Tyrkiet/Tyrkia II: endnu en grund til ikke~
Fra : eastrup_news@hotmail~

Dato : 28-08-05 10:34

Hvis Tyrkiet skal optages i EU landt i det mindste se at få fingeren ud og
bestemme sig for om det enten er lióvligt for blandt andet EU-borgere at
købe ejendom i landet eller i lighed med DK at udlændinge ikke kan købe
ejendom i landet eksempelvis i form af sommerboliger.

Hvis Tyrkiet derimod blot vælger at lade stå til og lade de mange mennesker
fra blandt andet EU-landene der har købt ejendom der svæve i det uvisse og
de så eller sige er købt eller solgt bør det være endnu en af de mange ting
i en lang række der gør at Tyrkiet ikke optages som fuldgyldigt medlem af
EU.

I andre lande som er optaget var det i forvejen afklaret hvor udenlanske
statsborgere stod med hensyn til køb at fast ejendom inden det enkelte land
blev optaget.

Advarsel mod boligkøb i Tyrkiet

Danskere med drømme om at købe feriebolig i Tyrkiet skal være meget
forsigtige, råder Udenrigsministeriet og Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet advarer nu direkte danskere mod at købe ejendomme i Tyrkiet,
mens Udenrigsministeriet opfordrer interesserede boligkøbere til at udvise
stor forsigtighed.
Således er det meget vigtigt at få kyndig juridisk bistand, inden der
skrives under på handelsaftaler og betales penge til en sælger, råder den
danske ambassade i Ankara på ministeriets hjemmeside.

I øjeblikket betyder en afgørelse fra den tyrkiske forfatningsdomstol
nemlig, at det ikke er muligt for udlændinge at købe byggegrunde og fast
ejendom i Tyrkiet, oplyser ambassaden.

Alligevel holder en række selskaber i disse dage informationsmøder landet
over i et forsøg på at få danskere til at investere i en feriebolig i
Tyrkiet.

Artikel: http://www.berlingske.dk/grid/boligen/artikel:aid=619362

--
Torben Østrup
____________________________

Fra : John Schmitt

Dato : 28-08-05 12:05

<eastrup_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange ting i en lang række der gør at Tyrkiet ikke optages som fuldgyldigt

Der er mange danskere (i følge Brixtofte selv) der har købt ejendomme i
Tyrkiet med Brixtofte som mægler - gad vide hvad det ender med? Hvis de
kræver erstatning af Brixtofte kan de stille sig op i køen; der står bl.a.
Farum Kommune og konkursboet efter Kaj Wilhelmsen i forvejen . . .

Ekstrabladet den 13. oktober 2004:

»A' er klar til at lægge tre millioner på bordet kontant. Så skal Peter
Brixtofte ellers bare gå i gang med at købe gamle ejendomme i Tyrkiet til
mig. Jeg kommer ned og renoverer dem, og så sælger Brixtofte dem til
danskere med sorte penge eller ondt i skatten,« lyder det fra
Låsby-Svendsen.

Rygtet taler sandt

Den kendte jyske krejler, hestehandler og bordelkonge Låsby-Svendsen hævder,
at han i denne uge vil realisere 20-30 pantebreve i størrelsesordnen
60.000-250.000 kr. Udbyttet, som Låsby-Svendsen anslår til mindst tre mio.
kr., skal hurtigst muligt investeres i ejendomme i Tyrkiet, gennem Peter
Brixtofte s ejendomsmæglerfirma i Alanya i Tyrkiet.

»Rygtet taler sandt,« gjalder Låsby-Svendsen gennem mobiltelefonen.
Prangeren, der af et godt hjerte hader det danske skattevæsen, kan efter
eget udsagn slippe for at betale 70 pct. i skat herhjemme, hvis han
investerer i ejendomme i Tyrkiet gennem Peter Brixtofte:

Godt land til pengevask

»Brixtofte er jo ejendomsmægler. Han skal ud at finde nogle gamle ejendomme,
som jeg kan købe for en billig penge, så sætter jeg dem i stand, og han
sælger dem igen.«

Dermed står Brixtofte til at tjene flere hundrede tusinde kroner i provision
alene på handelen med Låsby-Svendsen. Sidenhen ligger der så yderligere en
stor provision og venter, når de istandsatte huse skal sælges videre.