Indonesiens »moderate« islam
Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-05 05:13

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=262953

bl.a. læse følgende:

==

Muslimer lukker kirker på Java
------------------------------

Jakarta Forfølgelse af kristne på den indonesiske ø Java tager til.
Radikale muslimer har nu tvunget i alt 23 kirker til at lukke. De otte
af dem inden for de sidste to uger, skriver nyhedsbureauet AP.
Optrapningen sker, efter at Indonesiens højeste, muslimske organ,
Ulemaernes Råd, har udsendt 11 religiøse afgørelser. De forbyder blandt
andet andre religioner end islam og enhver religiøs læring udover
Koranen. De nye angreb mod kirkerne kædes også sammen med en
igangværende retssag mod tre kristne kvinder, der beskyldes for at have
forsøgt at få muslimske børn til at konvertere til kristendommen.
Kirkefolk på hele øen bliver truet af bevæbnede bander. Politiet har
endnu ikke grebet ind, selv om islam blot er én ud af fem anderkendte
religioner i Indonesien, hvis forfatning i øvrigt garanterer
religionsfrihed.

==

Hvornår mon journalister holder op med at kolportere løgnen om
moderationen blandt Indonesiens muslimer? Tidligere har vi på
Molukkerne, et kristent område hvor mange muslimer er flyttet til, set
muslimer angribe kristne kirker, og hugge kristne ned for fode.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 29-08-05 08:46

Per Rønne citerede Kristeligt Dagblad:

> [...]
> Ulemaernes Råd, har udsendt 11 religiøse afgørelser. De forbyder blandt
> andet andre religioner end islam og enhver religiøs læring udover

Det som foregår her er ikke rigtigt i overensstemmelse med:

http://asnic.utexas.edu/asnic/countries/indonesia/ConstIndonesia.html
THE 1945 CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF INDONESIA

Chapter XI. Religion

Article 29

1. The State shall be based upon the belief in the One and Only God.

2. The State guarantees all persons the freedom of worship, each
according to his/her own religion or belief.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-05 09:28

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
>
> 2. The State guarantees all persons the freedom of worship, each
> according to his/her own religion or belief.

Det forholder sig sådan at Indonesien har en positivliste over tilladte
religioner, som svjh er islam, katolicisme, protestantisme, buddhisme og
hinduisme.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 29-08-05 09:01

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke hvem det er der tror på Indonesiens "moderate" islam.
Jeg tror ikke på den.
Hvem tror på den?

JS

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-08-05 09:30

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ved ikke hvem det er der tror på Indonesiens "moderate" islam.
> Jeg tror ikke på den.
> Hvem tror på den?

De *har* været moderate, og er det delvis stadigvæk, men de smittes også af
den verdensomspændende genfødsel af en ortodoks (radikal) islam.

Fra : Sten Schou

Dato : 29-08-05 10:45

> De *har* været moderate, og er det delvis stadigvæk, men de smittes også
> af den verdensomspændende genfødsel af en ortodoks (radikal) islam.

Under en tur til Bali (1997) fortalte en balineser mig, at øen snart var
overtaget af muslimerne. Jaffamen, som de kaldte dem. (Dem fra Java)

Hilsen Sten