Da balancen tippede i Libanon
Fra : GB

Dato : 12-08-05 11:40

En kristen libaneser fortæller i Frontpagemag om sine barske oplevelser
som kristen i Libanon. Hun ridser i den forbindelse Libanons nyere
historie op. Et flertal af landets indbyggere var engang kristne, men er
nu muslimer.

When Lebanon got its independence from France in the 40's the majority
of the population was Christian. We didn't have any enemies. We were
merchant, descendents of the Phoenicians, strong in commerce in which we
prospered. In no time Lebanon became the Paris of the Middle East the
banking capital of the Middle East. We were the only westernized Arabic
speaking country in the region.

The Christians in Lebanon always had problems with the Moslems, but we
never thought our neighbors would turn on us. That situation was
aggravated by the influx of the Palestinians coming from Jordan after
King Hussein kicked them out in Black September. That's what tipped the
scale in Lebanon. Not only had Moslems become the majority but they now
also felt empowered by the presence of the Palestinians and Yasser
Arafat wanting to attack the Christians, take over Lebanon and use it as
a base from which to attack Israel.

When the Moslems and Palestinians declared Jihad on the Christians in
1975 we didn't even know what that word meant. We had taken them into
our country, allowed them to study side by side with us, in our schools
and universities. We gave them jobs, shared with them our way of life.
We didn't realize the depth of their hatred to us as infidels. They
looked at us as the enemy not as neighbors, friends, employers and
colleagues.

A lot of Muslims pored in from other Muslim countries like Iran -- the
founder and supporter of Hezbollah, one of the leading terrorist
organizations in the world today. They came from Somalia, Sudan, Syria,
Jordan and Egypt. The Lebanese civil war was not between the Lebanese,
it was a holly war declared on the Christians by the Muslims of the
Middle East. .....

Læs hele hendes meget gribende historie i Front Page Magazine
[http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=19016]

Brigitte Gabriel som den kristne libaneser hedder, mener seriøst man på
TV bør vise hvordan muslimske fanatikere skærer hovedet af folk, for før
forstår folk i vesten ikke fundamentalisternes ondskab til bunds. Jeg er
lige ved at give hende ret.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Trans

Dato : 13-08-05 04:14

GB citerede:

> [...]
> Middle East the banking capital of the Middle East. We
> were the only westernized Arabic speaking country in

[kloip]

En meget interessant artikel om, hvad der kan ske, hvis et land lukker
for mange muslimer ind.

Bent

Fra : GB

Dato : 13-08-05 05:56

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i meddelelsen

> En meget interessant artikel om, hvad der kan ske, hvis et land lukker
> for mange muslimer ind.

Kan...? Ja - forhåbentlig er vi ved at blive meget hurtigt klogere.

Fra : jodem

Dato : 13-08-05 09:28

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i meddelelsen

> Kan...? Ja - forhåbentlig er vi ved at blive meget hurtigt klogere.

Ja, vi skulle aldrig have lukket araberne ind i Mellemøsten.

Fra : jodem

Dato : 13-08-05 09:26

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> GB citerede:

> [kloip]
>
> En meget interessant artikel om, hvad der kan ske, hvis et land lukker
> for mange muslimer ind.
>
> Bent

Hvordan tror du Libanon blev Fransk?

Fra : Trans

Dato : 13-08-05 11:20

jodem wrote:

> Hvordan tror du Libanon blev Fransk?

Ved at Folkeforbundet gav området som mandatområde til Frankrig i
1920, efter at englænderne under Første Verdenskrig havde banket
tyrkerne, som havde hersket over området siden 1516.

Libanon blev et selvstændigt land i 1943.

Bent

Fra : jodem

Dato : 13-08-05 13:36

jodem wrote:

> [...]

tyrkerne, som havde hersket over området siden 1516.

Libanon blev et selvstændigt land i 1943.

Det er med andre ord et land, som englænderne havde hugget fra Tyrkerne (og
som Lawrence på vegne af briterne sammen med Palæstina havde lovet araberne)
I stedet delte englænderne og franskmændene området.

Fra : Trans

Dato : 14-08-05 00:18

jodem wrote:

> Det er med andre ord et land, som englænderne havde hugget fra Tyrkerne (og
> som Lawrence på vegne af briterne sammen med Palæstina havde lovet araberne)
> I stedet delte englænderne og franskmændene området.

Nej, de fleste af landene blev selvstændige efter få år. Irak blev
et konstitutionelt monarki omkring 1924 med kong Faisal I som konge.
Han, som nedstammede fra profeten, havde ved en folkeafstemning fået
96% af stemmerne. Englænderne blev i landet i endnu nogle år, da
landet var truet af tyrkerne og kurdisk oprør. Det britiske
protektorat ophørte i 1932.

Israel, som Balfour havde lovet selvstændighed, blev det i 1948 efter
vedtagelse i FN.

Bent

Fra : jodem

Dato : 14-08-05 13:20

jodem wrote:

> [...]

protektorat ophørte i 1932.

Israel, som Balfour havde lovet selvstændighed, blev det i 1948 efter

Ja, og Lawrence havde lovet noget andet og San Remo-aftalen gik ud på noget
tredje. Englænderne var kort sagt nogle skiderikker, og har et meget stort
ansvar for roderiet, som det ser ud i dag.

Under alle omstændigheder er det oprørende at tale om området som fransk
eller kristent og om "at lukke for mange muslimer ind". Det var præcis samme
chauvenisme, som førte til borgerkrigen.
Hvis man kan tale om, at territoriet oprindelig tilhører nogen, så er det
semitisk i bred forstand. Det, der imidlertid tæller, er en vilje til
sameksistens, som kan holde såvel syrere som israelere og palæstinensere
stangen, og det er dine og GB's bemærkninger bestemt ikke egnede til.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-05 13:20

On Fri, 12 Aug 2005 at 10:39 GMT, GB <nonono@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> som kristen i Libanon. Hun ridser i den forbindelse Libanons nyere
> historie op. Et flertal af landets indbyggere var engang kristne, men er

Selv i popmusikken er denne tragiske historie blevet fortalt:

The Human League - The Lebanon

She dreams of nineteen sixty-nine
Before the soldiers came
The life was cheap on bread and wine
And sharing meant no shame
She is awakened by the screams
Of rockets flying from nearby
And scared she clings onto her dreams
To beat the fear that she might die

And who will have won
When the soldiers have gone
From the Lebanon
The Lebanon

Before he leaves the camp he stops
He scans the world outside
And where there used to be some shops
Is where the snipers sometimes hide
He left his home the week before
He thought he'd be like the police
But now he finds he is at war
Weren't we supposed to keep the peace

And who will have won
When the soldiers have gone
From the Lebanon
The Lebanon

Selv min radikale samtidshistorielærer på HH kunne få anti-islamiske
følelser i blodet, når han fortalte om Libanon.

Vi skal også huske på at Libanon har været skueplads for en række
islamiske terrorangreb på USA:

During the 1980s, Hezbollah repeatedly targeted Americans. In 1983 and 1984,
more than 250 Americans were killed in suicide bombing attacks on a U.S.
Marine barracks, the U.S. embassy, and the U.S. embassy annex in Lebanon. A
U.S. Navy diver was shot during the 1985 terrorist hijacking of TWA flight 847
in Beirut, and terrorists kidnapped and held hostage several Americans in
Lebanon during the 1980s.

These attacks came after the United States sent troops to Lebanon in 1982 in
an attempt to quiet tensions following the Israeli invasion and to help
promote nation-building. Hezbollah was blamed for carrying out the attacks
under the direction of its sponsor, the Islamist, anti-American Iranian regime
led by the Ayatollah Khomeini. Following the 1983-84 suicide bombings, the
Reagan administration withdrew U.S. troops from Lebanon.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : John Schmitt

Dato : 15-08-05 13:56

USA har selv invaderet Libanon i 1958 og fra skibe bombarderet
palestinensiske stillinger i 1982-83.

JS

"The hidden hand of the market will never work without a hidden fist --
McDonald's cannot flourish without McDonnell-Douglas. And the hidden fist
that keeps the world safe for Silicon Valley's technologies is called the US
Army, Air Force, Navy and Marine Corps."
-- Thomas Friedman, "A Manifesto for the Fast World", New York Times
Magazine, March 28, 1999

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-05 14:24

On Mon, 15 Aug 2005 at 12:56 GMT, John Schmitt <> wrote:
> USA har selv invaderet Libanon i 1958

Det kan næppe betegnes som en invasionm, når statsoverhovedet beder et land
om støtte (efter at den irakiske kongefamilie var blevet dræbt, og uroen
iblandt muslimer i Lebanon tog til). Tilstedeværelsen dæmpede uroen, uden
at der var tale om større kampe mellem amerikanere og muslimer. Kun én
amerikaner mistede livet.

> og fra skibe bombarderet
> palestinensiske stillinger i 1982-83.

Ja, desværre gik USA ikke massivt ind i Libanon, pga. for svage politikere
i Washington.

Jeg vil bede dig huske på at de palæstinensere USA ikke fik ram på, er
nogen af dem som i de mange efterfølgende år har stået for terrorangreb
i Israel.