Skyd med fingeren og sig BANG!
Fra : Snurrberget

Dato : 20-08-05 10:45

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=270054

Uanset at medlemmer af hjemmeværnet fra tid til anden pryder forsiderne
på vore aviser af mindre heldige årsager, er ovennævnte mildest talt et
besynderligt udfald fra rigspolitiet.
Jeg vil ikke gå ind i en diskussion om hvorvidt hjemmeværnet har eller
ikke har en eksistensberettigelse, men det siger sig selv at militære
enheder hvis formaål er at forsvare lokalområder bør have mulighed for
at øve sig så realistisk som muligt i netop disse lokal områder.

- cep

Fra : Michael Christensen

Dato : 20-08-05 12:50

"Snurrberget" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[CUT]

Ja, jeg kan kun være helt enig, at det her virker underligt.. Den
kommiterede for Hjemmeværnet (den politiske ansvarlige) skriver om det her:

"Det Totalforsvar, som skal beskytte vores familier imod terror, er ved at
blive defineret. Desværre tager nogle aktører tilsyneladende lidt for let på
opgaven. Det er beskæmmende, hvis visse grupper i Rigspolitiet alvorligt
mener, at forsvarets værnepligtige og hjemmeværnet skal træne
terrorbeskyttelse uden våben."

Læs mere:
http://www.hjv.dk/Hele+Danmark/Nyheder/08-2005/Hvem+kan+beskytte+uden+værktøjer.htm

Jeg er næstkommanderende i et Hjemmeværnskompagni, og vi uddanner vores folk
hver 14. dag året igennem, herunder afholder vi mere omfattende feltøvelser
af længere varighed 4-6 gange om året. Hovedparten af uddannelsen foregår i
civilt område - altså i vores nærområde. Dertil kommer skarpskydninger og en
masse anden aktivitet.

At bede de frivillige fra Østjylland om at køre til Karup, Hevring, Borris
eller et af de andre militære områder, vil være at pålægge dem en stor
byrde. Jeg tror, at vi taber rigtig mange fra den aktive styrke på den
konto, hvis forslaget bliver til realitet.

Mange af folkene i mit kompagni bruger mellem 500 og 1.000 timer om året i
uniform, uden at få løn for det, og de kan deres kram! Jeg har ikke af
artiklerne i TV2 eller DR kunnet se, hvorfor rigspolitiet har riven ude
efter Hjemmeværnet? Har I?

Venlig hilsen
Michael Christensen

- som er frivillig i Hjemmeværnet, og som udtaler sig for egen regning og
risiko

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-05 13:08

"Michael Christensen" <michaelchr@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:430718c5$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> [...]
> Rigspolitiet alvorligt mener, at forsvarets værnepligtige og
> hjemmeværnet skal træne terrorbeskyttelse uden våben."

Det er ikke tale om at træne terrorbeskyttelse uden våben. Der er tale om at
fratage hjemmeværnet mulighed for at benytte løs ammunition på ikke-militære
områder.

Desuden har hjemmeværnet ikke nogen terror-beskyttende funktion, selvom
hjemmeværnet gerne så sig brugt på denne måde. Jeg, og mange andre borgere,
vil meget gerne have os frabedt et hjemmeværn, der tror, det har en
> [...]

> en stor byrde. Jeg tror, at vi taber rigtig mange fra den aktive
> styrke på den konto, hvis forslaget bliver til realitet.

Jeg tror, det i virkeligheden drejer sig om en flok barnerøve, der ikke kan
håndtere tanken om, de ikke længere kan lege røvere og soldater med løst
krudt. Og ja, jeg har noget at have min mening i.

> Mange af folkene i mit kompagni bruger mellem 500 og 1.000 timer om
> året i uniform, uden at få løn for det, og de kan deres kram!

Gu' kan de ej. Hjemmeværnet spiller ingen militær rolle (og har aldrig gjort
det), og hjemmeværnets politiske rolle er efterhånden også udspillet. Og ja,
jeg har noget at have min mening i.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Michael Christensen

Dato : 20-08-05 13:44

> [...]
> hjemmeværnet gerne så sig brugt på denne måde. Jeg, og mange andre
> borgere, vil meget gerne have os frabedt et hjemmeværn, der tror, det har

Nu er det heller ikke dig der bestemmer, hvilke opgaver, der skal løses -
heldigvis for det.

Uanset, hvad du så iøvrigt mener, så er Hjemmeværnet nu engang en fast
integreret del af totalforsvaret, en militær organisation, med alt, hvad der
dertil hører. Jeg synes stadig det er dybt problematisk, hvis en gruppe ikke
kan træne deres opgaver på det sted, hvor de skal løses.

> Jeg tror, det i virkeligheden drejer sig om en flok barnerøve, der ikke
> kan håndtere tanken om, de ikke længere kan lege røvere og soldater med
> løst krudt. Og ja, jeg har noget at have min mening i.

Har man ikke fakta, så kan man jo altid lufte sine fordomme. Det er ikke min
oplevelse. Du finder næppe en uddannelse så velbeskrevet med krav, vilkår og
kriterier som Hjemmeværnets (og forsvarets samme).

> Gu' kan de ej. Hjemmeværnet spiller ingen militær rolle (og har aldrig
> gjort det), og hjemmeværnets politiske rolle er efterhånden også
> udspillet. Og ja, jeg har noget at have min mening i.

Det bliver næppe enige om. Har været i butikken i 22 år, så jeg har nok også
en anelse at have min mening i.

Venlig hilsen
Michael Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-05 14:07

"Michael Christensen" <michaelchr@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:43072593$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Nu er det heller ikke dig der bestemmer, hvilke opgaver, der skal
> løses - heldigvis for det.

Nej, det har vi en lovgivning, der tager sig af. Jeg troede, en
næstkommanderende i et hjemmeværnskompagni havde styr på den slags?

> Uanset, hvad du så iøvrigt mener, så er Hjemmeværnet nu engang en fast
> integreret del af totalforsvaret, en militær organisation, med alt,
> hvad der dertil hører.

Ja, så længe, det varer. Resten af samfundet har for længst set det uheldige
i at have en flok krigsliderlige wannabe-soldater til at rende rundt med
automatvåben og et ønske om at indgå i terrorbekæmpelse.

> Jeg synes stadig det er dybt problematisk,
> hvis en gruppe ikke kan træne deres opgaver på det sted, hvor de skal
> løses.

Ja, det skal du jo sige.

> Har man ikke fakta, så kan man jo altid lufte sine fordomme.

Hvor ved du fra, jeg ikke har fakta?

> Det er
> ikke min oplevelse.

Nå.

> Du finder næppe en uddannelse så velbeskrevet med
> krav, vilkår og kriterier som Hjemmeværnets (og forsvarets samme).

Jeg har massevis af fakta og erfaringer, både som ansat professionel i det
danske forsvar, og som mangeårigt medlem af hjemmeværnet. Dine fine ord om
uddannelse, krav, vilkår og kriterier svarer ikke til virkelighedens verden.

> Det bliver næppe enige om. Har været i butikken i 22 år, så jeg har
> nok også en anelse at have min mening i.

Jeg har været i hjemmeværnet siden 1981. Skal vi gætte på, jeg også har en
anelse at have min mening i? Hvilken karriere har du forresten haft i det
danske forsvar, før du blev medlem af hjemmeværnet?