Er de syge oven i hovedet ?
Fra : NoTrabajo

Dato : 15-08-05 17:55

Nu hører man at politikerne vil hæve pensionsalderen igen. Det er kun nogle få
år siden, at man nedsatte pensionsalderen fra 67 til 65 år. Først den ene vej og
så den anden vej. Hvad er årsagen til at politikere laver noget sådant? Er der
fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge oven i
deres hoveder?
--
NoTrabajo

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-08-05 18:33

NoTrabajo wrote:
> [...]
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge oven i

Det egentlige problem der burde fokuseres på er vel snarere efterlønnen,
idet det primært er de 60-65 årige veluddannede og ikke-nedslidte, der
skaber problemer ved at trække sig for tidligt tilbage på efterløn.

Det er altså - sammenlignet med tidligere tider - temmelig grotesk at
man vi har et samfund, hvor livsforløbet efterhånden groft sagt synes
delt op i tre lige store faser, hvor de første 30 år af eens liv går med
uddannelse, hvorefter man reelt arbejder 30 år for derefter hurtigst
muligt at holde et otium, som også snildt kan blive på 30 år, forudsat
man altså har trukket sig som 60-årig og når at blive 90.

Det er klart, at det ikke kan hænge sammen på den måde, hvis
samfundsøkonomien netop er bygget op på at borgerne er færdiguddannede
som 25-årige og derefter arbejder i 40 år til de er 65. Og så har jeg
slet ikke nævnt generationsproblematikken med de store
efterkrigsårgange, som nu trækker sig tilbage...

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 16-08-05 11:09

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4300d1b5$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> idet det primært er de 60-65 årige veluddannede og ikke-nedslidte, der
> skaber problemer ved at trække sig for tidligt tilbage på efterløn.

Har du noget statistisk belæg for dette udsagn?

> [...]
> muligt at holde et otium, som også snildt kan blive på 30 år, forudsat
> man altså har trukket sig som 60-årig og når at blive 90.

Det gælder under 1/4 af befolkningen. En anden fjerdel får ingen eller kun
ringe uddannelse, slides ned i industrien, som hjemmehjælpere etc, er
udbrændte som 55-årige og dør typisk af livsstilsygdomme eller kræft som
følge af eksempelvis rygning og druk når de er 50-70 år.

> [...]
> slet ikke nævnt generationsproblematikken med de store
> efterkrigsårgange, som nu trækker sig tilbage...

Vi er efter min mening vidne til en skræmmekampagne. Naturligvis er der i
Danmark akkurat som i mange andre lande netop nu en aldringsproces som følge
af de store efterkrigsårgange - hvad man ikke hører så meget om, er den
gigantiske formue (i form af pensionsopsparinger) der ligger og venter på at
blive beskattet i samme takt som aldringen - vi taler om langt mere end et
bruttonationalprodukt. Samtidg er der vel ingen der realistisk forestiller
sig at samtlige individder fra årgang 1945-1955 vil dø af ælde som 90-årige;
tværtimod vil de efter al sandsynlighed blive ramt alvorligt på levealderen
som følge af deres livsstil og den almindelige livs-kvalitetsforringelse
netop disse årgange har fungeret som "forsøgskaniner" på. Mystiske sygdomme
som følge af dårlige mad, tilsætningsstoffer, luftforurening, flere
kræfttilfælde som følge af alt, fedme osv - der er en milliard ting som der
måske i dag delvist er rettet op på, i hvert fald omkring det mest
indlysende, men som netop disse generationer må betale prisen for - asbest,
benzen etc etc. Ydermere må man nok forvente, at de store årgange - og her
taler jeg om den fjerdel du generaliserer over, dvs de friske og
veluddannede - har et stort ønske om at fortsætte på arbejdsmarkedet - også
selvom de er fyldt 60, eller 65. Og så er der jo lige den ret indlysende
kendsgerning, at de mindre årgange der følger i kølvandet jo alt andet end
lige medfører et tilsvarende mindre pres på det offentlige budget - alene
det, at færre vil stå arbejdsløse og færre vil belaste samfundet på frihjul
vil løsne budgetterne gevaldigt - husk på, at det jo om få år ikke bare er
de "stærke" der skal (eller vil/ikke må komme) på efterløn, men også de
flere hundredtusinde "dårlige liv" der i 70'erne og 80'erne fik tildelt
"social pension" (førtidspension) der vil ryge i svinget - de dør ganske
enkelt ud. Slå koldt vand i blodet - der bliver nok råd til det hele - både
efterløn til de svage og hævet pensionsalder til de stærke.

Fra : Allan Knaap

Dato : 15-08-05 18:40

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message
> [...]
der
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge

Disse politikeres mentale tilstand burde vel qva deres embede gøre et sådant
spørgsmål retorisk.

Er der nogen der ved om det er et lovkrav at en lønmodtager skal gå på
pension i en given alder ?. Personligt har jeg da tænkt mig at arbejde til
længere end 65 eller 67. Hvis det vel og mærke er muligt.

Allan Knaap

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 15-08-05 19:22

"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pension i en given alder ?. Personligt har jeg da tænkt mig at arbejde til
> længere end 65 eller 67. Hvis det vel og mærke er muligt.

Du kan arbejde lige så længe du lyster, blot du er selvstændig så er det
op til dig selv..........

Kurt

Fra : jodem

Dato : 15-08-05 19:37

> [...]
> pension i en given alder ?. Personligt har jeg da tænkt mig at arbejde til
> længere end 65 eller 67. Hvis det vel og mærke er muligt.

Folk i offentlig ansættelse skal trække sig, vist nok når de er 70. For
balletdansere og jægersoldater er det vel også meget rimeligt, men HTS, som
godt kunne betyde Hovedløs Tendens blandt Socialdemokrater, vil jo øge
pensionsalderen, og detr kan vel også få konsekvenser for de nævnte.

Personligt mener jeg , at hvis man ikke er brændt op, når man er 60, har man
lavet for lidt.

Fra : Allan Knaap

Dato : 15-08-05 22:18

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> [...]
> øge pensionsalderen, og detr kan vel også få konsekvenser for de nævnte.
>
> Personligt mener jeg , at hvis man ikke er brændt op, når man er 60, har

Jeg har arbejdet sammen med en på 75. Han arbejdede som en på 25 og havde på
det tidspunkt været igang siden han var 15.

Pensions alder er ikke relevant for mig. Jeg vil arbejde så længe jeg kan,
og helst indtil jeg blive båret ud.

Allan Knaap

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-05 19:50

On Mon, 15 Aug 2005 at 17:40 GMT, Allan Knaap <nauclerus@yahoo.com> wrote:
> Er der nogen der ved om det er et lovkrav at en lønmodtager skal gå på
> pension i en given alder ?. Personligt har jeg da tænkt mig at arbejde til
> længere end 65 eller 67. Hvis det vel og mærke er muligt.

Inde for visse områder skal der vist søges om tilladelse til det - mener
en del stillinger indenfor staten er på den måde.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-05 19:39

> [...]
> der
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge

Mediepolitik er at al interesse for de gamle, vækker sympati

Sociologer taler om "Hawthorne" eller "Western Electric" effekten, fordi
denne elekroniksamlefabrik lavde ergonomiske forsøg med ændret bordhøjde,
stærkere lamper osv til loddedamerne. Alt gavnede - både at hæve og sænke
bordhøjde, både at øge og dæmpe lys. Det afgørende er at folk føler at
landsfaderne viser interesse for dem, så bliver de glade og trives og
arbejder hårdere - vedr politik : stemmer på den snu mediepamper.

Fra : Snurrberget

Dato : 15-08-05 22:05

NoTrabajo wrote:
> [...]
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge oven i

Det er ganske simpelt:
Da en person på efterløn får mere udbetalt end en folkepensionist,
sænkede man pensionsalderen.
Hvis (når) efterlønnen afskaffes, vil der penge at spare for staten hvis
man hæver pensionsalderen igen.

- cep

Fra : NoTrabajo

Dato : 16-08-05 05:12

"Snurrberget" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sænkede man pensionsalderen.
> Hvis (når) efterlønnen afskaffes, vil der penge at spare for staten hvis

Det lyder som en fornuftig forklaring på politikernes "frem og tilbage".
--
NoTrabajo

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-08-05 10:23

> [...]
> der
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge

Samfundsnassere som dig nødvendig gør jo at vi andre må arbejde lidt mere

Peter

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-08-05 10:37

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Samfundsnassere som dig nødvendig gør jo at vi andre må arbejde lidt mere

Hvorfor skal man arbejde, hvis man ikke synes, det kan betale sig eller er
sliddet værd? Er det ikke lidt urimeligt at forlange? Personligt gider jeg
kun stå tidligt op og knokle hver dag fordi jeg kan se nogen egoistiske
fordele for mig selv i det. Hvis de ikke var der, og den eneste motivation
var at betale skat, tror ærligt talt ikke jeg ville være motiveret i det
lange løb.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-08-05 12:35

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> wrote in message

> Hvorfor skal man arbejde, hvis man ikke synes, det kan betale sig eller er
> sliddet værd?

Jamen det KAN jo betale sig. Jo flere der arbejder jo bedre for samfundet.
Der udover er det da også dejligt at stå op hver morgen og vede at der er
brug for en, og nogle af os er så heldige at have et job der er spændende,
udfordrende og sjovt. Dertil kommer så at man som regel har flere penge når
man arbejder end når man ikke gør

>Er det ikke lidt urimeligt at forlange?

nej

Personligt gider jeg
> kun stå tidligt op og knokle hver dag fordi jeg kan se nogen egoistiske
> fordele for mig selv i det.

jamen nu er det jo ikke alle der udover at være topmålt egoist kun kan se
hen til deres egen næsetip.

prøv at forestil dig at alle tænkte lige som dig. det vil også give DIG
nogle gevaldige ulemper skulle jeg hilse og sige

>Hvis de ikke var der, og den eneste motivation
> var at betale skat, tror ærligt talt ikke jeg ville være motiveret i det
> lange løb.

nej men det er jo også noget forfærdeligt vrøvl at det ikke kan betale sig
at arbejde. . Du kan muligvis finde nogle enkelte for hvem det ikke kan
"betale sig" med for over 90% af befolkningen kan det indiskutabelt "betale
sig" - OGSÅ selvom man udelukkende gør regnestykket op i kolde kontanter

Peter

Fra : Allan Knaap

Dato : 16-08-05 13:27

> [...]
> var at betale skat, tror ærligt talt ikke jeg ville være motiveret i det

Personligt arbejder jeg ikke primært for pengene. At jeg får en rimelig
hæderlig løn er mine kreditorer glade for, men i det daglige er det ikke
lønnen, men arbejdet i sig selv der giver mig glæde. Så længe jeg har min
madpakke og en 10 stk. smøgpakke er jeg ganske tilfreds. Resten af mine
fornøjelser går på at udføre et godt stykke arbejde som jeg kan være stolt
af.

I mit liv hedder det ikke arbejdsliv eller privatliv. Det hedder arbejdsliv
og privatliv.

Allan Knaap

Fra : Malene P

Dato : 16-08-05 12:42

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> fornuftige forklaringer på dette "frem og tilbage", eller er de bare syge

En af begrundelserne er jo den påståede "mangel på arbejdskraft" om mange
år. Og jeg ser da hellere, at politikerne fokuserer på at gode danskere skal
have de ledige arbejdspladser til den tid -frem for at de misbruger denne
udokumenterede "mangel på arbejdskraft" som endnu en plat undskyldning for
at importere fremmede.

Malene P

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-08-05 23:40

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udokumenterede "mangel på arbejdskraft" som endnu en plat undskyldning for

Som for manges vedkommende ikke gider at arbejde, sålænge de kan få flere
penge om måneden her i socialhjælp, end de kunne tjene som kameldriver i
muhamedanien på et helt år.

Boni

Fra : AJC

Dato : 17-08-05 04:37

"Bo Nielsen" <boni@nospam.dk> wrote in

> skal

> Som for manges vedkommende ikke gider at arbejde, sålænge de kan få
> flere penge om måneden her i socialhjælp, end de kunne tjene som
> kameldriver i muhamedanien på et helt år.

Det forstår man vel inderst inde godt. Hvorfor arbejde hvis man kan klare
sig fint i dagligdagen på en kontanthjælp?