Zjæledizharmoni DERKANKALDES fremmedgørelz~
Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-05 23:32

Når vi er tændt på udfordringer, som vi kan magte, så går det bare derud af.
Silvan-gørdetselv sætter dig i ekstase for du ved at det lykkes og målet
nås.Et godt liv kan være som en trappe med jævnt stigende trinhøjde, så du
hele tiden skal op på tæerne og stramme dig an, men men aldrig løber panden
ind i en mur. Et sådant liv havde ofte fortidens bønder, og romantikerne
Hegel og Marx kaldte industriarbejderen for "fremmedgjort" i modsætning til
den helstøbte, ikkefremmedgjorte bonde(nazismens blutundboden romantik kørte
i samme forenklende sentimentale spor).
At samle dimser uden at se slutproduktet, beskrev de to af DDR forgudede
pinger som sindsygdomskabende, hvorimod snedkeren der færdiggjorde møblet
fra rå planke til lakeret butiksprodukt, havde "føling med tingene"

Disse citater siger noget om dette værste civilisationsproblem, næst efter
Islam:(som vi nok importerer netop fordi vælgerflertallet er sindsygt
fremmedgjort)

"Hele begrebet synd er afledt af frygt for noget i en selv og er udtryk for
konflikten mellem ønsker og fornuft Betrand Russell

"All sins have their origin in a sense of inferiority, otherwise called
ambition. Cesare Pavese

"The great proof of madness is the disproportion of one's designs to one's
means. Napoleon I

The greatest evil which fortune can inflict on men is to endow them with
small talents and great ambition. Vauvenargues, Luc
De Clapiers De (1717-1745)

The worst pain a man can have is to know much and be impotent to act.
Herodotus

Happy the man, who early learns the wide chasm that lies between his wishes
and his powers!Goethe

Også de næste fyndord siger hver især noget dybt om vor splittelse, som er
blevet en del af vor måde at tænke på, og for nogle er mere
skitzo-problematisk end for andre.

" Formel for min lykke: et ja, et nej, en lige linje, et mål
.... Nietzsche

"Gud, give mig tålmodighed til at affinde mig med de ting, jeg ikke kan
ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan ændre - og klogskab til at skelne
det ene fra det andet Christoph F. Oettinger

I am indeed rich, since my income is superior to my expense, and my expense
is equal to my wishes. Gibbon
(1737-1794)English Historian

Indsigt i,hvad der er muligt,og hvad der er umuligt,skiller helten fra
eventyreren. Goethe

Konvention vil sige overensstemmelse i ord og handlinger uden
overensstemmelse i følelser. Nietszche

Lykke er lige så meget at kunne lide, hvad du gør, som at gøre, hvad du kan
lide. Charles Schultz

My strength is as the strength of ten, because my heart is pure.

That man is richest whose pleasures are the cheapest.
Thoreau (1817-1862)American Essayist, Poet, and Naturalist

The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives the pleasantest
caresses. GoetheFEST

Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre det små
rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store. Goethe

K.E. Løgstrup (1905-86) har med et citat sat ord på, hvad der er vigtigt i
den moderne tilværelse: "Jo større sammenhæng der er i vor tilværelse, desto
mere meningsfuld og menneskelig bliver den".

"Vil kvinden være smuk, må hun ikke stræbe efter at være pæn. Nietzsche

Dit sande væsen ligger ikke skjult dybt inde i dig, men uendeligt højt over
dig eller i det mindste over det du, almindeligvis betragter som dit
jeg.Nietzsche

Du må på din rejse fra stof til evigheden gennemleve alle ting.
Forvandlingens opløftende lys er vejen du må betræde. I lyset af den store
mester i dit hjerte må du forvandle dig selv til en del af det evigt
strålende lys. Dette min ven er din eneste sande opgave Anders Bak-Nielsen

En stor fejl: at man tror at være mere, end man er, og vurderer sig selv
lavere, end man er værd. Goethe

" Det er selvmord at være i udlandet. Samuel Beckett

" Hvad du er, vil altid mishage dig, hvis du vil være det, du
ikke er. St. Augustin

Lidenskab for dans i et ubegavet legeme - det må være
helvede. Rudolf Nurejev

Lykke: at gøre det, man vil, og ville det, man gør.
Francoise Giroud

Lykken er at kende sine grænser og elske dem. Romain
Rolland

Not he who has little, but he who wishes more, is poor.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Når er træ er blæst omkuld, viser det sig, at grenene er
større end rødderne. Kinesisk Ordsprog

The deepest personal defeat suffered by human beings is
constituted by the difference between what one was capable of
becoming, and what one has in fact become. Ashley
Montagu

Unreal is action without discipline, charity without sympathy,
ritual without devotion. Bhagavadgita BÆREDYGTIG

Vi sidder for det meste mellem to stole med vores følelser.
Kurt Tucholsky

Lavt skattetryk og mindre lovjungle - markedsfrihedens gennemsigtighed - er
gode veje ud af fremmedgørelsen.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-08-05 21:55

Den sindssplittelse, der her er tale om, kan være inspireret af
krigssamfundenes del-og-hersk strategier, hvis alliancer netop forvirrede
modparten til døde og til undertrykkelse.

Afgørende slag i Japan-borgerkrige blev fundet ved at en stor del af hæren
skiftede side midt under slaget, udfra aftalt bestikkelse!

Fremmedgørelse er en udfordring, og har drevet civilisationen frem, men kan
for sårbare individer gå for vidt. Den kan også beskrives via de lærde
begreber "skæbne-tro" og "fri vilje"

Angst er et kæmpe psykologisk problem, der er knyttet til fremmedgørelsen -
som handlelammer og gør inaktiv, hvilket forværres af at lovjungle forbyder
talrige gode udfordringer, og snu magtfulde erhverv og mafiaer skaber
VENTETID. Tvinges man til kedsomhed, kan den fantasiforladte skubbes ud i
fobiernes helvede, og begrundelser for at føle angst opstår næsten af sig
selv, og nedsætter personens succes drastisk.

Jeg tror vi alle har skitzofren-psykose-lignende personlighedssplittelse på
hver sin måde og alle har vi angst/fobi imod dit og dat, og ellers var vi
dyr.

At blive bevidst om fremmedgørelsen, som smadrer meget godt, kan gavne - og
er i høj grad en politisk sag, for lovreligiøse samfund, der ikke giver den
enkelte frihed, er ikke vejen til størst mulig lykke.

SKÆBNEN SOM MAN HAR FÅET VIA OPDRAGELSE GENER, bør man være glad for og
indrette sig efter, uden at resignere fatalistisk

"Har man ikke det, man elsker, må man elske det, man har.
Corneille

"Hvor jeg er, er paradis på jord. Francois de Voltaire

Følgende citat rummer en interessant sammensværgelsesteori, nemlig at
magthavere har skabt traditioner for børneopdragelse, så vi får klynke og
kræve mentalitet og let bliver forurettede, når skæbnen ikke lever op til de
ambitioner vor mor programmerede os med

"The doctrine of free will is an invention of the ruling classes. Nietzsche

Oplever man en total fri vilje, har man selv totalt ansvar for sine
nederlag. Så gør de mere ondt. Man bør indse at ting er multifaktorielle og
systemet kan bidrage til nederlag, så man bør ikke lade sig knuge og ikke
ærgre sig overdrevent

Destiny grants us our wishes, but in its own way, in order to give us
something beyond our wishes. Goethe

Hvem skulle have haft tålmodighed med mig, hvis jeg ikke
havde haft det selv? Goethe

Kloge mænd forstår at betragte alt, hvad de gør, som fornuftigt, også selv
om de er tvunget af omstændighederne til at handle, som de har gjort.
Niccoló Niccolo Machiavelli(1469-1527)

.. Pinsler ved forsigtighed overgår de farer,
der skal undgås - ofte er det bedre at overlade sit selv til skæbnen.
Napoleon

Our destiny rules over us, even when we are not yet aware of it; it is the
future that makes laws for our to-day. Nietzsche

Man supposes, that he directs his life and governs his actions, when his
existence is irretrievably under the control of destiny. Johann W. von
Goethe (1749-1832)

Life is terrible. It rules us, we don't rule it Oscar Wilde