Crooner??
Fra : Martin Helbo

Dato : 07-08-05 15:08

Jeg er stødt på udtrykket crooner et par gange i musiksammenhæng. Men hvad
betyder det egentlig?

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-08-05 15:23

Martin Helbo skrev:

> Jeg er stødt på udtrykket crooner et par gange i musiksammenhæng.
> Men hvad betyder det egentlig?

Ifølge SDE kommer det af engelsk /croon/ 'nynne'.
Det er en populærmusikalsk sangstil, der opstod omkring
1930. Periodens forbedrede mikrofonteknik betød, at en
sanger kunne synge med svag stemme og alligevel blive
hørt i forhold til det ledsagende orkester. [...]

Berømte croonere: Bing Crosby, Perry Como, Frank Sinatra
og i Danmark Gustav Winckler. Udtrykket bruges i 1990'erne
meget åbent om mandlige sangere, der benytter glidende
ansatser, fx den danske sanger Lars H.U.G.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-08-05 22:26

> Udtrykket bruges i 1990'erne
> meget åbent om mandlige sangere, der benytter glidende
> ansatser, fx den danske sanger Lars H.U.G.
____

Det var en meget fin og rigtig forklaring, Lars.

Jeg kan bare ikke lige i min vildeste fantasi se hvad Lars HUG skal ind i
den sammenhæng for. Jeg kan ikke høre at sangstilen minder det mindste om
Gustaw Winkler og Perry Como.

Hilsen Åge

Fra : Kim Petersen

Dato : 07-08-05 22:27

> [...]
> meget åbent om mandlige sangere, der benytter glidende
> ansatser, fx den danske sanger Lars H.U.G.

Det anvendes vist nok meget ifm. sangere der levere en meget blød og lækker
sangstil, sådan lidt varmt En af nutidens eksempler kunne være Harry
Connick Jr.

Fra : Henrik F

Dato : 07-08-05 23:01

> Det anvendes vist nok meget ifm. sangere der levere en meget blød og
> lækker
> sangstil, sådan lidt varmt En af nutidens eksempler kunne være Harry
> Connick Jr.

Den forklaring Herluf Holdt kommer med er korrekt for tiden, hvor ordet
crooner opstod. I vore dage og efterfølgende er ordet crooner i stedet
blevet brugt om sangere (alle mandlige) der i stedet for direkte at synge i
stedet bruger en langsom sangstil, hvor der "næsten" tales hen over en
melodi.

Navne som foreksempel Tony Bennett, Dean Martin og Frank Sinatra har/havde
ikke nogle store sang-stemmer, men i stedet er/var de nogle store
entertainere. Den metode hvor på de optræder og i nogle dele af numrene
"næsten" taler hen under en melodi gør dem til croonere.

Det nyeste eksempel på en crooner må være Claus Hempler der på dele af sit
album "Hempler" fra 2004 tog genren og inspirationen op (lyt til nummeret
"Unlucky In Love") fra navne som Frank Sinatra, Tony Bennett, Bing Crosby,
Dean Martin m.fl.

Harry Connick Jr. er bestemt også et fint eksempel på en nutidig crooner.

/Henrik F

Fra : Martin Helbo

Dato : 07-08-05 22:40

> Ifølge SDE kommer det af engelsk /croon/ 'nynne'.

Tak for forklaringen.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk