Red Warszawa vs. Metallica
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-08-05 16:54

http://www.outbeat.com/rw/soeren_autonom_%28DivX%29.avi prøv at se den
her...

den har ligget på deres website siden 1998!

mon det er der metallica er blevet inspireret til at lave deres S&M
koncert i 1999?

Fra : Dopedog

Dato : 05-08-05 18:43

> [...]
>
> den har ligget på deres website siden 1998!
>
> mon det er der metallica er blevet inspireret til at lave deres S&M

Ville da ikke komme bag mig hvis de "stjæler" ideer fra andre. De vil jo
gøre _ALT_ for at tjene penge !

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-08-05 18:53

> Ville da ikke komme bag mig hvis de "stjæler" ideer fra andre. De vil jo
> gøre _ALT_ for at tjene penge !

The Black Album var jo også inspireret af Spinal Tap

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 07-08-05 11:09

On Fri, 5 Aug 2005 19:43:23 +0200, "Dopedog"
<dopedogDELETETHIS@privat.dk> wrote:

>Ville da ikke komme bag mig hvis de "stjæler" ideer fra andre. De vil jo
>gøre _ALT_ for at tjene penge !

Klap nu lige hesten

Det var Michael Kamen der kom til Metallica og spurgte om de ville
være med til at lave den event.

Om Michael Kamen er blevet inspireret af Red Warszawa tror jeg næppe,
måske nærmere Kiss, Queen, Stones og hvem der nu ellers har spillet
med symfoni orkestre gennem tiden. Det er bestemt IKKE Red Warszawa
der kan tage patent på den ide.

Og så vil jeg da godt lige sige til sidst,at en af grundene til at
Metallica er blandt verdens støreste rock navne er, at de ved, at der
skal en forretning at drive et stort band / orkester, og for at den
forretning kan køre rundt, skal der altså penge i kassen, også når man
ikke lige er på tourné.
Prøv at kigge på alle andre store bands i verden - kører de ikke efter
samme princip ? - opsamlinger, video /DVD, merchendise osv. ?
Jeg synes bestemt ikke, at Metallica presser citronen på det område.

Ulrik

Fra : Dopedog

Dato : 07-08-05 13:04

> [...]
> samme princip ? - opsamlinger, video /DVD, merchendise osv. ?
> Jeg synes bestemt ikke, at Metallica presser citronen på det område.

*host* NAPSTER *host*

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 07-08-05 16:15

On Sun, 7 Aug 2005 14:04:12 +0200, "Dopedog"

>*host* NAPSTER *host*

Ja host du bare løs

Jeg tror det er de færreste producerende kunstere der ligefrem syntes
at det er en fremragende ide, at Napster (Og tilsvarende peerToPeer
programmer) findes og benyttes til at krænke rettigheder, det være
sig audio som video eller lign.

At det så var Lars Ulrich der var den første/eneste til at tage kampen
op, er en hel anden snak.

Stadigvæk bekræfter det, at et professionelt band skal køres som en
forretning, dette inkluderer derfor også kampen mod krænkelse af
rettigheder, når det drejer sig om tyveri af produkter.

Hvis det var "rigtigt" at bruge Napster betalingsfrit, var det vel
sådan endnu ?

Ulrik

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-08-05 17:40

> [...]
> at det er en fremragende ide, at Napster (Og tilsvarende peerToPeer
> programmer) findes og benyttes til at krænke rettigheder, det være

Jeg tror ikke jeg havde været til 10% af de koncerter jeg har været til,
hvis ikke jeg havde kunnet hente mp3 med bands jeg ikke kendte på
nettet, eller låne CDer og lave en kopi.

Det er rigtigt at der er enkelte som udelukkende kopierer for at slippe
for at købe noget musik de ellers ville have betalt for, men jeg tror at
det for størstedelen af tilfældende er en fordel, hvis ikke jeg havde
lånt en bunke metallica-CDer af en ven i tidernes morgen, og lyttet til
kopier af dem, havde jeg aldrig været metallica-fan i dag, og dermed
havde de ikke set mine penge i forbindelse med de af deres koncerter jeg
har været til, eller købt deres tshirts osv. Nu var metallica kendte i
forvejen, men jeg kan da nævne en del bands som jeg har "opdaget" i og
med at der var "gratis" adgang til deres musik, og faktum er, at jeg har
støttet dem mere økonomisk ved at kopiere deres musik, og efterfølgende
gået til koncerter og købt hhsirts osv, end hvis jeg ikke havde haft
adgang til deres musik.

> At det så var Lars Ulrich der var den første/eneste til at tage kampen
> op, er en hel anden snak.

Umiddelbart tror jeg ikke hans intension var at pisse sine fans af i den
grad det skete. Han har nok ikke vidst meget om hvad han gik ind til, og
jeg kan også forestille mig, at pladeselskaberne, havde brug for en
"frontfigur" som kunne sætte sig i respekt hos "de slemme pirater"

> Stadigvæk bekræfter det, at et professionelt band skal køres som en
> forretning, dette inkluderer derfor også kampen mod krænkelse af
> rettigheder, når det drejer sig om tyveri af produkter.

Når du taler om tyveri af produkter, mener du så at nogen stjæler deres
CDer og merchandise i butikkerne?

At kopiere musik uden tilladelse, er ikke tyveri - det er brud på
ophavsret, og et helt andet emne, spørg selv enhver jurist.

> Hvis det var "rigtigt" at bruge Napster betalingsfrit, var det vel
> sådan endnu ?

Napster var de første på "markedet", hvilket også gjorde at de havde en
del børnesygdomme. Den største fejl (som samtidig gjorde at udbyddet her
var større end nogen andre steder), var at det var for centraliseret.
Klienten connectede til nogle faste napster-servere, hvilket gjorde at
der let kunne lukkes før søgninger på bestemte kunstnere, eller at hele
servicen kunne lukkes ned, hvilket skete. Nyere netværk som Bittorrent
og DC, er baseret på at folk selv sætter trackere eller hus op, hvilket
gør det umuligt at kontrollere hvad folk foretager sig på disse netværk.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 07-08-05 22:55

On Sun, 07 Aug 2005 18:40:29 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

> [...]
>støttet dem mere økonomisk ved at kopiere deres musik, og efterfølgende
>gået til koncerter og købt hhsirts osv, end hvis jeg ikke havde haft

Nu var det ikke for at bringe emnet om pirat kopiering op - det emne
har været debateret til hudløshed i denne NG.

> [...]
>
>At kopiere musik uden tilladelse, er ikke tyveri - det er brud på
>ophavsret, og et helt andet emne, spørg selv enhver jurist.

Nej - det var bare min udlægning af sagen. Som jeg ser det er en
kunstners produkt, det kunst kan/hun producerer - hvis dette kunst så
kopiers så man tager levebrødet fra kunstneren - tjaa så tillader jeg
mig at kalde det tyveri, det er nok rigtigt at det ikke er det
korrekte ord.

> [...]
>og DC, er baseret på at folk selv sætter trackere eller hus op, hvilket
>gør det umuligt at kontrollere hvad folk foretager sig på disse netværk.

Ja - men det blev nu en gang stoppet fordi det var ulovligt (Napser),
grunden til at programmer som bittorrent og andre peerTopeer ikke er
lukket er fordi de befinder sig i et "juristisk grænse område" - efter
min bedste overbevisning.

Jeg tog egentlig kun denne tråd op fordi der blev fremsagt en
synspunkt om at metallica havde kopieret S&M konceptet og havde gjort
det udelukkende for at tjene penge - deri kan jeg kun være uenig.

Ulrik

Fra : Dopedog

Dato : 09-08-05 21:32

> Jeg tog egentlig kun denne tråd op fordi der blev fremsagt en
> synspunkt om at metallica havde kopieret S&M konceptet og havde gjort
> det udelukkende for at tjene penge - deri kan jeg kun være uenig.

Det har jeg nu aldrig sagt !

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 10-08-05 08:50

On Tue, 9 Aug 2005 22:32:00 +0200, "Dopedog"

>Det har jeg nu aldrig sagt !

Citat start
"Ville da ikke komme bag mig hvis de "stjæler" ideer fra andre. De vil
jo
gøre _ALT_ for at tjene penge ! "

Citat slut.

Nå! - hvordan vil du SÅ tolke overstående ?

Ulrik

Fra : lhs

Dato : 05-08-05 21:37

Hej

Men Red W.. har helt afgjort lavet et ripoff af Das Ich & Atrocity´s cover
af Laibach´s `Die Liebe´ , selv videon er ripoff, med violinerne mv. Men
fedt er det.

Lars HS

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-08-05 23:45

lhs wrote:
> Hej
>
> Men Red W.. har helt afgjort lavet et ripoff af Das Ich & Atrocity´s
> cover af Laibach´s `Die Liebe´ , selv videon er ripoff, med
> violinerne mv. Men fedt er det.

Red Warscawa er alt for fede.. Danmarks ubestridte bedste rockband!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 07-08-05 01:28

> Red Warscawa er alt for fede.. Danmarks ubestridte bedste rockband!

NEj, danmarks bedste ubestridte USERIØSE rockband... De er et comedy-band,
man må aldrig betragte dem som dansk metal, så gør man sgu danmark til
skamme!

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-08-05 04:00

Søren Kjeldsen wrote:

> NEj, danmarks bedste ubestridte USERIØSE rockband... De er et comedy-band,
> man må aldrig betragte dem som dansk metal, så gør man sgu danmark til
> skamme!

Hæwi Henning er IMHO en af de sejeste danske musikere, især inden for
metal-genren...

Fordi man ikke har strømlinede tekster som handler om abstrakte emner,
og en forsanger der kan synge rent, kan det stadig godt være metal man
laver.

Mig bekendt står der ikke nogen steder, at det er et krav for at lave
metal, at man ikke må synge på dansk, om hverdagsoplevelser og om
platheder, eller opføre sig åndssvagt på scenen osv.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 07-08-05 10:59

> [...]
> metal, at man ikke må synge på dansk, om hverdagsoplevelser og om
> platheder, eller opføre sig åndssvagt på scenen osv.

Nu er useriøs heller ikke det samme som elendigt musik og Heavy Henning er
en meget stabil guitarist. Der er bare så mange som er så satans vilde med
Red Warszawa men så samtidig ikke kan se det store i det andet useriøse
metal og det synes jeg er en skam.