Det voksende parallelsamfund
Fra : GB

Dato : 10-08-05 00:29

TV2-korrespondent har også fået øje på det voksende parallelsamfund

Michael Rastrup Smidt korrespondent for TV2 i Asien har også fået øje på
det voksende parallelsamfund i Danmark. I Berlingske Tidende fortæller
han om et af sine sjældne besøg i Danmark, som han foretog sammen med en
pakistansk ven:

Danmark er blevet til det parallelle Danmark, hvor en del af
befolkningen lever under dronning Margrethe II, mens en profileret
minoritet lever, som befolkningen gjorde det under middelalderens
Margrethe I. Det er denne ikke særligt lyse middelalder, der uantastet
er rykket ind i det Danmark, der har hentet sin inspiration, sin unikke
identitet og sin frigørelse fra Grundtvig, Kierkegaard, H.C. Andersen,
Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Kaj Munk, Rifbjerg og mange
andre. Og udviklingen sker i hurtige ryk. Da en dørmand skød en dansker
af anden etnisk oprindelse end dansk uden for Café Rust på Nørrebro,
diskuterede alle med største selvfølgelighed begrebet »blodpenge«.
Margrethe Is mørke Danmark rykkede igen et skridt nærmere. Blodpenge i
Danmark! Og af alle mennesker stod Holger K. Nielsen frem på skærmen med
forståelse for forhandlinger om blodpenge. At netop Holger K. Nielsen
pludselig stod som fortaler for blodpenge-forhandlinger fik mig til at
gribe mobilen og ringe til flere af mine venner. Jeg kunne simpelthen
ikke tro det. Men det chokerede dem ikke særligt. Danmark har allerede
vokset sig godt ind i sin egen indifference.

Det er virkeligheden i det parallelle Danmark. Et Danmark, hvor vores
demokratiske værdier, vores identitet, bliver kasseret af imamer, som
ingen rødder har i Danmark. I stedet opdrager de de unge
andengenerationsindvandrere til at tro, at vi er deres fjender, og at vi
og vores værdier skal bekæmpes. Debatten om indvandrere i Danmark var
lammet i årevis, så lammet at mange seriøse og troværdige politikere
aldrig har turdet vove deres politiske liv med ærlige og konstruktive
meninger og bud. Når jeg i de senere år besøgte venner hjemme, var
bekymringen for udviklingen altid et af de store emner. Men debatten er
nået alt for langsomt frem til det offentlige rum.

Berlingske Tidende

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.