Hvorfor skal araberne ikke sige undskyld?
Fra : Trans

Dato : 10-08-05 23:08

Jeg har netop læst denne her artikel
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=391127
»Danskerne bør undskylde slaveri«

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor araberne ikke skal sige
undskyld? Det var dem, der indfangede negerne og solgte dem videre som
slaver. Eller de beholdt dem selv. I nogle arabstater har man haft
slaveri lige op til vore dage.

Bent

Fra : Jørgen Pedersen

Dato : 10-08-05 23:26

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>undskyld? Det var dem, der indfangede negerne og solgte dem videre som
>slaver. Eller de beholdt dem selv. I nogle arabstater har man haft

Fordi det ganske enkelt er racistisk historieforfalskning.
Og så er der ikke nogle mennesker der bør kaldes n.......

Jørgen

Fra : Frank

Dato : 11-08-05 10:10

Hej

"Jørgen Pedersen" <jorped_anarkist@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Og så er der ikke nogle mennesker der bør kaldes n.......

Forbrugerombudsmanden er ikke enig med dig:

"Forbrugerombudsmanden fik en klage over et salgsmateriale for et show, hvor
stærkt nedsættende betegnelse for mennesker med mørk hudfarve, og at det var
stærkt krænkende at anvende denne fællesbetegnelse for afrikanske folkeslag.
Forbrugerombudsmanden fandt efter en gennemgang af sagen ikke, at
markedsføringslovens bestemmelser var overtrådt. Forbrugerombudsmanden
bemærkede i denne forbindelse, at selvom ordet »negro« i det amerikanske
sprog nu betragtes som et nedsættende ord, og at man i stedet anvender
udviklingen i Amerika dog ikke uden videre overføres til det danske sprog,
hvor ordet »neger« har været almindeligt anvendt i mange år som den
naturlige og neutrale betegnelse for et sort menneske.
Ifølge Politikens Store Nye Nudansk Ordbog har ordet følgende betydning: »En
Endvidere er det anført, at ordet som slang betyder »en person, som skriver
anonymt for en anden, der tager ære for det skrevne.«

Anvendelsen af ordet »neger« i den indsendte reklame var efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke nedsættende og krænkende, idet man i
denne forbindelse bemærkede, at udsagnet »Nu med neger« ikke giver nogen
egentlig mening eller oplysning. (2000-989/5-599) "

--
Frank

"We should invade their countries, kill their leaders and convert them to
Christianity." - Ann Coulter - 13/9 - 2001

Fra : PerX ...

Dato : 12-08-05 13:24

In article <42fb15ed$0$5232$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
far@nosmap.dk says...
> [...]
> denne forbindelse bemærkede, at udsagnet »Nu med neger« ikke giver nogen
> egentlig mening eller oplysning. (2000-989/5-599) "

Så man kan være sikker på at have forbrugerombudsmandens støtte så længe
man laver reklamer som ikke giver mening eller oplyser om noget?

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 11-08-05 01:14

[...]

Det handler ikke så meget om undskyldninger, men mere om at Morten Kjærum
har et behov for at profilere sig selv og sit center. Mere opmærksomhed =
flere penge. Hvis han nu ikke får gang i dette "projekt" kan han altid tage
fat på svenskekrigene, vikingetogterne, en tilfældig stenaldermand der
overtrådte nogle stammegrænser og slog en anden med en kølle m.v.

Hvis Det Danske Center for Menneskerettigheder ikke kan finde _vigtigere_
opgaver end at samle underskrifter mod Danmarks adfærd for _175_ år siden,
så har menneskerettighederne i Danmark/omkring Danmarks optræden i verden i
vore dage, gode kår. Eller hvad?

Nu kommer der tilfældigvis en formand for African-Caribbean Resettelement
til Danmark og _netop derfor_ skal vi _nu_ bekende "fortidens synder" iflg.
Morten Kjærum. Hvis formanden havde holdt sig væk til 2045, havde der nok
ikke været noget at bekende før den tid. Men som sagt, menneskerettigheder
i og omkring Danmark og vores adfærd må have det godt p.t. og det er rart
at vide, specielt med tanke på vore styrker i bla. Irak.
Hvis Morten Kjærum så vil skaffe nogle studerende et ekstrajob med at samle
underskrifter i diverse indkøbscentre, så er det da fint nok. For mit
vedkommende rykker han bare _endnu_ et trin nedad på "troværdighedsstigen"
og har således nået kælderniveau.

Det eneste relativt fornuftige Morten Kjærum siger i artiklen er, at
historiebøgerne ikke oplyser nok om vores tid som kolonimagt. Det er lige
nøjagtigt der det hører hjemme og ingen andre steder.

At Steen Gade hopper med på vognen, tja, han har vel også et stærkt behov
for at profilere sig og kan han samtidig medvirke til at AFR skal ydmyge
sig for andre, er det vel forståeligt at han som opposition benytter sig af
lejligheden.
Steen Gade er i artiklen ked af at vi ikke _forlængst_ har vist at vi
angrer. Jeg føler virkelig med Steen Gade og hans bondeanger, som kun
rækker til at en borgerlig statsminister nu skal undskylde. Ærligt talt,
Hr. Gade har _aldrig_ tidligere skænket Danmarks slavehandel så meget som
et åndedrag. Hvor mange gange er det at han har bedt _socialdemokratiske_
statsministre undskylde Danmarks slavehandel? Det er jo kun rent hykleri
fra hans side.

Sådan er der så meget. . . .indtil folketinget igen åbner.

/Kent

Fra : Ingolf

Dato : 11-08-05 05:56

"Trans" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

>Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor araberne ikke skal sige
>undskyld? Det var dem, der indfangede negerne og solgte dem videre som
>slaver.

Altså Araberne fangede de 'infidel' negre... med store net(?). og solgte dem
videre til de 'infidel' hvide? LOL! Facts tak!

>Eller de beholdt dem selv. I nogle arabstater har man haft
>slaveri lige op til vore dage.

Nu blander du det vist sammnen med Indernes 'kaster'

Fra : hyggesen

Dato : 11-08-05 08:06

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu blander du det vist sammnen med Indernes 'kaster'
>
>Vi skal da ikke sige undskyld for noget andre har gjort
Sikke dog en idiot som finder på sådan noget

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-08-05 08:46

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> [...]
> dem videre til de 'infidel' hvide? LOL! Facts tak!

> Nu blander du det vist sammnen med Indernes 'kaster'

Og du burde læse lidt på din historie. Churchild mente iøvrigt, at man ikke
ville kunne stoppe slaveri så længe islam havde så stor magt over muslimers
sind, og hver arabisk mand ejer en kvinde.

Fra : Frank

Dato : 11-08-05 09:50

Hej

> Altså Araberne fangede de 'infidel' negre... med store net(?). og solgte
> dem videre til de 'infidel' hvide? LOL! Facts tak!

Nej, ikke kun arabere, men også andre afrikanske stammer indfangede dem og
solgte dem videre til blandt andet arabiske, indiske og europæiske
slavehandlere.

http://www.um.dk/Publikationer/Danida/Dansk/LandeOgRegioner/Mozambique/EnOekonomiskOgPolitiskOversigt/2kap.asp

Det samme mønster findes i Congo og i vestafrika. Afrikanere og Arabere
indfangede slaverne og solgte dem til europæere.

Og nej, der blev ikke brugt net: Hele landsbyer blev lagt øde og et estimat
siger at kun omkring 6% overlevede fra tilfangetagelse til salg.

Hvorfra troede du at europæerne fik deres slaver, at de selv hentede dem
inde i afrika?

Mvh
Frank

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-08-05 08:40

[...]

I går på P1 hørte man en journalist spørge igen og igen - hvorfor har vi
ikke gennem årene fået besked om lidelserne i Niger? Og hvorfor betaler vi
dem kun 50 mio om året, og nu denne sølle ekstrabetaling på 21 mio kr?

Og jeg tænkte - hvorfor har vi ikke fået besked om at den muslimske stat
Niger officielt har holdt slaver indtil for en måned siden, - og der er
stadig 20.000 af dem i landet, som ikke er blevet frigivet. Sådanne lidelser
kommer åbenbart ikke os ved, og vi vil ikke blande os i deres indre
anliggender hvad det angår.
Som man sagde i "Orientering" - Kronprinsen i Saudi Arabiel holdt en ferie i
Spanien, som kostede 700 mio kroner, og pengene fosser ind i deres
statskasse nu med de høje oliepriser, men de har ikke doneret én krone til
Niger, det lader man de vantro om.

Fra : Trans

Dato : 11-08-05 09:04

Jørgen Pedersen wrote:

> Fordi det ganske enkelt er racistisk historieforfalskning.
> Og så er der ikke nogle mennesker der bør kaldes n.......

Her er et enkelt lille klip fra Encyclopaedia Britannica (artiklen om
Central African Republic) til dokumentation af, at det var arabere, der
indfangede negere og solgte dem som slaver:

»Until the 17th century the region of the Central African Republic was
not directly connected to external commercial routes. At that time,
Arabic-speaking slave traders extended the trans-Saharan and Nile River
trade routes into the region. Before the mid-19th century these slave
traders captured people and sent them as slaves to North Africa or down
the Ubangi and Congo rivers to the Atlantic coast. From these points,
slave ships transported captivesto the Americas.«

Tror du Encyclopaedia Britannica deltager i racistisk
historieforfalskning? Vil du have mere dokumentation? Jeg har lidt
travlt, så jeg slutter her for nu.

Bent

Fra : PerX ...

Dato : 12-08-05 13:22

In article <1123711658.706420.265500@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
kongaead@my-deja.com says...
> Jeg har netop læst denne her artikel
> http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=391127
> »Danskerne bør undskylde slaveri«

Totalt tåbeligt. Jeg var der ikke, jeg behøver ikke undskylde for noget
jeg ikke har gjort.