Triple A-sagen...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 04:34

Nu er den ellers dygtige Lotte Mejlhede så gået fra posten på grund af
denne meget spegede sag, hvilket jeg ærligt talt finder ret underligt:

Een ting er det FORTSAT forekommer mig yderst utroværdigt at de unge
mørklødede herrer i det bemeldte indslag virkelig i ramme alvor mener at
have promoveret rapmusik, da jeg

1) Aldrig har hørt om deres "rapgruppe" (og er der nogen derude, der
overhovedet har dèt?)

2) Aldrig har oplevet danske rappere vifte med ulovlige våben i
forbindelse med musikpromovering.

3) Aldrig har hørt om danske musikere erklære "åben territorialkrig"
imod hardcore-kriminelle danske rockergrupper. (De fleste i dette land,
perkere eller ej, VED sgu' da for pokker, hvad initialerne HA normalt
står for, hva'?)

Jeg har stadig svært ved at få øje på meget andet end infam "politisk
korrekt" harme imod TV2-Nyhederne, som altså hævdes røvrendt godt og
grundigt af et produktionsselskab. Hvorfor rettes vreden så alligevel
imod TV2 og hvorfor hoveres der i dèn grad over Nyhedschefens afgang?

Fordi hun altså - ligesom undertegnede og mange andre i denne gruppe -
har tilladt sig at tro på indslaget, MEN (og dette er vigtigt!) blot
ikke kan DOKUMENTERE indslagets udsagn, fordi kilderne pludselig - måske
som resultat af opmærksomheden - benægter alt?

(Her må jeg altså minde de politisk-korrekte virkelighedsfornægtere om
at der ALLEREDE I FORVEJEN findes sådanne indvandrerbander i dette land,
herunder de berygtede "Black Cobras"!)

For mig at se er der tale om at produktionsselskabet har begået dèn
konkrete og kritisable fejl at inddrage udtalelser fra Politiet som
dokumentation, men at dèn dokumentation bare ikke holder, fordi Politiet
ikke mener at kende denne bande.

Men at politiet måske ikke har hørt om "Triple-A" kan altså ikke omvendt
tages som det fjerneste "bevis" for at der ikke faktisk eksisterer en
sådan kriminel indvandrerbande: Der foregår desværre nok temmelig meget
i dette land, som politiet - med dets begrænsede ressourcer - altså ikke
bare lige ved noget om, før det går RIGTIGT galt.

Hele denne mediemisære får mig med andre ord ikke til at ændre holdning
i denne sag: Det er så vidt jeg kan se udelukkende et "teknisk"
spørgsmål om dokumentation, fordi alle involverede nu benægter alt af
frygt for repressalier fra (andre?) bandemedlemmer, Politiet og HA.

Og dèt er der så nogle medier, der bruger til at hetze populære TV2 og
Lotte Mejlhede, som tvinges af posten...

Anders Peter Johnsen

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 08:06

meddelelse news:430a9928$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og dèt er der så nogle medier, der bruger til at hetze populære TV2 og
> Lotte Mejlhede, som tvinges af posten...

Det er da godt, at vi har nogle ihærdige konspirationsteoretikere i blandt
os, det gør livet morsommere!

Tak Anders.

Mvh JS

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 10:24

John Schmitt wrote:

> Det er da godt, at vi har nogle ihærdige konspirationsteoretikere i blandt
> os, det gør livet morsommere!
>
> Tak Anders.

Det har absolut intet med "konspirationsteori" at gøre, men handler
derimod om andre mediers temmeligt mærkelige og meget letkøbte påstande
om Triple-A banden som "ikke-eksisterende ". Dét mener jeg er en grov
overfortolkning af det simple faktum at politiet blot ENDNU ikke før
TV2-indslaget har hørt om pågældende bandes eksistens og at _samtlige de
YDERLIGERE 15 KILDER_, man ifølge Michael Dyrby faktisk oprindeligt har
bygget indslaget på fra TV-Nyhedernes (og ikke produktionsselskabets!)
side, nu pludselig trækker i land!

Hvis man dermed virkelig mener at kunne bruge politiets manglende
kendskab eller kilders pludselige benægtelse (grundet "kolde fødder" og
lidt for megen pludselig opmærksomhed) som "definitivt negativt bevis"
for bandens eksistens, så er man altså temmeligt naiv!

Læs Dyrbys redegørelse på
http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2746272

og hans svar på spørgsmål fra seere

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2746460

(hvor han under pkt 1. i svaret til Ivan Gullev fortæller følgende: "I
researchen til historien var der cirka 15 andre kilder, der bekræftede
historien.")

Jeg synes at denne sag begynder at lugte mere og mere af at en flok
desperate politisk-korrekte journalister - fra blandt andet DR - på
allerværste, kvalmefremkaldende svenskermaner fryder sig begejstret over
Lotte Mejlhedes afgang, fordi hun har tilladt dette "ubehagelige"
indslag at blive bragt. Eller fordi det - som på Ekstra Bladet - ikke er
DERES historie!

Spørgsmålet er for mig at se egentlig ikke, hvorvidt banden eksisterer -
hvilket de unge mænds våbenfremvisning og ordvalg, herunder truslerne
imod Hells Angels er ganske rigeligt bevis for mig til at fastholde -
men derimod handler den alene om, hvorvidt TV2 kan dokumentere indlsaget
ud fra navgivne(!!!) interviews, som INGEN jo af ganske letforståelige
årsager har lyst til at give for åbent kamera!

Dette minder mig lige tilpas meget om een af de forfærdelige
mafiaretssager, hvor alle og enhver udmærket ved at en kendt tiltalt
mafioso er skyldig som Arvesynden, men det blot ikke kan bevises, fordi
vidner enten er blevet myrdet eller truet til tavshed og dokumentationen
dermed mangler, hvorfor vedkommende nødvendigvis af
juridiske/retstekniske årsager må gå fri.

Men betyder dèt så absolut at vor kære Don Spaghetti Pilinæse-mafioso
virkelig aldrig har begået noget ulovligt og hans bande i virkeligheden
slet ikke findes?

Arh, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 13:06

meddelelse news:430aeb2b$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> YDERLIGERE 15 KILDER_, man ifølge Michael Dyrby faktisk oprindeligt har
> bygget indslaget på fra TV-Nyhedernes (og ikke produktionsselskabets!)

15 kilder, ja vel - ikke 15 kilder, der kan bekræfte, at der findes en
bevæbnet bande (bevæbnet til tænderne) ved navn Triple A, men 15 kilder der
bekræfter "noget". Hvis du spørger ind til hvad de 15 kilder bekræfter og
hvem de er, får du at vide at man da beskytter sine kilder.

Dårlig research, dårlig kildekritik, dårlig ledelse - men udmærket fiktion.

JS

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 19:08

John Schmitt wrote:

> 15 kilder, ja vel - ikke 15 kilder, der kan bekræfte, at der findes en
> bevæbnet bande (bevæbnet til tænderne) ved navn Triple A, men 15 kilder der
> bekræfter "noget".

Dyrby skriver ordret om den lange tid der er gået før dementien: "Men vi
havde kilder i forløbet, som bekræftede historien. I researchen til
historien var der cirka 15 andre kilder, der bekræftede historien.".

Med "vi" formoder jeg stærkt at der hentydes til TV2-Nyhedernes EGEN
research og ikke produktionsselskabets.

Problemet er netop at disse kilder ikke idag vil fastholde tidligere
udsagn.

Ergo trækkes det journalistiske grundlag for indslaget væk ved at folk
enten blot klapper i eller direkte dementerer. Simpel "stonewalling" for
nybegyndere.

Men - som Dyrby skam også selv påpeger:

"Hvidovre Politi meddelte, at de ikke havde HØRT om Triple A. Det er
bestemt ikke det samme som at Triple A ikke eksisterer."

> Hvis du spørger ind til hvad de 15 kilder bekræfter og
> hvem de er, får du at vide at man da beskytter sine kilder.
>
> Dårlig research, dårlig kildekritik, dårlig ledelse

Det er svært at være troværdig journalist, når eens kilder
tilsyneladende pludselig direkte benægter alt, hvad de hidtil har sagt.
Ergo bliver journalisterne hægtet op på kildernes løgne over for
offentligheden.

- men udmærket fiktion.

You wish!

Anders Peter Johnsen

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 22:31

meddelelse news:430b65e8$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> pludselig direkte benægter alt, hvad de hidtil har sagt. Ergo bliver
> journalisterne hægtet op på kildernes løgne over for offentligheden.

Kildekritik, dobbeltchek, grundig research, som man ikke outsourcer.
Simpel fremtidsprojektion, hvis public sercive udvandes,
får vi kun en dansk Fox News, hvad TV2 tit er i forvejen.
Gud ske tak og lov for, at program 1 i radioen stadig er der.

JS

Fra : Peter Bang

Dato : 23-08-05 09:49

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:
> [...]
>have promoveret rapmusik, da jeg
>
>1) Aldrig har hørt om deres
>"rapgruppe" (og er der nogen derude, der

Et helt enestående bevis på at det nok må være en faaaaaaarlig flok
terrorister.

>2) Aldrig har oplevet danske rappere
>vifte med ulovlige våben i
>forbindelse med musikpromovering.

Terrorbevis nr. 2?

>3) Aldrig har hørt om danske
> [...]

De interviewede hævder, at de ikke er medlem af noget der hedder
Tripple A. Produktionsselskabet har intet kildemateriale
eller anden dokumentation for at de er en del af en bande. Og heller
ingen dokumentation for eksistensen af en bande der
hedder Tripple A. Politiet bliver spurgt om bandekriminalitet
generelt, og produktionsselskabet strammer historien i
klipperummet for at få historien til at hænge sammen alligevel. På
trods af, at politiet intet kender til de unge, eller en
bande der hedder Tripple A.

Alligevel synes nyhedsredaktionen på TV2 at der er en historie der
skal formidles. Sådan en historie bliver de ansvarlige
normalt hetzet eller fyret for i nyhedsbranchen. TV2-nyhedernes
souschef bærer i det her tilfælde det redaktionelle ansvar.
Det kan man ikke bare løbe fra. Og det gør hun så heller ikke. Hun
vælger at erkende TV2s manglende etiske formåen ifm.
pågældende indslag og tager så konsekvensen af det.

> [...]
>MEN (og dette er vigtigt!) blot
>ikke kan DOKUMENTERE indslagets
>udsagn, fordi kilderne pludselig - måske

Du mener at kilder, bekræftende kilder og anden dokumentation er
ligegyldige ingredienser i nyhedsformidling?

>(Her må jeg altså minde de
> [...]

Man kan jo så appelere til TV2-nyhedernes kommende souschef, at man så
formidler historien om eksempelvis Black Cobras ...
og ikke opfinder en anden bande. Samtidig kunne man jo få politiet til
at bekræfte eksistens og omfanget af Black Cobras.
Og sidst men ikke mindst kunne man i den sammenhæng interviewe
medlemmer fra Black Cobras. Så har man en historie med
indhold. Tripple A-historien er fiktion. Den hører hjemme hos
TV2-drama.

>For mig at se er der tale om at
> [...]

Så er det jo det, der er historien. "Politiet aner intet om
bandekriminalitet ... bla bla bla". Den kan man så forelægge
politiledelsen, sammen med interviews, dokumentation, diverse kilder,
ofre, etc. Intet af det er dog åbenbart til at
fremskaffe i Tripple-A-historien.

>Hele denne mediemisære får mig med
> [...]

teknisk spørgsmål om dokumentation?? Banden eksisterer ikke.
Interview-ofrene nægter medlemskab af en bande. Der er ingen
ofre. Politiet aner intet om Tripple A ... der er jo ikke en gang røg

>Og dèt er der så nogle medier, der
>bruger til at hetze populære TV2 og
>Lotte Mejlhede, som tvinges af posten...

Det er ikke en hetz ... det er en afsløring.
Nyhedschefer, der formidler fiktive nyheder, bør ikke være
nyhedschefer. Og da slet ikke på en populær public service-
redaktion.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 11:07

Peter Bang (slet 256V9) wrote:

> De interviewede hævder, at de ikke er medlem af noget der hedder
> Tripple A.

Halleluja! Ergo må det jo være sandt!

For det kan da SLET ikke tænkes at en hidtil ukendt indvandrerbande i
deres overmod er kommet til at være en smule for rapkæftede over for
både Ordensmagt og HA? Og at de derfor har travlt med at trække i land?

> Produktionsselskabet har intet kildemateriale
> eller anden dokumentation for at de er en del af en bande. Og heller
> ingen dokumentation for eksistensen af en bande der
> hedder Tripple A.

Altså sådan lige bortset fra hvad de unge, maskerede og våbensvingende
mænd ellers lige selv står og lukker ud?

> Politiet bliver spurgt om bandekriminalitet
> generelt, og produktionsselskabet strammer historien i
> klipperummet for at få historien til at hænge sammen alligevel.

Dèr er rigtigt nok sket en fejl.

> På
> trods af, at politiet intet kender til de unge, eller en
> bande der hedder Tripple A.

Og hvad så?

Finder du det virkelig fuldstændigt utænkeligt at politiet i dette land
ikke er klar over en bestemt bandes eksistens?

> Alligevel synes nyhedsredaktionen på TV2 at der er en historie der
> skal formidles.

Ja da! Våbensvingende indvandrere, der truer HA med krig lyder
unægteligt som optakten til noget ret stort!

> Sådan en historie bliver de ansvarlige
> normalt hetzet eller fyret for i nyhedsbranchen.

Blandt "svenskerinspirerede" DR-journalister, formoder jeg!

> [...]
> vælger at erkende TV2s manglende etiske formåen ifm.
> pågældende indslag og tager så konsekvensen af det.

Vil du dog styre dig med dit absurde vrøvl om "etisk formåen" (et
intetsigende pseudobegreb!): Hun erkender blot at man desværre ikke kan
få folk til at stå frem og dokumentere deres egne tidligere påstande,
hvorfor hun presses fra stillingen!

> Du mener at kilder, bekræftende kilder og anden dokumentation er
> ligegyldige ingredienser i nyhedsformidling?

Du kan ikke regne med at folk lader sig interviewe for åbent kamera og
med navns nævnelse, når det kommer til at udlevere bandekriminelle!

Så kan det nok være at der er "kildebeskyttelse", men de fleste
overvejer nu nok konsekvenserne ved det alligevel!

> [...]
> medlemmer fra Black Cobras. Så har man en historie med
> indhold. Tripple A-historien er fiktion. Den hører hjemme hos

Tror du da VIRKELIG på bortforklaringen om "promovering" for en
ikke-eksisterende rap-gruppe og et lige så ikke-eksisterende tøjmærke?

Herre Jemini!

Mig bekendt, så STÅR tøjmærket altså oftest på tøjet, ligesom ligesom de
fleste rapgrupper med respekt for sig selv faktisk HAR et navn - og ikke
"bare lige opfinder et navn til lejligheden", sådan som denne syge
bortforklaring ellers går på!

> [...]
> politiledelsen, sammen med interviews, dokumentation, diverse kilder,
> ofre, etc. Intet af det er dog åbenbart til at

Der er råbåndene, hvor de unge maskerede herrer kommer for skade at være
for store i kæften og står og flagrer med våben, mens de erklærer åben
krig imod Hells Angels.

Det ville jeg have ret svært ved at sidde overhørigt som panser.

> teknisk spørgsmål om dokumentation?? Banden eksisterer ikke.

Hvem siger dèt? Politiet? Fordi de ENDNU ikke havde hørt om banden?

> Interview-ofrene nægter medlemskab af en bande.

Sig mig engang: Hvor naiv er du?

De står NETOP nogle dage før og fortæller om deres "ikke-eksisterende"
bande, mens de vifter med våben, men SÅ kommer reaktionen efter
indslaget og de stikker halen mellem benene i erkendelse af at de både
har rodet sig ud med andre bandemedlemme, medier, politi og HA på een gang.

> Der er ingen ofre. Politiet aner intet om Tripple A ... der er jo
ikke en gang røg

Hvor mange voldsofre eller truede folk tror du nævner navnet på dèn
bande, som truer eller overfalder dem, over for Politiet?

Hvornår tror du at man i dèt miljø hører følgende sagt til en betjent:
"Ja, du, jeg er sgu' desværre lige blevet tævet til lirekassemand af
person X fra Bande Y. Gider I lige at anholde ham så skal jeg nok vidne
imod ham og blotlægge hele hans bandes struktur uden den mindste frygt
for liv og lemmer."

> Det er ikke en hetz ... det er en afsløring.
> Nyhedschefer, der formidler fiktive nyheder, bør ikke være
> nyhedschefer. Og da slet ikke på en populær public service-
> redaktion.

Det er ikke en skid fiktivt: Tværtimod var der ifølge Michael Dyrby hele
15 (siger og skriver FEMTEN!) andre kilder der umiddelbart bekræftede
bandens eksistens, men som lige i øjeblikket har rigtigt travlt med at
holde kæft - af umiddelbart forståelige grunde.

Derfor bliver det altså lidt latterligt at skulle høre billige,
bedrevidende udsagn om at Triple-A "ikke eksisterer"!

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Bang

Dato : 23-08-05 13:42

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:

> [...]

Det kan da sikkert tænkes. TV2-nyhedschefen har dog bare intet
belæg for at påstå det. Og som Dyhrby også påpeger, så er
nyhedsjournalistik ikke baseret på tro, men på faktuel viden. I
Tripple A-sagen har han ikke kunne finde viden, hverken om Tripple
As eksistens, eller om kilders eventuelle påstande. Det er
faktum.

>Altså sådan lige bortset fra hvad de
>unge, maskerede og våbensvingende
>mænd ellers lige selv står og lukker ud?

At iltre unge mennesker kæfter op om dit og dat er ikke nok til at
stifte en terrorbande på landsdækkende tv.

>Dèr er rigtigt nok sket en fejl.

Ja, det kan man påstå.

>Og hvad så?
>
>Finder du det virkelig fuldstændigt
>utænkeligt at politiet i dette land
>ikke er klar over en bestemt bandes eksistens?

Næ. Det er jo derfor jeg længere nede forklarer ideen med at
formidle den historie i stedet. Men det gjorde TV2 ikke. De valgte
at formidle en historie om en bande, som ingen kender eksistensen
af. Og så valgte de at undlade at afdække omfanget af banden. For
så til sidst at bede politiet udtale sig generelt om
bandekriminalitet. Det er ualmindelig dårligt journalistisk
håndværk.

>Ja da! Våbensvingende indvandrere,
>der truer HA med krig lyder
>unægteligt som optakten til noget ret stort!

Og nyhedschefen erkender uden forbehold at de billeder blev
formidlet ude af kontekst. Hvad er det optakt til? Nogen idéer?
Altså udover tro og gætværk?

>Blandt "svenskerinspirerede"
>DR-journalister, formoder jeg!

Jeg er ikke sikker på hvad din pointe er.

>Vil du dog styre dig med dit absurde
>vrøvl om "etisk formåen" (et
>intetsigende pseudobegreb!)

Vrøvl??? Du er jo slet ikke inde i kampen!!!

Troværdig journalistisk formidling bygger på en række etiske
overvejelser omkring tekniske stramninger af citater og
kildekritisk analyse. Både Lotte Mejlhede og Michael Dyhrby
udtaler, at Tripple A-historien af forskellige årsager IKKE blev
underkastet disse overvejelser. Hvordan er det så 'intetsigende
pseudo ...' at betegne TV2s behandling af historien som værende
genstand for manglende etisk formåen???

: Hun
>erkender blot at man desværre ikke kan
>få folk til at stå frem og
>dokumentere deres egne tidligere påstande,
>hvorfor hun presses fra stillingen!

Forkert. Hun trækker sig fra stillingen, fordi hun er ansvarlig
for at formidle et indslag der ikke er journalistisk forsvarligt.
En drastisk beslutning måske, men det er jo intern aftale i TV2.

>Du kan ikke regne med at folk lader
>sig interviewe for åbent kamera og
>med navns nævnelse, når det kommer
>til at udlevere bandekriminelle!

Nej, selvfølgelig ikke. Men det fratager ikke nyhedsformidlere
ansvaret for så at at finde anden dokumentation i stedet. Det har
jorunalisterne i denne sag ikke gjort.

> [...]
>det alligevel!

>Tror du da VIRKELIG på
>bortforklaringen om "promovering" for en

Det er da fløjtende ligegyldigt, hvad gud og hvermand tror.
Nyhedschefen på TV2 har intet, der kan modsvare det. Derfor er det
da fuldstændigt håbløst at formidle historien.

>Mig bekendt, så STÅR tøjmærket altså
> [...]

Det er muligt. Der ligger så en idé til endnu en historie man
kunne tage op på Nyhederne. Det har dog ikke det fjerneste med
denne sag at gøre.

>Der er råbåndene, hvor de unge
>maskerede herrer kommer for skade at være
> [...]

Nu ved jeg ikke lige hvilke råbånd du taler om. TV2s nyhedschef
har formodentlig gennemset alt, der kunne redde hans redaktion ud
af kattepinen, i forbindelse med hans undersøgelse. Han har
åbenbart ikke fundet indholdet af mulige råbånd underbyggende for
at forsvare historien.

>Hvem siger dèt? Politiet? Fordi de
>ENDNU ikke havde hørt om banden?

TV2s nyhedschef har intet han ønsker at bibringe al verden. Der er
altså intet troværdigt omkring Tripple A.

> [...]
>benene i erkendelse af at de både
>har rodet sig ud med andre
>bandemedlemme, medier, politi og HA på een gang.

Og TV2 har intet der kan fastholde den oprindelige udlægning. Ikke
bare en eneste anonym kilde, der kan komme med bare en enkelt
detalje der kunne fastholde kernen i historien om eksistensen af
Tripple A.

>ikke en gang røg
>
>Hvor mange voldsofre eller truede
>folk tror du nævner navnet på dèn
>bande, som truer eller overfalder
>dem, over for Politiet?

Aner det ikke.

>Hvornår tror du at man i dèt miljø
> [...]

Jeg formoder at der i det miljø er en enkelt eller to, der godt
kunne finde på at tippe en journalist fra dagbladene eller TV,
efter de sidste ugers polemik om sagen. Ikke engang EkstraBladet
har fundet den mindste sten i sagen. En avis der i øvrigt er ret
så streetsmart, når det kommer til at opspore og fastholde løse
rygter.

>Det er ikke en skid fiktivt:
>Tværtimod var der ifølge Michael Dyrby hele
> [...]

Ikke korrekt. Produktionsselskabet påstår at have 15 kilder, der
på forskellig vis bekræfter eksistensen af Tripple A. Michael
Dyhrbys henvendelse til produktionsselskabet om kildernes
troværdighed har indtil videre intet kastet af sig.
Produktionsselskabet virker åbenlyst ikke alt for interesserede i
at lægge noget som helst underbyggende frem. Hvilket i den grad er
interessant, når man påtænker at det er deres formodentlig største
kunde, TV2, der beder om det. Michael Dyhrby forestiller sig i
øvrigt heller ikke at dette nye samarbejde fortsætter.

>Derfor bliver det altså lidt
>latterligt at skulle høre billige,
>bedrevidende udsagn om at Triple-A
>"ikke eksisterer"!

........ billige? ..... nånå!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 19:35

Peter Bang (slet HYZ2E) wrote:

> Det kan da sikkert tænkes. TV2-nyhedschefen har dog bare intet
> belæg for at påstå det.

Ikke?

Så vidt jeg kan se står Lotte Mejlhede OG Michael Dyrby faktisk stadig
ved deres fælles redegørelse af 5. august.

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2693125

- OGSÅ selv om Lotte Mejlhede faktisk har valgt at ofre sin stilling på
denne sag for ikke at skade TV2-Nyhedernes omdømme!

I redegørelsen fremgår problematikken ellers krystalklart:

"Men det er naturligvis problematisk for NYHEDERNE og for historiens
troværdighed, at to hovedkilder ikke vil stå ved deres udtalelser.
Indslaget om "Triple A" bygger dels på de to hovedpersoners udtalelser,
på researchsamtaler med 15 andre personer fra lokalmiljøet og på
oplysninger fra video-produktionsselskaberne M2M og "No Compromise".
Indslaget bygger altså på mundtlige udtalelser fra dem, det handler om,
hvilket NYHEDERNE ikke ser som noget problem. Når personer udtaler sig
om deres eget liv, står de selv til ansvar for, hvad de vil sige. De to
hovedpersoner har fået lov til at godkende deres citater og har
derudover fået tre dage til at overveje, om de ville stå ved dem.
Derfor rejser spørgsmålet sig: Hvorfor vil de to ikke længere stå ved
deres udtalelser? Hvorfor trækker de deres egen forklaring tilbage fem
dage efter udsendelsen.
Deres forklaring om manipulation holder ikke - så hvad kan så være årsagen?
Det er ikke lykkedes NYHEDERNE at komme sandheden nærmere, da det lokale
indvandrermiljø ikke har ønsket at forklare sig over for NYHEDERNE. Vi
har heller ikke modtaget nogen klage over påstået manipulation, som det
ellers er naturligt i sådanne sager.
Vi er altså på bar bund. Vi ved, hvad vi oprindeligt har fået at vide -
men kender ikke årsagen til, at de to har fået kolde fødder.
Det er desværre den risiko, journalister løber, når journalistikken er
baseret udelukkende på mundtlige kilder."

Der er tale om simpel "stonewalling" fra deltagernes side. De har
åbenbart ikke engang ønsket at forklare sig i et nyt indslag for at
rette eventuelle misforståelser og rense sig selv..

Dét har jeg altså ganske svært ved at klandre Lotte Mejlhede og
TV2-Nyhederne for. Tværtimod har de blot handlet "overkorrekt" ved at
give sig og hhv. sige op og trække indslaget tilbage, hvilket jeg
mediemæssigt mener er en taktisk fejl af dimensioner, fordi det blot
bestyrker den platte populære fordom om "journalistisk opdigt".

Tværtimod burde Lotte Mejlhede blot have fastholdt denne meget nøgterne
redegørelse, men da hun snart skal på barselsorlov og derfor har ønsket
at lukke sagen inden, har hun personligt valgt at "tage skraldet" for
TV2-Nyhederne og sagt op i stedet for at blive og kæmpe. Synd for hende,
hvis det kommer til at skade hendes karriere at være en loyal medarbejder.

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-08-05 21:29

meddelelse news:430b6c2a$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> hvis det kommer til at skade hendes karriere at være en loyal medarbejder.

Der er nok ingen der har lyst til at bestride en sådan ret nervepirrende
chefpost i mange år. Derfor har TV2 ikke været udsat for andre ændringer end
dem der alligevel ville ske i forbindelse med Lotte Mejlhedes orlov.

Hvis denne bagatelsag betyder at TV2 kun vil bringe den dokumenterbare
sandhed fremover og ellers fejlrette uden videre, så er der måske grund til
at protestere når de næste gang siger om en eller anden muhamedansk
voldshandling at den skulle være i strid med Islam.

--
Sura 9:123 "O I som tror, kæmp mod dem, der lever nær ved jer af de vantro,
og lad dem finde hårdhed i jer, og vid, at Allah er med de retfærdige"

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 22:34

> [...]
> hvis det kommer til at skade hendes karriere at være en loyal medarbejder.

Grundig research, kildekritik, dobbeltchek - journalistikkens grundregler,
som man sked på.
At ledelsen så efterfølgende godkendte udsendelsen, betyder klaps.

End of story!

JS

(sikke langt du kan skrive det samme flere gange

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 23:49

John Schmitt wrote:

> Grundig research, kildekritik, dobbeltchek - journalistikkens grundregler,
> som man sked på.

Man havde over femten som altså samstemmende mente at kunne bekræfte
denne bandes eksistens.

Hvis blot en håndfuld af disse personer selv mener at være medlemmer,
tjah, har du så lyst til at fortælle dem at de ikke er en bande?

> At ledelsen så efterfølgende godkendte udsendelsen, betyder klaps.
>
> End of story!
>
> JS
>
> (sikke langt du kan skrive det samme flere gange

Det er ganske enkelt fordi at INGEN af de fremførte argumenter imod
indslaget egentlig synes at kunne dementere eksistensen af en egentlig
"Triple-A"-bande.

TV2-Nyhederne har - på baggrund af de råbåndsoptagelser, de sidder inde
med - ment at kunne tilbagevise de meget mærkelige søforklaringer om
"musik og mærketøj".

At TV2 så måtte have begået ærgelige journalist-etiske procedurefejl i
forbindelse med godkendelsen af indslaget ændrer alligevel ikke ved at
der udmærket sagtens kan eksistere en ganske virkelig "Triple-A"-bande,
som logisk nok desperat søger under jorden igen efter en taktisk
åndssvag selveksponering.

For mig at se ligger du og andre nærmest og blafrer bagvendt rundt i en
ret tom diskussion af et kunstigt pseudovirkelighedslag omhandlende
"journalistisk forsvarlig nyhedsformidling" som egentlig blot har selve
kerneproblematikken som omdrejningspunkt: Nemlig hvorvidt der egentlig
EKSISTERER en "Triple-A"-bande (det primære spørgsmål). Hvorvidt
journalister nu også ligefrem kan _dokumentere_ dens eksistens
"journalisthåndværksmæssigt forsvarligt" eller ej er for mig at se et
sækundært spørgsmål, især når situationen er så speget som den er og
samtlige kilder i det primære lag nu sjovt nok pludselig lukker munden
synkront - nærmest som på kommando?

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Bang

Dato : 24-08-05 09:39

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:

> [...]

'Havde' og 'hvis' ...

>Det er ganske enkelt fordi at INGEN af
> [...]

Derfor kunne det jo også være rart, hvis produktionsselskabet,
souschefen og/eller nyhedschefen kunne fremlægge bare et enkelt
stykke resarch til at bakke din tro på banden op.

> [...]
>nyhedsformidling" som egentlig blot har selve
>kerneproblematikken som
>omdrejningspunkt: Nemlig hvorvidt der egentlig

Indslaget og researchen bag efterlader helt åbenbart så stor tvivl
om historien at hverken produktionsselskab, souschef eller
nyhedschef ønsker at lægge navn til.

> [...]
>_dokumentere_ dens eksistens
>"journalisthåndværksmæssigt
>forsvarligt" eller ej er for mig at se et

Sekundært? Det er da sagens kerne. Produktionsselskabet og
nyhedschefen har intet, der kan erstatte kildernes nu
tilbagetrukne udtalelser op. Intet. Det er da det absolut tyndeste
grundlag at bygge en konspirationsteori på.

Fra : John Schmitt

Dato : 24-08-05 10:04

"Peter Bang (slet W4EPG)" <peterbang@W4EPGprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbagetrukne udtalelser op. Intet. Det er da det absolut tyndeste
> grundlag at bygge en konspirationsteori på.

Konspirationsteoretikere gør verden sjovere

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-08-05 11:12

"Peter Bang (slet 256V9)" <peterbang@256V9privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælger at erkende TV2s manglende etiske formåen ifm.
> pågældende indslag og tager så konsekvensen af det.

Bedrageri kan det være svært at gardere sig imod. TV2 har været i god tro,
når de får en henvendelse fra et produktionsselskab, som formidler kontakt
til medlemmer af Triple A-banden. At det så i virkeligheden ser ud til at
være promovering af et musikprojekt, kan nok være svært at gennemskue.

På DR bragte mediemennesket Lasse Jensen en hel times beretning om sagen.
Der var oplagt tale om forsøg på mistænkeliggørelse af TV2, selv om de
egentligt skyldige jo var Triple A-medlemmerne og deres bagmand, som enten
ikke har talt sandt eller lægger røgslør, da virkningen af udtalelserne
viste sig.

En samtidig sag med virkelig mediemanipulation var Radioavisens klip fra
Radio Holger. Den sag vil den tidligere §266b-dømte Lasse Jensen og
Mediemagasinet næppe røre med en ildtang.

--
Danmarks herskere har i en vanlig realitetsblottet overmodighed og for egen
behagelighedsfremme valgt at forsimple fremmeddebatten, så katastrofetruende

Fra : Peter Bang

Dato : 23-08-05 12:42

Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>gardere sig imod. TV2 har været i god tro,
>når de får en henvendelse fra et
>produktionsselskab, som formidler kontakt

Du har fuldstændig ret. Men nyhedscheferne på TV2 bærer det
formelle og praktiske ansvar for troværdigheden og formidlingen.
Og det har ledelsen da også korrekt taget konsekvensen af. Om det
ligefrem er nødvendigt at souschefen trækker sig er jo en intern
vurdering, selvom jeg nok finder det drastisk.

> [...]
>mistænkeliggørelse af TV2, selv om de
>egentligt skyldige jo var Triple
>A-medlemmerne og deres bagmand, som enten

Nu bestemmer en flok 2.g'ere jo ikke hvad der skal formidles via
TV2. Ansvaret derfor ligger hos TV2. Hvorvidt de er blevet
svindlet af produktionsselskabet er jo en sag de må undersøge.
Umiddelbart ligger det praktiske ansvar for 'den manglende nyhed'
jo hos produktionsselskabet, men sådan fungerer det ikke juridisk.

>En samtidig sag med virkelig
>mediemanipulation var Radioavisens klip fra
>Radio Holger. Den sag vil den
>tidligere §266b-dømte Lasse Jensen og
>Mediemagasinet næppe røre med en ildtang.

Ligesom Tripple A-sagen ligger Holger-sagen også lige til
højrebenet. Så vidt jeg er orienteret er der ikke en sag mod DR
for manipulation i den forbindelse. I øvrigt kan det vel ikke
undre mange, at en sag hos TV2 interesserer DRs magasinprogrammer.

Fra : Konrad

Dato : 23-08-05 18:04

meddelelse news:430a9928$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu er den ellers dygtige Lotte Mejlhede så gået fra posten på grund af
> denne meget spegede sag, hvilket jeg ærligt talt finder ret underligt:

Mejlhede har taget konsekvensen- hvad med dig, og andre som nidkært bakkede
de opsigtsvækkende udokumenterede påstande op?

Fra : Martin K

Dato : 23-08-05 18:10

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Mejlhede har taget konsekvensen- hvad med dig, og andre som nidkært
bakkede
> de opsigtsvækkende udokumenterede påstande op?

Ja, kom - alle os der troede på historien da den blev sendt i TV, lad os
trække os tilbage fra usenet. Det ville kun være rimeligt.

Fra : Konrad

Dato : 23-08-05 19:46

"Martin K" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> bakkede
>
> Ja, kom - alle os der troede på historien da den blev sendt i TV, lad os
> trække os tilbage fra usenet. Det ville kun være rimeligt.

At erkende en menneskelig fejl ville være rigeligt - at fortsætte de
kontrære indlæg ud på krypto-konspirationeteoriernes og overdrivelsernes
overdrev burde man holde sig for god til.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 18:55

Konrad wrote:
> [...]
>

> Mejlhede har taget konsekvensen- hvad med dig, og andre som nidkært bakkede
> de opsigtsvækkende udokumenterede påstande op?

Har du overhovedet stavet dig gennem resten af mit indlæg, siden du
tilsyneladende i ramme alvor spørger så ubegribeligt dumt? Eller prøver
du bare forgæves på at spille "smart"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 23-08-05 19:51

meddelelse news:430b62f1$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har du overhovedet stavet dig gennem resten af mit indlæg,

Du formulerer dig aldrig så dårligt, at man er nødt til at stave sig igennem
dem, eller tolke sig frem til dine holdninger.

> siden du
> tilsyneladende i ramme alvor spørger så ubegribeligt dumt? Eller prøver
> du bare forgæves på at spille "smart"?

Jeg kan stave mig frem til, at du stadig tror på historien, men sådan set
blot mener nogle onde mennesker har grebet produktionsselskabet og TV2 i
nogle uvedkommende tekniske fejl. MAO : De rager dig en papand at historien
ikke holder vand, og at TV2 som følge heraf har leveret én af dansk public
service-TV's største skandaler gennem tiderne.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 21:17

Konrad wrote:
> [...]

> ikke holder vand, og at TV2 som følge heraf har leveret én af dansk public
> service-TV's største skandaler gennem tiderne.

Årsagen til at historien ikke holder vand er netop den ovennævnte
"stonewalling": Ifølge erklkæringen af 5. august har deltagerne i
nyhedsindslaget haft indsigelsesret over for TV2-Nyhederne FØR indslaget
er blevet sendt - og under dække af virkeligt dårlige bortforklaringer
om "musikvideo- og tøjmærkepromovering" løber de derefter alt hvad
remmer og tøj kan holde fra alt, hvad de har altså direkte selv har sagt
få dage forinden.

Derefter hænges TV2-Nyhederne så ud som løgnere og fupjournalister fordi
de altså nu engang har viderebragt disse påstande om eksistensen af en
bande, som ingen den dag idag er i stand til at hverken be- eller
afkræfte, fordi de samtlige ca. 15 kilder, der før indslagets
offetnliggørelse bekræftede historien over for TV2, alle er klappet i
som østers.

Jeg har altså meget, meget svært ved at betragte det som nogen "stor
skandale" for TV2. Tværtimod er det for mig at se skandaløst med dèn
systematiske tilsvining, der er sket af Lotte Mejlhede, senest idag,
hvor den i forvejen åbenlyst trekvartretarderede socialdemokratiske
pressechef (hvem gad dog i øvrigt ellers have dèt job?) og
bagsideredaktør på Ekstra Bladet, Michael Jeppesen, åbenbart lige mener
at hun skal have et par ekstra spark i den dybt infantile billedserie
"Lotte Modsat", når hun nu alligevel "ligger ned". Direkte svinsk
adfærd, synes jeg, men jeg må så håbe at det kun kan skræmme folk væk
fra hans nye arbejdsgiver, Socialdemokratiet.

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?PageID=307776

Andre aviser har været med til at prøve at gøre dette til en "skandale",
tydeligvis fordi TV2-Nyhederne er et populært nyhedsmedie med en ellers
højt respekteret kvindelig souschef, der åbenbart derfor skal kanøfles.

Dog lader Information i det mindste Lotte Mejlhede svare for sig sammen
med Michael Dyrby i følgende vigtige læserbrev - byggende på erklæringen
af 5.august - den 10. august:

(Fra
http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=Arkiv/ArkTAvVis.php&pTAvVis=179632)

"Vi har ikke manipuleret
[MEDIER]
Et af TV 2 Nyhedernes indslag har her i sommer påkaldt sig ekstra megen
opmærksomhed - også i Information. Indslaget fra den 17. juli handler om
unge andengenerationsindvandrere og deres forhold til en gruppe, som de
kalder 'Triple A.'
Fem dage efter at indslaget blev bragt, trak de to hovedpersoner deres
udtalelser tilbage, og Nyhederne blev i den sammenhæng anklaget for grov
manipulation.
TV 2 Nyhederne offentliggjorde fredag i sidste uge en redegørelse om
indslaget. I den afviser vi enhver beskyldning om manipulation. Vi har
heller ikke - som påstået - lokket uskyldige indvandrere i fjernsynet på
falske forudsætninger. Men vi har begået en række beklagelige fejl - dem
vender vi tilbage til.

Beskyldninger afvist
Nyhederne bygger sit indslag om 'Triple A' på det, man kalder
førstehåndskilder. Dvs. dem, det handler om. Det er unge indvandrere fra
de københavnske forstæder, der fortæller om deres liv og deres
tilhørsforhold til gruppen 'Triple A.'
De fortæller, at de har våben og vil gøre meget for at beskytte "deres
territorium". Vi interviewer to unge og omkring 15 andre unge i
lokalområdet bekræfter deres udlægning.
Senere trækker de medvirkende deres udtalelser tilbage med forklaringen,
at TV 2 Nyhederne har lokket dem i fjernsynet ved at fortælle, at de
skulle promovere en musikvideo og deres eget tøjmærke.
Disse beskyldninger har vi punkt for punkt tilbagevist. På tv er det
rart, at man på bånd har det, folk siger, og af disse bånd fremgår det
tydeligt, at ingen manipulation har fundet sted.

Ingen manipulation
Der er intet forkert i at bruge mundtlige førstehåndskilder til et
journalistisk produkt.
Men det er selvfølgeligt et stort problem, når de mundtlige kilder
pludselig ikke længere vil stå ved deres forklaring. Så må man
nødvendigvis forsøge at finde ud af, hvad der ligger til grund.
Vores undersøgelse har som sagt vist, at ingen manipulation har fundet
sted. Men desværre er vi ikke kommet sandheden om 'Triple A' nærmere.
De unge i indvandrermiljøet har trods adskillige forsøg endnu ikke
ønsket at gøre os klogere på, hvad der rent faktisk er foregået. Kommer
der nye, utvetydige oplysninger frem, går vi ind i sagen igen. Også hvis
det viser sig, at vores oprindelige oplysninger om 'Triple A' slet ikke
holder.

Fejl af TV 2
Vores undersøgelse har desværre også vist, at vi har begået en række
fejl. Nogle handler om formuleringsmæssige stramninger.
Vi bruger f.eks. formuleringer som "stærkt bevæbnet" og "bevæbnet til
tænderne". Disse betegnelser går an, når vi generelt taler om kriminelle
indvandrergrupper. Grupper, som politiet selv betegner som et af de
største problemer overhovedet.
Men når det handler om 'Triple A', har vi blot fået oplyst, at der er
våben i området - men ikke hvor mange, og her er de to formuleringer
derfor overdrevne.
Men den - i vores øjne - mest problematiske fejl er, at vi har stolet på
to produktionsselskaber, som fortalte os, at de var ved at optage en
større dokumentar om indvandrermiljøet bag 'Triple A.' Vi brugte et par
klip af deres råbåndsoptagelser, hvor de unge poserede med våben. Våben,
som de unge - ikke uvæsentligt - fortæller os er deres egne.
Senere har et af produktionsselskaberne ændret forklaring og siger nu,
at alle optagelserne var lavet med henblik på en musikvideo. Havde vi
vidst det, havde vi aldrig brugt disse klip.
Samtidig er det nu påstand mod påstand, hvem der ejer våbnene. De unge
har efterfølgende ændret forklaring og siger, at produktionsselskaberne
medbragte dem, da de skulle optage musikvideoen, mens selskaberne stadig
holder fast på den oprindelige forklaring om, at våbnene tilhører de unge.
De fejl, vi har begået, ærgrer os. De burde være rettet, inden indslaget
blev sendt, og vi beklager. Men det er vigtigt for os at fastslå, at
Nyhederne ikke har bedrevet nogen form for manipulation. Hele vores
redegørelse kan læses TV 2's hjemmeside."

Jeg synes derfor at det begynder at nærme sig injurier, når der konstant
råbes op fra alle sider om "bevidst manipulation": TV2-Nyhederne har
derimod langt henad vejen været i god tro til producenterne og haft
kildegrundlaget i orden. Problemet er så bare at kilderne - formodentlig
på grund af den akutte opmærksomhed omkring "Triple-A" - har trukket
sig, hvilket jeg ikke på nogen måde finder det rimeligt at klandre
TV2-Nyhederne for.

Det må for mig at se være et rent Hitchcock-helvede TV2 hermed har
oplevet: Det ene øjeblik har man over 15 kilder, der understøtter
historien, det næste øjeblik er kildegrundlaget sunket i jorden. Hvem er
det så egentlig, der har manipuleret med hvem? For mig at se er det
primært produktionsselskabet og dernæst selvfølgelig de involverede i
indslaget, som har manipuleret med TV2 og især Lotte Mejlhede, som altså
uheldigvis er kommet til at stå med ansvaret for andres klare
uvederhæftighed.

Anders Peter Johnsen

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 22:28

meddelelse news:430b8414$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> alligevel "ligger ned". Direkte svinsk adfærd, synes jeg, men jeg må så
> håbe at det kun kan skræmme folk væk fra hans nye arbejdsgiver,

Nå den har du heller ikke fattet - han er ikke ansat af Socialdemokratiet,
han har bare leget, at han var det.
Tror du på alting?

JS

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-05 23:10

John Schmitt wrote:
> [...]
> meddelelse news:430b8414$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nå den har du heller ikke fattet - han er ikke ansat af Socialdemokratiet,

Gudfaderbevares! Kan narrøven dog overhovedet synke dybere i sin barnlighed?

> Tror du på alting?

Når en mand går ud og påstår i den øvrige presse, at han er blevet ansat
som pressechef for Socialdemokratiet, så regner jeg med at det er sandt.
At han er så bare er en infantilpsykotisk mytoman der ønsker at binde
folk løgne på ærmet for at opnå omtale siger vel mere om ham selv end om
undertegnede.

Men jeg må jo så næsten gå ud fra at du så mener at dèt, han laver, er
"ægte journalist-håndværk"?

Anders Peter Johnsen

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 23:53

meddelelse news:430b9ea7$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Gudfaderbevares! Kan narrøven dog overhovedet synke dybere i sin
> barnlighed?

Læser du ikke aviser?

> [...]
> At han er så bare er en infantilpsykotisk mytoman der ønsker at binde folk
> løgne på ærmet for at opnå omtale siger vel mere om ham selv end om

Du er lige så naiv, som dem der researchede Triple A!

> Men jeg må jo så næsten gå ud fra at du så mener at dèt, han laver, er
> "ægte journalist-håndværk"?

Nej, han er bare en selvcentreret happening.

JS

Fra : John Schmitt

Dato : 24-08-05 14:25

http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=617488

Erstatningskrav mod TV 2 efter bande-sag

Medvirkende i TV 2-indslag om den påståede indvandrerbande Triple A kræver
en erstatning på en halv million kroner.

Azim Tariq fik et chok, da han den 17. juli så det indslag i TV 2/Nyhederne,
som han havde medvirket i.

Det han efter eget udsagn troede skulle være et indslag om en musikvideo
viste sig at være et indslag om en bevæbnet indvandrerbande ved navn Triple
A.
Azim Tariq føler sig så groft behandlet og udsat for grove injurier, at han
via sin advokat, Peter Hjørne, onsdag krævede en erstatning på 500.000
kroner fra TV2 og fra journalisten, der lavede indslaget.

- Det er en skærpende omstændighed, at TV 2-journalisten har handlet imod
bedre vidende og groft manipuleret med det interview, som min klient har
givet i absolut god tro, anfører Peter Hjørne i erstatningskravet.

/ritzau/

Havde han da bare ikke valgt Peter Hjørne, rockernes, nazisternes og de
pædofiles foretrukne forsvarer - men held og lykke til Azim Tariq.

JS