Hvilken dansker har tjent mest!
Fra : Per

Dato : 27-08-05 20:47

Hej NG!

Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.

Tænker selv at det enten er Kim Larsen eller Aqua medlemmerne.

Nogen der ved bedre?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Bruno

Dato : 27-08-05 21:33

Per wrote:
> Hej NG!
>
> Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.
>
> Tænker selv at det enten er Kim Larsen eller Aqua medlemmerne.
>
> Nogen der ved bedre?

Det er svært at vurdere fordi det hænger meget på hvad der står i
diverse kontrakter, men jeg gætter på enten Laid Back drengene eller
SoulShock og CutFather. Hvis vi tæller Metallica med så er Lars nok også
et godt bud, men han er vel amerikansk statsboger* og Metallica kan
heller ikke kaldes et dansk band.

Mvh

Bruno

*Det kunne de andre jeg nævner forøvrigt også godt ske at være.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-08-05 21:41

On Sat, 27 Aug 2005 21:46:32 +0200, Per wrote:

> Hej NG!
>
> Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.
>
> Tænker selv at det enten er Kim Larsen eller Aqua medlemmerne.
>
> Nogen der ved bedre?

Der er også Michael Learns to Rock. De havde da vist en masse success i
Asien, men hvor meget det har betydet økonomisk ved jeg ikke.

Fra : Karina

Dato : 28-08-05 02:30

> Der er også Michael Learns to Rock. De havde da vist en masse success i
> Asien, men hvor meget det har betydet økonomisk ved jeg ikke.

Det har de sådan set stadigvæk, men igen... om det har betydning
økonomisk,
ved jeg ikke, men de bliver vist stadig kørt rundt i limosiner og bor på
luksushoteller overalt derovre.

Mvh
Karina

Fra : EnjoyNews

Dato : 10-09-05 18:48

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> økonomisk,
> ved jeg ikke, men de bliver vist stadig kørt rundt i limosiner og bor på

De har tjent rigtig meget.
Godt nok er der rigtig mange piratkopier i omløb i asien, men de har solgt
godt 10 millioner album, uden singler medregnet.
Dertil kommer at Jascha Richter har skrevet samtlige sange selv pånær et
enkelt som ligger på en Indonesisk version af deres nye album.
Derudover har Jascha Richter skrevet mange sange til andre kunstnere, som
han tjener ret godt på. Og turnéer i Danmark og hele Asien samt Sydafrika
igennem 17 år, giver også temmelig godt i pengepungen.
Så Jascha Richter er helt klart med i den aller øverste top af
indtjeningenslisten.
Hvor meget han har tjent ved jeg ikke præcist.

Fra : Ralph

Dato : 27-08-05 21:44

> Hej NG!

Jeg kunne forestille mig at det er producere som har produceret Whitney
o.lign. de ER vel musikere, eller?

Hvor ligger Henrik Milling i den statistik, HVAD har han EGENTLIGT lavet?

--
venligst
Ralph

Fra : Thomas

Dato : 27-08-05 21:52

> Jeg kunne forestille mig at det er producere som har produceret Whitney
> o.lign. de ER vel musikere, eller?
>
> Hvor ligger Henrik Milling i den statistik, HVAD har han EGENTLIGT lavet?

Ang. Henrik Milling - Hvad har han lavet udover at være radiovært

Jeg har hørt noget om, at han har produceret nogen plader. Men ved ikke
noget
nærmere om hvem han har produceret for...

Har han lavet noget han burde have tjent godt på??

..Thomas

Fra : Peter Juhl

Dato : 29-08-05 04:00

Thomas wrote:

> Ang. Henrik Milling - Hvad har han lavet udover at være radiovært

Han var producer, det må han gerne blive igen - jeg får hovedpine når
han åbner kæften i radio'en.

> Jeg har hørt noget om, at han har produceret nogen plader. Men ved
> ikke noget nærmere om hvem han har produceret for...

- Ice Cube
- Eazy E
- MC Ren
- Vanessa Williams
- Shanice
- Don E.

> Har han lavet noget han burde have tjent godt på??

Jeg læste på et tidspunkt at ting han har produceret, har solgt over 10
millioner eksemplarer - om han har tjent noget vildt på det ved jeg
ikke.

Fra : Koeffe

Dato : 29-08-05 16:32

"Peter Juhl"
| - Ice Cube
| - Eazy E
| - MC Ren
| - Vanessa Williams
| - Shanice
| - Don E.

Wauw, vildt... - Jeg kender ikke en eneste af dem :c)

--
Koeffe

Fra : Jacob E.

Dato : 29-08-05 18:38

Koeffe wrote:
> "Peter Juhl"
>

> Wauw, vildt... - Jeg kender ikke en eneste af dem :c)

....hvilket siger mere om dig end om Milling

/Jacob E.

Fra : Koeffe

Dato : 29-08-05 20:41

"Jacob E."

| ...hvilket siger mere om dig end om Milling

Ja... Ice Cube, Eazy E, MC Ren ..... det lyder nu ikke som
om jeg er gået glip af meget.... dezværre er jeg ik' lige
nede med bling bling og SMS/z-kulturen dér! ...her... yir..
;c)

--
Koeffe
....som rent faktisk hører musik, og ikke konsummusikanter og

Fra : Jacob E.

Dato : 29-08-05 22:21

Koeffe wrote:
> [...]
> om jeg er gået glip af meget.... dezværre er jeg ik' lige
> nede med bling bling og SMS/z-kulturen dér! ...her... yir..

Årh hvad, dér.... Vanessa Williams og Shanice er da ikke YO-musik!

Mvh Jacob E.

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 18:54

"Jacob E." <sp@mmers-fuckoff.invalid> skrev i en meddelelse

> Årh hvad, dér.... Vanessa Williams og Shanice er da ikke YO-musik!
>
> Mvh Jacob E.

Det er ligegyldigt hvad der er, for som producer tjener man ikke
nødvendigvis mange penge.
Nogle er hyrer af pladeselskaber, og tjener almindlig løn, og for derfor
intet for pladesalg og radio spilning.
Så at være producer på en kendt sanger, er ikke det samme som at tjene en
masse penge.
Så han (hvem han så er) ligger bestemt ikke højt på listen.
Og nej jeg kender heller ikke hverken han eller de nævnte kunstnere.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-08-05 21:46

Per skrev:

>Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.

Det kunne måske være Bent Fabricius-Bjerre

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Dag Stinus

Dato : 27-08-05 23:02

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote in message

> Det kunne måske være Bent Fabricius-Bjerre

Selvom Bent Fabricius-Bjerre har været fremme på scenen i mange år, så tror
jeg at han ligger et stykke nede af listen. Det skyldes at pengebeløbene, så
vidt jeg kan vurdere ud fra den stigende medieeksponering, sandsynligvis er
steget eksplosivt de sidste 10-20 år. Det er ligesom i professionel fodbold.
Selvom Michael Laudrup var en meget stor stjerne for ikke mange år tilbage,
så var transferbeløb og lønninger en brøkdel af hvad de er i dag.

Som andre har foreslået så tror jeg også Lars Ulrich er en meget klar nr. 1
på listen.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 28-08-05 01:10

> [...]
> hvad de er i dag.
>
> Som andre har foreslået så tror jeg også Lars Ulrich er en meget klar nr.

Nej nej, Dag...du er helt galt på den!
- Det er gode gamle KING DIAMOND der er den rigeste ad alle danskere...uden
tvivl (!!!)

Jeg tror faktisk at det må være Kim Larsen af de "rigtige danskere"...Lars
Ulrich er vel nærmest ikke længere dansker....
"Midt om natten" ligger f.eks stadig nr. 1 som det mest solgte album
nogensinde i Danmark

-Anders

Fra : Dopedog

Dato : 28-08-05 01:27

> [...]
>
> Jeg tror faktisk at det må være Kim Larsen af de "rigtige danskere"...Lars
> Ulrich er vel nærmest ikke længere dansker....

Kim (King Diamond) har jo lige "konverteret" til amerikansk statsborger, så
han er da ligeså meget (hvis ikke mindre!) dansker, som Lars Ulrich

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 28-08-05 12:29

> Kim (King Diamond) har jo lige "konverteret" til amerikansk statsborger,
> så han er da ligeså meget (hvis ikke mindre!) dansker, som Lars Ulrich

Nu var det også kun ment i sjov....

Foriøvrigt :
Ved nærmere eftertanke så tror jeg faktisk at det er KANDIS der er det band
der tjener mest her i landet!
- Tænk på alle de jydske husmødre (som der er RIGTIG mange af her i landet)
og andre sjove eksistenser der køber Kandis CD´er
- og så lige Åge naturligvis

De tjener rigtig rigtig godt!

-Anders

Fra : Koeffe

Dato : 28-08-05 18:59

"Anders C. Nielsen"
| - Tænk på alle de jydske husmødre (som der er RIGTIG mange
af her i landet)
| og andre sjove eksistenser der køber Kandis CD´er
| - og så lige Åge naturligvis

....Åge, som ikke hører under kategorien "sjove eksistenser"?
Nå nej, det er rigtigt, han hører jo under "sørgelige
eksistenser"...

--
Koeffe

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 28-08-05 19:35

> ...Åge, som ikke hører under kategorien "sjove eksistenser"?
> Nå nej, det er rigtigt, han hører jo under "sørgelige
> [...]

Der findes ingen kategori der passer på "Åge"...
- Han er for extrem (!)

-Anders

Fra : AJC

Dato : 28-08-05 21:08

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote in news:4311fb5b
$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
>

> ...Åge, som ikke hører under kategorien "sjove eksistenser"?
> Nå nej, det er rigtigt, han hører jo under "sørgelige

Dit menneskesyn er under al kritik imho!

Fra : Theis Frimann

Dato : 12-09-05 17:55

Dag Stinus wrote:

> [...]
> en brøkdel af hvad de er i dag.
>
> Som andre har foreslået så tror jeg også Lars Ulrich er en meget klar nr.

Han er også mit gæt.

Bent Fabricius-Bjerre har også studie og haft bands har har udgivet gennem
ham.

Det har han sikkert stadig.

Han får også stadig royalties hver gang Alley cat og Olsen Banden temaet
bliver spillet i radioen. Matador kan man også købe på dvd, jeg mener også
det er ham der har lavet titelmusikken der til.

Hilsen

Steen

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 18:50

"Theis Frimann" <theisfrimann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver spillet i radioen. Matador kan man også købe på dvd, jeg mener også
> det er ham der har lavet titelmusikken der til.

Bent Fabrius tjener langt mere end man tror. Royalties er nemlig der
komponister virkelig henter mange penge ind. Og har man skrevet så meget som
han har igennem så mange år, tror jeg ikke man kan forestille hvor mange
steder der kommer oenge ind fra.
Hvor højt han ligger på listen ved jeg ikke, men han ligger højere end Lars
Ulrik.
Lars Ulrik er jo ikke komponist, og tjener måske 2 kroner per solgt plade,
hvis han har en god kontrakt. Meget andet tjener han ikke.
Når der bliver spillet metallica i radioen, tjener han næsten ingenting. Så
er der deres koncertindtægter, som vi ikke ved hvordan bliver fordelt, men
det er så også det.
Man skal være komponist eller tekstforfatter før pengene virkelig ruller
ind.

Det kunne også være en Michael Hardinger eks.
Han har jo skrevet en masse Shu-Bi-Dua som er spillet rigtig meget i mange
år, plus at han har skrevet til en masse julekalendere og lign, som giver
gode penge når det bliver broadcasted i TV.

Eller hvad med en Keld Heick, som har skrevet lig godt 1500 tekster. Hans
værker bliver spillet konstant i store mængder, og har gjort det igennem 40
år.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-05 19:42

Den 12-09-05 19.50 skrev EnjoyNews følgende:

> Lars Ulrik er jo ikke komponist, og tjener måske 2 kroner per solgt plade,
> hvis han har en god kontrakt. Meget andet tjener han ikke.

Mig bekendt står Lars Ulrik som medforfatter på langt de fleste
Metallica-numre. Hvis Lars tælles som dansker, er han absolut også mit bud.

PS. Du må gerne nøjes med at citere lidt fra de andres indlæg, når du
svarer. Der er ingen grund til at citere det hele.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 21:04

> Mig bekendt står Lars Ulrik som medforfatter på langt de fleste
> Metallica-numre. Hvis Lars tælles som dansker, er han absolut også mit
bud.

Jeg ved ikke om han står som medforfatter, men det er ikke nødvendigvis det
der er opgivet til koda.
Der står også Shu-Bi-Dua på alle deres egne sange, men det er formentlig
Michael Hardinger der står som komponister på meget af det i koda's system
(det er noget jeg gætter, da hans andre værker er meget meget tæt på
shu-bi-dua's
Mange bands skrive dem alle som komponister, og nogle skriver også noget
andet i coveret end det rent faktiske.
Lennon/McCartney står der også på alle Beatles sange, selvom det langt fra
er dem alle der er skrevet af dem begge.

Men bortset fra det, hvor mange albums har Metallica så solgt ca. ?
Nu skal man også tænke på at Metal jo ikke er det der bliver spillet mest i
radioerne. En som Britney Spears, er med garanti blevet spillet mange flere
gange i radioen i hendes korte kariere end Metallica er i deres lange
kariere.

Fra : Holst

Dato : 12-09-05 21:39

EnjoyNews wrote:

> Men bortset fra det, hvor mange albums har Metallica så solgt ca. ?

Rigtig mange.

> [...]
> radioerne. En som Britney Spears, er med garanti blevet spillet mange flere
> gange i radioen i hendes korte kariere end Metallica er i deres lange

Men nu er Britney Spears jo i hvert fald ikke dansker.

Og det kan da godt være, at Metallica ikke bliver spillet så meget i
radioen, men det gør Shi-bi-dua da heldigvis heller ikke.

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 23:23

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> EnjoyNews wrote:
>

> Og det kan da godt være, at Metallica ikke bliver spillet så meget i
> radioen, men det gør Shi-bi-dua da heldigvis heller ikke.

Jeg tror nu nok at Shubberne bliver spillet væsentlig mere en Metallica

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 09:11

EnjoyNews wrote:

> Jeg tror nu nok at Shubberne bliver spillet væsentlig mere en Metallica

Tror du virkelig?

Jeg ved ikke, hvor udbredt Shu-bi-dua er, men groft sagt spilles de nok
ikke mange andre steder end i Danmark, Sverige og Norge, hvilket giver
en målgruppe på maksimalt 20 mio. P3 kører stort set i døgndrift hos
mig, og jeg erindrer ikke at have hørt Shi-bi-dua for nylig. Metallica
har jeg derimod hørt flere gange.

Samtidig trænger Metallica nok noget nemmere igennem i England, USA,
Tyskland og utallige andre lande, end Shu-bi-dua gør.

Så jeg tror såmænd ikke, du har ret.

Fra : EnjoyNews

Dato : 13-09-05 10:25

> [...]
> en målgruppe på maksimalt 20 mio. P3 kører stort set i døgndrift hos
> mig, og jeg erindrer ikke at have hørt Shi-bi-dua for nylig. Metallica

Det var i Danmark jeg mente, at shubberne blev spillet mere end Metallica
blev spillet i Danmark.
P3, Voice og lign. er jo ikke de eneste radio stationer i land.
På andre mere voksen venlige stationer er shu-bi-dua spillet masser af
gange.
Det er også her Keld Heick's sange bliver spillet rigtig rigtig mange gange.
Derfor er han også nævnt tidligere.

> Samtidig trænger Metallica nok noget nemmere igennem i England, USA,
> Tyskland og utallige andre lande, end Shu-bi-dua gør.
>
> Så jeg tror såmænd ikke, du har ret.

Det er rigtig at Metallica bliver spillet mere end Shu-Bi-Dua på
verdensplan, men spørgsmålet er jo hvor meget Lars Ulrik får for det, og om
Shu-Bi-Dua's længere kariere kan opveje noget. Jeg ved det ikke, men det er
ikke så langt fra hinanden som du tror, tror jeg ikke.

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 10:29

EnjoyNews wrote:

> Det var i Danmark jeg mente, at shubberne blev spillet mere end Metallica
> blev spillet i Danmark.

Nåh, men hvis vi taler om, hvilken dansker har tjent mest, må vi nok til
at se uden for landets grænser, som jeg også har nævnt tidligere i tråden.

> [...]
> Shu-Bi-Dua's længere kariere kan opveje noget. Jeg ved det ikke, men det er
> ikke så langt fra hinanden som du tror, tror jeg ikke.

Det tror jeg til gengæld. Men vi har jo hverken adgang til Kim Bundesen
eller Lars Ulrichs selvangivelser, så det kan jo kun blive ved gæt.

Fra : EnjoyNews

Dato : 13-09-05 12:24

> Det tror jeg til gengæld. Men vi har jo hverken adgang til Kim Bundesen
> eller Lars Ulrichs selvangivelser, så det kan jo kun blive ved gæt.

Ja skal vi ikke nøjes med at sige at vi har hjemme stjerner som:
Kim Larsen
Keld Heick
Shu-Bi-Dua
og sikker nogle flere

Og de internationale:
Michael Learns To Rock
Aqua
Lars Ulrik
og måske nogle af dem fra 80'erne der hittede i Japan ex Laid Bakc og Pretty
Maids.

Og så er der Bent Fabricius og Jacob Gade.

Det er nok blandt dem vi har en etter.

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 12:33

EnjoyNews wrote:

> Det er nok blandt dem vi har en etter.

Det er sikkert rigtigt. Medmindre vi skal om bag mixerpulten, men så har
jeg ikke meget forstand.

Fra : EnjoyNews

Dato : 13-09-05 13:17

> Det er sikkert rigtigt. Medmindre vi skal om bag mixerpulten, men så har
> jeg ikke meget forstand.

Det tror jeg ikke.
De tjener ikke penge ved royalties som komponister og tekstforfattere gør.

Fra : Ulrik

Dato : 13-09-05 16:15

EnjoyNews wrote:
> [...]

*LOL* Hvem er Kim Bundesen? :P
Han hedder Michael, ham Bundesen *g* Shubidua består også af Kim
Daugaard, men det er næppe ham du mener*s*

Ulrik

Fra : EnjoyNews

Dato : 13-09-05 17:56

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse

> *LOL* Hvem er Kim Bundesen? :P
> Han hedder Michael, ham Bundesen *g* Shubidua består også af Kim
> Daugaard, men det er næppe ham du mener*s*
>
> Ulrik

For en god ordens skyld var det ikke mig, EnjoyNews, der skrev Kim Bundesen.
Det vil jeg ikke have hængende på mig )

Fra : Ulrik

Dato : 13-09-05 20:12

EnjoyNews wrote:
> For en god ordens skyld var det ikke mig, EnjoyNews, der skrev Kim Bundesen.
> Det vil jeg ikke have hængende på mig )

Næh! Ups! Det var en smutter. Sorry*s*

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 21:08

Ulrik wrote:

> *LOL* Hvem er Kim Bundesen? :P
> Han hedder Michael, ham Bundesen *g* Shubidua består også af Kim
> Daugaard, men det er næppe ham du mener*s*

Nå ja, hva' fa'en. Vi kan jo ikke alle være Shu-bi-dua-fans. Sådant
tager jeg ikke så tungt. Og for nu at blive i trådens bands, så vil jeg
nok også have rimelig svært ved at sætte navne på andre i Metallica end
Lars Ulrich. Jeg har aldrig været særlig god til navne.

Fra : Holst

Dato : 12-09-05 20:28

EnjoyNews wrote:

> [...]
> han har igennem så mange år, tror jeg ikke man kan forestille hvor mange

Jeg hørte på et tidspunkt nævnt at Fabricius-Bjerre alene på Alley Cat
skulle tjene nok til at leve rigtig, rigtig godt.

> [...]
> værker bliver spillet konstant i store mængder, og har gjort det igennem 40

De har givetvis tjent penge, men hvis det skal være den, der har tjent
mest, så tror jeg, at vi er nødt til at kigge på nogen, der har haft en
mere internationel eksponering.

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 21:16

Hans

> De har givetvis tjent penge, men hvis det skal være den, der har tjent
> mest, så tror jeg, at vi er nødt til at kigge på nogen, der har haft en
> mere internationel eksponering.

Måske, bortset fra at der ikke rigtig er nogle der har haft en langvarig
international kariere, andet en MLTR.
Så 30 år med Shu-Bi-Dua herhjemme kan jo godt give mere end 5 år i udlandet.
Det er svært at sige.

Fra : Holst

Dato : 12-09-05 21:44

EnjoyNews wrote:

> [...]
> international kariere, andet en MLTR.
> Så 30 år med Shu-Bi-Dua herhjemme kan jo godt give mere end 5 år i udlandet.

Ja, jeg ved det ikke. Men 30 år med en målgruppe 5 millioner eller 5 år
med en målgruppe på 5 milliarder. Tjah ... hvad ved jeg?

En anden stor dansk musiker, som ingen har nævnt, er Victor Borge. Men
om han har tjent så godt, ved jeg ikke.

Den er jo under alle omstændigheder en lidt omsonst diskussion, for det
er jo rent gætteværk.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-09-05 08:29

> [...]
>

> De har givetvis tjent penge, men hvis det skal være den, der har tjent
> mest, så tror jeg, at vi er nødt til at kigge på nogen, der har haft en

Skal man tage efter dette, så er der kun en, som kan gøre krav på denne
titel. Det kan kun være Jacob Gade, da hans Tango Jaluosie i snit blev
fremført hvert 30'fte sekund i radioen, et eller andet sted i verden. Det
er der vist ingen andre der har kunnet klare, så den må da toppe alt. Så
den der har tjent mest, må være ham, og hans efterkommere. I øvrigt er den
vist lige udløbet, og kan dermed frit bruges.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 09:13

Benny Mortensen wrote:

> Skal man tage efter dette, så er der kun en, som kan gøre krav på denne
> titel.

Jeg ved ikke, hvad man skal tage efter. Spørgsmålet er jo, hvilken
dansker har tjent mest. Om pengene kommer ind ved pladesalg, afspilning
i radioer eller koncerter, ved jeg intet om.

Fra : Buhl

Dato : 30-08-05 09:00

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.
>
> Tænker selv at det enten er Kim Larsen eller Aqua medlemmerne.

Mener at kunne huske fra et af mine KODA-blade, at de to personer der får
udbetalt det suverænt højeste KODA-GRAMEX beløb hvert år er Kim Larsen og
Keld Heick - sidstnævnte fordi han har forfattet størstedelen af melodi
grandprix, dansktop og hvad ved jeg fra samme skuffe. Jeg mener også at
kunne huske at Lars Lilholt er det orkester der tjener mest ved at turnere
og spille i DK - men igen, det ligger lidt ude i hukommelsen......

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Emil

Dato : 30-08-05 17:41

> Aqua medlemmerne

Er ikke noget dårligt bud tror jeg. De har tilsyneladende omsat for nær 2
milliarder (http://makeashorterlink.com/?X115224BB), så selv om det skal
deles i fire og skæres ned til deres cut tror jeg ikke det er langt fra
toppen.

--
*/Emil

Fra : Buhl

Dato : 08-09-05 12:03

"Emil" <emil@spam.trap> wrote in message
> [...]
> milliarder (http://makeashorterlink.com/?X115224BB), så selv om det skal
> deles i fire og skæres ned til deres cut tror jeg ikke det er langt fra

Omsætning og musikerindtjening er desværre ikke det samme - skoleeksemplet
er Beatles, hvor ingen af musikerne fik bare en brøkdel af deres musiks
omsætning......
Der er forskel på en kontrakt der giver 10% til kunstneren og en der giver
70% - den sidste kan være meget mere værd for kunstneren i sidste ende, på
trods af et mindre pladesalg.
Har aqua eks. fået 10kr. for hver cd solgt - hvilket er i den høje ende for
musikerandel, er der kun 2,5kr. til hvert medlem, såfremt de deler
ligeligt - ofte vil komponist og tekstforfatter dog få en højere andel.
Derefter kommer skattefar & Co. osv.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : EnjoyNews

Dato : 11-09-05 23:45

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> musikerandel, er der kun 2,5kr. til hvert medlem, såfremt de deler
> ligeligt - ofte vil komponist og tekstforfatter dog få en højere andel.

At komponister tjener langt mere end andre medlemmer af et band, sås
tydeligt ved Take That's opløsningen.
Da Take That blev opløst havde Robbie Williams allerede en god solokariere
på benene, og efter yderligere to store (salgsmæssigt) Robbie Williams
udgivelser efter Take That's opløsning, havde Gary Barlow stadig tjent flest
penge af de to.
Dette på grund af at han havde skrevet største delen af Takt That's sange,
hvor Robbie Williams kun sang, og har så vidt jeg ved heller ikke rigtig
skrevet noget til hans solo kariere (måske tager jeg fejl her, men det er
nok ikke de store hits så)

En af grundene er også at komponister og tekstforfattere for penge når
musikken bliver spillet i radioen og TV, og her for musikere og andre ikke s
krivende medlemmer ikke særlig mange penge ud af det. Det kommer lidt an på
deres kontrakt hvor meget de for, men royalties til komponister er helt
uafhængigt af komtrakter, og indbringer rigtig mange penge ved et hit.
Her skal det også nævnes at Aqua jo kun var fremme i kort tid, og bliver
formentlig ikke spillet så meget mere, hvor andre band som Michael Learns To
Rock, som er nævnt tidligere, har en komponist ved navn Jascha Richter der
skriver alt til gruppen, og som er blevet spillet i rigtig rigtig store
mængder i radioer i hele Asian, Syd Africa og store dele af Europa igennem
14 år. Derfor er det svært meget svært at regne ud hvem der ligger hvor på
listen, forde indtægter kommer mange steder fra.

Omkring årtusindskiftet blev det nævnt at Roxette's It Must Have Been Love
skrevet af Per Gessle var blevet spillet godt 7 millioner gange. Altså godt
2000 gange hver dag på verdensplan igennem 10 år.
Det vil sige 7 millioner gange ca. 3 minuter = 21 millioner minutter.
Alt afhængig af hvilken radiostation der spiller den indbringer det ex. 17
kroner i minutter på en lokal station i Danmark hvis den spilles i en
såkaldt koda uge.
Hvad taksterne er i andre lande ved jeg ikke, men der skal ikke meget
matetatik til at regne ud at han alene har tjent i hvert fald 5 gange 21
minuter = 105 millioner kroner.
Det er 10 millioner om året, på grund af radio spilning af én sang.
Ikke noget at sige til at Roxette a/s flere år var Sveriges næst største
exportvare i omsætning lige efter Volvo

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-09-05 19:00

"Emil" <emil@spam.trap> skrev i en meddelelse
> [...]
> milliarder (http://makeashorterlink.com/?X115224BB), så selv om det skal
> deles i fire og skæres ned til deres cut tror jeg ikke det er langt fra

De har muligvis omsat for 2 milliader, men så tager pladselskabet jo også
lige den ene milliader til dækning af deres markedsføring af produktet, en
halv milliader til pladeselskabet som royalties til dem der nu skal have
penge i sådan et selskab.
Så går der en masse penge til rejser, turnere osv.
Og så er der til sidst lidt tilbage til komponister og andre Aqua medlemmer,
men det er bestemt ikke i milliard størrelsen.
De har så vidt jeg ved solgt ca. 18 millioner albums. Der går ca. 10 kroner
per plade til Aqua formentlig.
Det er 45 millioner til hver i rent indtægt, uden at regne deres egne
udgifter med.

Det tror jeg faktisk godt at en Kim Larsen kan slå. ex.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-08-05 23:00

Per wrote:
> Hej NG!
>
> Hvilken dansk musiker/band har tjent flest penge igennem tiden.
>
> Tænker selv at det enten er Kim Larsen eller Aqua medlemmerne.
>
> Nogen der ved bedre?

Jeg så det i tv for 5 års tid siden. Aqua er det danske band der har trukket
suverænt flest penge hjem. Det var mange gange flere end nr 2 på listen, som
var Shubidua, kim larsen var også oppe at ringe kan jeg huske.