Tekst til Niels Hausgaards 'Skruk'
Fra : Jette Madsen

Dato : 29-08-05 13:24

Hej, alle!
Jeg skal tekste (på rigsdansk) et program med Niels Hausgaard, og der er
en enkelt af hans sange, jeg har lidt problemer med.
Det er 'Skruk' fra 'I fornuftens land'. Teksten skulle vist stå på
coveret. Der er vel ikke en venlig sjæl, der ligger inde med pladen, og
som vil hjælpe mig med teksten de fem-seks steder, hvor jeg har sat tre
spørgsmålstegn?

Jeg har dechiffreret følgende - og der kan i øvrigt sagtens være
fejlhøringer:

Det dundrer og drøner i huset, så man dukker sig ved det.
Det gungrer i gulv og i loft, så pudset drysser ned.
Døren står åben, så varmen går ud.
Der er lys overalt, man går rundt for at slukke.
Man lister omkring og lukker for vandet.
Hænger håndklæderne op og sådan.
??? skubbet og puffet og "flyt dig lige lidt."
"Ja, ja, huset er da mit."
"Kan jeg låne en halvtredser?
Du får den i morgen."
"Ja, ja da."
Døren smækker, og datteren er gået.
Der står man så. Man fik ingenting sagt.
Man råbte efter hende: "Kom nu ikke for sent hjem."
Men hvad er det værd? Det har hun da glemt.
Hun har ??? at alt har sin pris
Og om lidt er der tv-avis.
Der går som et suk gennem huset ???
Det er som et uvejr, der lagde sig lige på en gang.
Fjernsynet kører, og man kører med
men tankerne har man et helt andet sted.
Hun sagde, hun skulle hen til en veninde og være.
Man ved, det er løgn. Gad vidst, hvem han er.
Det var skønt at have vidst, hvad han er for en ???
Han kan være god nok, men man har da sin tvivl.
Sådan nogle knægte er ikke, hvad de var.
Nu hyler fjernsynet, så er det slut for i dag.
Der sidder man så. Man kan hverken gøre til eller fra.
Står lidt ved vinduet, sådan lige for at se.
Der kommer en bil, men den kører forbi.
Der kommer en til. Den gør heller ikke holdt.
Og klokken er kvart over tolv.
Man ligger i sengen i mørket. Man kan ikke falde i søvn.
Endelig er der en nøgle, der rasler i døren.
Åh, så forsigtigt. Fordi det er sent.
Døren bliver lukket. Det høres slet ikke.
Der listes på trapper så stille, så tyst.
Så linder den knude, man har haft i sit bryst.
Jeg mindes en skrukhøne, vi havde derhjemme.
Hun gik med nogle ællinger, fire eller fem.
De ??? når de kunne slippe af sted.
Og hun stod inde på land og havde ondt ligesom mig.
Der ligger man så, egentlig så lykkelig og glad.
Man ser så meget i avisen om børn ...
Shh! Nu linder hun døren.
"Sover du?"
"Så småt."
"Nå, men så godnat og sov godt."

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Jette - der er kjøwenhavner

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-08-05 15:28

"Jette Madsen" <frumadsen11@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> De ??? når de kunne slippe af sted.
> Og hun stod inde på land og havde ondt ligesom mig.
> Der ligger man så, egentlig så lykkelig og glad.

Hej Jette

Du ramte lige en jeg ikke havde ... Men prøv at høre på dit lokale
bibliotek. Niels Hausgaard har udgivet en bog, hvor alle teksterne fra
flere af hans plader Bl.a den nævnte plade er med. Det kunne jo være de
havde den.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jette Madsen

Dato : 29-08-05 16:42

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> bibliotek. Niels Hausgaard har udgivet en bog, hvor alle teksterne
> fra flere af hans plader Bl.a den nævnte plade er med. Det kunne jo

Jeg ved, at Hovedbiblioteket har den, så bliver nok også løsningen.
Men tak, fordi du kiggede i pladereolen.

Med venlig hilsen
Jette