Åbent brev til Etisk Råd
Fra : dktekno

Dato : 23-08-05 19:54

Følgende er et åbent brev til Etisk Råd, der desværre er styret af en masse
religiøse uvidende antividenskabelige tosser:

Under "Det mener rådet om" står der om stamceller:

"Medlemmerne af Det Etiske Råd er enige om, at det er etisk uacceptabelt,
hvis et fosteranlæg skabes udelukkende som et middel og ikke også som et
formål i sig selv. Skabelsen af et fosteranlæg med det ene formål for øje at
høste stamceller fra det til forskningsbrug, hvorved fosteranlægget går til
grunde, er for Det Etiske Råd udtryk for en uacceptabel tingsliggørelse af
menneskeligt liv."

Jeg mener det er tåbeligt at kalde det uacceptabelt. Såfremt vi kun snakker
om en enkelt celle med kun genetiske oplysninger, så bør vi ikke anse det på
lige fod med menneskeligt liv.

Det er da først et menneske når det kan tænke selvstændigt. Embryoer kan
ikke engang tænke, så at kalde det for uacceptabelt tingsligørelse af liv er
ikke kun tåbeligt, men strider direkte imod videnskabelige fakta!

Fra : Ingolf

Dato : 23-08-05 20:09

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message

> Embryoer kan ikke engang tænke...

Og det ved du fordi?

Fra : dktekno

Dato : 23-08-05 20:15

"Og det ved du fordi?"

For at at tænke kræves der at man har en hjerne.
En embryo er ikke en hjerne. Det er en celle.

Fra : Ingolf

Dato : 23-08-05 21:23

> "Og det ved du fordi?"
>
> For at at tænke kræves der at man har en hjerne.
> En embryo er ikke en hjerne. Det er en celle.

Gad vide om du er med i kategorien "en masse religiøse uvidende
antividenskabelige tosser"?
http://www.basic.northwestern.edu/g-buehler/cellint0.htm

Fra : Bo Nielsen

Dato : 23-08-05 22:27

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

er
> ikke kun tåbeligt, men strider direkte imod videnskabelige fakta!

Helt enig.

Jeg fatter bare ikke at etisk råd skal sidde med så stor magt at de ligefrem
bremser den videnskabelige udvikling.
På mig virker de som en religiøs sekt.

Boni

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-08-05 23:36

"Bo Nielsen" <boni@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter bare ikke at etisk råd skal sidde med så stor magt at de
ligefrem
> bremser den videnskabelige udvikling.
> På mig virker de som en religiøs sekt.

Det positive ved Etisk Råd er at de ikke som deres modstykke i Iran,
Vogternes Råd, har nogen egentlig bemyndigelse.

Da Etisk Råd er baseret på enkeltmedlemmernes trosforestillinger, er der
heller ikke tale om uforanderlig lovreligiøsitet. Derved kan elementer af
fornuft måske findes i Etisk Råds udtalelser.

I sagen om stamcelleforskningen skal nævnes at visse præventionsmidler går
ud på at dræbe befrugtede æg. Her er der altså tale om systematisk massedrab
på menneskeliv i højere grad end eksperimenterne med stamceller.

--
Alfa og Omega i fordelingspolitik er, hvor meget der er at fordele. Altså
størrelsen af produktionen af nyttegoder.

Fra : Peter Bang

Dato : 24-08-05 18:48

> [...]
>>

>Helt enig.
>
>Jeg fatter bare ikke at etisk råd
>skal sidde med så stor magt at de ligefrem

Magt? Etisk Råd er en rådgivende funktion uden lovgivende
kompetencer. Idéen er, at rådet kan debatere emner uden at være
underlagt et populistisk ønske fra poltisk side om et bestemt
udkomme.

Det kan jo sikkert være angstprovokerende for nogen.

Fra : dktekno

Dato : 24-08-05 19:22

Stod det til mig skulle alle mennesker der er medlem af en eller anden
"etisk forening", råd eller lignende, alle stilles op på en lang række og
skydes på kommando.

Fra : John Schmitt

Dato : 24-08-05 20:40

Hello, dktekno!
You wrote on Wed, 24 Aug 2005 20:21:48 +0200:

d> Stod det til mig skulle alle mennesker der er medlem af en eller anden
d> "etisk forening", råd eller lignende, alle stilles op på en lang række
d> og skydes på kommando.

Dejligt blodbad (ca. 1500 mennesker) - godt at høre fra sådan nogle
handlekraftige beslutsomme mennesker som dktekno, der tør skære igennem på
alles vegne.. Fint at der folk til højre for alle andre og tør stå ved det
(tør du det?)

JS

Arbejdsmiljørådet
Børnerådet
Danmarks Eksportråd
Det Centrale Handicapråd
Det Etiske Råd
Det Kriminalpræventive Råd
Det Økologiske Råd
Det Økonomiske Råd
Electricitetsrådet
Friluftsrådet
Kulturrådet for Børn
Ligningsrådet
Litteraturcentret
Medierådet for Børn og Unge
Naturrådet
Nordisk Råd - Nordisk Ministerråd
Retsinformationsrådet
Rådet for Større Badesikkerhed
Rådet for Større Færdselssikkerhed
Søsportens Sikkerhedsråd
Statens Musikråd
Teaterrådet
Teknologirådet
Tobaksskaderådet
Transportrådet
Udliciteringsrådet
Ældreråd
Adoptionsnævnet
Advokatnævnet
Ankenævnet for Forsikring
Ankenævnet for Huseftersyn
Ankenævnet for Investeringsforeninger
Arbejdsmarkedets Ankenævn
Arbejdsmiljøklagenævnet
Dansk Sprognævn
Energiklagenævnet
Flygtningenævnet
Forbrugerklagenævnet
Klagenævnet for Ejendomsformidling
Ligestillingsnævnet
Miljøklagenævnet
Nævnet vedrørende EU-oplysning
Naturklagenævnet
Patientskadeankenævnet
Pengeinstitutankenævnet
Pressenævnet
Realkreditankenævnet
Skatteankenævnet
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
Teleankenævnet

Fra : Egon Stich

Dato : 25-08-05 11:03

> Stod det til mig skulle alle mennesker der er medlem af en eller anden
> "etisk forening", råd eller lignende, alle stilles op på en lang række og
> skydes på kommando.

Meget etisk synspunkt.
Højrefløjser?
Liberalfascist?

Egon

Fra : dktekno@gmail.com

Dato : 25-08-05 09:37

John Schmitt wrote:
> [...]
> alles vegne.. Fint at der folk til højre for alle andre og tør stå ved det

Jeg mener at staten bør udrydde alle mennesker der vil presse deres
religiøse værdier ned over andre.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 10:36

>Jeg mener at staten bør udrydde alle mennesker der vil presse deres
>religiøse værdier ned over andre.

Skal de så starte med dig?

Fra : John Schmitt

Dato : 25-08-05 12:02

John Schmitt wrote:
> [...]
> d> og skydes på kommando.

> Jeg mener at staten bør udrydde alle mennesker der vil presse deres

Etisk Råd har intet med religiøse værdier at gøre
- ved du hvad rådet laver og hvem de består af?

JS