Beskatning af ejendomsværdistigning - hvad~
Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-08-05 18:39

SF foreslår, at boligejere ved salg skal betale 25% af værdistigningen
af ejendomme, der sælges for mere end 3,5 millioner.

http://www.bt.dk/politik/artikel:aid=381374/

Jeg har ikke kunnet finde mere udførlige kilder end ovenstående.
Hvad er det, mere præcist, de foreslår?

De mener vel ikke seriøst, at hvis en ejendom er købt for 600'000 og
sælges for 3'400'000 så skal man ikke betale noget; hvis den derimod er
købt for 600'000 og sælges for 3'600'000 så skal man betale 750'000.

De mener vel (forhåbentlig da) heller ikke, at man skal beskattes af
eventuel værdistigning, men ikke kan trække eventuelt værdifald fra?

Endelig har jeg svært ved at se, at dette forslag kan hjælpe noget -
tvært imod.
Folk vil - afaics - være mindre tilbøjelige til at sælge dyre ejendomme
for at købe billigere. Hvis jeg f.eks. bor i en lejlighed, der er lidt
for stor, således at jeg egentlig "burde" flytte til een, der var
500'000 billigere, men ved salget bliver beskattet 500'000, så kan det
lige så godt betale sig for mig at blive boende, som at sælge.
Resultatet: Folk vil generelt beholde ejendomme, der er for store.

-Rune

Fra : Maz Spork

Dato : 18-08-05 08:47

Rune Zedeler wrote:
> SF foreslår, at boligejere ved salg skal betale 25% af værdistigningen
> af ejendomme, der sælges for mere end 3,5 millioner.

Ja, det er noget underligt noget.

> [...]
> sælges for 3'400'000 så skal man ikke betale noget; hvis den derimod
> er købt for 600'000 og sælges for 3'600'000 så skal man betale

Sådan fungerer bla. beskatningen af gevinster på salg af aktier allerede.
Ingen ved hvorfor.

> De mener vel (forhåbentlig da) heller ikke, at man skal beskattes af
> eventuel værdistigning, men ikke kan trække eventuelt værdifald fra?

Det kunne jeg heller ikke finde ud af. Men siden Gert Petersen har det parti
ikke gennemtænkt deres forslag.

> [...]
> så kan det lige så godt betale sig for mig at blive boende, som at
> sælge. Resultatet: Folk vil generelt beholde ejendomme, der er for

Det kommer vel an på om markedet går op eller ned

-- maz

Fra : Rune Zedeler

Dato : 18-08-05 17:01

Maz Spork skrev:

> Sådan fungerer bla. beskatningen af gevinster på salg af aktier allerede.
> Ingen ved hvorfor.

Okay, men dels er der ved aktier tale om meget mindre beløb, og dels har
man med egendom meget bedre kontrol over salgssummen.
Jeg kunne forestille mig en masse egendomme, der "burde" gå for 3,5mio -
4,5mio, der bliver solgt for 3.49mio for at undgå skatten. Evt med penge
under bordet.
Det bliver skisme noget rod.

> Det kommer vel an på om markedet går op eller ned

Det kan jeg ikke se.
Det kommer selvfølgelig an på, om markedet er gået op siden man købte
sin ejendom.
Hvis det ikke er det, så vil man jo slet ikke skulle betale noget i
skat, og så vil lovforslaget ikke ændre noget.
Men hvis man har haft en gevinst (dvs. hvis markedet er gået op siden
man købte ejendommen) så er det da lige gyldigt om markedet p.t. er på
vej op eller ned. Hvis man skal betale 500'000 til skattefar for at
sælge sin ejendom, så er der ingen grund til at sælge, hvis det, man vil
købe i stedet, ikke er 500'000 billigere.

-Rune

Fra : Christian

Dato : 19-08-05 16:25

> [...]
> Jeg kunne forestille mig en masse egendomme, der "burde" gå for 3,5mio -
> 4,5mio, der bliver solgt for 3.49mio for at undgå skatten. Evt med penge

så langt kan SF'ere ikke tænke åbenbart....

Fra : Kim2000

Dato : 19-08-05 21:48

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.bt.dk/politik/artikel:aid=381374/
>
> Jeg har ikke kunnet finde mere udførlige kilder end ovenstående.

Jeg spørger lige helt vildt dumt, for jeg har (endnu) ikke prøvet at
sælge en ejendom. Min kæreste, jeg, min bofælle og hans kone købte vores
nuværende hus for 700.000 for efterhånden fire år siden, i dag er det
vurderet til godt en million. Hvis vi sælger huset for 1 million så har
vi en fortjeneste på 300.000 kroner, skal disse ikke beskattes som
indtægt? Det kan vel ikke passe vi kan stikke 300.000 kroner i lommen
skattefrit?? For så skal der eddermane sælges

mvh
Kim

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-08-05 22:48

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indtægt? Det kan vel ikke passe vi kan stikke 300.000 kroner i lommen
> skattefrit?? For så skal der eddermane sælges

Jo pengene er dine. Men husk, at din nye bolig er steget tilsvarende i
mellemtiden, så den fortjeneste, du har haft spises typisk op af
prisstigningen på den nye bolig, omkostninger ved flytningen mm.

Med mindre selvfølgelig, at du regner med at kunne finde en ny bolig, der
ikke koster noget

Jan