Realister=sindsyge=alle lyver
Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-05 18:33

He who permits himself to tell a lie once
finds it much easier to do it a second and a third time till at length it
becomes habitual Thomas Jefferson

Lø Her er retttesnoren for forretningsopgørelser:
synd mod andre, for de ville synde mod dig, hvis de kunne. Det er den sande
regel for forretninger. Charles Dickens

lø "Selv om det ikke var sandt, sagde Woodward til "Langt ned
i Halsen", at han og Bernstein havde en artikel til den kommende uge, hvori
de hævdede, at Haldeman var den femte af de personer, der havde kontrol med
udbe­talingerne fra den hemmelige fond . Det må I gøre helt på egen hånd,
sagde "Langt ned i Halsen"("Deep Throat")
Da han ikke advarede dem mod at udtale sig om Haldeman, bekræftede han i
virkeligheden artiklens oplysninger "Carl
Bernstein og Bob Woodward. All the President's Men

lø "Hvad synes herren om hægter," sagde skrædderen; han kunne
ikke sy knaphuller. Dansk Ordsprog

lø "De siger -" er en halv løgn. Spansk ordsprog

lø "Dette er den nye stilhed jeg lærte: deres støj breder sig
som en kappe over alle mine tanker."

Lø Ærlighed har ruineret flere ægteskaber end utroskab.
Charles McCabe (1915-1938)

Lø Ærlighed varer længst, så det bruger vi i de fleste tilfælde.
Bo Jacobsen

Lø De mest afskyvækkende løgne er dem, der kommer sandheden
nærmest. Oscar Wilde

Lø Den der er mest sendrægtig til at afgive et løfte, er
sædvanligvis den, der holder det mest samvittighedsfuldt. Rousseau

lø Den sikreste måde at blive narret på, er at tro, at man er
mere snu end andre. Francois de La Rochefoucauld

Lø Der er mange mennesker, der kommer til et livs-resultat
ligesom skoledrenge; de snyder deres lærer ved at skrive facit ud af
regnebogen uden selv at have regnet stykket. Kierkegaard

lø Der er mange, der tror, at man kun lyver, når man taler, og
ikke når man tier! K.K. Steincke

lø Deres gang og fremadskriden kalder jeg HUMPEN De bliver til
anstød for enhver som har TRAVLT

lø Det er altid bedst at sige sandheden - undtagen selvfølgelig,
hvis man er usædvanlig god til at lyve. Jerome K. Jerome

Lø Det er vanskeligt at tro en mand, når man ved, at man i hans
sted ville lyve. Mencken

lø Dumheden var altid løgnens livvagt. Georg Brandes

Lø En svag mand kan være ærlig, så længe han ingenting er. Palle
Lauring

Lø Enhver, der overvejer, hvad hans siger, lyver. Daniel
Ambühl

Lø Er det tilladt at lyve, hvis ens løgn skaber glæde? Er det
tilladt at tie med sandheden, hvis den vil skabe sorg og fortvivlelse?
Soya

Lø Er sandheden, at vi lever på en løgn. Er det derfor sandheden
altid er ilde hørt. Villy Sørensen

Lø Folk har den mærkværdige opfattelse, at de taler sandhed, blot
de ikke lyver. K.K. Steincke

lø Han som kan tale vel, kan lyve vel. - Japansk ordsprog

lø Harper Lee "To kill a mockingbird" "Stil aldrig, aldrig ,
aldrig et vidne et spørgsmål under krydsforhør, som du ikke allerede kender
svaret på. Jeg fik det ind med modermælken. Gør du det, så vil du ofte få et
svar, du ikke ønsker, et svar der måske ødelægger sin sag."

Lø Her er retttesnoren for forretningsopgørelser: snyd andre, for
de ville snyde dig, hvis de kunne. Det er den sande regel for forretningerr.
Charles Dickens

Lø Hvis du siger sandheden, har du ikke behov for at huske noget
som helst. Mark Twain (1835-1910)

lø Hvorfor dog lyve, når der findes så vældig mange forskellige
måder at sige sandheden på Stig Jarrel

lø Hykleri er lastens hyldest til dyden. La Rochefoucauld

Lø Jeg lyver ikke - jeg gør bare sandheden brugbar.
C. Th. Zahle

lø Jeg ved alt. Det skal man for at kunne skrive ærligt. Henry
James

Lø Kan du da kende noget andet end bedrag? Bliver bedraget en
gang udslettet, må du jo ikke se derhen, eller du bliver til en saltstøtte.
Kafka

Lø Løgn og nid ytrer sig på kulturens stade som finesse og
kritik. Walther Rathenau1867.1922

Lø Løgnen bliver gjort til tingenes orden. Kafka

Lø Løgnen er grundsubstansen i al god opførsel. Quintin
Crisp

Lø Løgneren bliver ikke troet, når han taler sandhed. Aristotles

Lø Mange dementier ligner desperate forsøg på at få tandpastaen
tilbage i tuben igen. Kai Lorentzen

Lø Marge, it takes two to lie. One to lie and one to listen.
Simpson

Lø Når folk taler om vejret har jeg altid følelsen af, at de
hentyder til noget andet. Oscar Wilde

Lø Opportunisme er et upræcist ord. Det, mange finder
opportunistisk ved mig, er i virkeligheden behændig smidighed. Conrad
Ahlers

Lø Sandheden er, at vi alle lyver og mest, når vi tror vi taler
sandt. Ruth Bengtson

Lø Skønt jeg ikke af natur er ærlig, sker det nu og da at jeg er
det. Shakespeare (1564-1616)

Lø Straffen for løgneren består ikke i, at man ikke tror ham, men
deri, at han ikke længere selv kan tro nogen.George Bernard Shaw

lø What is dignity without honesty? Cicero

Lø5sa Truth does not do as much good in the world

løa Bedagede og bevandrede folk kunde lyve uden modsigelse.
Danske Ordsprog

LØa He who speaks without modesty will find it difficult to make his
words good. Confucius

løa Øvede løgnere siger heller ikke sandheden, når de slet ikke
behøver at lyve - blot for træningens skyld.
Harold Pinter Det er altid bedst at sige sandheden - undtagen selvfølgelig,
hvis man er usædvanlig god til at lyve. Jerome K.
Jerome

Løa Selv om det ikke var sandt, sagde Woodward til Langt ned i
[...]

LØa The lie is a condition of life" Nietzsche

løa There are 869 different forms of lying, but only one of them
has been squarely forbidden. Thou shalt not bear false witness against thy
neighbor. Mark Twain

løa When Mark Twain was introduced as the man who had said, "When
it doubt, tell the truth", he replied that he had invented the maxim for
others but that when in doubt for himself, he used more sagacity. .Mark
Twain

løa Yes, even I am dishonest. Not in many ways, but in some. Mark
Twain

løaa "The lie is a condition of life" Nietzsche

løaa De vilde æder hinanden, de tamme bedrager hinanden, det kalder
man verdens gang Schopenhauer - og det er svært ikke at bifalde
forskerconsensus at han-havde-et-pessimisme-problem!

Løaa Den, som ikke forstår at forestille sig, forstår ikke at leve.
Norman Douglas Holberg

løaa Men would not live in society long, if they were not each
other's dupes.La Rochefoucauld

løaaa Er der mon nogen tvivl om , at HVIS man fjernede alle smigrende
forhåbninger, forfængelige meninger, falske fantasifostre, egne vurderinger
og lignende fra menneskets sind, så ville mange menneskers sjæl skrumpe ind
og de ville blive melankolske og uoplagte, og en plage for dem selv. Om
Sandheden. F Bacon

Løaaa"Without lies mankind would perish of despair and boredom" Anatole
France

løaadd Society sooner or later must return to its lost leader, the
cultured and fascinating liar. Oscar Wilde

løac Alle store bedragere har STÆRK TRO PÅ DEM SELV. Nietzsche

løac Den, der har ladet sig bedrage af dig, han
kender dig. William Blake

Løac The girl who can't dance says the band can't play.
Yiddish Proverbs

løac8hy We promise much to avoid giving little.
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)

løb To be persuasive, we must be believable,/To be believable, we
must be credible,/To be credible, we must be truthful.
Edward R. Murrow

LØbsb "Man har talen for at skjule sine tanker" sagde Talleyrand - og
røbede sig ved sin tale." Soya

lødb "Nej" det er ikke altid nej i pigernes mund. Vestjylland
Politikens Ordsprogsleksikon 1994

Lødb Enhver kvinde er i stand til at sige nej med læberne og ja med
resten. Marcello Mastroianni

løDb One should not tell a child, 'I will give you something' and
then not give it, because this teaches the child to lie. Talmud

lødb. En ung mand er ved at komme sig efter en skizofren episode. Han
får besøg af sin moder,er glad for at se hende og lægger impulsivt armen om
hendes skulder. Hun stivner som en reaktion på denne intimitet, hvorefter
han omgående trækker armen til sig igen. Moderen spørger nu hastigt .
Elsker du mig ikke mere ?"Patienten rødmer, hvorefter moderen fortsætter.
Jamen kæreste, du må ikke blive oprørt så let, vær dog ikke så bange for
dine føleser". Patienten må nu afbryde samværet med moderen og senere
udløses et raserianfald, hvorunder han angriber en sygeplejerske.
G. Bateson, eksampel på psykoseskabende double bind

lødommr (Samtale med den syvårige Roc): Hvad sker der, når man lyver? - Så
får man klø! - Men hvis man nuikke fik klø, ville det så alligevel være
uartigt at lyve? - Nej. - Nu skal jeg fortælle dig to historier. Der var to
børn, som slog hver sin kop i stykker. Den første sagde, at det ikke var
ham. Hans moder troed på ham og gav ham ikke en omgang klø. Den anden sagde
også, det ikke var ham. Men hans moder troede ikke på ham og gav ham klø.
Er de to løgne lige uartige? - Nej. - Hvilken af de to drenge var den
slemmeste? - Ham der fik kløene. Jean Piaget

lødommr He who does not need to lie is proud of not being a liar.
Nietzsche

lødomr Every man has a right to his opinion, but no man has a right to
be wrong in his facts. Bernard M. Baruch

løFRIST He who does not need to lie, is proud of not being a liar.Nietzsche

løFRIST No one lies as much as the indignant do.
Nietzsche

løFRIST Overfor de, der er meget gode eller magtfulde, kommer vi uvægerligt
til at lyve, så de lærer aldrig sandheden at kende. Nietzsche Morgenrøde
1880

løfs Den, der ikke kan lyve, ved ikke, hvad sandhed er.
Friedrich Nietzsche

løgen If any question why we died, Tell them, because our fathers
lied. Mohammed, prophet

løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne Anatole France

LØhi History is a set of lies agreed upon.
Napoleon Bonaparte

LØhi History will be kind to me for I intend to write it.'
Winston Churchill (1874-1965)

LØhi Til historiens ufuldkommenhed kommer yderligere, at Klio,
historiens muse, er lige så genneminficeret af løgn som glædespigen af
syfilis Schopenhauer

LØHIhi `History is the version of past events that people have decided to
agree upon.' Napoleon Bonaparte (1769-1821)

LØHIhi `The victor will never be asked if he told the truth'
Adolf Hitler (1889- 1945)

LØhm To kan tie - hvad tre ved, det ved snart enhver.
Danske ordsprog

løhu Hvis du siger sandheden, har du ikke behov for at huske noget
som helst. Mark Twain

Løhy At foregive at være ond, mens man i virkeligheden - det ville
være hykleri. Wilde

Løhy En hykler afskyr dem, han bedrager, men har ingen respekt for sig
selv. Han ville også føre sig selv bag lyset hvis han kunne.
William Hazlitt

løHykl Hypocrisy is the
most difficult and nerveracking than any man can pursuer; it needs an
unceasing vigilance and a rare detachment of spirit. It cannot, like
adultery or gluttony, be practised at spare moments; it is a wholetime job.
W. Somerser Maugham, Cakes and Ale, 1930

Løkæ Aldrig krøb jeg for de mægtige og løj jeg, så løj jeg af
kærlighed. Derfor er jeg glad selv på vinterlejet. Nietzsche

Løkæ When one is in love, one begins by deceiving one's self. And one
ends by deceiving others. That is what the world calls a romance.
Oscar Wilde