The 5th element
Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 01:19

Et lille spørgsmål........

The 5th element er en kult film ikke?????? og hvad hedder en han hund når en
hun hund hedder en tæve?

Fra : Holst

Dato : 08-09-05 08:38

Pelle wrote:

> Et lille spørgsmål........
>
> The 5th element er en kult film ikke??????

Det tror jeg såmænd ikke, den er. Hvornår er noget kult? Det er en fed
film og nok min yndlingsfilm, men jeg tror ikke, den er kult.

> og hvad hedder en han hund når en hun hund hedder en tæve?

Køter.

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-09-05 10:45

On Thu, 8 Sep 2005 02:19:07 +0200, "Pelle" <pelle16 (A) sol.dk> wrote:

>Et lille spørgsmål........
>
>The 5th element er en kult film ikke??????

Nej den er nok for mainstream til at blive kult, men god er den

> og hvad hedder en han hund når en hun hund hedder en tæve?

Bo Warming =)~

Mvh

MA

Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Fra : HANS-HENRIK ELLEKÆR

Dato : 08-09-05 13:55

"Pelle" <pelle16 (A) sol.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille spørgsmål........
>
> The 5th element er en kult film ikke?????? og hvad hedder en han hund når
en
> hun hund hedder en tæve?

JO !

5. element er absolut en kultfilm.

Millas naive, men alligevel altvidende figur er skøn og aldrig set før.
Tøsen har også humor.
Bruce er sej, med stærke triste og opgivende spor - det er tydeligt han er
mærket af krigen og konen der forlod ham.
Bipersonerne er skægge og skæve figurer, især radioværten er dejlig.

Hele historien er et skønt mix af eventyr-, fremtids- og kærligheds-film.
se den ofte....

Peter Pan

Og musikken og lyden er fantastisk, skal ses og høres på et fornuftigt
surround anlæg - højt...

Fra : Grunt

Dato : 08-09-05 14:10

On Thu, 8 Sep 2005 14:54:57 +0200, "HANS-HENRIK ELLEKÆR" <@> wrote:
in dk.kultur.film

>"Pelle" <pelle16 (A) sol.dk> skrev i en meddelelse

>en
>

>JO !
>
>5. element er absolut en kultfilm.

Da kun fordi der er så få der ser den mere end 1 gang. Som jeg.

Fra : Holst

Dato : 08-09-05 14:15

HANS-HENRIK ELLEKÆR wrote:

> JO !
>
> 5. element er absolut en kultfilm.

Hvornår er noget kult?

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-05 00:45

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår er noget kult?
+++++++++++++++++++++++++++++++
Det er nok svært at definere. Men det må være noget med en tidløshed som gør
at filmen kan nydes i måske 20 år eller mere.
Der skal nok være en bredside af samfundssatire involveret. Og jeg tror at
der skal være et spil på hele stemningsregistret.
Der skal tillige være spitzenklasse skuespillere på toppen af deres formåen.
Det kan også være en prototype og et skoleeksempel på en changre.
Kort sagt det hele skal spille sammen.
Det 5. element har en række ting at spille på:
Topskuespillere i deres prime:
milla Jovovitch og Bruce Willis.
Bred parodi på underholdningsbranchen med ham entertaineren som jeg ikke kan
navnet på, men som er fremragende med et forlangende om at udsendelsen skal
vise grønt, den skal være green.
Satire over multikulturen som er en køn gangsterblanding hvor hver søger
egen profit.
Satire over stormagnaten der lige fyrer nogle tusind ansatte i en
håndevending.
Storby og pladsmangel i boligen.
Den kommer hele vejen rundt samtidig med at den underholder hele vejen
igennem.

Hilsen
Jens

Fra : Holst

Dato : 13-09-05 08:08

Lyrik wrote:

> [...]
> håndevending.
> Storby og pladsmangel i boligen.
> Den kommer hele vejen rundt samtidig med at den underholder hele vejen

Skægt. En sådan definition af kult vil jeg aldrig have.

Det, du beskriver, er meget mere en tidsløs blockbuster efter min
mening. Kultbegrebet vil efter min mening i almindelige fordre et langt
smallere publikum. Kult er typisk noget, som nogle få samles omkring, og
som flertallet ikke kender noget til.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-05 14:24

> [...]
> Kultbegrebet vil efter min mening i almindelige fordre et langt smallere
> publikum. Kult er typisk noget, som nogle få samles omkring, og som
+++++++++++++++++++++++++++++
En vidtspændende samfundssatire vil jeg vove at påstå kun henvender sig til
et mindretal, idet det kun vil være et mindretal som kan forstå satiren på
et sådant plan at de holder mere af filmen end den almindelige
standardtilskuer,- der nok synes den er meget god, men som står af overfor
ironi,-som kræver velbegavethed at forstå, eller endog sarkasme, der kræver
hyperbegavethed at værdsætte.-Definitionerne taget fra TV2 morgenudsendelse
om særligt begavede børn der kendetegnes på disse kriterier.

Film med disse elementer vil være kultfilm på grund af deres begrænsede
antal af interessenter.
Det er selvfølgelig bare et bud på en forklaring af et emne der altid står
hen uforklaret.

Nu bliver det jo så umuligt at tale om kultfilm, hvis dette har noget på
sig, idet man derved vil hævde sig mere end almindelig begavet.))
Så vi må hellere sige at dette forsøg på en forklaring er helt ved siden af
og det rene pjat!))
Så kan vi diskutere kultfilm igen-det var heldigt!

Hilsen
Jens

Fra : Lædertarzan

Dato : 08-09-05 16:15

HANS-HENRIK ELLEKÆR wrote:
> [...]
> Bipersonerne er skægge og skæve figurer, især radioværten er dejlig.
>
> Hele historien er et skønt mix af eventyr-, fremtids- og kærligheds-film.

Det er fint, du kan lide så mange ting ved filmen, men hvorfor mener du,
det er en "kultfilm"?