Forfatningsaftale klar i Irak
Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-05 16:36

Jeg ser på Deadline at der er indgået en aftale om en endelig forfatning
i forfatningsudvalget under den grundlovsgivende forsamling. Sunnierne,
der udgør 15% af landets befolkning, er dog ikke med.

Aftalen afgør oliens fordeling {det er allerede kommet frem, at det sker
forholdsvist efter provinsernes / forbundslandenes befolkningstal},
statens status {forbundsstat, må man gå ud fra, med et shiitisk
forbundsland mod syd med eget parlament, et fortsat kurdisk forbundsland
mod nord med eget parlament og egen hær og luftvåben, og så må shiiterne
finde ud af hvad de vil} og islams rolle {her har kurderne insisteret på
en lille rolle, så det må nok være det der sker}.

Vi får så se om den sunnitiske befolkning i midten af landet, der har
ønsket en enhedsstat, vil bringe forfatningen til fald ved at stemme
imod ved folkeafstemningen. Forfatningen falder hvis mindst 60% {af
vælgerne?} stemmer imod i tre provinser, netop for at beskytte kurderne.

Meeen - vi begynder pludselig at se et lys for enden af tunnelen.
Sunnierne i midten kan /ikke/ regne med at generobre magten, og må være
realister.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 22-08-05 17:24

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Meeen - vi begynder pludselig at se et lys for enden af tunnelen.
> Sunnierne i midten kan /ikke/ regne med at generobre magten, og må være

Over CNNi siger de at en forlængelse er blevet anøgt om!

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-05 20:52

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Over CNNi siger de at en forlængelse er blevet anøgt om!

Og på www.dr.dk annonceres at Deadline kl 22:30 vil handle om den nye
forfatningsaftale.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 22-08-05 21:08

> Og på www.dr.dk annonceres at Deadline kl 22:30 vil handle om den nye
> forfatningsaftale.

Ja, jeg er er *vel* orienteret nu.
Men der er da vidst ikke så meget at råbe hurra for, desværre, landet deles
op i 3 eller 4 dele, Kurderne for deres forbundsstat, hvad Tyrkerne ikke er
ret glade for, og hvad USA lovede ikke ville ske, da Iraq skulle være et
samlet Iraq, for hele den Iraq'iske befolkning.
Man taler om at al olie skal gå igennem det føderale overhus, men det er
vidst da ligemeget, da man, vi Bremer dekretet, ikke kan gøre noget som
helst andet, end at sælge olien til de som der er givet kontrakter til,
nelig US firmaer.
Derudover så vides det endnu ikke om Sunnierne acc. så derfor er der
*stadig* ikke opnået enighed ( man kan ikke få at vide hvori uenigheden er
opstået ), men den provisoriske regering *håber* på at det vil kunne ske i
løbet af 3 dage...

Men der er stadig håb, omend spinkelt, for at en forfatning som også
Iraqerne kan tilslutte sig bliver opnået, vi skal jo huske på, at det er et
oplæg til en forfatning, den skal jo stemmes hjem også.

Fra www.cnn.com

--
Allan Riise

Fra : Tim

Dato : 22-08-05 23:17

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message
> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg er er *vel* orienteret nu.
> Men der er da vidst ikke så meget at råbe hurra for,

Nej, selvfølgelig ikke Allan.

> desværre,

Yeah... sure Allan. Du lyder virkelig ked af det.

> [...]
> Iraqerne kan tilslutte sig bliver opnået, vi skal jo huske på, at det er
> et oplæg til en forfatning, den skal jo stemmes hjem også.

Det skal nok gå Allan. Surt, men det skal det nok.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 04:39

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Men der er da vidst ikke så meget at råbe hurra for, desværre, landet deles
> op i 3 eller 4 dele

Det ville have været helt urealistisk om ikke der kom en forbundsstat,
især da de tre dominerende grupper jo netop er:

60% Shia-arabere.
20% Kurdere.
15% Sunni-arabere.

I øvrigt synes irakerne selv at sørge for at de tre områder bliver
etnisk og religiøst homogene, så de bedre fremover vil fungere. Fremgår
af dagens Information {der dog havde ønsket delstaterne mere
»multikulturelle«}. Noget der vil fremme den fremtidige stabilitet.

Men naturligvis burde der da også have været taget hensyn til de sidste
5%, bestående af de tyrkiske turkmenere, semitiske assyrerne - og af de
religiøse mindretal: kristne og zarathustraister. Jøderner er jo
forlængst vendt hjem til Israel, efter 2.500 års diaspora.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-08-05 04:51

> [...]
> religiøse mindretal: kristne og zarathustraister. Jøderner er jo
> forlængst vendt hjem til Israel, efter 2.500 års diaspora.

Tjaee, de er jo ikke færdige med at forhandle, de har jo bedt om 3 dage
mere.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 05:14

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjaee, de er jo ikke færdige med at forhandle, de har jo bedt om 3 dage
> mere.

Til finpudsning. I øvrigt er det vist ikke de sidste 5% der volder
problemer; da der var forslag fremme om religiøse domstole til at tage
sig af sager som ægteskab, var der en del verdsligt sindede der var
modstandere. Officielt gik det på at kristne ikke burde være omfattet af
shariaens bestemmelser {hvorfor lader de verdsligt sindede sig dog ikke
blot døbe?}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-08-05 05:55

> [...]
> modstandere. Officielt gik det på at kristne ikke burde være omfattet af
> shariaens bestemmelser {hvorfor lader de verdsligt sindede sig dog ikke

Retorik at sige finpudsning, der er reelt tale om at der er gået 11 dage,
når de 3 her er gået, længere end den originale deadline, som var sat ret
large, og så alligevel var det ikke nok, og så skal det jo også til
afstemning, først i deleger kammeret og derefter i befolkningen.

Ang. at skifte religion for egen vindings skyld, så behøver jeg vel næppe
skrive, hvorfor dog Jøderne ikke for mange år siden lod sig kristne, med den
form for argumentation du ligger for dagen!?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 07:17

> [...]

> skrive, hvorfor dog Jøderne ikke for mange år siden lod sig kristne, med den
> form for argumentation du ligger for dagen!?

At jøderne blev udsat for forfølgelser i årtusinder, i mindst 2.500 år,
gør vel ikke at de burde have opgivet deres nationale identitet, hvoraf
jødedommen udgør en ikke uvæsentlig del. Jeg taler om at verdslige
muslimer kunne konvertere væk fra islam for at undgå islamisk
lovgivning. Svarende til at medlemmer af visse kristne sekter da bare
kan forlade dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-08-05 07:58

> [...]
> muslimer kunne konvertere væk fra islam for at undgå islamisk
> lovgivning. Svarende til at medlemmer af visse kristne sekter da bare

Det er noget fordrukkent sludder, at Muslimer skulle afsige sig deres
religion, for at blive verdslige, har du drukket?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 08:14

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er noget fordrukkent sludder, at Muslimer skulle afsige sig deres
> religion, for at blive verdslige, har du drukket?

Har du mistet læseevnen? Jeg taler om et islamisk samfund, styret efter
shariaens bestemmelser, hvor også verdslige muslimer er underlagt disse
barbariske regler. Men et samfund hvor kristne har deres egne domstole -
så ville den eneste måde verdslige muslimer kunne slippe for shariaen
være at lade sig døbe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-08-05 08:36

> [...]
> barbariske regler. Men et samfund hvor kristne har deres egne domstole -
> så ville den eneste måde verdslige muslimer kunne slippe for shariaen

Javel ja, og hvad skulle Bush så Demokratisere Iraq for?
Kan du slet ikke se, at med sådan en udmelding, så giver du udtryk for at Du
har spillet fallit, når det gælder Islam og menneskerettigheder, og har Du
det, kan Du heller aldrig være en del af en løsning, men tværtimod,
konservativt og stædigt holde ved at det er som det er, og det kan ikke
laves om, hvorved at Du udviser samme fundamentalisme som en gammel Imam fra
Afghanistan.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 09:01

> [...]

> laves om, hvorved at Du udviser samme fundamentalisme som en gammel Imam fra

er en integreret del af kulturen dernede, kan det ikke undre at den
kommer til at spille en vis rolle - som den enkelte kan undgå
eksempelvis ved at lade sig døbe. Du synes som besat af en
alt-eller-intet holdning. Opnår man ikke med det samme i landet en
verdslig stat, hvor religionen udelukkende tilhører privatsfæren, så er
intet opnået.

Uhyre meget er opnået i forhold til Saddams despoti. I øvrigt forstår
jeg ikke hvorfor du pludselig skal bruge kapitaler så meget {og efter
dansk retskrivning ulovligt meget} som du gør. Verber skrivers med
lille, og det gør »du« også.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-08-05 09:10

> [...]
> alt-eller-intet holdning. Opnår man ikke med det samme i landet en
> verdslig stat, hvor religionen udelukkende tilhører privatsfæren, så er

Der *er* intet opnået, tværtimod, så er landet med meget stor sandsynlighed,
på vej til at blive et land med sharia som lovgivning, og med en borgerkrig
der kommer tættere og tættere på, hvis den da ikke allerede er sneget sig
ind i den formel der hedder oprøret i Irak.

> [...]
> jeg ikke hvorfor du pludselig skal bruge kapitaler så meget {og efter
> dansk retskrivning ulovligt meget} som du gør. Verber skrivers med

Medmindre det er for at gøre en pointe gældende, nemlig at det Du skriver,
må stå for egen regning.

Desuden, så er der ikke en forfatning at tage stilling til, før om tidligst
3 dage, enig?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-05 11:03

> [...]
> der kommer tættere og tættere på, hvis den da ikke allerede er sneget sig
> ind i den formel der hedder oprøret i Irak.

Der er opnået enormt, og under alle omstændigheder vil der være forskel
fra forbundsstat til forbundsstat. Islam skulle i øvrigt kun være en af
flere retskilder.

> Medmindre det er for at gøre en pointe gældende, nemlig at det Du skriver,
> må stå for egen regning.

Forkert.

> Desuden, så er der ikke en forfatning at tage stilling til, før om tidligst
> 3 dage, enig?

Det vil vise sig.
--
Per Erik Rønne