SF - Betale halvdelen af en nyt hus - Lavt~
Fra : SpookiePower

Dato : 18-08-05 08:23

Jeg så i tv-avisen for et par dage siden at Villy Søvndal fra SF
ville have at staten skulle betale halvdelen af et hus til lavtlønnede.
Han sagde bla at faggrupper som politifolk, skolelærer osv ikke havde
råd til en bolig i hovedstaden, og at disse grupper var på vej ud af byen.
Det jeg kommer til at tænke på her er om politi,skolelærer osv
virkelig ville høre til på SF's lavtlønnede-liste, for så er det jo rigtig mange
som er berettigede til at få et halvt hus betalt ? Jeg forestillede mig at
lavtlønnede var dem som tjente omkring 12-13000 kr pr måned. Men
han nævnte selv politi og skolelærer, men den kan vel umuligt holde.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-08-05 08:59

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> [...]
> lavtlønnede var dem som tjente omkring 12-13000 kr pr måned. Men
> han nævnte selv politi og skolelærer, men den kan vel umuligt holde.

Der er ingen tvivl om at de høje huspriser i København og i Nordsjælland er
ved at være et problemfor de nævnte faggrupper. Der er heller ingen tvivl om
at det kan udvikle sig til et alvorligt samfundsproblem. Men når Søvndal kan
komme med sådan et forslag, så kan det kun være fordi han faldt i søvn da de
underviste i økonomi i skolen.

Et statstilskud vil kun få priserne til at stige endnu mere. helt nøjagtigt
med det som statstilskuddet sættes til.

Der er kun 1 løsning på det problem, og det er at lade markedet bestemme.
Det vil så på et tidspunkt medføre at nogle rigmænd vil lide nogle gevaldige
tab, men sådan er det, og det er jo spillets regler

PEter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-08-05 09:05

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> [...]
> Søvndal kan komme med sådan et forslag, så kan det kun være fordi han
> faldt i søvn da de underviste i økonomi i skolen.

Hvis du ser udsendelserne fra folketinget har Søvndal aldrig deltaget i
regning eller matematik i vågen tilstand.

Fra : SpookiePower

Dato : 18-08-05 09:24

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ser udsendelserne fra folketinget har Søvndal aldrig deltaget i regning eller matematik i
> vågen tilstand.

Tænke jeg nok :) Syntes også at det ville være lidt vildt hvis samtlige postbude,
pædagoer, skolelære, rengøringsassistenter, politi, brand osv ville få betalt
et halvt hus. Men der vil jo nok nogle "men'er" som vi ikke har hørt om.

Fra : NoTrabajo

Dato : 18-08-05 10:27

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Et statstilskud vil kun få priserne til at stige endnu mere. helt
nøjagtigt
> med det som statstilskuddet sættes til.

Hvor er du dog for en gangs skyld fornuftig at høre på. Første sætning
er jeg helt enig med dig i, mens anden sætning nok er lidt overdrevet.
En (nødvendig) betingelse for at dét vil komme til at gælde, vil nok
være at ALLE kan få tilskud, så stigningen bliver nok noget mindre end
"statstilskuddet sættes til".
--
NoTrabajo

Fra : Jesper

Dato : 18-08-05 22:38

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:

> [...]
> En (nødvendig) betingelse for at dét vil komme til at gælde, vil nok
> være at ALLE kan få tilskud, så stigningen bliver nok noget mindre end

Aha, eftersom det skal gælde alle der ikke har råd, så vil det betyde at
prisen bliver dét den er i dag + statstilskuddet på samme beløb.

Så statstilskud og boligpris vil følges opad til det nye balancepunkt:
Det er der, hvor udbud og efterspørgsel så mødes, hvilket er et punkt,
hvor en del af dem der skulle have glæde af statstilskuddet alligevel
ikke får råd, fordi huset vil være så dyrt at selv en halvpart vil koste
for meget.

Årsag: Der er mangel på boliger, det betyder at det er dem der byder
højest der vinder og alle kan ikke vinde, det er der ganske enkelt ikke
boliger nok til.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-08-05 14:53

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev:

> Årsag: Der er mangel på boliger, det betyder at det er dem der
> byder højest der vinder og alle kan ikke vinde, det er der ganske
> enkelt ikke boliger nok til.

Egentligt ikke. Mange boliger står tomme pga. spekulanter. Resultatet
er selvfølgelig det samme. Men spekulanterne skal nok ende med at blive
straffet. Stigningerne bliver selvfølgelig ikke ved og stopper i det
øjeblik, at vi når det punkt, hvor der er færre købere end udbudet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper

Dato : 20-08-05 23:28

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> straffet. Stigningerne bliver selvfølgelig ikke ved og stopper i det
> øjeblik, at vi når det punkt, hvor der er færre købere end udbudet.

Egentligt ikke. I de senere år er der, med Københanvs Kommunes
billigelse solgt en masse nybyggede lejligheder uden bopælspligt. Ejerne
bor der kun periodisk, f.eks. når de er på ferie i Danmark.

En anden årsag er, at folk er bange for at komme til at stå uden tag
over hovedet, hvis de sætter deres bolig til sag før de har fundet en
anden, underskrevet slutsedlen og rent faktisk er flyttet.

Så er der alle de boliger der er under renovering, f.eks. i forbindelse
med et salg.

Kort sagt: Der er ikke fugls føde på historien om spekulantopkøb.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-08-05 10:13

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev:

> Kort sagt: Der er ikke fugls føde på historien om spekulantopkøb.

Tja jeg kan ikke se, at du har modbevist, at der sker spekulantopkøb.
Det mest sandsynlige er at der sker spekulantopkøb pga. de høje afkast
der kan opnås.

Men det er i og for sig ikke så vigtigt om der er tale om
spekulantopkøb eller de ting du nævner. Alle eksemplerne er
problematiske for især førstegangskøberne på boligmarkedet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 22-08-05 16:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Tja jeg kan ikke se, at du har modbevist, at der sker spekulantopkøb.
> Det mest sandsynlige er at der sker spekulantopkøb pga. de høje afkast
> der kan opnås.

De eneste, der køber "investeringsejendomme" er netop spekulanter - der har
jo ikke været et positivt cash-flow på ejendomme de sidste 15 år!

Hele gevinsten kommer fra stigninger i ejendomsværdien og videresalg så hele
historien drejer sig om at svagere og svagere købere køber dyrere og dyrere
ejendomme fordi "de stiger hele tiden". På et tidspunkt løber markedet tør
for tåbelige købere og falder en 15 - 30 %.

Jeg selv ville ikke have råd til at købe mit eget hus i dag - og jeg har
ikke den allerringeste husstandsindkomst i verden heller - så hvem kan jeg
efterhånden sælge til?

Det bliver sjovt at se alle Politikerne - efter behørigt pres fra
Realkreditbranchen og grådkvalte børnefamilier på TV - flokkes for at kaste
skattekroner i grams for at slukke den brand. Så må de gamle vende bleen
lidt extra for "fælleskabet"...

> Men det er i og for sig ikke så vigtigt om der er tale om
> spekulantopkøb eller de ting du nævner. Alle eksemplerne er
> problematiske for især førstegangskøberne på boligmarkedet.

Ikke noget problem:

Hvis nok købere er i fare for at ryge på røven, vil der naturligvis blive
foretaget eet eller andet "indgreb", der kan få circus'et til at rulle
videre nogle år endnu - ihvertfald indtil det er Oppositionens problem.
Regeringen spiller jo med i form af at ca. 18% af Statens indtægter kommer
fra beskatning af ejendom. Og så overtager Oppositionen nøjagtigt den samme
politik.

Så førstegangskøberne skal da bare gå til den med importeret Italiensk
Marmor, Audi og B&O på "afdragsfrit" F1 lån; fælleskassen skal, som altid,
nok holde for.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-08-05 21:08

"Frithiof Andreas Jensen"
<frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com> skrev:

> [...]
> købere køber dyrere og dyrere ejendomme fordi "de stiger hele
> tiden". På et tidspunkt løber markedet tør for tåbelige købere og

Braget bliver måske endnu større inden for de næste små 10 år pga. de
afdragsfrie lån. Jeg spår at vi kommer til at se rigtigt mange
tvangsauktioner på den konto.

> Jeg selv ville ikke have råd til at købe mit eget hus i dag - og
> jeg har ikke den allerringeste husstandsindkomst i verden heller -
> så hvem kan jeg efterhånden sælge til?

En del formentligt stadig pga. den lave rente samt muligheden for
afdragsfrihed.

> [...]
> for at kaste skattekroner i grams for at slukke den brand. Så må
> de gamle vende bleen lidt extra for "fælleskabet"...

Lad os håbe på at der ikke kommer et indgreb. Et indgreb vil ikke gøre
det lettere for førstegangskøberne.

Som en anden også skriver så vil SFs forslag bare medføre at prisen på
boligerne stiger med tilskudsbeløbet.

> Ikke noget problem:
>
> Hvis nok købere er i fare for at ryge på røven, vil der
> naturligvis blive foretaget eet eller andet "indgreb", der kan få
> circus'et til at rulle videre nogle år endnu

Det ville være økonomisk meget dumt af politikerne at gøre det eftersom
et indgreb formentligt bare ville føre til endnu højere priser.

- ihvertfald indtil
> det er Oppositionens problem. Regeringen spiller jo med i form af
> at ca. 18% af Statens indtægter kommer fra beskatning af ejendom.

18%? Kan det virkelig blive til så meget med de relativt lave
ejendomsbeskatninger og manglende beskatning ved salg undtagen i visse
specielle tilfælde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-08-05 10:09

> Braget bliver måske endnu større inden for de næste små 10 år pga. de
> afdragsfrie lån. Jeg spår at vi kommer til at se rigtigt mange
> tvangsauktioner på den konto.

Så kan de lære det kan de.

Hvis det rigtigt ramler kan det endda være at Topskatten ryger så folk
ærligt og redeligt kan arbejde deres gæld af - men det er nok for
optimistisk at tro det: odd'sene er naturligvis at man i god "velfærdsstil"
ripper nogle, der har penge, f.ex. pensionskasserne enten direkte i Skat
eller måske med list i stedet for ved at overføre alle de dårlige lån til
nogle fonde som pensionskasserne er tvunget til at investere i.

> En del formentligt stadig pga. den lave rente samt muligheden for
> afdragsfrihed.

Afdragsfrihed hjælper ikke hvis man knapt kan betale renten ud af resterne
af to lønninger!

Hvis man ikke har råd til at holde ferier, byture og lidt overflødigt spas
engang imellem bliver man sur, deprimeret og skilt. Det er jo ikke mere
sådan at inflationen vil æde gælden eller at den disponible indkomst vokser
nok til at gøre boligudgifterne ubetydelige efter 3-5 år.

Jeg kommer en del i Sverige. Jeg så på TV at mellem 2000 og 2005 er
rådighedsbeløbet for en Svensk børnefamilie steget med 6000 Kr per måned -
og det kan altså man se i gaden, der er masser af almindelige folk ude på en
almindelig Onsdag. Det er 6000, i hånden, efter skat og faste udgifter. For
mange Danske lønmodtagere ville det svare til næsten en fordobling af deres
grundløn!

I Danmark ser man næsten det modsatte: Halvtomme restauranter og masser af
Teenagere fordi de er de eneste, der kan klatte penge væk. Masser af folk i
Aldi. Mon de folk, der har købt ny bil på det afdragsfrie lån kan sætte til
side til en ny om 5-7 år?

Det går den forkerte vej her, folk bliver fattigere på trods af alle
papirpengene i Boligen. Så naturligvis vælter boligmarkedet når alle der
overhovedet kan købe har købt alt det de kan.

> [...]
>
> Det ville være økonomisk meget dumt af politikerne at gøre det eftersom
> et indgreb formentligt bare ville føre til endnu højere priser.

Politikerne er aldeles ligeglade med økonomi og sund fornuft når lejligheden
kommer til at blive sponsor/julemand for endnu en særinteresse.

Økonomisk agerer de naturligvis ganske som befolkningen og fyrer hele lønnen
af hver måned, fortrinsvis på nyanskaffelser, og i glæden over at forbruge
glemmer de aldeles at hvis man ikke afsætter penge til vedligeholdelse og
især til genanskaffelse vil man opleve et skarpt fald i levestandard når
tingene bliver slidt op og man enten skal trække pengene ud af budgettet
eller lade være med at erstatte sine ting.

Jernbanen f.ex. - man *kunne* jo have sat 1/20 af anskaffelsessummen af til
nye skinner men man kunne slet ikke tåle at se så mange herlige milliarder
ligge ubrugte hen (når man nu bare kunne kradse nogle nye op i stedet for).
Men nu hvor Regeringen er valgt på at Ingenting må forandres har man
pludseligt et hul i lommen. Det sørgelige er at det overrasker Politikerne
*hver* gang ting bliver slidt op.

> - ihvertfald indtil
>
> 18%? Kan det virkelig blive til så meget med de relativt lave
> ejendomsbeskatninger og manglende beskatning ved salg undtagen i visse
> specielle tilfælde.

Jah - det tog lidt tid - men Finansministeriet har altid godt stof (som
ingen gider at læse

http://www.fm.dk/1024/visPublikation.asp?artikelID=6202 tabel Tabel B.22.
Skatter og skattetryk; 2005

Ejendomsværdiskat: 10 Mia
Ejendomskatter: 17 Mia

27 Mia ud af 709 Mia eller 3,8 %

Såh - *Nej* det kan det faktisk ikke.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-08-05 14:11

"Frithiof Andreas Jensen"

> Så kan de lære det kan de.

Det jo det.

> [...]

> enten direkte i Skat eller måske med list i stedet for ved at
> overføre alle de dårlige lån til nogle fonde som pensionskasserne

Ja der er jo allerede lidt tanker fra politikerne fremme om at fjerne
fradraget for pensionsindbetalinger. De får det bare til at lyde så
let, og jeg har en fornemmelse af at pensioner med fradrag for
indbetalinger 1) allerede er ret begrænsede i forhold til hvor meget
der må indbetales pr. år og 2) at udbetalingerne (naturligvis) bliver
beskattet så gevinsten ville være forholdsvis begrænset sådan ca.
forskellen mellem topskatten og skatteprocenten for
pensionsudbetalinger pt. vist omkring de 40%
Egentligt heller ikke en god ide, hvis folkepensionen skal begrænses
til dem der rent faktisk har brug for det.

> Afdragsfrihed hjælper ikke hvis man knapt kan betale renten ud af
> resterne af to lønninger!

Det er rigtigt. Men du kan faktisk optage overraskende store lån pga.
den lave rente med en relativt behersket indkomst.

> Det går den forkerte vej her, folk bliver fattigere på trods af
> alle papirpengene i Boligen. Så naturligvis vælter boligmarkedet
> når alle der overhovedet kan købe har købt alt det de kan.

Det tror jeg også.

> Politikerne er aldeles ligeglade med økonomi og sund fornuft når
> lejligheden kommer til at blive sponsor/julemand for endnu en
> særinteresse.

Ja det er der en tendens til.

> [...]
> at se så mange herlige milliarder ligge ubrugte hen (når man nu
> bare kunne kradse nogle nye op i stedet for).

Ja man stoppede al vedligeholdelse på jernbanenettet i starten af
90erne. Kun nødvendige reparationer er siden da blevet udført.
Resultatet ser vi nu et stort set ubrugeligt offentligt trafiksystem.

> Men nu hvor
> Regeringen er valgt på at Ingenting må forandres har man
> pludseligt et hul i lommen. Det sørgelige er at det overrasker
> Politikerne *hver* gang ting bliver slidt op.

Ja skattestoppet er rent hul i hovedet, det kræver det ikke ret megen
økonomisk indsigt at indse.

> 27 Mia ud af 709 Mia eller 3,8 %
>
> Såh - *Nej* det kan det faktisk ikke.

Jeg synes også det lød af meget. Fint at du rent faktisk gad undersøge
det!

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John Schmitt

Dato : 23-08-05 14:32

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 90erne. Kun nødvendige reparationer er siden da blevet udført.
> Resultatet ser vi nu et stort set ubrugeligt offentligt trafiksystem.

Nej, det skete i 80'erne under anskaffelse af IC/3 togene, man havde ikke
penge nok og tog dem fra vedligeholdelsen.
Da IC/3 togene var betalte, "glemte" man at tilbageføre midler til
vedligeholdelse af skinnenettet.
En klassisk "hundens egen hale" situation.

JS

Fra : Rune

Dato : 18-08-05 10:16

Jeg tror nu Søvndal burde koncentrere sig om de amerikanske baser under den
grøndlandsis.