Danmark i forfald
Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 07:58

Så får vi endnu engang bekræftet, at sort arbejde udgør over 50 mia. om året
i tabte indtægter til staten. Der er ingen tvivl om, at vi står med det
største problem for velfærdssamfundet, men det er værre end økonomi. Det er
amoralen og de sørgerlige forsøg på at retfærdiggøre denne udanske og
nedrige kriminalitet, der i sin asociale form bidrager til et skævt samfund.

Den slags hører til i hula-bula-land, og ikke i vores land, Danmark. Skam
over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

-- maz

Fra : Jesper

Dato : 29-08-05 07:59

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Den bedste måde at slippe af med det sorte arbejde er ved at sende de
sorte hjem

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 08:24

Jesper wrote:

> Den bedste måde at slippe af med det sorte arbejde er ved at sende de
> sorte hjem

Og otte ud af 10 danskere, fest jyder.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 07:59

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message
> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Problemet er ikke det sorte arbejde, problemet er de høje skatter.

Indfør en flad skat og 100.000 kr. bundfradrag, som de konservative
foreslår, så bringes problemet ned på et acceptabelt niveau.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 08:23

Thorkild Poulsen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Problemet er ikke det sorte arbejde, problemet er de høje skatter.

Begge dele er et problem. Det første er moralsk og et spørgsmål om
kriminalitet, det andet er politisk.

> Indfør en flad skat og 100.000 kr. bundfradrag, som de konservative
> foreslår, så bringes problemet ned på et acceptabelt niveau.

Ja, stem på de Radikale.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 09:12

> Ja, stem på de Radikale.

Gerne, hvis du lige fjerner Marianne Jelved, Elisabeth Arnold, Lone Dybkjær
og Margrethe Vestager.

Margrethe Vestager er dybt inkompetent, hun har kørt folkeskole og kirke i
ruin.

Marianne Jelved står stadig i taknemmelighedsgæld til Socialdemokratiet, hun
havde ikke evnerne til at bestride økonomiminister posten, men kom under
Lykketofts vinger.

Elisabeth Arnold taler kun med hjertet, hun bruger ikke hovedet.

Lone Dybkjær er bombastisk, men har ikke noget at byde på.

Og så har de radikale ikke forstået verden kræver man føre stram
udlændingepolitik.

Bortset fra det er de radikale et udmærket parti.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 09:28

Thorkild Poulsen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

SNIP en masse personangreb, der ikke har med politik at gøre

> Og så har de radikale ikke forstået verden kræver man føre stram
> udlændingepolitik.

De har bare en anden holdning. Integrationen går jo ligefrem ikke i den
rigtige retning pt.

-- maz

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 10:34

> SNIP en masse personangreb, der ikke har med politik at gøre

Hvis ikke det er gået op for dig er det radikale spilittet i to fløje,
kvindefløjen (hvortil i øvrigt også Martin Lidegård hører) og herrefløjen.

> De har bare en anden holdning. Integrationen går jo ligefrem ikke i den
> rigtige retning pt.

Jo, det går netop den rigtige retning i øjeblikket, der er endelig kommet
fokus på at kvantiteten af indvandrere er et problem for integration, det
har man så løst. Nu skal vi så have dem til at arbejde og her er det
positivt man er villig til at svinge pisken en smule.

Det tager tid, men vi er på rette vej.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 11:01

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>
> Jo, det går netop den rigtige retning i øjeblikket, der er endelig
> kommet fokus på at kvantiteten af indvandrere er et problem for

? det er mere komplekst min ven

> Nu skal vi så have dem til at
> arbejde og her er det positivt man er villig til at svinge pisken en
> smule.

Nej nej de arbejder jo sort - det er jo positivt

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 13:18

> ? det er mere komplekst min ven

Netop og det næste i indlæget er den vigtigste barriere.

> Nej nej de arbejder jo sort - det er jo positivt

Her er din kontrolfunktion påkrævet.

Thorkild

Fra : Martin K

Dato : 29-08-05 10:47

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Integrationen går jo ligefrem ikke i den
> rigtige retning pt.

Har den da nogensinde gjort det?

Fra : Sten Schou

Dato : 29-08-05 10:47

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> De har bare en anden holdning. Integrationen går jo ligefrem ikke i den
> rigtige retning pt.

Ikke i den radikale verden nej, der var det jo som bekendt vi lokale, som
skulle integreres.

Hilsen Sten

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-08-05 14:30

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> De har bare en anden holdning. Integrationen går jo ligefrem ikke i den
> rigtige retning pt.

Integration - i MIN verden - betyder at man køber/importerer et
softwaremodul som man af forskellige grunde ikke vil røre ved og så omgiver
det med systemer og interfaces, der gør at det fungerer med resten af
systemet, selvom det internt har en helt anden standard.

.... Og det er vel netop præcis sådan at "Integrationen" er foregået i
Danmark .... nogengange *får* man netop de ting man siger man gerne vil
have!

Så, "Integrationen" er skam lykkedes - det var bare "asimiliation" man vill
have i stedet for; men det glemte man at sige!

Fra : GB

Dato : 29-08-05 10:55

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i
meddelelsen news:4312c353$0$18640$14726298@news.sunsite.dk:

> Gerne, hvis du lige fjerner Marianne Jelved, Elisabeth Arnold, Lone
> Dybkjær og Margrethe Vestager.

Du glemte den værste af kællingerne: Morten Helweg.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Mark Jensen

Dato : 29-08-05 13:18

On Mon, 29 Aug 2005 09:23:14 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>Begge dele er et problem. Det første er moralsk og et spørgsmål om
>kriminalitet, det andet er politisk.

>Ja, stem på de Radikale.

Og få Soc og enhedslisten med i handlen :(
næpe.

Jeg glæder mig til at se hvad der sker hvis Angela Merkel vinder
valgtet i tyskland. Så kan vi få set hvad flad skat reelt betyder.

Det lyder jo meget tillokkende, mindre bureaukrati etc, men det får vi
jo at se i praksis.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 29-08-05 16:55

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in

> Begge dele er et problem. Det første er moralsk og et
> spørgsmål om kriminalitet, det andet er politisk.

> Ja, stem på de Radikale.
Du må da være gal mand!

--
/Mikael

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-08-05 08:26

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
>
> Indfør en flad skat og 100.000 kr. bundfradrag, som de konservative
> foreslår, så bringes problemet ned på et acceptabelt niveau.

Ja, det er faktisk nok det bedste forslag der kommet på bordet i lang tid.
Krydser mine fingre for at det bliver til noget.

Allan Knaap

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 08:32

Allan Knaap wrote:
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> Ja, det er faktisk nok det bedste forslag der kommet på bordet i lang
> tid. Krydser mine fingre for at det bliver til noget.

Hvad er det lige ved en flad skat, der pludselig ændrer sortarbejdernes
moral? De vil da bare fortsætte med deres misgerninger - stadig lukrativt at
snyde os andre. Jeg kan ikke se at det ændrer noget.

Næ, der skal en ekstra indsats til. Der skal strammes op. Der skal statueres
et eksempel for socialt bedrageri, hvor de kriminelle sortarbejdere faktisk
bliver dømt til en frihedsstraf, der kan mærkes - og med pligt til at betale
ALLE pengene tilbage - med renter. Derudover skal loven laves om, så
aftagere af sort arbejde kan retsforfølges efter samme straframme. Det vil
virke, for sortarbejdere er simple mennesker.

-- maz

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-08-05 09:51

> [...]
> aftagere af sort arbejde kan retsforfølges efter samme straframme. Det vil
> virke, for sortarbejdere er simple mennesker.

Fint nok. Vil du være så venlig og forklare mig hvordan mine penge i dine
øjne i lige så høj grad er dine penge ?

Allan Knaap

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:00

Allan Knaap wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Fint nok. Vil du være så venlig og forklare mig hvordan mine penge i
> dine øjne i lige så høj grad er dine penge ?

Elementært. Hvis du snyder samfundet ved skatteunddragelse er det (bla) mig,
der betaler for det. Og dermed for dig.

-- maz

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 10:03

> [...]

> at
> snyde os andre. Jeg kan ikke se at det ændrer noget.

For det første er der ingen fidus for dem der tjener under 100.000 kr.

For det andet er prisen på sort arbejde ikke dækket af garanti, arbejderne
er ikke dækket forsikringsmæssigt og prisen pr. time er lavere. Mon ikke de
fleste mister lysten til at arbejde sort hvis det er ligeså lukrativt at
arbejde for mester ?

> [...]
> aftagere af sort arbejde kan retsforfølges efter samme straframme. Det vil
> virke, for sortarbejdere er simple mennesker.

Hvis min far er gartner må han så godt slå min græsplæne uden beregning ?

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:13

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
> lavere. Mon ikke de fleste mister lysten til at arbejde sort hvis det
> er ligeså lukrativt at arbejde for mester ?

Sortarbejderne scorer jo AL skatten - kun momsen "deler" man med aftageren.
Så det regnestykke vil altid være til din fordel.

Så kan det være, at der er en garanti, der ikke kan gives. Men det er ikke
sortarbejderens problem, det er aftagerens. Og den problemstilling ændres
ikke af lavere skatter.

> Hvis min far er gartner må han så godt slå min græsplæne uden
> beregning ?

Ja. Og for sig selv. Der er bagatelgrænser. Det er ikke, hvad debatten
handler om, den handler om systematisk at planlægge sin privatøkonomi på at
være kriminel og unddrage fællesskabet skat. Den er ikke længere.

-- maz

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 10:44

> Sortarbejderne scorer jo AL skatten - kun momsen "deler" man med
> aftageren.
> Så det regnestykke vil altid være til din fordel.

Den sorte timeløn ligger et pænt stykke under den beskattede.

Og som husejer vil jeg da gerne betale en smule for en kvitering der giver
mig garanti for den leverede vare.

> Så kan det være, at der er en garanti, der ikke kan gives. Men det er ikke
> sortarbejderens problem, det er aftagerens. Og den problemstilling ændres
> ikke af lavere skatter.

Det ændres netop af lavere skatter. Hvis jeg kan få en kvitering "for a few
dollars more", så vælger jeg da det frem for sort arbejde.

I øvrigt er problemet med sort arbejde ganske pænt illustreret ved flg.

Skal jeg lægge 100 Kr. i håndværkerens lomme ved 63 % beskatning, skal jeg
tjene: 913 kr.

Skal jeg lægge 100 Kr. i håndværkerens lomme ved 63 % beskatning, skal jeg
tjene: 385 kr.

Point made ?

> [...]
> at
> være kriminel og unddrage fællesskabet skat. Den er ikke længere.

Den er faktisk meget længere, for hvor går grænsen ?

I Jylland koster en elinstallatør en sæk kartofler i timen, en såkaldt
vennetjeneste.

Momsen har aldrig rigtig slået an i Jylland, her handler man inden der
kommer penge ind i billedet.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 11:14

Thorkild Poulsen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Den sorte timeløn ligger et pænt stykke under den beskattede.
>
> Og som husejer vil jeg da gerne betale en smule for en kvitering der
> giver mig garanti for den leverede vare.

Forståeligt nok.

> [...]
> skal jeg tjene: 913 kr.
>
> Skal jeg lægge 100 Kr. i håndværkerens lomme ved 63 % beskatning,

Øhm ja selv om du var lidt hurtig der

> Den er ikke længere.
>
> Den er faktisk meget længere, for hvor går grænsen ?

Ja, hvor går grænsen. Hvor meget skal man snyde i skat før det bliver
amoralsk?

> Momsen har aldrig rigtig slået an i Jylland, her handler man inden der
> kommer penge ind i billedet.

Jeg skal brække mig... så vi er ganske enkelt nogle idioter i København,
fordi vi betaler skatter og afgifter?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 13:23

> Øhm ja selv om du var lidt hurtig der

Æv, der skulle naturligvis stå 43 % i sidste eksempel..

> Ja, hvor går grænsen. Hvor meget skal man snyde i skat før det bliver
> amoralsk?

Hvis du tror jeg går ind for skattesnyderi tror du fejl, jeg betaler den
skat jeg skal uden at snyde. Til gengæld argumenterer jeg for man skal
undlade at drive gæk med de dygtigste, når der alligevel ikke kommer noget i
kassen.

> Jeg skal brække mig... så vi er ganske enkelt nogle idioter i København,
> fordi vi betaler skatter og afgifter?

Folk indfører bare en form for selvjustits hvor de selv sætter ydelse og
nydelse i balance.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 14:54

Thorkild Poulsen wrote:

> [...]
> den skat jeg skal uden at snyde. Til gengæld argumenterer jeg for man
> skal undlade at drive gæk med de dygtigste, når der alligevel ikke

Vi er rørende enige. Det er latterligt. Men nu var min tråd startet om
moralen i sortarbejde, ikke om gæk - om den grænse, nogle mennesker
overskrider ned ad mørkets sti.

Jeg har set stinkende rige naboer i whiskybæltet købe sort arbejde bare
fordi de vil spare lidt ekstra.

-- maz

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 14:56

Thorkild Poulsen wrote:

> Folk indfører bare en form for selvjustits hvor de selv sætter ydelse
> og nydelse i balance.

Så hurra for dem, der "glemmer" at bogføre fakturaer, "overser" udenlandsk
indkomst, osv. - de indfører "bare" en selvjustits og beslutter selv hvad de
vil bidrage til fællesskabet med.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 15:35

> [...]
> indkomst, osv. - de indfører "bare" en selvjustits og beslutter selv hvad

Måske man burde inddrage den form for tænkning i problemets løsning, altså
en skattesænkning.

Thorkild

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 30-08-05 08:47

> [...]
> indkomst, osv. - de indfører "bare" en selvjustits og beslutter selv hvad

Ligesom de Folketingsmedlemmer, der også sidder i Europaparlamentet:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103854&vID=200789&i=140#i103854
eller Folketingsmedlemmer Generelt
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103856&vID=200789&i=142#i103856 ??

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-08-05 09:15

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote in message news:df12ue$n9k$1@news.al.sw.ericsson.se...

> eller Folketingsmedlemmer Generelt
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103856&vID=200789&i=142#i103856
> ??

Kønt er det ikke

Thorkild

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-08-05 14:21

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Jeg skal brække mig... så vi er ganske enkelt nogle idioter i København,
> fordi vi betaler skatter og afgifter?

Jah - I er på Fjendens side

For alle de "glade" & ukritiske betalere, der bare hoster op (og tilmed
stemmer på De Radikale så samfundet kan få endnu flere ubetalelige
forpligtelser indført) holder jo netop systemet kørende!! København er jo
det eneste sted politikerne ser, så, så længe Københavnerne holder masken,
er alt jo godt.

Der skete jo eksempelvis ikke noget med punktafgifterne før netop
Københavnerne fandt vej over Øresundsbroen til Sverige - selvom hele Jylland
importerede stort set alt større løsøre og "festudstyr" fra Tyskland i
mindst 15 år forinden.

Nu må Københavnerne lære byttehandelens og vennetjenestens kunst til fælles
bedste. Er det ikke netop regeringen, der blapper op om "mindre
bureaukrati"; se, det er allerede implementeret i Jylland.

Fra : Mendoza

Dato : 29-08-05 11:42

> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

Det er ikke udansk. Danmark har altid været kendt for høje skatter og sort
arbejde... De to ting følges nu engang ad...

Mendoza

Fra : Rune

Dato : 29-08-05 08:52

> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Såkaldt "sort" arbejde og moral har intet med hinanden at gøre, ligesom det
blot at være lovlydig siger lidet om din moral eller solidaritet.

Det er også noget søgt at kalde det blot at arbejde en "nedrig kriminalitet"
og at "snyde andre". Jeg vil nu snare mene det er staten der snyder
arbejderen ved at kræve en så stor del af hans indkomst. Ville du også kalde
det for "nedrigt" og at "snyde andre" hvis en middelalderlig fæstebonde
lavede arbejde uden at betale til herremanden?

Sort arbejde bidrager i øvrigt med en værdifuld element til samfundet der
også sjældent mister noget derved, da det som oftest ikke er et spørgsmål
om "hvidt" eller "sort" arbejde - men "sort" eller intet - om arbejde der
slet ikke ville have været udført hvis det skulle beskattes. Så hvor man
ville tjene lidt ved at beskatte det, vil man sikre en masse ting ikke blev
udført.

Jeg udfører i øvrigt ofte sort arbejde. Jeg har en kone og flere børn som
jeg, trods en månedsløn over 40k, slet ikke ville kunne forsørge uden på
grund af den absurd høje skat.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 09:27

Rune wrote:

> Såkaldt "sort" arbejde og moral har intet med hinanden at gøre,

Det har alt med hinanden at gøre, når man vælger kriminalitet hvor det er
svært at straffe. Sort arbejde er dårlig moral. Uanset hvor mange sorry-ass
undskyldninger og bortforklaringer, man kommer med. Der er ulovligt og
asocialt.

> ligesom det blot at være lovlydig siger lidet om din moral eller
> solidaritet.

Har jeg ikke skrevet noget om. Bi-implikationer kan også være svære.

> [...]
> indkomst. Ville du også kalde det for "nedrigt" og at "snyde andre"
> hvis en middelalderlig fæstebonde lavede arbejde uden at betale til

Det er den slags undskyldninger, der udstiller sortarbejdernes amroral i det
klareste lys. Der er ingen bortforklaringer eller søgte sammenligninger, der
kan fjerne fokus fra den kendsgerning, at sort arbejde er at snyde sine
medborgere. De lovlydige medborgere, som ønsker at bidrage til fællesskabet.

Jeres undskyldninger er kedelige (at vi så kan enes om at skatten er for høj
er en helt anden ting).

> [...]
> om arbejde der slet ikke ville have været udført hvis det skulle
> beskattes. Så hvor man ville tjene lidt ved at beskatte det, vil man

Med det argument skulle ALLE arbejde sort, så kommer vi i himlen. Og hurra
for alle invandrere, der ikke betaler moms, alle medarbejderne i pizzariaer,
de er rigtige patrioter.

Sort arbejde er sort arbejde. Det er at unddrage staten en afgift. Vi andre,
der prøver at være konkurrencedygtige må hænge mere og mere i. Det er det
asociale element, som ethvert skudt forsøg på at fjerne fokus fra SORT er et
eksempel på. Der er ingen gråzoner. Der er lovbryderne, der laver og aftager
sort arbejde, og så er der os andre, de lovlydige og moralske mennesker.

> Jeg udfører i øvrigt ofte sort arbejde. Jeg har en kone og flere børn
> som jeg, trods en månedsløn over 40k, slet ikke ville kunne forsørge
> uden på grund af den absurd høje skat.

Så du mener det er fair, at jeg arbejder så meget hårdere (er i samme
situation) så DU kan få flere forbrugsgoder eller ferier eller hvad du nu
mangler. Du burde skamme dig, og jeg håber det rammer dig i nakken en dag.

-- mza

Fra : Rune

Dato : 29-08-05 10:21

> [...]
> sorry-ass
> undskyldninger og bortforklaringer, man kommer med. Der er ulovligt og

At det er ulovligt er fakta men du har ikke sagt hvorfor du mener det har
noget med dårlig moral at gøre - bortset fra at det er svært at opdage, men
efter den devise vil mord være mindre amoralsk end "sort" arbejde efter som
mord som oftest er lettere at opdage end "sort" arbejde.

> [...]
> fællesskabet.
>
> Jeres undskyldninger er kedelige (at vi så kan enes om at skatten er for

Jeg bortforklarer eller undskylder ikke eftersom jeg ikke skammer mig det
mindste over det.
Jeg ønsker ikke at bidrage til fællesskabet på disse betingelser. At jeg så
alligevel betaler mere i skat til "fællesskabet" som du så smukt kalder det,
end 90% af den danske befolkning er en anden sag. Men det er ikke
frivilligt, men tvang ført igennem med magt og truslen om vold - så jeg vil
ikke prøve at udstille mig som et godt og moralsk menneske på den konto.

At du så vender tingene på hovedet og siger dem der tvinger andre til at
arbejde for sig har en moralsk ret til med vold og magt til at tvinge dem
til dette mens dem der sætter sig i nødværge er moralsk anløbne og udfører
en nedrig kriminalitet. Ja det kræver altså en ualmindelig god forklaring at
få det til at hænge sammen.

Det er problematisk når sort arbejde underminere den fri konkurrence, som er
tilfældet med pizzariaer - hvor det dog er værre at de samtidigt indkassere
understøttelse. Men som sagt konkurrere det meste sort arbejde ikke med
lovlydige arbejdere da arbejdet slet ikke ville kunne være udført lovlydigt.
Hvad jeg personligt udfører af sort arbejde har villet ikke være udført "hvidt"
eller forgår som nu i udlandet og konkurrere således heller ikke med dansk
arbejdskraft - jeg ved ikke om det sidste kan betegnes som "sort" arbejde?
Det er sikkert ulovligt på den ene eller anden måde. Men det er der jo så
meget der er.

> Så du mener det er fair, at jeg arbejder så meget hårdere (er i samme
> situation) så DU kan få flere forbrugsgoder eller ferier eller hvad du nu
> mangler. Du burde skamme dig, og jeg håber det rammer dig i nakken en dag.

Hvorfor skal du arbejde hårdere når min sorte arbejdskraft ikke konkurrere
med dig eller nogle andre lovlydige arbejdskraft?

Hvorfor skal jeg dog skamme mig for at forsørge min kone og mine børn og
samtidigt udføre et stykke værdifuldt arbejde der ellers ikke ville have
været gjort??

Du er meget hævngerrig af en der har moralen i orden. Men i øvrigt vil det
ikke hjælpe nogle hvis jeg en dag blev "ramt". Så skulle min kone og børn
forsørges af staten i stedet for. Arbejdet vil ikke blive udført - eller
rettere det ville blive udført af en anden sort arbejde. Og landet vil miste
eksportindtægt - og momsindtægt.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:44

Rune wrote:

> [...]
> opdage, men efter den devise vil mord være mindre amoralsk end "sort"
> arbejde efter som mord som oftest er lettere at opdage end "sort"

Så du går frejdigt ned og stjæler af klassekassen/kagekassen hvis du lige
skal bruge en 20'er til en marsbar? Undlader at betale kontingenter til
foreninger hvor du selv lukrerer på fælles aktiviteter? Osv osv. Det har ALT
med dårlig moral at gøre, det er alene fordi du ikke kan se/føle hvad og
hvem det går ud over.

Og det er det amoralske - at man ikke kan se ud over sin egen næsetip.

> Jeg bortforklarer eller undskylder ikke eftersom jeg ikke skammer mig
> det mindste over det.
> Jeg ønsker ikke at bidrage til fællesskabet på disse betingelser. At

Nej, du sætter dig ud over loven, fællesskabet og samfundet som helhed. Det
er i min bog en skamplet på det at være dansk.

> [...]
> frivilligt, men tvang ført igennem med magt og truslen om vold - så
> jeg vil ikke prøve at udstille mig som et godt og moralsk menneske på

Det beder jeg dig heller ikke om.

> [...]
> udfører
> en nedrig kriminalitet. Ja det kræver altså en ualmindelig god
> forklaring at få det til at hænge sammen.

Hvor har jeg skrevet om arbejdstvang?

> Det er problematisk når sort arbejde underminere den fri konkurrence,
> som er tilfældet med pizzariaer - hvor det dog er værre at de
> samtidigt indkassere understøttelse

Næ, de synes jo bare de betaler for meget og maksimerer blot deres indkomst
under de givne omstændiheder (høj skat) så de kan forbruge mere og holde
hjulene i gang. Ud fra din argumentation er der ingen forskel.

> [...]
> jeg ved ikke om det sidste kan betegnes som "sort" arbejde?
> Det er sikkert ulovligt på den ene eller anden måde. Men det er der

Jeg har hørt det mange, mange gange - at arbejdet ikke ville være blevet
udført, hvis man skulle have trukket skat. Men jeg tror ikke på det. Ganske
enkelt. Særligt efter jeg fik et tilbud fra en håndværker, som "kun" lod
momsen være MIN del af det "sorte" - han scorede skatten. Jeg smed ham på
porten.

Arbejdskraften er der skam, og vil blive udført - der vil bare blive betalt
skat. Måske får man ikke renoveret hele lejligheden på en gang, men må tage
det i det tempo, man har råd til.

Det andet er bare griskheden, der melder sig: "skatten er for høj er skyld i
al min ulykke" hører jeg alt for tit, og går man på klingen, handler det
bare om piveri over kun at have 1 bil og 2 rum pr familiemedlem.

> Hvorfor skal du arbejde hårdere når min sorte arbejdskraft ikke
> konkurrere
> med dig eller nogle andre lovlydige arbejdskraft?

Som nævnt tror jeg ikke på det. Selvfølgelig unddrager du statskassen penge.
Selvfølgelig var det arbejde blevet udført.

> Hvorfor skal jeg dog skamme mig for at forsørge min kone og mine børn
> og samtidigt udføre et stykke værdifuldt arbejde der ellers ikke
> ville have
> været gjort??

Du skal skamme dig over at være sortarbejder. Det er en ussel undskyldning
for kriminaliteten, at "du bare ville forsørge din familie". Det vil vi alle
sammen, men det skal foregå inden for lovens rammer.

> [...]
> blive udført - eller rettere det ville blive udført af en anden sort
> arbejde. Og landet vil miste eksportindtægt - og momsindtægt.

Sikke en retfærdighedssans, du her bygger op omkring din amoral. Det må være
nødvendigt for at kunne leve med det.

-- maz

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 10:58

> [...]
> momsen være MIN del af det "sorte" - han scorede skatten. Jeg smed ham på

Lad os sige det koster en time at sætte en stikkontakt op.

Som skatten er i dag skal du betale 913 kr. for at hyre en elektriker.

Arbejder han sort skal du vel tjene 250 kr.

Mener du ikke den forskel forhindrer at arbejde bliver udført ?

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 11:17

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
>
> Arbejder han sort skal du vel tjene 250 kr.
>
> Mener du ikke den forskel forhindrer at arbejde bliver udført ?

Jeg får så blot udført mindre forbedringer. Det handler bare om at folk er
griske. For de 250 i timen kan de få lavet et større køkken og hele
badeværelset plus nyt gulv i bryggerset. Uden må de nøjes med køkkenet. Men
nææææ det er jo ikke godt nok vel?

-- maz

Fra : Mendoza

Dato : 29-08-05 11:55

Maz Spork wrote:

> [...]
> og hele badeværelset plus nyt gulv i bryggerset. Uden må de nøjes med
> køkkenet. Men nææææ det er jo ikke godt nok vel?

Nej. Boligmassen skal vedligeholdes. Det er væsentligt.

Mendoza

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 13:25

> [...]
> griske. For de 250 i timen kan de få lavet et større køkken og hele
> badeværelset plus nyt gulv i bryggerset. Uden må de nøjes med køkkenet.

Jeg ser på hvad der udføres og om det er prisen værd.

Hvorfor have et skattesystem der animerer til mindre produktion ?

Thorkild

Fra : Mendoza

Dato : 29-08-05 11:53

Maz Spork wrote:

> Jeg har hørt det mange, mange gange - at arbejdet ikke ville være
> blevet udført, hvis man skulle have trukket skat. Men jeg tror ikke
> på det. Ganske enkelt.

Så lad være. Dit problem. Jeg *ved* det forholder sig sådan.

Mendoza

Fra : Rune

Dato : 29-08-05 12:56

> [...]
> ALT
> med dårlig moral at gøre, det er alene fordi du ikke kan se/føle hvad og

Naturligvis går jeg ikke rund og stjæler fra frivillige organisationer jeg
selv har meldt mig ind i. Vil du have noget imod hvis min organisation til
beskyttelse af truede muslinger på Færøerne tager 10% af din løn? Det vil
være dybt amoralsk for dig at modsætte dig jeg tager dine penge.

> Og det er det amoralske - at man ikke kan se ud over sin egen næsetip.
Hvem siger folk der arbejder sort ikke kan det? Det er en fejlslutning. Jeg
giver f.eks. gladeligt til diverse godtgørende formål.

> Nej, du sætter dig ud over loven, fællesskabet og samfundet som helhed.
> Det
> er i min bog en skamplet på det at være dansk.

Du sætter lighedstegn mellem staten og fællesskabet og samfundet som helhed.
Det er en fejlslutning.

> Det beder jeg dig heller ikke om.

Men hvis det er amoralsk at snyde i skat, må jeg vel være et meget moralsk
og godt menneske når jeg nu betaler så mange penge i skat.

> Hvor har jeg skrevet om arbejdstvang?

Jeg er ikke født med en sølvske i munden. De eneste penge jeg har, er dem
jeg selv tjener ved at arbejde. Hvis jeg skal tjene kr. 1000 for at klare
dagen og vejen og til det skal arbejde 4 timer, og så staten tager 50% af
min indkomst er det i realiteten ensbetydende med at den tager 4 timer af
min arbejdsdag. At jeg er tvangsudskrevet til at arbejde 4 timer om dagen
for staten. Jeg kunne også vælge at gå sulten i seng og lade konen & børnene
sejle i egen sø - men det er ikke et reelt alternativt, derfor er det
> [...]

> under de givne omstændiheder (høj skat) så de kan forbruge mere og holde
> hjulene i gang. Ud fra din argumentation er der ingen forskel.

De tager penge som ikke er deres, som de ikke selv har tjent. der er nu
engang stor forskel på at tage fra andre og så ikke at vil lade andre tage
fra en selv.

> Sikke en retfærdighedssans, du her bygger op omkring din amoral. Det må
> være
> nødvendigt for at kunne leve med det.
Visse vasse. Jeg har intet problem med at arbejde sort. Ærligt talt
foretrækker jeg det ofte sådan. Mindre bøvl med skattevæsnet og alle de
andre offentlige instanser der altid er så mange problemer med selv om man
prøver at opfylde lovene til punkt og prikke.

Men sagen er at når folk føler de underlægges et fuldstændig åbenlyst
uretfærdige regelsæt, som mange anser de høje marginalskatter for at være,
mister de respekten for ikke bare de uretfærdige regler men alle regler. Og
hvis man skal bryde tre love førend man får underbukser på om morgnen kan
det efterhånden også være lige meget med at prøve at overholde resten af
lovsættet. På den vis kan jeg give dig ret i der er en glidebane der er
farlig. For det er klart at enhver retsstat kun kan hænge sammen hvis
borgerne i det store hele respektere lovene og overholder dem af egen fri
vilje. Politi og diverse myndigheder kan aldrig holde øje med os alle.

Men du kæmper mod vindmøller hvis du raser mod danskernes amoralske
opførelse og sædernes forfald. I stedet skulle du rette din opmærksomhed på
hvorfor Jeppe drikker.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 10:48

> Så du mener det er fair, at jeg arbejder så meget hårdere (er i samme
> situation) så DU kan få flere forbrugsgoder eller ferier eller hvad du nu
> mangler. Du burde skamme dig, og jeg håber det rammer dig i nakken en dag.

Ham der yder sort arbejde er nok lidt træt af at betale for al den velfærd
han ikke bruger, til eksempel efterløn. Stop velfærdsnarkomanerne, sænk
skatterne markant og sort arbejde reduceres til det acceptable. Folk vil sku
da ikke betale så meget i skat uden at bruge en skid fra tag selv bordet.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 11:19

Thorkild Poulsen wrote:
> [...]
> reduceres til det acceptable. Folk vil sku da ikke betale så meget i
> skat uden at bruge en skid fra tag selv bordet.

Ja, stop veldfærdsnarkomanerne - enig. Væk med efterlønnen NU. Dovne 68ere.
Kunne ikke være mere enig. Og gør det kriminelt at købe sort arbejde (fx ved
at kræve kvitteringer ved boligforbedringer over 100K).

-- maz

Fra : Croc®

Dato : 29-08-05 12:21

On Mon, 29 Aug 2005 12:18:49 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>Ja, stop veldfærdsnarkomanerne - enig. Væk med efterlønnen NU. Dovne 68ere.
>Kunne ikke være mere enig. Og gør det kriminelt at købe sort arbejde (fx ved
>at kræve kvitteringer ved boligforbedringer over 100K).

Må man så ikke forbedre sit hus selv? Det har vi jyder ellers alle
dage gjort med lidt hjælp fra venner og bekendte.

Regards Croc®

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-08-05 09:31

Maz Spork wrote:
> Så får vi endnu engang bekræftet, at sort arbejde udgør over 50 mia.
> om året i tabte indtægter til staten. Der er ingen tvivl om, at vi
> står med det største problem for velfærdssamfundet,

Og problemet er skattesystemet. Følg Retsforbundets skatteideer
http://da.wikipedia.org/wiki/Jordrente og problemet forsvinder som dug
for solen; men det gør så også alle de herlige fradrag og snedige
smuthuller, som mange almindelige dødelige ikke kan/orker eller ikke
ved, hvordan man benytter sig af.

Fjernes skatten fra arbejde og omsætning og flyttes over på
værditilvækst på jord/ejendom og naturressourcer, så bliver mange
nuværende skatteål nødt til at finde en mere produktiv måde at
financiere deres fortsatte ophold i whiskeybæltet.

> men det er værre
> end økonomi. Det er amoralen og de sørgerlige forsøg på at
> retfærdiggøre denne udanske og nedrige kriminalitet,

Der tager du fejl. Amoralen ligger i det nuværende skattesystem. Sort
arbejde er en af de sunde og moralsk værdige reaktioner. Hvilket da også
er grunden til, at så få danskere træder i stikker-mode og anmelder det.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:06

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> arbejde er en af de sunde og moralsk værdige reaktioner. Hvilket da
> også er grunden til, at så få danskere træder i stikker-mode og

Så med det argument - hvis ALLE arbejder sort, og INGEN betaler skat, så er
alting godt under alle forhold. Vorherre bevares.

Næ, det er endnu en bortforklaring af den form for, kriminalitet der for en
del af landets borgere er blevet en vane. Det er en livsløgn. Og en vane -
vi kender alle til ham, der stolt fortæller selskabet, at hans nye carport
skam er skabt emd illegal arbejdskraft. Men det er ham, som har det sorte
sind, derfor er han jo netop nødt til at søge aflad hos sine medborgere.
Ganske som du gør her.

Det ændrer bare ikke på noget. Sort arbejde er kriminelt og er nu så stort
at det truer samfundet. Og det er NETOP fordi man ikke kan se amoralen i
argumentet, at hvis man ikke kan lide lovene må man bare sætte sig ud over
dem. Det er jo helt Glistrupsk - det næste bliver vel at man sammenligner
skattesnyderne og sortarbejderne med frihedskæmpere - men vent, Glistrup
endte jo i spjældet.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-08-05 10:23

Maz Spork wrote:

> Så med det argument - hvis ALLE arbejder sort, og INGEN betaler skat,
> så er alting godt under alle forhold. Vorherre bevares.

Det har jeg ikke sagt en bønne om. Det rigtige er naturligvis at lave
skattesystemet om.

> Næ, det er endnu en bortforklaring af den form for, kriminalitet der
> for en del af landets borgere er blevet en vane. Det er en livsløgn.

Øjøjøj. Sikke en hel masse bare fordi jeg konstaterer det for alle
evidente, at det er skattesystemet selv, der skaber problemet med sort
arbejde.

Skattesystemet er uretfærdigt. Det er årsagen. Sort arbejde er en af
reaktionerne og ikke problemet. Problemet er skattesystemet.

> [...]
> er ham, som har det sorte sind, derfor er han jo netop nødt til at
> søge aflad hos sine medborgere. Ganske som du gør her.

Jeg søger ikke det mindste aflad. Jeg har hverken fået foretaget sort
arbejde eller selv udført det. Så jeg kan virkelig ikke se, hvorfra du
får den ide, at jeg skulle søge aflad.

> Det ændrer bare ikke på noget. Sort arbejde er kriminelt

Bare fordi noget er forbudt ifølge en lov, så betyder det ikke, at det
er noget forfærdeligt. Lovgivere kan også finde på at forbyde noget, der
er godt. Grundlæggende er sort arbejde jo bare arbejde, der ikke bliver
beskattet eller momsplyndret - og det er bestemt en god ting. Igen - det
er skattesystemet, der er problemet.

Det er jo heller ikke frihedkæmpere, der er problemet i et besat land,
vel? Det er besætteren, der er problemet. For nu ligesom at sætte en
moralsk vinkel på sagen.

Hvad er problemet - besætteren eller reaktionen (frihedskæmperen)?

Hvad er problemet - et bunduretfærdigt og idiotisk skattesystem eller
reaktionen (sort arbejde bla.)?

Næh du - gamle jas, lad os få lavet om på skattesystemet (ondets rod) i
stedet for at skælde ud på det, der altid vil være den helt naturlige og
uundgåelige reaktion på et råddent skattesystem/skattetryk. Det første
fører alt godt med sig - det sidste er at slås mod vindmøller - og jeg
gider ikke være din Sancho Pancha.

> og er nu så
> stort at det truer samfundet.

Nej. Det kan muligvis true det nuværende skattesystem engang med tiden
og tvinge lovgiverne til at indføre et skattesystem, der ikke kan snydes
med. Det ville virkeligt være en god ting.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 11:00

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
>
> Skattesystemet er uretfærdigt. Det er årsagen. Sort arbejde er en af
> reaktionerne og ikke problemet. Problemet er skattesystemet.

Det nytter altså ikke noget.

Vi er rørende enige i, at skatten er skæv og for høj på arbejde. Alt for
høj. Det er tydeligt, at ingen gider arbejde 10 timer ekstra om ugen - der
er intet udbytte i det.

Men he angriber jeg moralen hos de mennesker, der tager loven i egen hånd og
retfærdiggør det med høj skat. Det er griskhed, ladhed og kedeligt for vores
fællesskab. Uanset skattetrykket.

> [...]
> moralsk vinkel på sagen.
> Hvad er problemet - besætteren eller reaktionen (frihedskæmperen)?

Jeg har skrevet andetsteds i tråden, hvad jeg mener om den analogi (regnede
med den ville dukke op).

> [...]
> skattesystem/skattetryk. Det første fører alt godt med sig - det
> sidste er at slås mod vindmøller - og jeg gider ikke være din Sancho

Det har du nok ret i - men det ændrer ikke på, at skatteunddragelse er
amoralsk. Jeg vil hjertens gerne diskutere en gennemgribende skatterevision,
og jeg er rørende enig i, at alt for mange penge spildes på gulvet, og lad
os få fjernet den topskat, momsen langt ned på fx mad og cykler osv osv -
men det ændrer bare ikke på, at det er amoralsk at snyde sine medborgere.
Det er to helt forskellige ting. Det nytter ikke at erklære en kriminiel og
asocial handling for "moralsk" blot fordi man har udset sig et "problem" i
lovgivningen.

Man kan jo stille spørgsmålet: hvis nu du fik dit skattetryk ned, hvor du
mener det hører hjemme, og der så STADIG er masser af sortarbejdere... er de
så amoralske, griske nassere eller er de frihedskæmpere?

-- maz

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-08-05 11:49

Maz Spork wrote:

> [...]
> hånd og retfærdiggør det med høj skat. Det er griskhed, ladhed og
> kedeligt for vores fællesskab. Uanset skattetrykket.

Hvad skulle de pågældende mennesker ellers gøre - lade sig udplyndre når
nu skattesystemet er så råddent som det er, og der ikke er udsigt til,
at det laves om? Det ville være en umenneskelig fordring.

> Jeg har skrevet andetsteds i tråden, hvad jeg mener om den analogi
> (regnede med den ville dukke op).

Den ligger jo også lige for. En besættelse er undertrykkende, og det
danske skattesystem er undertrykkende. Både en besættelse og det danske
skattesystem er en spændetrøje, mange ønsker at bryde ud af og gøre
oprørske ting imod.

> Det har du nok ret i - men det ændrer ikke på, at skatteunddragelse er
> amoralsk.

Kan du ikke gå med til, at det afhænger af hvorvidt
skattesystemet/skatteopkrævningen er amoralsk? Eller i det mindste at
graden af amoral afhænger af det?

> [...]
> spildes på gulvet, og lad os få fjernet den topskat, momsen langt ned
> på fx mad og cykler osv osv - men det ændrer bare ikke på, at det er

Enig; men om det sker gennem legale midler med amoralske fradragsregler
osv. eller gennem sort arbejde må komme ud på et, når vi taler moral.
Pointen her er, at så falder betragtninger angående kriminalitet bort.

Og jeg har svært ved at se det onde, hvis en blikkenslager hjælper en
fattig enke ved at arbejde sort og redde hendes hjem fra omfattende
vandskade til en pris, hun kan betale. Hvorimod jeg ikke kan forlige mig
med den rige og snedige skatteål, hvis advokater og hele
spekulationsapparat på legal vis slipper for at yde sin rimelige andel
til den fælles husholdning.

Det er også en moralsk vinkel, vi bør have med, når vi vurderer
ondskaben ved sort arbejde.

> Det er to helt forskellige ting.
> Det nytter ikke at erklære en kriminiel og asocial handling for
> "moralsk" blot fordi man har udset sig et "problem" i lovgivningen.

Jo, for ligesom med frihedskæmperen, der slår ihjel (hvilket normalt er
meget slemt og meget ulovligt), så er der situationer, hvor andre
ulovlige handlinger bliver moralsk forsvarlige.

> [...]
> hvor du mener det hører hjemme, og der så STADIG er masser af
> sortarbejdere... er de så amoralske, griske nassere eller er de

Jamen, jeg ligger lidt mere (ikke alt) i skattesystemet end i
skattetrykket. Et skattesystem der er indrettet, så snyderi ikke kan
undgåes (og sådan er det danske system indrettet), vil altid få masser
af borgere til at snyde - næsten uanset skattetrykket. Og da det er så
ligetil at indrette det både mere retfærdigt, og så der ikke kan snydes,
så vil jeg altid holde på, at amoralen ligger i det rådne skattesystem
fremfor hos dem, der nægter at indrette deres liv efter råddenskaben.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 15:07

Henrik Svendsen wrote:

> Hvad skulle de pågældende mennesker ellers gøre - lade sig udplyndre
> når nu skattesystemet er så råddent som det er, og der ikke er udsigt
> til, at det laves om? Det ville være en umenneskelig fordring.

Jamen, se nu - det gør vi andre jo. Endda meget mere, da mange ikke vil
bidrage.

> [...]
> danske skattesystem er undertrykkende. Både en besættelse og det
> danske skattesystem er en spændetrøje, mange ønsker at bryde ud af og

Nej, det er en usmagelig sammenligning.

> Kan du ikke gå med til, at det afhænger af hvorvidt
> skattesystemet/skatteopkrævningen er amoralsk? Eller i det mindste at
> graden af amoral afhænger af det?

Kan man tale om moral i skatteprocenten? Hvis man kan det, så - jo. Er en
høj marginalskat amoralsk? Nej. Det er nogle andre ting, der er på spil her.
Misundelse. Grådighed.

> [...]
> fradragsregler osv. eller gennem sort arbejde må komme ud på et, når
> vi taler moral. Pointen her er, at så falder betragtninger angående

Nej, man kan ikke dømme en lov eller et cirkulære forkert og så med god
samvittighed lave egne regler og følge dem. Sådan fungerer det ikke i et
retssamfund.

> [...]
> mig med den rige og snedige skatteål, hvis advokater og hele
> spekulationsapparat på legal vis slipper for at yde sin rimelige andel

Jeg har set begge dele. Men 99% er hverken stenrige eller ludfattige. De vil
bare have mere for deres penge og har set sort arbejde som en måde. Det er
ikke nødvendigt, det er bare "fedt nok at snyde skattefar". Har hørt det
utallige gange. Der er ingen fattige enker i ligningen.

> Det er også en moralsk vinkel, vi bør have med, når vi vurderer
> ondskaben ved sort arbejde.

Ja, enken skal have hjælp, men ikke af en sortarbejder. Det er at vende
alting på hovedet.

> [...]

> snydes, så vil jeg altid holde på, at amoralen ligger i det rådne
> skattesystem fremfor hos dem, der nægter at indrette deres liv efter

Måske ligger amoralen i den danske folkesjæl. Ganske som når vi behandler
invandrere som skidt.

-- maz

Fra : Mendoza

Dato : 30-08-05 17:46

Maz Spork wrote:

> Måske ligger amoralen i den danske folkesjæl. Ganske som når vi
> behandler invandrere som skidt.

Indvandrere der voldtager, udøver vold, kalder folk vantro, danskersvin,
danskerluder, og i øvrigt ikke ønsker at bidrage til samfundet, selvom man
har bragt dem hertil for at hjælpe dem, ønsker vi ikke i Danmark, de må
meget gerne forlade Danmark lynhurtigt. Vi ønsker ikke at få nedbrudt vort
samfund, det er logik. Alle der kan opføre sig anstændigt og vil bidrage til
samfundet er hjerteligt velkomne uanset tro og hudfarve. Så danskerne er
ikke racister, det er derimod de der kalder os andre vantro og det der der
værre.

Mendoza

Fra : GB

Dato : 30-08-05 20:15

"Mendoza" <doza@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> velkomne uanset tro og hudfarve. Så danskerne er ikke racister, det er
> derimod de der kalder os andre vantro og det der der værre.

Det er sande ord!

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-08-05 09:07

> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Jeg er indtil videre ikke en bruger af dette.

Jeg har haft en længere snak i både dk.forbruger og dk.videnskab.jura
omkring mit badeværelse. Udgangen på sagen bliver at jeg som ej faguddannet
kommer til at hænge på konstruktionsfejl såfremt at jeg betaler en
håndværker med moms og faktura.

Det skulle netop være et gode ved at få udført et arbejde hvidt. At det
skulle være muligt at pålægge håndværkeren en form for ansvar.

Så nu står jeg med et sundhedsskadelig badeværelse. Jeg kunne aldrig finde
på at sætte et arbejde igang, som potentielt ville være livstruende for
familien, hvis køber af huset vil starte en sag op.

Derefter er der så problemet med prisaftaler, som vi alt for godt kender til
her i landet. Da jeg var senior konsulent i en konsulentvirksomhed sidst i
80'erne, tog vi 390 kr. pr. time for konsulentydelser til private og til
firmaer (mit speciale var og er økonomiprogrammer til virksomheder med ca.
100 medarbejdere, men jeg ydede også bistand til mindre og private
installationer.). Idag koster bistand ca. 1000 kr. Det har private bare ikke
råd til, så det er da sket at jeg lige har geninstalleret Windows hos
bekendte, hvor modydelsen så har været et måltid.

Så jeg kan godt forstå de unge. Arbejdslønnen er på grund af de sociale
ydeler for dyr her i Danmark. Vi kan jo ikke som staten nedlægge hele
erhverv (tag. f.eks. pædagogmedhjælperuddannelsen.) og erstatte de
almindelige lønnede med på folk på jobstræning.

Carsten Overgaard

Fra : Kim2000

Dato : 29-08-05 09:26

> [...]
> amoralen og de sørgerlige forsøg på at retfærdiggøre denne udanske og
> nedrige kriminalitet, der i sin asociale form bidrager til et skævt

Der er noget helt helt galt, når man studerer regninger her i landet.
Hvis du får lavet et badeværelse til 100.000 er de måske 10-12.000
kroner materialer, 25000 kroner er moms!

Hvis du ikke har fået lavet nybygninger, så kan du jo bare tage din
elregning. Afgifter, moms og pis og papir udgøre 80%.

Med andre ord, nedsæt skatterne, så er det ikke nødvendigt med en
timeløn på 200. Endnu bedre nedsæt momsen, det vil komme de lavstlønnede
tilgode.

mvh
Kim

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:09

Kim2000 wrote:
> Med andre ord, nedsæt skatterne, så er det ikke nødvendigt med en
> timeløn på 200. Endnu bedre nedsæt momsen, det vil komme de
> lavstlønnede tilgode.

Meget enig. Men med den argumentation kan du også bortforklare al mulig
anden kriminalitet, og det er derfor det er et tegn på en syg og amoralsk
del af samfundet. Du må IKKE bortforklare illegal arbejde med høje skatter,
det bliver det ikke mere lovligt eller moralsk af.

Fra : Rune

Dato : 29-08-05 10:27

> [...]
> skatter,
> det bliver det ikke mere lovligt eller moralsk af.

Alle har en smertegrænse, det er blot et spørgsmål om hvor den er. Hvis
staten tog 50% af dit arbejde ville du så selv arbejde sort? Hvad med 75%,
80% 95%. 100% Hvornår ville du selv syntes det var i orden?

Mange Sovjetiske borgere havde en lille have eller sådan hvor de dyrkede
lidt grønsager til sig selv eller havde nogle høns eller andet gående. Det
var strengt taget også ulovligt - de fleste ville dog ikke mene det var "en
nedrige kriminalitet" eller "asocialt".

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 10:48

Rune wrote:

> [...]
> Hvis staten tog 50% af dit arbejde ville du så selv arbejde sort?
> Hvad med 75%, 80% 95%. 100% Hvornår ville du selv syntes det var i

Jeg siger, at klynkeriet over for høje skatter ikke må bruges til at blive
kriminel. Det hænger simpelthen ikke sammen. At vi så kan være enige om, at
det er latterligt, når en professor i kemi skal bruge sine kræfter på at
lappe sine tagrender selv.

Men det er topmålet af hykleri at sige, at det er af nødvendighed at
professoren så køber sort arbejde, og at det er af nødvendighed af
sortarbejderen er nødt til at svindle staten. Man arbejder sort, fordi man
kan - derfor amoralen.

> [...]
> andet gående. Det var strengt taget også ulovligt - de fleste ville
> dog ikke mene det var "en nedrige kriminalitet" eller "asocialt".

Nej, der er selvfølgelig bagatelgrænser. Det asociale er, når man bygger
hele sin tilværelse op omkring kriminaliteten, for kriminalitet ER asocialt.
Og det er der mange, der gør - tallene taler sit tydelige sprog.

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-08-05 11:38

> [...]
> asocialt.
> Og det er der mange, der gør - tallene taler sit tydelige sprog.

Det var nu ikke en bagatel i Sovjet, iflg en forsker af den informelle
økonomi i USSR, så udgjorde den ca 50% af BNP, og planøkonomien havde slet
ikke kunne eksistere uden folks egne tiltag.
Her i DK var sort arbejde sidst jeg hørte en forsker fortælle om det, på 5
mia kr om året. Hvor kommer de 50 mia kr fra?

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 14:58

Knud Larsen wrote:
> [...]
> Her i DK var sort arbejde sidst jeg hørte en forsker fortælle om det,
> på 5 mia kr om året. Hvor kommer de 50 mia kr fra?

De sidste to år emnet har været i pressen har der været tal fra 30 til 50
mia. Sidste undersøgelse er fra ministeritet selv.

-- maz

Fra : Maz Spork

Dato : 29-08-05 14:59

Knud Larsen wrote:
: Hvor kommer de 50 mia kr fra?

du kan også lede tilbage her i gruppen, jeg har henvist til dokumentation
før.

-- maz

Fra : Kim2000

Dato : 29-08-05 11:43

> [...]
> skatter,
> det bliver det ikke mere lovligt eller moralsk af.

Hmm, ja det har du jo nok ret i. Det er amoralsk, men ser man lidt
praktisk på det, så er det i hvert fald nemmere at forsvare overfor sig
selv at få lavet badeværelset sort, hvis prisforskellen er 50-70.000
kroner. Men jo, det er da umoralsk.

Det er efter min mening noget mærkelig noget at vi først skal betale
skat af vores løn, og derefter lægge 25% til staten hver eneste gang vi
bruger af den løn vi lige har betalt skat af. Hvorfor skal staten have 1
krone hver gang du køber en liter mælk til 4 kr? Det giver ingen mening.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-08-05 13:32

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> [...]
> af den løn vi lige har betalt skat af. Hvorfor skal staten have 1 krone
> hver gang du køber en liter mælk til 4 kr? Det giver ingen mening.

Vi skal lige hæve prisen til 5 kr. for at momsen udgør 1 kr.

Thorkild

Fra : Sten Schou

Dato : 29-08-05 11:13

> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Først betaler du 50% i skat af de penge du tjener, derefter skal
hånsværkeren opkræve 25 % i moms af det arbejde han udfører, så jo, jeg
forstår det godt.
Man kunne evt. begynde med at fjerne de 25 %, som håndværkeren skal opkræve
som moms.

Hilsen Sten

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-08-05 14:03

> [...]
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

BAH -

Så længe hele landets *lovgivende forsamling* ikke kan nedlade sig til at
leve efter de samme regler som "os almindelige folk" kan det ikke få mit pis
i kog; Tværtimod: "Som Herre, så Tjener"! Må vi se nogle politikere gå
forrest her.

PS:

Erfaringen viser at den eneste måde at få en skat sat ned på er netop ved
ikke at betale den - så vi skal have *meget mere* sort arbejde så skatten på
arbejde kan blive sat ned.

Fra : Rune

Dato : 29-08-05 14:28

> [...]
> pis
> i kog; Tværtimod: "Som Herre, så Tjener"! Må vi se nogle politikere gå

Hvordan går det mon med folketingets specielle undtagelser for dokumentation
af fratræksberettigede udgifter? Sidst jeg hørte skulle folketingsmedlemmer
som de eneste i riget ikke gennem den trælse redegørelse for hvad de bruger
deres fradragsberettigede penge på.

> [...]
> ikke at betale den - så vi skal have *meget mere* sort arbejde så skatten

Ja det må man sige. Sådan gik det i hvert fald med afgifter på øl, spiritus
og sodavand og tobak. Hvis det viser sig tilstrækkelig tydeligt at det
nuværende momssystem på håndværkere ikke er realistisk, kan det være de også
bliver sat ned.

Fra : 3W

Dato : 30-08-05 02:57

> [...]
> amoralen og de sørgerlige forsøg på at retfærdiggøre denne udanske og
> nedrige kriminalitet, der i sin asociale form bidrager til et skævt

Du finder det amoralsk at undgå at blive røvet af staten, men finder ingen
amoral i at tvangsindrive midler under trusler om langvarig indespærring?

> Den slags hører til i hula-bula-land, og ikke i vores land, Danmark. Skam
> over dem, der udfører og aftager sort arbejde. Må deres sorte tagrender
> falde ned i hovedet på dem. Og ære være de lovlydige skatteborgere.

Din moral er desværre forskruet.