (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 31-08-05 04:11

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
news:Gs3Re.322$oZ1.167@news.get2net.dk...
>> mine betragtninger omkring hæftets niveua var ikke en kritik at dit hæfte
>> som sådan -snarere mod folkeskolen
>>
>
> I know

Ifølge Politikens forside idag er S faldet til patten og glistrupske ideer
om at man skal lære noget og ikke blot parkeres, BLIVER NU LOV

Flere tests og mindre magt til radikale - og selv lærerforeningen stritter
ikke vildt imod, så de radikales magt er brudt og SF og EL ignoreres



Per Hagemann (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Hagemann


Dato : 30-08-05 22:05


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:4314bc16$0$2007$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> jamen det er så mænd ikke fordi der er noget forkert i dit hæfte (bortset
> fra det som jeg har sendt dig på mail) Min pointe er at det der står i dit
> hæfte burde være almen viden langt tidligere - det er jo ikke noget du kan
> gøre for (du gør jo dit for at råde bod på det)


Enhver vil vel mene at egen kæphest burde børnene kende til tidligt.

Da børnene alligevel først kan stemme som 18-årige, vil jeg sige at de
hellere skulle lære integralregning, som dels er let at lære og brugbart i
de tekniske uddannelser, som det gælder om at lokke ungerne til at tage.



--
Skulle de fremmede endelig lære dansk kultur, burde det være
Nørregadebagersangen:
Og har du penge, så kan du få, men har du ingen, så kan du gå
(Glistrup-citat)




Bo Warming (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 31-08-05 04:15

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4314ca0f$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Enhver vil vel mene at egen kæphest burde børnene kende til tidligt.
> Da børnene alligevel først kan stemme som 18-årige, vil jeg sige at de
> hellere skulle lære integralregning, som dels er let at lære og brugbart i
> de tekniske uddannelser, som det gælder om at lokke ungerne til at tage.

Erhard Jacobsen og Glistrup har altid sagt, at det er ligegyldigt hvad
børnene lærer, bare de lærer noget
Alt skal ikke være social hygge og propaganda

> Skulle de fremmede endelig lære dansk kultur, burde det være
> Nørregadebagersangen:
> Og har du penge, så kan du få, men har du ingen, så kan du gå

Vis mig en tyrkisk landsby hvor det ikke gælder at "har man ingen penge må
man gå"?

Problemet er at vort tagselvbord gør indvandrerne til asociale psykopater -
det er indrettet til værdigt trængende fra Familien Danmark.

Integralregning var god hjernegymnastik og jeg havde gavn af det på
universitetet, men aldrig siden - har jeg haft DIREKTE brug af det. Men
måske indirekte, ved at det har skærpet dømmekraft og lært logik.



Sirannon (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Sirannon


Dato : 30-08-05 10:22

Under beskrivelsen af DF bliver deres ideologi beskrevet som ultra liberale.
DF er mange ting alt efter hvilken tid på døgnet det er, men en ting de ikke
kan beskrives som er ultra liberale.



eastrup_news@hotmail~ (30-08-2005)
Kommentar
Fra : eastrup_news@hotmail~


Dato : 30-08-05 11:06

Om DF bør man nok i stedet skrive at det primært er et
ultrakonservativt parti, der dog også sekundært har en
social-konservativ vinkel på en del ting
..
Om de konservative bør det derimod hedde at partiet primært er af
liberal-konservativ orientering.

Mens det derimod om Venstre bør hedde at grundet partiets størrelse
rummer det både det man kalde over en ultra-liberal gruppe samt også
en social-liberal gruppe.

De radikale derimod er et rent social-liberalt parti.

Osv. med hensyn til partier

Deruodver bør det så også kort defienres hvad de enkelte begreber
dækker over (= social-liberal, ulta-liberal, konservativ-liberal,
social-konservativ).


Sirannon (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Sirannon


Dato : 30-08-05 15:59

Hvad er formålet med det, helt præcist? Er det som en lille slags
opslagsbog til at friske ens hukommelse op med, eller er den til decideret
undervisning?



Kim2000 (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 30-08-05 19:05


"Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43147444$0$76483$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvad er formålet med det, helt præcist? Er det som en lille slags
> opslagsbog til at friske ens hukommelse op med, eller er den til
> decideret undervisning?

Det har været min intention med hæftet at bruge det specielt til
repetion, dvs. at man altså har haft en "rigtig" undervisningsbog og har
fulgt timerne, når man så kommer til den sidste måned finder man hæftet
frem, fordi hæftet samler det væsentlige op. Hvis man ikke har modtaget
undervisning, kan man derimod sige at hæftet gennemgår nogle af de
begreber, der bruges i aviser og uddyber dem. Men står hæftet alene vil
man helt sikkert komme til at mangle nogle mere fyldsgørende
forklaringer (fx udviklingen af partierne og meget mere).

Jeg ville ikke selv være bleg for at undervise efter det, men det er
selvfølgelig fordi jeg selv kan supplere op med oplysninger og opgaver
(og aldrig har haft undervisningstimer i samfundsfag som andet end
vikar). Indtil jeg har skrevet opgaverne ned, og gennemtænkt den del
lidt mere grundigt, så vil jeg holde fast i at kun bruge hæftet som
repetion og måske i forhold til et afgrænset forløb, fx et vikariat på 4
uger eller lign.

mvh
Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste