Iran - hvad nu?
Fra : Martin K

Dato : 24-08-05 10:27

http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/08/23/iran.reut/index.html

EU's forhandlingerne med Iran om deres omstridte atomprogram er brudt
sammen. Nogen konstruktive forslag til hvad vi nu kan gøre?

Hvis USA bomber Irans atomanlæg vil det utvivlsomt medføre en masse vrede
blandt muslimer og folk der generelt ikke kan lide USA, og hvis ingen gør
noget vil Iran udvikle atomvåben. Så er vi oppe på to muslimske lande med
atomvåben. Er det en ønskværdig udvikling for vores sikkerhed?

Fra : Joakim von And

Dato : 24-08-05 10:39

"Martin K" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget vil Iran udvikle atomvåben. Så er vi oppe på to muslimske lande med
> atomvåben. Er det en ønskværdig udvikling for vores sikkerhed?

Iran hvad nu?

Prøv at læse det seneste indslag fra tv2.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2762929&forside
Fire kriminelle hængt i Iran

Dødsdommene over fire unge iranske mænd, den ene under 18 år, er blevet
eksekveret i havnebyen Bandar Abbas.

De fire blev hængt i fuld offentlighed for deres forbrydelser, som omfatter
røveri, bortførelse og voldtægt, [sikke en masse anklager]. To af dem var
dømt for voldtægt mod en kvin­de, hvis hjem de var brudt ind i, mens de to
øvrige dømtes for bortførelse og voldtægt mod tre mindreårige børn.

Med hængningerne er i alt 55 dødsdomme fuldbyrdet i Iran i år. Iransk lov
åbner for dødsdomme til drenge over 15 år. Piger skal være ni år, [ja det er
naturligvis logik for burhøns].

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-05 19:06

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbner for dødsdomme til drenge over 15 år. Piger skal være ni år, [ja det

Iran population 68,017,860 og 55 'dødsdomme'
USA population 295,734,134 og 85 'dødsdomme'

Ja jeg kan godt se at befolkningsantalet teget i betragtning
så ligge Iran lidt højt.

http://www.infoplease.com/ipa/A0760750.html
Number of [US] Persons Executed1 by Jurisdiction, 1930-2004

Jan Rasmussen
We make rhetoric out of our dispute with others and art out of
dispute with ourselves, William Butler Yeats

Fra : Joakim von And

Dato : 25-08-05 08:06

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> [...]
> USA population 295,734,134 og 85 'dødsdomme'
>
> Ja jeg kan godt se at befolkningsantalet teget i betragtning

Hvor får du tallet 85 dødsdomme fra?

Men derudover er jeg modstander af dødsstraf, hvad enten det foregår i Iran
eller i USA.

Hvad er din kommentar til at iransk lov åbner for dødsdomme til drenge over
15 år og piger skal være 9 år?

Joakim

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-08-05 17:03

> Hvor får du tallet 85 dødsdomme fra?

Det var et hurtigt overslag, baseret på,,
http://www.hartford-hwp.com/archives/27/055.html #1
The USA executed 98 prisoners last year - 1999
http://web.amnesty.org/library/index/engact500112005
There were 59 executions in the USA - 2004

> Hvad er din kommentar til at iransk lov åbner for dødsdomme til drenge
> over
> 15 år og piger skal være 9 år?

Dem om det, de er 68 millioner menesker hvis de er utilfreds
med deres retsystem så laver de det vel om, det er jo ikke en
vestlig støttet diktator der undertrykker befolkningen, men deres
egen revolution.

Imens Iran bliver udsat for sanktioner,

"China continues to execute more people than the rest
of the world put together. In 1999, limited records available
at the end of the year indicated that the authorities carried
out at least 1,077 executions " #1

Kina er vores alle sammens handelspartner
og bliver konstant afbillede positivt i medierne..

I know,, i know

Jan Rasmussen

Fra : Joakim von And

Dato : 25-08-05 19:45

> [...]
> The USA executed 98 prisoners last year - 1999
> http://web.amnesty.org/library/index/engact500112005
> There were 59 executions in the USA - 2004

Ifl. din egen kilde blev der /officielt/ foretaget 159 henrettelser i Iran
sidste år og 59 henrettelser i USA.

Skal vi ikke bare nøjes med at konstatere, at det var et "meget hurtigt
overslag", du her fremkom med?

> [...]
> med deres retsystem så laver de det vel om, det er jo ikke en
> vestlig støttet diktator der undertrykker befolkningen, men deres

Det var da et ubehageligt menneskesyn du her lægger for dagen. Og jo
befolkningen i Iran bliver skam undertrykt også i den grad. Prøv blot at
læse de seneste rapporter fra A.I.

> Imens Iran bliver udsat for sanktioner,

Ikke i nævneværdig grad.

> "China continues to execute more people than the rest
> of the world put together. In 1999, limited records available
> at the end of the year indicated that the authorities carried
> out at least 1,077 executions " #1

Ja, Kina er bestemt ikke klassens flinke dreng, hvad angår henrettelser af
civile borgere.

Men nu var det Iran vi talte om og ikke Kina. Overtrædelser af helt basale
menneskerettigheder i Iran bliver jo ikke mindre væsentligt af, at overgreb
også finder sted i Kina eller i andre lande for den sags skyld.

Joakim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-08-05 20:08

On Thu, 25 Aug 2005 20:45:08 +0200, Joakim von And wrote:

> [...]
> sidste år og 59 henrettelser i USA.
>
> Skal vi ikke bare nøjes med at konstatere, at det var et "meget hurtigt

Bare lige for god ordens skyld: Der går noget længere tid fra en
dødsdom til henrettelsen i USA end der gør i Iran. Så at der har været
et antal dødsdomme i USA et år, siger ikke ret meget om antallet af
henrettelser samme år.

--
MVH
osv...

Fra : Joakim von And

Dato : 25-08-05 20:13

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dødsdom til henrettelsen i USA end der gør i Iran. Så at der har været
> et antal dødsdomme i USA et år, siger ikke ret meget om antallet af

Det har du ret i. Kilden underbygger slet ikke tallene for dødsdommene. Det
overså jeg i forbifarten.

I stand corrected.

Joakim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-08-05 23:47

On Thu, 25 Aug 2005 21:13:05 +0200, Joakim von And wrote:

> Iran

> Det har du ret i. Kilden underbygger slet ikke tallene for dødsdommene. Det
> overså jeg i forbifarten.

Men det fik mig da til at kigge mig lidt omkring for at se om jeg selv
kunne finde noget om det.
http://www.anoca.org/death/penalty/capital_punishment_in_the_united_states.html
ser ganske saglig ud og det kom faktisk bag på mig at så stor en del af
de dødsdømte i USA får omstødt deres dødsdomme. Det gør det meget
svært at sammenligne både antal dødsdomme og antal henrettelser år for
år med lande som fx Iran og Kina, der henretter ganske kort tid efter
dødsdommen.

> I stand corrected.

Ja, vi kan jo heller ikke have du står skævt
--
MVH
osv...

Fra : Konrad

Dato : 27-08-05 11:36

> Det var da et ubehageligt menneskesyn du her lægger for dagen.

Iranerne bakker i høj grad op om deres lovgivning og deres strafsystem -
hvorfor er det ubehageligt, at konstatere det? I øvrigt har du jo fået det
at vide før - så det kan ikke komme som en overraskelse for dig.

>Og jo
> befolkningen i Iran bliver skam undertrykt også i den grad. Prøv blot at
> læse de seneste rapporter fra A.I.

De bliver ikke mindre undertrykt end i alle andre lande, ejheller ift USA,
eller netop de regimer som vesten i kraft af sit ekstremt hykleriske
"menneskesyn" (det kan man jo end ikke kalde det) holder i live ved kunstigt
åndedræt, så utallige millioner lever en ussel og krank skæbne. Iranerne har
trods alt selv valgt deres skæbne - men når man gør det, er man i dine øjne
farlig. De er farlige, ifølge dig, fordi du ikke bryder dig om muslimer,
ikke bryder dig om arabere og persere, og frygter alt det, der ikke er i
lommen på vestlige økonomiske interesser eller er underlagt vestlig militær
kontrol.

Fra : Joakim von And

Dato : 28-08-05 09:47

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke bryder dig om arabere og persere, og frygter alt det, der ikke er i
> lommen på vestlige økonomiske interesser eller er underlagt vestlig

Det var godt nok satans så klog du er blevet om undertegnede. Jeg har måske
en overraskelse eller to, som kunne få dig til at genoverveje dine ord. Den
tilfredsstillelse vil jeg dog ikke give dig. Så fortsæt du i stedet med dine
personlige fornærmelser, mens jeg i al stilfærdighed trækker på smilebåndet
af din dybe indsigt om min person.

Fra : Konrad

Dato : 27-08-05 11:31

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(...)
> Men derudover er jeg modstander af dødsstraf, hvad enten det foregår i
Iran
> eller i USA.

Det var da godt - utroligt som vi kan være enige. Men hvorfor skrev du ikke
bare det, i stedet for at illudere, at Iran er det eneste land der bedriver
drakoniske straffe imod ganske unge?

> Hvad er din kommentar til at iransk lov åbner for dødsdomme til drenge
over
> 15 år og piger skal være 9 år?

Aldersgrænser er kulturelt bestemt - den er f.eks lavere i USA end i
Danmark, og lavere i Iran end i Danmark og USA. De ni 9 er
giftemålslavalderen i store dele af den islamiske verden, hvilket du godt
ved - det gælder jo også SA osv. Det er naturligvis ikke noget vi bryder os
om, men sådan er det nu engang - det gør ikke iran hverken værre eller bedre
end alle andre islamiske lande.

Fra : Joakim von And

Dato : 28-08-05 09:31

> [...]
ikke
> bare det, i stedet for at illudere, at Iran er det eneste land der

Mig bekendt anvender USA ikke dødsstraf over for piger på ni år, men du har
måske en anden opfattelse heraf?

> [...]
os
> om, men sådan er det nu engang - det gør ikke iran hverken værre eller

Det er efterhånden ganske iøjnefaldende at hver gang talen falder på Iran,
får du en mental blokering. Jeg tror ikke, at jeg i mine snart to år på
usenet, har set dig fremføre en eneste kritisk udtalelse om Iran, og det på
trods af, at der ellers er nok at tage fat på. Kan det monstro skyldes, at
du har personlige relationer til landet evt. i form af en ven, en veninde,
socialt, fagligt eller lignende, og er det ikke lige netop det forhold, du
bebrejdede mig, i relation til mit syn på Israel, i et tidligere indlæg. Kan
jeg få et /ærligt/ svar på det Konrad?

Iran hører til blandt de allerværste islamiske lande, hvad angår at udleve
og efterleve koranens budskaber, derom hersker ingen tvivl. Men det er
grundlæggende fløjtende ligegyldigt i forhold til det grundlæggende vanvid,
det er, at dødsdømme ni årige piger og så kan du intellektualisere nok så
fint om menneskers kulturelle, geografiske og religiøse synsvinkel.

Fat det dog, jeg er pisse ligeglad med hvilke lande, som udøver en sådan
praksis. Det at dødsdømmee børn, her 9-årige, er udtryk for et menneskesyn
jeg på ingen måde kan eller vil acceptere endsige prøve at forstå. At det
lige netop er Iran og ikke S.A vi diskuterer er tilfældigt og mere ligger
der altså ikke i det.

Fra : Croc®

Dato : 28-08-05 10:16

On Sun, 28 Aug 2005 10:31:24 +0200, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>ikke
>bedriver
>
>Mig bekendt anvender USA ikke dødsstraf over for piger på ni år, men du har
>måske en anden opfattelse heraf?

Der er faldet dødsstraffe for forbrydelser begået mens forbryderen var
mindreårig, der er sågar faldet masser af dødsstraffe til retarderede.

Regards Croc®

Fra : Joakim von And

Dato : 28-08-05 11:46

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der er faldet dødsstraffe for forbrydelser begået mens forbryderen var
> mindreårig, der er sågar faldet masser af dødsstraffe til retarderede.

Jeg kan godt huske, at nogle af disse sager har været oppe og vende i
dagspressen herhjemme.

Ved du om disse dødsdomme rent faktisk er blevet effektueret?

Joakim

Fra : Croc®

Dato : 28-08-05 12:53

On Sun, 28 Aug 2005 12:45:56 +0200, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>har

>Jeg kan godt huske, at nogle af disse sager har været oppe og vende i
>dagspressen herhjemme.
>
>Ved du om disse dødsdomme rent faktisk er blevet effektueret?

Jeg har ikke på stående fod kendskab til at forbrydere er henrettet
for overgreb begået mens de var mindreårige, men hvad de retarderede
angår er der masser af eksempler.

Regards Croc®

Fra : Joakim von And

Dato : 28-08-05 13:58

> Jeg har ikke på stående fod kendskab til at forbrydere er henrettet
> for overgreb begået mens de var mindreårige, men hvad de retarderede
> angår er der masser af eksempler.

Ok, forkasteligt er det i hvert fald.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-05 15:00

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, forkasteligt er det i hvert fald.

Højesteret har inden for de allersidste år afskaffet dødsstraf for såvel
retarderede som for børn under 18.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 28-08-05 15:46

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Højesteret har inden for de allersidste år afskaffet dødsstraf for såvel
> retarderede som for børn under 18.

En vigtig detalje, som Croc venligst undlod at påpege.

Men glædeligt er det da. Det tror jeg vi alle sammen kan være enige om.

Joakim

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-05 17:00

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> En vigtig detalje, som Croc venligst undlod at påpege.

Jeg tror efterhånden at jeg har nævnt det flere gange her i gruppen. Men
nogle ønsker tydeligvis ikke korrektiver til deres indgroede
anti-amerikanisme. Eller anti-israelisme for den sags skyld.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-08-05 17:52

> Jeg tror efterhånden at jeg har nævnt det flere gange her i gruppen. Men
> nogle ønsker tydeligvis ikke korrektiver til deres indgroede
> anti-amerikanisme. Eller anti-israelisme for den sags skyld.

Kunne ske at Croc ikke var klar over højesterets afgørelsen, den er jo også
forholdsvis ny.

Åhh hva' Per, du er nu heller ikke selv for god, hvad med at du selv
dementerede din påstand fra d.22/8 dette år, hvor du skrev at den Irakiske
forfatning var klar til afstemning og at den midlertidige regering dermed
havde gjort sit arbejde færdigt, hvorefter jeg gjorde dig opmærksom på, med
valide kilder, udover at det har været i nyhederne hver dag, at en sådan
forfatning *ikke* var klar til afstemning, og at der nok ville gå længere
tid en kalkuleret, da Sunnierne *skal* være med, for at forfatningen skal
have en Kinamands chance.

Dit svar på mit reply, at der i hvertfald ville gå 3 dage mere...

"Det vil vise sig."

Og så var du væk.
Hvorfor beder du så andre om at skulle ændre holdning, når du ikke engang
vil forholde dig til fakta?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-05 18:06

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så var du væk.
> Hvorfor beder du så andre om at skulle ændre holdning, når du ikke engang

Har jeg skrevet at det du skrev var forkert? I øvrigt tyder tingene på
at forfatningen kommer til folkeafstemning /uden/ at sunni-araberne i
den grundlovsgivende forsamling anbefaler et ja, i hvert fald i deres
helhed. Så vil det vise sig om de har den menige sunni-araber med sig.
Han får jo nu lejlighed til at stemme hemmeligt, så han ikke kan
presses. Og valget burde vel være let: en forbundsstat med fred - eller
borgerkrig. Det er da også absurd at 15% sunni-arabere skal kunne
forhindre de 85% andre i at danne den forbundsstat de ønsker. Uden
forbundsstat ville shia-arabere og kurdere jo i stedet stemme nej.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-08-05 18:15

> Har jeg skrevet at det du skrev var forkert?

Du skrev, "Detvil vise sig", selvom jeg dokumenterede at der ville gå mindst
3 dage mere.
Det er da en underlig melding hvis du mente det var rigtigt hvad jeg skrev.

Men det korte af det lange er, at du skrev noget forkert, og du rettede det
ikke.

> [...]
> forhindre de 85% andre i at danne den forbundsstat de ønsker. Uden
> forbundsstat ville shia-arabere og kurdere jo i stedet stemme nej.

Sæt dig ind i afstemningsmetodikken, og du vil kunne se, at Sunnierne alene
vil have meget svært ved at nedstemme forfatningen.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-05 18:30

> Sæt dig ind i afstemningsmetodikken, og du vil kunne se, at Sunnierne alene
> vil have meget svært ved at nedstemme forfatningen.

Jeg kender udmærket afstemningsmetodikken. Der skal være 2/3 nej-flertal
i tre provinser, for at forfatningsforslaget kan nedstemmes. Og det sker
næppe. Hvilket er meget heldigt.

Men det virker som om sunni-araberne i den grundlovsgivende forsamling
af al magt vil søge at undgå at komme til at anbefale
forfatningsforslaget, da de og deres familier ellers vil være målskive
for alskens terrorister.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-08-05 19:05

> [...]
> af al magt vil søge at undgå at komme til at anbefale
> forfatningsforslaget, da de og deres familier ellers vil være målskive

Jeg ser det som Politisk uenighed, og frygten for represalier fra bl.a.
Kurdere og Shia'ere, fordi de bakkede Saddam op, og var en del af det
herskende regime.
Derfor ønsker de *ingen* form for føderalstater, da de, nok med rette,
frygter at de vil stå med et økonomisk nederlag, da de så ike mener at de
vil få del i de naturrigdomme der findes i f.eks. det nordlige Irak.

Men selvf. alt afhænger af øjnene der ser.

--
Allan Riise

Fra : Croc®

Dato : 28-08-05 18:23

On Sun, 28 Aug 2005 19:06:09 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>forhindre de 85% andre i at danne den forbundsstat de ønsker. Uden
>forbundsstat ville shia-arabere og kurdere jo i stedet stemme nej.

Bortset fra at forfatningen ifølge de aftalte regler egentlig allerede
er faldet, og at afstemningen dermed er forfatningsstridig, så skal du
ikke engeng være sikker på at alle dele af de shia dominerede dele vil
stemme for forfatningen.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-05 18:30

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> er faldet, og at afstemningen dermed er forfatningsstridig, så skal du
> ikke engeng være sikker på at alle dele af de shia dominerede dele vil

Ja, du håber jo.

http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=619264
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 28-08-05 19:45

On Sun, 28 Aug 2005 19:29:34 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Ja, du håber jo.

Pas du nu på hvad du skyder folk i skoene, du kan læse de selvsamme
betragtninger i N.Y.T., men det er jo ikke sandheden du er
interesseret i, det ses særlig tydeligt i din 85/15 deling af
befolkningen, når sandheden er at et flertal gerne så amerikanerne
forsvinde imorgen.

>http://www.berlingske.dk/grid/udland/artikel:aid=619264

Gør du dig bare til grin Per.

Regards Croc®

p.s. se filmen Turtles can fly, den kan stærk anbefales.
http://www.imdb.com/title/tt0424227/

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-05 05:28

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> interesseret i, det ses særlig tydeligt i din 85/15 deling af
> befolkningen, når sandheden er at et flertal gerne så amerikanerne

Forudsat sikkerheden er i orden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 29-08-05 11:59

On Mon, 29 Aug 2005 06:27:33 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Forudsat sikkerheden er i orden.

Så skal de være der til evig tid. Det amerikanske militær er simpelt
hen ikke i stand til at garantere sikkerhed i Irak, noget som deres
egne militærstudier nu giver eksperterne ret i. De har forfulgt en
militær strategi, hvor de troede at en krig kan vindes med suveræn
teknologi, men som i gamle dage viser det sig at det er på jorden at
freden skal fastholdes, og det er deres militær ikke gearet eller
endsige har mandskab og opbakning hjemmefra til.
Rumsfeld som militær strateg er ret underholdende for omverdenen, men
umådelig skadelig for USA.

Regards Croc®

Fra : Croc®

Dato : 28-08-05 17:21

On Sun, 28 Aug 2005 16:45:43 +0200, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>En vigtig detalje, som Croc venligst undlod at påpege.
>
>Men glædeligt er det da. Det tror jeg vi alle sammen kan være enige om.

Det troede jeg du vidste da det var oppe og vende indenfor det sidste
halve år i en debat mellem Per og undertegnede, desuden svarede jeg
kun på dit direkte spørgsmål, og den gik ikke mig bekendt på
lovgivningen.

Regards Croc®

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-08-05 11:14

On Wed, 24 Aug 2005 11:27:19 +0200, Martin K wrote:

> http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/08/23/iran.reut/index.html
>
> EU's forhandlingerne med Iran om deres omstridte atomprogram er brudt
> sammen. Nogen konstruktive forslag til hvad vi nu kan gøre?

Overveje hvad der står fx her:
http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=270512

> Hvis USA bomber Irans atomanlæg vil det utvivlsomt medføre en masse vrede
> blandt muslimer og folk der generelt ikke kan lide USA, og hvis ingen gør
> noget vil Iran udvikle atomvåben.

Jeg har ikke noget generelt imod USA, men jeg vil alligevel blive
irreteret på dem hvis de begynder at bombe i Iran på bagrund
af løse rygter.

> Så er vi oppe på to muslimske lande med
> atomvåben. Er det en ønskværdig udvikling for vores sikkerhed?

Det er nok ret ligegyldigt for vores sikkerhed. Jeg betragter det at
smide bomber i Iran som en langt større risiko for vores sikkehed.

--
MVH
osv...

Fra : Martin K

Dato : 24-08-05 13:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message

> Det er nok ret ligegyldigt for vores sikkerhed. Jeg betragter det at
> smide bomber i Iran som en langt større risiko for vores sikkehed.

Så vi skal bare sidde med hænderne i skødet, mens det ene ustabile,
vest-fjendtlige, muslimske land efter det andet får atomvåben?

Og når der så på et tidspunkt begynder at lække atombomber til terrorister,
som får dem smuglet ind i vestlige storbyer og bragt til sprængning, skal vi
så bare trøste os med en eller anden konspirationsteori om at det nok er USA
og Israel, der står bag?

Fra : John Schmitt

Dato : 24-08-05 13:30

> [...]
> vi
> så bare trøste os med en eller anden konspirationsteori om at det nok er

Så længe stormagterne holder fast i deres A-våben er der ikke mange chancer
for at holde andre fra at anskaffe dem: Brazilien, Nord-Korea, Japan,
Indonesien . . . . .

Sanktioner - ja det er hvad EU arbejder med på sigt.
USA angreb, kan de ikke, da anlæggene er armerede og spredte i små enheder.
Israel - større motivation, men militært, politisk umuligt.

Fakta - siden vi ikke har haft held med at få stormagterne til at demontere
deres A-våben har vi ikke den moralske ovevrægt til at kræve af andre, at de
ikke skal udvíkle dem.

Hvsi terrorister spænger et radiokativt våben i en storby, så er det nok en
"dirty bomb" - hvilket en hver idiot kabn lave ved at plyndre et par
røntgenafdelinger eller bare tandlægeklinikker.

JS

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-08-05 14:31

On Wed, 24 Aug 2005 14:07:42 +0200, Martin K wrote:

> Så vi skal bare sidde med hænderne i skødet, mens det ene ustabile,
> vest-fjendtlige, muslimske land efter det andet får atomvåben?

Betragter du virkelig Iran som ustabilt?
Udover det, så er Iran jo åbenbart ikke i gang med at anskaffe
atomvåben, men med at lave strøm.

> [...]
> sprængning, skal vi så bare trøste os med en eller anden
> konspirationsteori om at det nok er USA og Israel, der står bag?

Du mener helt alvorligt at vi skal reagere på baggrund af
konspirationsteorier?
Det er nok meget godt du ikke har atomvåben.

--
MVH
osv...

Fra : hyggesen

Dato : 24-08-05 16:47

Fra : Bo Nielsen

Dato : 24-08-05 23:14

"hyggesen" <manse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

Du hygger dig rigtigt med piben, Hyggesen.

Boni

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-08-05 14:58

Martin K wrote:
> http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/08/23/iran.reut/index.html
>
> EU's forhandlingerne med Iran om deres omstridte atomprogram er brudt
> sammen. Nogen konstruktive forslag til hvad vi nu kan gøre?

Blande os udenom ville nok være det bedste. Evt. kunne vi arbejde på at
få afskaffet atomkraft og atomvåben på vores planet - det er nok mere
ovre i den utopiske afdeling. Så mest konstruktivt ville være at blande
os udenom og udvikle og bygge nogen dybe kældre, vi kan overleve (meget
længe) i, når det en dag går helt galt.

> [...]
> ingen gør noget vil Iran udvikle atomvåben. Så er vi oppe på to
> muslimske lande med atomvåben. Er det en ønskværdig udvikling for

Det er såmænd ligegyldigt om landene kalder sig/er muhamedanske eller
jødisk eller hinduistiske eller taoistiske eller kristne eller
buddhistiske.

Den fortsatte teknologiske udvikling vil gøre det lettere og lettere at
fremstille våben med stadigt større og større effekt med hensyn til at
sprede død og ødelæggelse. De våben vil blive fremstillet, og de vil
blive brugt. Det kan vi ikke hindre. Menneskeheden skal nok overleve
det, og måske overlever vi eller vore efterkommere i familien det også,
hvis vi/de er/bliver blandt de dygtige og forudseende, som sikrede sig i
tide.