Ritzaus "glemsomhed"
Fra : Jesper

Dato : 15-08-05 22:25

Her er Ritzaus version:

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=380978/

Lagt på www.bt.dk den 14. august 2005 kl. 15:14

Voldsomt familieopgør på Bellahøj Camping
10 personer er blevet anholdt efter et voldeligt familieopgør på en
campingplads i København.
Knækkede teltstænger og medbragte baseballkøller blev søndag taget i
brug, da Bellahøj Camping lagde græs til et voldeligt opgør mellem to
familier.
10 mennesker er blevet anholdt og adskillige kørt på skadestuen efter
opgøret, som tilsyneladende handler om ulykkelig kærlighed.
- En af kvinderne ville have fat i en af de andre kvinders mand. Men han
ville ikke, og det kan jo godt give noget spektakel, konstaterer
kriminalpolitiets centrale vagtleder i København.

Omdrejningspunktet for tumulten var en campingvogn på pladsen bag
Grøndal Centret i Københavns nordvestkvarter. Kort før middag ankom to
kvinder til campingvognen, hvor fem personer holdt til. Der opstod et
skænderi, og de to kvinder gik igen. Cirka en time senere kom de tilbage
med forstærkning, og slagsmålet brød ud i lys lue. 10 personer overfaldt
campingvognens fem beboere.

/ritzau/

Her er politiet version:

http://www.politi.dk/Koebenhavn/da/lokalnyt/Doegnrapporter/Doegnrapport_
140805.htm
Københavns Politi Døgnrapport
10 anholdt efter større slagsmål
søndag den 14. august 2005 kl. 1032
I forbindelse med et større slagsmål mellem grupper af sigøjnere måtte
politiet anholde 10 personer. Under urolighederne blev der benyttet
våben i
form af knækkede metalstænger, teltstænger, donkraft, knive mv. Flere
personer fik skader i form af snitsår mv.

Familieopgør på campingplads hvor der bliver stukket med kniv. Hvis man
lægger 2 og 2 sammen her, så får man ganske rigtigt sigøjnere, som
politirapporten klart dokumenterer

Fra : Snurrberget

Dato : 15-08-05 22:48

Jesper wrote:
> Her er Ritzaus version:

<snip>

> Her er politiet version:

<snip>

Det var da et skoleeksempel på omskrivning fra virkelighed til PK, eller
er det "NewSpeak" det hedder?

- cep

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 16-08-05 18:54

> Familieopgør på campingplads hvor der bliver stukket med kniv. Hvis man
> lægger 2 og 2 sammen her, så får man ganske rigtigt sigøjnere, som
> politirapporten klart dokumenterer
> --

Klart dokumenterer?
Hvor?
Kan du lægge 2 og 2 sammen?

Michael

Fra : GB

Dato : 16-08-05 22:24

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Klart dokumenterer?

Ja, båtnakke. Hvad er dit problem?

> Hvor?

I politirapporten. Kan du ikke læse?

> Kan du lægge 2 og 2 sammen?

Ritzaus Bureau afetnificerer næsten systematisk kriminalstoffet - og
giver et fint eksempel med "Voldsomt familieopgør på campingplads i
Bellahøj".

//På Radio 100 FM kunne man imorges hører at det drejede sig om Roma’er -
vel at mærke ikke i deres nyhedsudsendelse, men fra en af studieværterne
i Morgenhyrderne som tilfældigvis kørte forbi under seancen.//

(Men han var jo nok racist, ikke, idiot-Michael?)

Et Ritzau-telegram i Ekstra Bladet om de to udenlandske familier som røg
i totterne på hinanden, nævner selvfølgelig intet om at det var
udenlandske familier som sloges.

Læs selv her i Ekstra Bladet hvor lidt flere detaljer end på TV2´s tekst-
Tv ellers oplyses:
10 personer er blevet anholdt efter et voldeligt familieopgør på en
campingplads i København
[http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=306597}

Ritzau-telegrammet kan læses klokken 15:27 på Ekstra Bladets hjemmeside.

På Politikens hjemmeside bringes Ritzau-telegrammet klokken 15:22.

Tv2 bringer sin udgave af historien på TV2´s hjemmeside og på Tekst-TV
som det kan ses klokken 15:20.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 17-08-05 16:20

> Ritzaus Bureau afetnificerer næsten systematisk kriminalstoffet - og
> giver et fint eksempel med "Voldsomt familieopgør på campingplads i
> Bellahøj".

Søde Georg,
I dette indlæg, http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=380978/ , som
trådstarteren referer til dokumenteres der ikke noget om etniske
tilhørsforhold.

Michael

Fra : GB

Dato : 17-08-05 19:16

> I dette indlæg, http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=380978/ , som
> trådstarteren referer til dokumenteres der ikke noget om etniske
> tilhørsforhold.

Nej, fordi BT bruger al-Ritzaus PK-version af begivenhederne.

Det ændrer imidlertid ikke på fakta.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-08-05 19:43

Michael Kirkegaard wrote:

> Søde Georg,
> I dette indlæg, http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=380978/ , som
> trådstarteren referer til dokumenteres der ikke noget om etniske
> tilhørsforhold.

Nej, og det er jo angiveligt NETOP fordi artiklen er skrevet af Ritzau?

Derimod er det - som anført af GB - _Politirapporten_, som dokumenterer
at det drejer sig om sigøjnere...

Anders Peter Johnsen

Fra : #2066

Dato : 18-08-05 05:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Nej, og det er jo angiveligt NETOP fordi artiklen er skrevet af Ritzau?
>
> Derimod er det - som anført af GB - _Politirapporten_, som dokumenterer at
> det drejer sig om sigøjnere...

Imponerende. Jeg kiggede paa den omtalte doegnrapport. Bruger det danske
politi ogsaa betegnelser som "niggere", "perkere" og "muhammedanere"? Hvis
ikke, hvorfor saa sigoejnere? I fald der vitterligt var tale om
"sigoejnere", verificerede politiet vel hvilken stamme der var tale om, blot
for at sikre sig at de forkerte grupper ikke blev stigmatiserede? Hvis det
etniske/kulturelle tilhoersforhold absolut skal omtales, boer man vel have
alle parametrene med?!

I dag havde jeg fornoejelsen at vaere sammen med en midaldrende hvid,
sydafrikansk kollega. Det var ikke smaating der roeg ud mellem sidebenene.
Fx anede jeg ikke at der var en sydafrikansk parallel til Pinocchio-kugler
der hed "Nigger Balls". Er det vane, uvidenhed og/eller dumhed at politiet
bruger betegnelser som disse?

Fra : Per Hagemann

Dato : 18-08-05 15:33

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blot for at sikre sig at de forkerte grupper ikke blev stigmatiserede?
> Hvis det etniske/kulturelle tilhoersforhold absolut skal omtales, boer man

Døgnrapporterne er ofte meget mangelfulde netop fordi der ofte undlades at
nævne herkomst. Især eftersøgte skal da helt klart beskrives efter udseende,
herunder race, køn og alder. Her den famøse politiomtale:

citat start

[...]

citat slut

I samme politirapport var der omtale af vold i en fodboldkamp, og i dette
tilfælde opfyldte politiet dit ønske om at skjule oprindelsen. Jeg er 90%
sikker på der er tale om fremmede fodboldspillere, men naive læsere af
politirapporten får ikke noget dækkende indtryk af kriminaliteten fordelt på
oprindelse. Køn og alder oplyses næsten altid, selv om det for opklarede
forbrydelser er ligegyldige oplysninger for andet end nysgerrigheden.

--
Da statens pengemidler er begrænsede, betyder det, at når udlændingelobbyen
tager grådigt for sig af statskassens indhold, levnes der så meget mindre

Fra : Jesper

Dato : 18-08-05 22:00

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> [...]
> der hed "Nigger Balls". Er det vane, uvidenhed og/eller dumhed at politiet

Jeg ved ikke rigtigt hvad du opponerer imod. Politiet identificerer - og
må man formode, helt korrekt - de stridende parter som sigøjnere. Og så
er den potte ude!

Fra : GB

Dato : 18-08-05 22:41

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev i meddelelsen

> Jeg ved ikke rigtigt hvad du opponerer imod. Politiet identificerer -
> og må man formode, helt korrekt - de stridende parter som sigøjnere.
> Og så er den potte ude!

De VIL ikke forstå det. Fordi de er i opposition.

Ham landsforræderen fra Canada er der ingen grund til at tage højtideligt,
han er et ynkeligt skravl. Han kalder på min medlidenhed.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-08-05 10:14

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> blot for at sikre sig at de forkerte grupper ikke blev stigmatiserede?
> Hvis det etniske/kulturelle tilhoersforhold absolut skal omtales, boer man

Iflg The Economist særartikler om sigøjnere, så dækker dette begreb både
romaer, og nogle som *ikke* vil kaldes romaer.
Måske må man til at kalde dem "rejsende", som man gør i England, hvor man
iøvrigt får flere og flere problemer med denne gruppe. I Slovakiet og i
Rumænien bliver sigøjnerne flertallet inden 25 år, og da man ikke sådan lige
skifter kultur, så kan vi regne med en stor social og økonomisk regning,
inden vi når så langt. Måske kunne vi så kalde dem "dem du nok ved", der
bliver i hvert fald brug for noget kraftigt newspeak.

> [...]
> der hed "Nigger Balls". Er det vane, uvidenhed og/eller dumhed at politiet

Hvor taler politiet om "Nigger Balls"?

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-08-05 12:37

">
> Derimod er det - som anført af GB - _Politirapporten_, som dokumenterer at
> det drejer sig om sigøjnere...
>
> --
I glemmer at se pointen her i jeres jagt på anderledes tænkende.
Trådstarteren referer til et link, derefter lægges 2 og 2 sammen udfra dette
link, der på ingen måde dokumenterer etniske tilhørsforhold. Altså:
Trådstarteren gætter sig frem til at det "bare må" være muhammednesere der
er tale om.
Jeg regner faktisk både Georg (selv om han nogen udfordrer titlen alvorligt)
og Anders for rimeligt intellegente mennesker, men det er påfaldende at se
hvordan de nægter at se den glidebane som sådant et indlæg kan føre til.
Næste bliver at hver gang kriminalitet bliver begået er det én bestemt
befolkningsgruppe som står bag.
Dermed er det danske frihedsbegreb væk og politistaten nærmer sig.
Er det virkelig det I vil?

Jeg anfægter ikke politirapporten, men jeg anfægter tankegangen og det
faktum at folk dømmes uden dokumentation, vek nok fordi det morsomt.

Michael

Fra : GB

Dato : 18-08-05 22:39

> I glemmer at se pointen her i jeres jagt på anderledes tænkende.

Jeg bekæmper islam, nazisme og kommunisme med næb og klør, da jeg hader
folk, som vil forhindre andres personlige frihed.

Sådan nogle starutter som dig hylder diktatorer, ayatollah'er og
kommunister, og føler jer oven i købet som små helgener i processen.

Stik mig lige den lille røde spand - jeg skal brække mig.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 19-08-05 09:16

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommunister, og føler jer oven i købet som små helgener i processen.
>
> Stik mig lige den lille røde spand - jeg skal brække mig.

Georg, for fa'en...
Du er jo et fjols..

Fra : GB

Dato : 19-08-05 21:48

> Georg, for fa'en...
> Du er jo et fjols..

Blændende argumentationsteknik, du her lægger for dagen. Helt på det
forventelige, venstreekstreme pattebarns-niveau.

Fra : Trunte

Dato : 17-08-05 00:03

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Klart dokumenterer?
> Hvor?
> Kan du lægge 2 og 2 sammen?
>

> Michael

..... ja dokumentation har vide rammer..

Fra : Tim

Dato : 17-08-05 10:20

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message

> Klart dokumenterer?
> Hvor?
> Kan du lægge 2 og 2 sammen?

I _vil_ bare ikke høre om det.

Tim

Fra : Konrad

Dato : 19-08-05 10:47

> Her er Ritzaus version:

(...)

Jeg forstår ikke det er så væsentlig, og slet ikke hvorfor det er så
væsentligt, at det egner sig til en hel tråd. Det er første gang jeg ser på
skrift at det var sigøjnere, men da jeg læste om hændelsen på tekst-TV
tænkte jeg : Nåh! Det må være sigøjnere...

Hvad skulle formålet være - hvad er jeres bagvedliggende målsætning/ønske -
med at kræve den slags af Ritzau?

Fra : Jesper

Dato : 19-08-05 14:35

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> tænkte jeg : Nåh! Det må være sigøjnere...
>
> Hvad skulle formålet være - hvad er jeres bagvedliggende målsætning/ønske -

Du mener altså kun at Ritzau skal komme med halve sandheder?

Hvis du ellers ikke har noget imod det, så foretrækker jeg hele
sandheder.

Fra : Konrad

Dato : 20-08-05 13:21

> Du mener altså kun at Ritzau skal komme med halve sandheder?

De kom da med hele sandheden - et eksakt referat af det skete.

> Hvis du ellers ikke har noget imod det, så foretrækker jeg hele
> sandheder.

Du mener, det skal altid pindes ud også hvor gamle de implicerede er,
hvilken brillestyrke de bruger, deres blodtype, hvor de har boet tidligere,
karaktergennemsnittet fra folkeskolen etc? At bruge "halv sandhed" i den her
sammenhæng siger altså mere om dig end om Ritzau.

Fra : Jesper

Dato : 20-08-05 23:28

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> på

> målsætning/ønske -

> De kom da med hele sandheden - et eksakt referat af det skete.

Det gjorde de jo ikke, se politirapporten for at se, hvad de ikke
nævnte!

> [...]
> karaktergennemsnittet fra folkeskolen etc? At bruge "halv sandhed" i den her
> sammenhæng siger altså mere om dig end om Ritzau.

Næ..kun hvis det er relevant. Her var det relevant for forståelsen af
historien at det var et opgør mellem sigøjnerfamilier og altså ikke et
masseslagsmål mellem fulderikker.