DR Folk
Fra : Holst

Dato : 25-08-05 21:48

Hej,

Jeg vil godt have lov til at dele min glæde med jer. I denne uge åbner
DR tre nye netradioer, og DR Folk er den ene. Folkemusikken - og
verdensmusikken for den sags skyld - har jeg længe savner, siden den
forsvandt fra P3s aftenflade. Kvaliteten af den folkemusik, der udgives,
er typisk gennemsnitligt langt højere end kvaliteten af musik fra mange
andre genrer.

Så har I mod på noget nyt, så synes jeg, at I skulle prøve DR Folk. Og
DR World, hvis I vil prøve verdensmusikken. Det er meget varieret musik
af meget høj kvalitet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2005/08/25/084336.htm

Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvordan jeg nemmest får lyden ud af
min bærbare og over i stereoanlægget. 15 meter kabel er jo en mulighed,
men hvis nogen kender andre gode muligheder, hører jeg gerne om det.
Trådløst måske?!

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 26-08-05 07:20

Holst wrote:
> Kvaliteten af den folkemusik, der udgives,
> er typisk gennemsnitligt langt højere end kvaliteten af musik fra mange
> andre genrer.

Hvad bygger du det på ?

Fordi du bedre kan lide folkemusik end andre genre, er det jo ikke
ensbetydende med at den gennerelt er bedre udført og produceret.

/Sv-e

Fra : Holst

Dato : 26-08-05 08:02

Svend-Erik Kjær Madsen wrote:

> Hvad bygger du det på ?
>
> Fordi du bedre kan lide folkemusik end andre genre, er det jo ikke
> ensbetydende med at den gennerelt er bedre udført og produceret.

Jeg kan skam ikke lide folkemusik bedre end andre genrer.

Men min udtalelse ovenfor bygger jeg på min egen erfaring med at lytte
til musik af mange forskellige genrer. Lyt blot til P3 og hør hvor lavt
niveauet indimellem kan være. Indimellem er det utroligt, at noget musik
overhovedet bliver udgivet.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 26-08-05 08:42

Holst wrote:
> [...]
> til musik af mange forskellige genrer. Lyt blot til P3 og hør hvor lavt
> niveauet indimellem kan være. Indimellem er det utroligt, at noget musik

Så gør som mig, jeg lytter nemlig aldrig til P3 eller andre
radiostationer, men dykker ned i min LP/CD samling for at høre noget
musik som jeg kan li, lige i dag står den sjovt nok på Jethro Tull
nummeret Clasp, som jo mere end stinker af Folk

/Sv-e

Fra : Holst

Dato : 26-08-05 09:09

> [...]

> musik som jeg kan li, lige i dag står den sjovt nok på Jethro Tull
> nummeret Clasp, som jo mere end stinker af Folk

Det gør jeg skam også. Men økonomien sætter jo i høj grad en begrænsning
for størrelsen på ens pladesamling, og jeg vil i høj grad også gerne
høre noget nyt musik end det samme fra hylden igen og igen, selvom det
kan være nok så godt.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-08-05 15:05

Hvis der en dag kom en officiel dansk radiostation som sendte Metal og
alternativ elektronisk musik (Industrial, EBM osv) ville det måske være
værd at åbne for radioen igen... Indtil da? nej...
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : ASKF

Dato : 26-08-05 17:59

Esben von Buchwald ytrede sig i <2rWdnbCX2PoMvJLeRVnytA@giganews.com>
med dette:

>Hvis der en dag kom en officiel dansk radiostation som sendte Metal og
>alternativ elektronisk musik (Industrial, EBM osv) ville det måske være
>værd at åbne for radioen igen... Indtil da? nej...

Subscribe!

Jeg har i øvrigt allerede for et halvt år siden skrevet til DR og
beklaget mig over at der manglede metal-programmer, og foreslået dem at
dedikere en digital kanal til dette.

Sjovt nok har jeg aldrig fået noget svar, selvom jeg omhyggeligt havde
skrevet brevet som konstruktiv kritik. Måske jeg ikke skulle have
henvist til manglende opfyldelse af public-service forpligtelserne?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-08-05 12:18

ASKF wrote:
> [...]
> skrevet brevet som konstruktiv kritik. Måske jeg ikke skulle have
> henvist til manglende opfyldelse af public-service forpligtelserne?

Kontaktede du en der inde direkte via e-mail, eller brugte du en kontakt
formular på deres website?

De virker rimelig flinke til at svare hvis man bruger de officielle
formularer. Der går måske et par uger inden svar, men det er vel også
fair nok.

Fra : ASKF

Dato : 27-08-05 17:47

Robert Eriksen ytrede sig i
<43104bee$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>
>De virker rimelig flinke til at svare hvis man bruger de officielle
>formularer. Der går måske et par uger inden svar, men det er vel også

Jeg brugte en kontakt formular.

Min erfaring med andre henvendelser har også været ret positive, mht. at
få et svar tilbage. At især journalisterne ofte kan være arrogante eller
direkte nedladne er så en helt anden sag.

Fra : Holst

Dato : 28-08-05 15:43

ASKF wrote:

> Jeg har i øvrigt allerede for et halvt år siden skrevet til DR og
> beklaget mig over at der manglede metal-programmer, og foreslået dem at
> dedikere en digital kanal til dette.

Ja, metalgenrer er helt sikkert også en genrer, som mangler lidt
bevågenhed. Man hører ikke meget til det andre steder på DRs programmer.

> Sjovt nok har jeg aldrig fået noget svar, selvom jeg omhyggeligt havde
> skrevet brevet som konstruktiv kritik. Måske jeg ikke skulle have
> henvist til manglende opfyldelse af public-service forpligtelserne?

Der er jo trods alt en del metallyttere rundt omkring, så mon ikke den
dukker op før eller senere?!

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-08-05 16:07

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

> Der er jo trods alt en del metallyttere rundt omkring, så mon ikke den
> dukker op før eller senere?!

Jeg tvivler. Jeg kan huske for år tilbage, da DR tog diverse
specialprogrammer af sendefladen. Argumentet var, at 'den slags' for
eftertiden skulle flettes ind i den 'almindelige' sendeflade...

Fra : Holst

Dato : 28-08-05 16:18

Steen Jensen wrote:

> Jeg tvivler. Jeg kan huske for år tilbage, da DR tog diverse
> specialprogrammer af sendefladen. Argumentet var, at 'den slags' for
> eftertiden skulle flettes ind i den 'almindelige' sendeflade...

Ja, men alligevel er der nu dukket en DR Folk og DR World op, og netop
disse genrer var også dækket af specialprogrammer på P3 og forsvandt for
år tilbage. Nu er de så dukket op igen som netradiokanaler.

Om en metalkanal dukker op, ved jeg naturligvis ikke, men jeg håber det
da. Man kan jo altid skrive til dem og spørge efter den, og så kan det
jo være, at den dukker op en dag.

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-08-05 16:37

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

> Om en metalkanal dukker op, ved jeg naturligvis ikke, men jeg håber det
> da.

Kvalitetesradioer er der ikke mange af på nettet i den genre, der er
masser af hard rock/metalstationer, men dem der sender i en ordentlig
kvalitet, kan vist tælles på én hånd. Mig favorit i den genre er Gotham
Radio.

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-08-05 18:40

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

> Så har I mod på noget nyt, så synes jeg, at I skulle prøve DR Folk. Og
> DR World, hvis I vil prøve verdensmusikken. Det er meget varieret musik
> af meget høj kvalitet.

Enig i det gode tiltag, personligt glædede jeg mig til verdensmusikkens
egen kanal. Glæden blevc dog hurtigt nedtonet, da jeg fandt ud af, at
'bedste' stream er 64 kbps!
Det lyder muligvis okay på computerens højttalere, men kørt igennem mit
stereoanlæg, lyder det mildest talt ringe.

> [...]
> min bærbare og over i stereoanlægget. 15 meter kabel er jo en mulighed,
> men hvis nogen kender andre gode muligheder, hører jeg gerne om det.

Jeg har en bærbar, der står i reolen over mit anlæg, når jeg ikke sidder
og tæsker løs på den. Derfra har jeg trukket et almindeligt phono-stik
til anlæggets aux-indgang. Det bruger jeg normalt, til at afspille
iTunes på anlægget, men DR's streams er for dårlige til jeg gider lytte
med.

Fra : Holst

Dato : 28-08-05 15:47

Steen Jensen wrote:

> Enig i det gode tiltag, personligt glædede jeg mig til verdensmusikkens
> egen kanal. Glæden blevc dog hurtigt nedtonet, da jeg fandt ud af, at
> 'bedste' stream er 64 kbps!

Øv, jeg vidste ikke, at det var så dårligt. Troede, at det var bedre en
som så. 128 kbps burde man efter min mening kunne forvente nu til dags.

> [...]
> til anlæggets aux-indgang. Det bruger jeg normalt, til at afspille
> iTunes på anlægget, men DR's streams er for dårlige til jeg gider lytte

Jeg har noget lignende. Jeg har ikke tv, men indimellem ser dvd på den
bærbare, og så placeres den på sofabordet med et kabel til stereoanlægget.

Men min bærbare tjener jo ligesom også andre formål, og som oftest står
den derfor på skrivebordet, og så er der ganske langt fra computer til
stereoanlæg, og det er netop på disse tidspunktet, jeg godt kunne tænke
mig at høre netradio.

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-08-05 16:07

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

> den derfor på skrivebordet, og så er der ganske langt fra computer til
> stereoanlæg, og det er netop på disse tidspunktet, jeg godt kunne tænke
> mig at høre netradio.

Et andet alternativ til at koble din bærbare til anlægget er, at købe en
airport express fra apple, og streame lyden trådløst.
Ret smart, og ikke overvældende dyrt.