Voldtægts-boom efter kriminalisering af pr~
Fra : Martin Kristensen

Dato : 17-08-05 11:14

Efter prostitution blev forbudt i Sverige er antallet af anmeldte
sex-overgreb steget 40%. Et glimrende eksempel på, at forbud mod alt ikke er
vejen til et bedre samfund.

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=306995

Fra : Rune

Dato : 17-08-05 12:14

> Efter prostitution blev forbudt i Sverige er antallet af anmeldte
> sex-overgreb steget 40%. Et glimrende eksempel på, at forbud mod alt ikke
> [...]

Det er højest sandsynligt en mistolkning af tallene. Netop Malmø og også
flere områder af Stokholm er der en meget stor koncentration af indvandre
fra mellemøsten og Afrika - og en nærmere analyse af tallene viser hurtigt
at det er netop disse grupper der står bag hovedparten af voldtægterne. Det
er altså ikke afskaffelse af prostitution per se. der er den egentlige
årsag, selv om det næppe har hjulpet, men den store koncentration af
indvandre fra netop disse områder.

f.eks.
http://fjordman.blogspot.com/2005/02/muslim-rape-epidemic-in-sweden-and.html

Fra : Martin Kristensen

Dato : 17-08-05 13:10

"Rune" <slam@slam.slam> wrote in message

> [...]
> at det er netop disse grupper der står bag hovedparten af voldtægterne.

Det spiller nok også en væsentligt rolle, måske større end det med
prostitution. Men vi oplever jo også en stigning i antallet af personer med
samme etniske baggrund, selvom det ikke er så voldsomt som i Sverige, og i
Danmark er antallet af voldtægter alligevel faldende ifølge artiklen.

Men ja, det er lidt svært at finde ud af baggrunden når man ikke kender alle
tal. Det kunne være interessant at se en statistik for udviklingen i
antallet af voldtægter begået af hvide svenskere og hvide danskere.

Fra : Konrad

Dato : 17-08-05 13:33

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme etniske baggrund, selvom det ikke er så voldsomt som i Sverige, og i
> Danmark er antallet af voldtægter alligevel faldende ifølge artiklen.

I Danmark er indvandrere og udlændinge, især indvandrere/udlændinge fra
"tredjeverdenslande", hyppigere gerningsmænd i sædelighedsforbrydelser end
andre grupper - også relativt, uanset hvordan man korrigerer og vender og
drejer det.

En forklaring på det fald vi måske/måske ikke oplever pt kunne være den
ekstreme (mildest talt) fokus vi for få år siden havde på netop voldtægter
og indvandrere, særligt centreret omkring nogle stærkt omtalte enkeltsager,
og det kan muligvis have "opdraget" eller "oplyst" en del potentielle
gerningsmænd til en anden adfærd, eller til at tænke sig om to gange?

Det er naturligvis spekulation som står helt på min egen regning, men det
*kunne* tænkes at være baggrunden. Tankerækken/præmisserne er, at
indvandrere fra patriarkalske lande/kulturer er mere tilbøjelige til at begå
voldtægt, dvs har nemmere ved at overskride den grænse vi her i Danmark
sætter for hvad der er voldtægt, og hvad der ikke er - ikke fordi de er
dumme, eller onde, men ganske enkelt fordi de ikke selv opfatter en
overskridelse af denne grænse som voldtægt. Den store fokus på
problematikken har så indirekte haft den positive bieffekt, at man i
"miljøet" et blevet mere opmærksom på, at det der måske opfattes som
acceptabelt i en pakistansk bjerglandsby altså herhjemme skaber furore,
avisomtale og medfører fængselsstraffe. Den her teori hænger i øvrigt også
fint sammen med de første af de mest eksponerede sager, hvor det jo fremgik
ret entydigt, at gerningsmændene slet ikke mente at de havde gjort noget
forkert - de stod ret uforstående, og opfattede straffen, forargelsen og
omtalen som en slags hetz.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 17-08-05 14:16

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]
> og det kan muligvis have "opdraget" eller "oplyst" en del potentielle
> gerningsmænd til en anden adfærd, eller til at tænke sig om to gange?

Eller at danskernes tendens til at begå voldtægt falder mere end
indvandrernes stigning. Dette kunne skyldes at befolkningen ældes, at udbud
og tilgængelighed af porno er større end nogensinde, og at socioøkonomiske
faktorer løbende forbedres, hvilket medfører at kriminaliteten falder.

Fra : Konrad

Dato : 18-08-05 10:26

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> enkeltsager,
>
> Eller at danskernes tendens til at begå voldtægt falder mere end
> indvandrernes stigning.

Det er der jo overhovedet intet der tyder på.

> Dette kunne skyldes at befolkningen ældes,

Det er langt ude. Indvnadrere ældres ikke, eller hvad?

>at udbud
> og tilgængelighed af porno er større end nogensinde,

Der er ellers en hel der mener, at porno tværtimod animerer til overgreb og
voldtægt.

>og at socioøkonomiske
> faktorer løbende forbedres, hvilket medfører at kriminaliteten falder.

Din logik er, at de socioøkonomiske kår bedres for etniske danskere, men
ikke indvandrere?

Fra : Rune

Dato : 17-08-05 14:21

> [...]
> og det kan muligvis have "opdraget" eller "oplyst" en del potentielle
> gerningsmænd til en anden adfærd, eller til at tænke sig om to gange?

Men hvordan for du det til at stemme med den store generelle stigning i
Sverige af nær alle hårde kriminalitetskategorier; trusler, vold, overfald,
indbrud, røverier etc. De kan vel ikke også forklares ved nye regler for
prostitution eller øget opmærksomhed om det herhjemme. Og hvorfor skulle
lige netop så voldtægt isoleres og have en specifik forklaring? Var det ikke
mere nærliggende at se på hele fænonemet med den stigende kriminalitet som
et hele?

Fra : Konrad

Dato : 18-08-05 10:40

"Rune" <slam@slam.slam> skrev i en meddelelse

> Men hvordan for du det til at stemme med den store generelle stigning i
> Sverige af nær alle hårde kriminalitetskategorier; trusler, vold,
overfald,
> indbrud, røverier etc.

Det gør jeg heller ikke. Jeg spekulerede kun i en forklaring på forskellen
mellem udviklingen i antallet af voldtægter i Danmark versus den anden side
af sundet. Sverige har ikke været igennem samme "proces", og det kunne jo
være en del af baggrunden for, at de nu oplever lidt af det samme, som andre
lande har oplevet (Danmark og Sverige er jo ikke ligefrem enestående, når
det gælder en forøget mængde sædelighedsforbrydelser begået af indvandrere
fra tredjeverdenslande)

> De kan vel ikke også forklares ved nye regler for
> prostitution eller øget opmærksomhed om det herhjemme. Og hvorfor skulle
> lige netop så voldtægt isoleres og have en specifik forklaring?

Fordi det var voldtægt der var det centrale i tråden. Også fordi voldtægt jo
tydeligvis er et lidt vilkårligt begteb, der hænger sammen med kulturelle
traditioner og normopfattelse. Episoder der for 40-50 år siden ikke ville
blive opfattet som voldtægt i Danmark, opfattes som voldtægt i dag,
anmeldelesprocenten er eksempelvis steget - og vi ved jo positivt at
individder hidrørende klankulturer som den pakistanske har et langt mere
"liberalt" syn på den slags, end vi nogensinde har haft (og denne
"liberalisme" har jeg så en forestilling om, er blevet modereret gennem den
megen omtale de senere år). Der er altså mange andre faktorer end lige det,
at en mand har forgrebet sig på en kvinde, der afgør om det bliver et tal i
statistikken. Stigning og fald i statistikken beskriver ikke nøvendigvis om
det nu er blevet mere eller mindre usikkert for en kvinde at gå på gaden om
aftenen.

>Var det ikke
> mere nærliggende at se på hele fænonemet med den stigende kriminalitet som
> et hele?

Jeg er efterhånden slet ikke med. Skal vi se på det totale antal
overtrædelser af straffeloven for at forklare ændringer i antallet af
sædelighedsforbrydelser (som det jo drejede sig om)? I Danmark er man f.eks
begyndt at medtage cykeltyverier, fartovertrædelser og den slags - hvilket
giver os en mindre attraktiv placering blandt andre lande - men dybest set
siger det jo ikke ret meget om Danmark i forhold til andre lande, så.

Fra : Konrad

Dato : 17-08-05 13:21

> [...]

> at det er netop disse grupper der står bag hovedparten af voldtægterne.

I Sverige er det mig bekendt i strid med lovgivningen at formidle
gerningsmænds eventuelle ikke-svenske nationale eller etniske ophav - så
hvordan har du fundet ud af det? Hvordan foretages denne "nærmere analyse"?

>Det
> er altså ikke afskaffelse af prostitution per se. der er den egentlige
> årsag, selv om det næppe har hjulpet, men den store koncentration af
> indvandre fra netop disse områder.

Den mest negative effekt ved kriminaliseringen af betalingssex i Sverige
(det er i modsætning til Martins opfattelse ikke prostitution der er gjort
ulovligt, men selve det at gå til en prostitueret) er, at prostitutionen nu
foregår i det skjulte, dvs, der er mindre kontrol med miljøet, og akkurat
som man ser det i forbindelse med narko er miljøet blevet forrået og
farligere.

http://fjordman.blogspot.com/2005/02/muslim-rape-epidemic-in-sweden-and.html

Den side matcher fint antisemitiske kooksites, og andet af samme skuffe der
normalt afvises herinde.

Fra : Rune

Dato : 17-08-05 14:11

> [...]
> gerningsmænds eventuelle ikke-svenske nationale eller etniske ophav - så
> hvordan har du fundet ud af det? Hvordan foretages denne "nærmere

Fordi der har været lavet undersøgelser i Sverige førend det blev forbudt,
og fordi det tros alt er muligt at danne sig nogle konklusioner på det
materiale der slipper igennem - og fordi man kan tage undersøgelser fra
Danmark og Norge og anvende dem på Sverige.

F.eks. her: http://www.nd.se/rapport/rapporten.asp - der viser at mere end
(sikker en del mere) 72% af voldtægtsmænds baggrund var udelandsk, mens 61%
af ofrene var etniske svenske piger. Og af gruppen af udelandske
voldtægtsmænd kom 46% fra mellemøsten og Nordafrika, og yderligere 10% fra
resten af Afrika.

Og de stigende antal svenske voldtægter står ikke alene, men er netop fulgt
af en stigning i næsten alle andre hårde kriminalitetskategorier; trusler,
vold, overfald, indbrud, røverier etc. Som næppe kan skydes hen på de
svenske regler angående prostitution. Ligesom stigningen ikke udelukkende er
at finde i svenske byer med stor koncentration af indvandre, men også f.eks.
i norske (Oslo). Og i Danmark ser vi jo også at der er en massive
overrepræsentation blandt voldtægtsmænd bland indvandre - og så er der vel
ikke så langt at gå fra at sige flere indvandre -> flere voldtægter, især
når man, som i Sverige, har haft sådan en modvilje mod at se problemerne i
øjnene.

> [...]
>
> Den side matcher fint antisemitiske kooksites, og andet af samme skuffe

Den består nu mest af links til Svenske, Danske og Norske aviser.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 17-08-05 14:33

> I Sverige er det mig bekendt i strid med lovgivningen at formidle
> gerningsmænds eventuelle ikke-svenske nationale eller etniske ophav

Endnu et hul-i-hovedet-forbud, i bedste "skyd budbringeren"-stil.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-05 23:30

Martin Kristensen <dont_sp@m.me> wrote:

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Endnu et hul-i-hovedet-forbud, i bedste "skyd budbringeren"-stil.

Hvorfor det? Konrad spørger jo blot hvorfra en sådan statistik kan komme
fra, da grundlaget for den er forbudt. Reelt siger han jo at
statistikken må være værdiløs.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jakob

Dato : 21-08-05 08:00

Vi skal i hvert fald ikke i gang med flere forbud, og slet ikke med
verdens ældste proffesion: prostitution.
Det vil formentlig skabe mere voldtægt og kiminilitat med et sådant
forbud, og mennesker må nu engang tjene penge uanset hvodan, sålænge
det ikke skader andre. At der er moralister, der kan synes, det er
ækelt, eller "kvindenedgørende" eller andet kan ikke være gyldige
argumenter. Det var netop det man kom over, ved at frigive
billedpornoen. Lad os dog ikke tage et tilbageskridt og forbyde
prostitution. Det skal staten overhovedet ikke blande sig i. Den
blander sig i rigeligt. Selv en såkaldt liberal regering tøver ikke
med det ene forbud efter det andet, og ingen gør oprør.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-08-05 14:31

> [...]
> flere områder af Stokholm er der en meget stor koncentration af indvandre

Og det mener du ikke, der var, da prostitution blev forudt?

Fra : Rune

Dato : 17-08-05 14:39

> Og det mener du ikke, der var, da prostitution blev forudt?

Nej, ikke i samme grad. Andelen af 1., 2. og 3. generations indvandre vokser
stadigt markant i Sverige - og især i de nævnte byer. Desuden er stigningen
som sagt jo også fulgt af en generel stigning i næsten alle former for
kriminalitet. Hvorfor mener du man skal skille voldtægt ud og give det en
speciel fortolkning? Når det passer sammen i en generel tendens i det
svenske samfund.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-05 23:30

Rune <slam@slam.slam> wrote:

> [...]
> kriminalitet. Hvorfor mener du man skal skille voldtægt ud og give det en
> speciel fortolkning? Når det passer sammen i en generel tendens i det

CRL har ret. Det svenske prostitutionsforbud er temmelig nyt, og så
store demografiske ændringer som du forestiller dig, sker næppe så
hurtigt.
--
Per Erik Rønne