Lutheranere.
Fra : Claudio Adam

Dato : 07-08-05 11:54

I går var der et udklip på TV2. med blandt andet Kjeld Holm,
noget vedrørende med at Luther / Indre Mission vil gå til angreb på
den slatne holdning Kirken tager i øjeblikket.
Misforstod jeg indlægget? Eller er Holm hoppet over i den anden
grøft?

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/c_adam

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-08-05 22:34

Claudio Adam (slet IP2JI) wrote:

> [...]
> den slatne holdning Kirken tager i øjeblikket.
> Misforstod jeg indlægget? Eller er Holm hoppet over i den anden

Det lykkedes mig at finde klippet gratis på TV2 Sputnik her:
http://tv.sputnik.dk/page/2040562/channel/2047307/category/2696232-0/clip/2696346/index.html

(Man skal dog have et gyldigt TV2-login!)

Du har åbenbart misforstået hans udtalelse: Kjeld Holm er nøjagtig lige
så "ukristelig" som han ellers sædvanligvis plejer at være, når det
kommer til at ville udbrede Kristendommen på bekostning af selvsamme
Kristendoms selv allermest basale trossandheder. (Forstå det hvem som kan?)

Nu topper han så i en hidtil uset ugudelig arrogance, når han taler om
at "biskopperne for længe har være umådeligt tolerante" ved
(allerstornådigst?) "at acceptere" (ifølge ham selv!) "forkerte" ( - men
altså ikke desto mindre Bibelsk fuldstændigt korrekte og derfor aldeles
legitime ud fra et luthersk "skriften alene"-princip! - ) konservative
Bibelsyn, når det blandt andet kommer til skepsis imod kvindelige
præster, modstand imod vielse af fraskilte, imod kirkelige særritualer
for homoseksuelle par og ikke mindst imod præster, der (som Thorkild
Grosbøll) ikke engang vil stå ved dèn kristne trosbekendelse, de selv
både har skrevet under på og fremsagt mundtligt sig ved deres
præstevielse: Dèr mener Holm altså at "målet er nået", og at "man" fra
hans egen fløj i Folkekirken nu åbenbart skal til aktivt at bekæmpe
folk, der faktisk måtte være indstillet på at lade Kristendommen bygge
på en oprigtig og tekstnær udlægning af Det Ny Testamente! For dèt kan
han åbenbart ikke tillade i en Folkekirke, der jo altså immervæk både
kalder sig selv for en Kirke og endda "Luthersk-Evangelisk?!?

Det er jo den omvendte Verden, når denne åbenlyse parodi på en
"tilsynsmand" (det græske ord for "biskop", "episkopos", betyder
egentlig "tilsynsmand", og det er såmænd sådan, biskop-hvervet
oprindeligt forstås i selve "stillingsbetegnelsen" i diverse apostoliske
NT-breve! ) nu mener at hans egen postmoderne, relativistiske
Bibelopfattelse absolut skal være den i Folkekirken (og kun dèr!)
gældende "sande tro" på bekostning af en loyal - omend måske med moderne
SÆKULÆRE øjne "reaktionær" - Bibelfortolkning.

Det er mig en gåde at en mand med SÅ lidt respekt for Bibelen kan kalde
sig luthersk-evangelisk biskop, endsige overhovedet mene sig kristeligt
bemyndiget til at fremture imod Bibeltro kristne og ligefrem true dem,
sådan som der jo er tale om.

I øvrigt er der noget i retning af et par håndfulde skriftsteder i NTs
Apostelbrevene, der - sammen med mandens egen "jobbeskrivelse" - direkte
advarer imod vranglærere, som ikke søger Guds, men derimod deres eget på
bekostning deraf, så Kjeld Holm kan da bare fremture med bål og brand,
hvis han er perfid nok til at ville realisere sine "trusler", men han
får altså et alvorligt argumentationsproblem, hvis han virkelig vil
basere sin autoritet på den samme Bibel, som han åbenbart helst helt
fornægter.

Ssagt på almindeligt dansk: Han saver den gren, han selv sidder på, godt
og grundigt over.

(Krydspostet til dk.livssyn.kristendom)

Anders Peter Johnsen