hvor er "nøglehuls C" på klaveret
Fra : ph

Dato : 03-09-05 17:56

Halløj

Håber det er det rigtig forum?

Har netop købt et ret lækkert digitalpiano og skal forsøge at lægge gehøret
lidt væk og lære noderne ordentligt denne gang.

Når man starter helt fra bunden i musikteoribøgerne er det vigtigt at finde
den C-tanget der svarer til C'et der i et G-nøglesystem ligger een streg
under de fem nodelinier. Det er det man kalder nøglehuls-C'et på et
gammeldags klaver - så der er ikke så meget tvivl.

MEN på mit digitalpiano starter vi i den dybe ende (venstre side) med
tangenterne A, Bb og H og dernæst kommer der 7 hele oktaver (selvfølgelig
begyndende med C).

Ligger mit nøglehuls-C nu som det 4. C fra venstre eller som det 5. C fra
venstre?

Den fysiske midte af digitalpianoet ligger faktisk imellem det 4. og 5. C.
Vælger jeg det 4. C føler jeg at jeg spiller for dybt og sidder for meget
til venstre, og vælger jeg det 5. føler jeg at jeg spiller for højt og
sidder for meget til højre.

Derfro ville det være rart at høre om kan definere præcist hvilket eet af
C'erne der er nøglehuls C-et, eller om et måske er oktaverne der er designet
lidt skævt på mit Yamaha p-120.

På forhånd mange tak til de jer andre tangentekvilibrister.

Peter

Fra : Rolf

Dato : 03-09-05 18:13

"ph" <sneglefartnospamthx@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
designet
> lidt skævt på mit Yamaha p-120.
>
> På forhånd mange tak til de jer andre tangentekvilibrister.

Rigtig dejligt digital klaver du har fået dig der.. Har det selv ;)..

Og det C du leder efter er det under "preset" knappen.

mvh Rolf

Fra : ph

Dato : 04-09-05 14:01

> Rigtig dejligt digital klaver du har fået dig der.. Har det selv ;)..
>
> Og det C du leder efter er det under "preset" knappen.
>
> mvh Rolf

Ja, det er et super klaver!

Under Preset! altså det 4. C fra venstre, og det dybeste af dem. Perfekt, så
har jeg en chance for at spille noderne helt korrekt!

Tusind tak, Rolf!

mange hilsner Peter