Hvilke spansksprogede film vil I anbefale?
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-09-05 14:23

Nogle herinde kan godt lide asiatiske film. Jeg er mindst lige så vild
med mexicanske og spanske film.

Efterhånden har jeg fået set og købt et pænt antal fra begge lande, men
hvilke har jeg mon overset?

Hvis I kender en god film fra et spansktalende land, som I syntes var
god, så skriv en anbefaling her.

Min seneste anskaffelse er den mexicanske "Matando Cabos" (2004), som
var et meget morsomt - og ikke særligt mexiansk? - Tarantino rip-off med
Mexico By (hovedstaden) som location. Desværre findes der ingen
undertitler på dvd'en. Har I hørt om den?
http://www.imdb.com/title/tt0380538/

Derudover er jeg vild med den spanske instruktør Pedro Almodóvar og fan
af skuespilleren Gael García Bernal. Jeg vil anbefale næsten alt, hvad
de har lavet. Jeg må indrømme, at Almodóvars tidlige film godt kan ligne
nogle lidt infantile angreb på den katolske kirke i Spanien (som det
også er virkeligt svært at elske), men fra og med "Kvinder på randen af
nervøst sammenbrud" (1988) synes jeg ikke han har haft nogle fejlskud.

En sjov og anderledes mexicansk komedie om korruptionen i Mexico, hvor
partiet PRI har haft monopol på magten i lige så lang tid som det
russiske SUPK, er "Herodes' lov"
http://www.imdb.com/title/tt0221344/
Flotte lysebrune billeder tilsat tilbagelænet mambo og salon-salsa.

Mikkel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-09-05 19:13

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvis I kender en god film fra et spansktalende land, som I syntes var
> god, så skriv en anbefaling her.

Jeg ved næsten ikke hvor skal jeg begynde

Bienvenido Mister Marshall (1953) http://www.imdb.com/title/tt0045554
La Vaquilla (1985): http://www.imdb.com/title/tt0090250
El Dia de la Bestia
Perdita durango
La Comunidad.
Airbag,
Torrente el brazo tonto de la ley 1+2
Juana la loca
Jamon jamon
Abre los ojos
La niña de tus ojos http://www.imdb.com/title/tt0158030/combined
Tesis
Mar adentro
Lobo
La Lengua de las mariposas
Guerreros
El Espinazo del diablo
Nadie conoce a Nadie
Intacto

....og jeg kunne blive ved, men nu skal jeg spise. Sig endelig til hvis du vil
have en uddybning af nogle af dem.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ole Kofoed

Dato : 03-09-05 23:24

> El Dia de la Bestia
> Perdita durango
> La Comunidad.
> Torrente el brazo tonto de la ley 1+2

Og der er en 3'er på vej :)

Nu hvor vi er i gang med Iglesia og Segura så blev jeg kanon underholdt af
"Muertos de risa".

Mvh.

Ole

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:42

Ole Kofoed wrote:

> Og der er en 3'er på vej :)
>
> Nu hvor vi er i gang med Iglesia og Segura så blev jeg kanon underholdt af
> "Muertos de risa".

http://www.imdb.com/title/tt0168080/

Hvad søren, Uri Geller, det er jo ham med den bøjede gaffel!

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:06

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg ved næsten ikke hvor skal jeg begynde

Herligt!

> Bienvenido Mister Marshall (1953) http://www.imdb.com/title/tt0045554

Den vil jeg holde øje med.

> La Vaquilla (1985): http://www.imdb.com/title/tt0090250

Ser interessant ud - hvad går den ud på?

> El Dia de la Bestia
> Perdita durango

Vil min beundring for Javier Bardem mon være intakt hvis jeg ser den?

> La Comunidad.

Den så jeg i biografen i barcelona i 2000. En ret sjov og meget sort farce!

lyder totalt langt ude! http://www.imdb.com/title/tt0115487/plotsummary

> Torrente el brazo tonto de la ley 1+2

Den første Torrente optog jeg en nat sidste år på et sindssygt tidspunkt
fra tv3. Jeg vågnede godt nok da videomaskinen gik i gang, og den
larmede så meget at jeg ikke fik sovet ordenligt, men da jeg fik set den
var jeg glad for optagelsen. Jeg anede ikke hvad jeg kunne forvente, og
gud hvor var den mærkelig, men Javier Cámara og Santiago Segura gjorde
det hele værd! Vil gerne se toeren.

> Juana la loca
Den har jeg fået anbefalet flere steder fra, må se at få den set.

> Jamon jamon

Javier Bardem er suveræn i næsten alle sine film. Og Penélope Cruz er da
også ganske "charmerende" i denne film fra før hun blev ødelagt af
Hollywood? (Det siger jeg fordi jeg kom til at gå ind for at se hende i
Sahara i år, jeg forlod biografen efter 20 rædselsfulde minutter).

> Abre los ojos

Ja, jubii Remaket Vanilla Sky virker bleg til sammenligning.

> La niña de tus ojos http://www.imdb.com/title/tt0158030/combined

Vil jeg holde øje med.

> Tesis
Sí, den var jeg heldig at se for en tier hos TP efter at de havde åbnet
deres århusianske afdeling.

> Mar adentro
Ja, jubii, mer Javier Bardem. Og nogle seje kvinder.

> Lobo

Hvad er det for én?

> La Lengua de las mariposas
Ja, den kan jeg også godt lide. Den er vist populær læsning på de danske
gymnasiale uddannelser.

> Guerreros

Dén ser til gengæld god ud.

> El Espinazo del diablo

Hvis den kommer på tilbud hos TP eller Stereo Studio igen(?) håber jeg
at nogen lige vil gøre opmærksom på det

> Nadie conoce a Nadie
> Intacto

lyder noget syrede...

> ...og jeg kunne blive ved, men nu skal jeg spise.

Nå ja, man spiser jo lidt sent i Spanien

> Sig endelig til hvis
> du vil have en uddybning af nogle af dem.

Takker! Jeg vil da gerne høre lidt mere om dem jeg ikke kender (se ovenfor).

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 06-09-05 20:05

On Sat, 03 Sep 2005 20:12:45 +0200, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com>
wrote:

> [...]
>Intacto
>

>...og jeg kunne blive ved, men nu skal jeg spise. Sig endelig til hvis du vil

Og film af Julio Medem:
La ardilla roja
Tierra
Lucía y el sexo
Los amantes del Círculo Polar

For at nævne et par stykker.

Med Bernal:
El crimen del padre Amaro
La mala educación
Amorres perros

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 07-09-05 10:36

Morten Bowman wrote:

> Og film af Julio Medem:
> La ardilla roja
> Tierra
> Lucía y el sexo
> Los amantes del Círculo Polar

Jeg kunne rigtigt godt lide Lucía y el sexo, Los amantes syntes jeg var
noget lang og lidt svær at engagere sig rigtigt i.

Hvad synes du om Tierra og La ardilla roja? Dem har jeg ikke set.

Tre fremragende film.

Mikkel

--
Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Morten Bowman

Dato : 07-09-05 17:52

On Wed, 07 Sep 2005 11:35:40 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk>
wrote:

>Jeg kunne rigtigt godt lide Lucía y el sexo, Los amantes syntes jeg var
>noget lang og lidt svær at engagere sig rigtigt i.
>
>Hvad synes du om Tierra og La ardilla roja? Dem har jeg ikke set.

Jeg er vild med Tierra. Farverne, tempoet og skuespillet er glimrende. Jeg
blev meget overrasket.

La ardilla roja er ikke helt på samme niveau. Men stadig en god historie om
kærlighed på den dejlige spanske facon. Den er lidt pudsig, på den fede
måde

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-09-05 18:18

Lars Hoffmann wrote:

> Guerreros
> El Espinazo del diablo
> Nadie conoce a Nadie
> Intacto

Hurra for dvdpacific.com!

Nu har jeg bestilt:
Guerreros - 56 kr.
Nadie conoce a nadie - 59 kr.
Intacto - 54 kr.

Plus:
The Dancer Upstairs - 56 kr.
El silencio de Neto - 71 kr.

(Espinazo/Devil's Backbone har de også i en udgave med kommentarspor af
Benicio del Toro til 82 kr.)

Mikkel

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 03-09-05 19:21

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mexicanske og spanske film.
>
> Efterhånden har jeg fået set og købt et pænt antal fra begge lande, men

Kunne du ikke starte med at anbfale nogle af dem du har.

Mvh. Brian

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:36

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Kunne du ikke starte med at anbfale nogle af dem du har.

Jo, det kunne jeg måske godt have gjort, men jeg var bange for at lukke
munden på alle jer andre på forhånd Det er jo rart at høre, at jeg
ikke er den eneste, der holder af nogle af de film, der er blevet nævnt.

Her er nogle af mine favoritter fra de senere årtier. Den klassiske
mexicanske filmperiode, "guldalderen" som de kalder den, i 1940'erne og
1950'erne, er et kapitel for sig, så dem har jeg ikke taget med.

Skuespillere: Gael Garcia, Javier Bardem, Javier Cámara, Celia Roth,
Salma Haeyk, Veronica Forqué, Penélope Cruz (for det meste).

Fra Mexico:

El Crimen del padre Amaro (Pater Amaros synder)
Gael Gacía Bernal som den smukke, smukke, men onde, onde(?) unge
katolske præst.

Amores Perros (Love's a bitch)
Klassiske mexicanske film handler om hanekampe i Guadalajara. Denne
handler om hundekampe i Mexico By. Og det bliver det ikke kønnere af,
men samtidig handler filmen om kærlighed. Og om hvordan den afspejler
sig i menneskers forhold til deres hunde, kamphunde og skødehunde.

El Gallo de Oro (1964)
En fabel om hanekampe og menneskeskæbner, med et fantastisk miljø og
gode sange (Lucha Villa), manuskript af Juan Rulfo og García Márquez,
(hører nok egentlig til klassiske guldalderperioden).

Jeg kan også godt lide:

La ley de Herodes (Herod's law)
Vidunderlig farce med satire over korruptionen i Mexico.

Sin dejar huella
Skæv low-budget roadmovie med rancheromusik. Eller man kan sige den er
"Thelma and Louise" på mexicansk.

Como agua para chocolate (Hjerter i Chili)
Flot film, men den rørte mig ikke rigtig.

Matando Cabos
Ikke særligt typisk mexicansk Tarantino-inspireret forbryderkomedie. Men
sjovt at se, hvordan sådan en film kan se ud i Mexico City.

Og så må jeg også nævne at Salma Haeyk er vidunderlig som Frida i filmen
Frida, den eneste fejl er at filmen ikke er på spansk.

Spanien:

Almodóvar: alle hans nyere film.
(Matador, Qué he hecho para merecer esto, Mujeres al borde de un ataque
de nervios, La flor de mi secreto, Todo sobre mi madre, Habla
con ella, La mala educación)

Julio Medém:
Lucía y el Sexo
http://www.imdb.com/title/tt0254455/

Carlos Saura
Carmen

Los lunes al sol

Argentina:
La historia oficial.

Cuba:
Azucar Amarga
Fresa y Chocolate

Ikke set endnu:
El Bola
Tan de repente (Suddenly, 2002)
Silencio Roto (Broken silence)
¿Por qué lo llaman amor cuando quieren decir sexo? (1993)
La Casa de enfrente, http://www.imdb.com/title/tt0442027/
Las Edades de Lulú
Guantanamera (1995)
La Teta y la luna

Mikkel

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 04-09-05 08:52

On Sat, 03 Sep 2005 15:23:15 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Hvis I kender en god film fra et spansktalende land, som I syntes var
>god, så skriv en anbefaling her.

Her er mine bud:

El Esqueleto de la señora Morales (The Skeleton of mr. Morales, et
overset mesterværk indenfor sort humor)
El Topo
The Holy Mountain
Fando y Lis
Tras el cristal (In a Glass Cage)
¿Quién puede matar a un niño? (Who Can Kill a Child?)
La Residencia (The House that Screamed)

Lader du dig ikke tynge af petitesser som god smag så kan jeg også
anbefale Amando Bos film Fuego og Carne. Bunuel meets Russ Meyer.

Kasper

Fra : Stenberg

Dato : 04-09-05 11:33

On Sun, 04 Sep 2005 09:52:21 +0200, Kasper Heftholm Kristensen
<nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]

Maria, llena eres de gracia (Maria Full of Grace)

http://imdb.com/title/tt0390221/

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-09-05 15:09

Stenberg wrote:

> Maria, llena eres de gracia (Maria Full of Grace)
>
> http://imdb.com/title/tt0390221/

Den skulle jeg netop til at anbefale. En rigtigt god film. Godt nok foregår
den i Colombia/USA, men det bliver den ikke mindre god af. Ligesom Mikkel er
jeg også på udkig efter gode spansktalende film - estoy enamorado en la
lengua español, så jeg vil følge denne tråd nøje.

Mads

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 16:09

Mads Holmsgaard Eriksen wrote:
> Ligesom Mikkel er
> jeg også på udkig efter gode spansktalende film - estoy enamorado en la
> lengua español, så jeg vil følge denne tråd nøje.

Si estás enamorado del idioma español debes ver muchas películas
mexicanas y españolas para aprender más.

Jeg har lært masser af spansk ved at se spanske og mexicanske film med
undertekster på. Hvis du er omhyggelig at finde den rigtige udgave, når
du købe dvd'er kan du finde mange film på spansk som også har spanske
undertekster, som du kan sætte på samtidig.

Film er især gode til at lære slang

Nogle disneyfilm og andre tegnefilm har endda både mexicansk spanske
undertekster og spansk spanske undertekster OG tale, som man så kan
sammenligne. Det skyldes jo at humoren og de hurtige replikker er så
forskellig i de to lande.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:44

Stenberg wrote:

> Maria, llena eres de gracia (Maria Full of Grace)
>
> http://imdb.com/title/tt0390221/

Fremragende film - handlingen er spændende, miljøet er interessant, og
skuespillet er rørende. Sjældent at alle tre ting gør op i en højere
enhed, men det gør de her!

Så har jeg heller aldrig før set narkosmuglerne fremstillet i
offer-rollen...

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:48

Kasper Heftholm Kristensen wrote:

> [...]
>
> Lader du dig ikke tynge af petitesser som god smag så kan jeg også
> anbefale Amando Bos film Fuego og Carne. Bunuel meets Russ Meyer.

Kan du sige lidt mere om de film?
Er det gysere og zombie-ting?

Mikkel

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 07-09-05 08:45

On Tue, 06 Sep 2005 16:47:31 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Kan du sige lidt mere om de film?
>Er det gysere og zombie-ting?
>
>Mikkel

Ingen af dem er zombiefilm. La Residencia er klassisk gys a la The
Innocents, The Haunting etc. ¿Quién puede matar a un niño? er også en
slags gys men med mere shock value. Tras el cristal er mere suspense
og er meget meget ubehagelig. Jodorowskys film er udflippet art house
med hang til surrealisme. Amando Bos film er sexploitation og El
Esqueleto de la señora Morales er sort humor a la Arsenik og gamle
kniplinger.

Fra : Maria de Francis

Dato : 04-09-05 14:50

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle herinde kan godt lide asiatiske film. Jeg er mindst lige så vild med
> mexicanske og spanske film.

Ud over de mange gode forslag, der allerede er givet, kan jeg huske en sød
mexikansk film, efter forfatteren Laura Esquivels bog:
Como agua para chocolate, der på dansk kom til at hedde Hjerter i chili.

http://www.imdb.com/title/tt0103994/

Mvh Maria

--
I am kind of paranoiac in reverse.
I suspect people of plotting to make me happy.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-09-05 15:38

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvis I kender en god film fra et spansktalende land, som I syntes var
> god, så skriv en anbefaling her.

Glemte lige Diarios de motocicleta <http://imdb.com/title/tt0318462/combined>
Som jo må være oblgatorisk for Spansksprogede film fans.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-09-05 15:10

Lars Hoffmann wrote:

> Glemte lige Diarios de motocicleta
> <http://imdb.com/title/tt0318462/combined> Som jo må være oblgatorisk
> for Spansksprogede film fans.

Absolut. Den film SKAL man bare se.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:45

Lars Hoffmann wrote:

> Glemte lige Diarios de motocicleta
> <http://imdb.com/title/tt0318462/combined> Som jo må være oblgatorisk
> for Spansksprogede film fans.

Åh ja, den var jo bare flot! Guevaras søn er jo i øvrigt i Aalborg i
disse dage.

Mikkel

Fra : Martin Schou

Dato : 04-09-05 19:42

El Espinazo del diablo

God gyser :)

Martin

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:58

Morbid Angel wrote:

> Aftermath
> [...]

Hej Morbid Angel

Tak for dine anbefalinger. Tænk, jeg vidste slet ikke at Spanien havde
gjort så meget i den sorte gysergenre! De film er nok ikke lige mig, men
det er sjovt at se, at der er så mange.

Flip og Flop (Mortadelo y Filemón) er til gengæld noget jeg kunne finde
på at kigge efter. Jeg kender dem jo fra tegneserien - vidste ikke at
der var lavet en film. Jeg kan godt lide deres slaglinje: "Que nos coja
confesados". Det er et udtryk jeg hører tit i Guatemala. 'At gud må tage
os herfra uden ubekendte synder...'

Mikkel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-09-05 08:56

Ole Kofoed wrote:

> Og der er en 3'er på vej :)

Ja lad os da h`be den bliver morsom, for på det sidste er det gået
lidt ned af bakke for Santiago Segura. Hans seneste film Una de zombis,
Isi/Disi, og El Asombroso mundo de Borjamari y Pocholo har alle
floppet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 16:16

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> lidt ned af bakke for Santiago Segura. Hans seneste film Una de zombis,
> Isi/Disi, og El Asombroso mundo de Borjamari y Pocholo har alle

Har du forresten set/hørt om The Dancer Upstairs?
http://www.imdb.com/title/tt0118926/

Jeg overvejer at købe den. Malkovich og Bardem!

Og så vil jeg da også nævne Pumaens datter
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/katalog/filmside.asp?pid=8670&filmid=12502

En dansk film om Guatemala. Den kan ikke købes, men lånes gratis på
biblioteket!

Andre interessante film:
Lucia Lucia/Hija del canibal (Hjælper hvis man elsker Cecilia Roth)
http://www.imdb.com/title/tt0314170/

El Silencio de Neto
Et familiedrama som foregår under den amerikansk støttede invansion af
landet i 1954.
http://www.imdb.com/title/tt0111186/

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 05-09-05 15:32

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvis I kender en god film fra et spansktalende land, som I syntes var
> god, så skriv en anbefaling her.

Tesis (http://www.imdb.com/title/tt0117883), synes jeg, er rigtig god.
Den blev tidligere på året solgt i TP Musikmarked for sølle 10 kr.
Virkelig en film, hvor man får noget for pengene. Det er vist den, der
pt. er til salg i dk.marked.privat.tv+video.dvd - den hedder vist Snuff
på dansk, så vidt jeg husker, og en Snuff er i hvert fald til salg.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:46

Holst wrote:

> [...]
> pt. er til salg i dk.marked.privat.tv+video.dvd - den hedder vist Snuff
> på dansk, så vidt jeg husker, og en Snuff er i hvert fald til salg.

Ja, jeg nåede det også lige dengang i TP, muligvis var det på anbefaling
fra dig .-)

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 06-09-05 15:55

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Ja, jeg nåede det også lige dengang i TP, muligvis var det på anbefaling
> fra dig .-)

Ikke umuligt. Jeg har i hvert fald anbefalet den tidligere. Til en tier
er den i hvert fald alle pengene værd.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 16:18

Holst wrote:

> Ikke umuligt. Jeg har i hvert fald anbefalet den tidligere. Til en tier
> er den i hvert fald alle pengene værd.

Ja det må man sige. Den var elementært spændende, men jeg syntes nok
mest den var interessant som et studium i udviklingen af Amenábars
filmkunst.

Mikkel

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 05-09-05 17:46

Amores Perros (Love is a bitch) er én af de bedste film jeg længe har
set men den kender du jo sikkert når Bernal er din
yndlingsskuespiller.

Mvh
Jørgen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-09-05 15:47

Jørgen Jacobsen wrote:

> Amores Perros (Love is a bitch) er én af de bedste film jeg længe har
> set men den kender du jo sikkert når Bernal er din
> yndlingsskuespiller.

Det gør jeg, og jeg har også købt soundtracket. Fremragende musik, (hvis
man kan lide mexicansk pop og rock).

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 07-09-05 21:45

> [...]
> med mexicanske og spanske film.
>
> Efterhånden har jeg fået set og købt et pænt antal fra begge lande, men

Har du stiftet bekendtskab med Luis Bunuels spansk-mexicanske
mesterværker,
Viridiana, El ángel exterminador, Nazarín m.fl.?

Hvis ikke, bør du bestemt se at få det gjort!

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-09-05 16:27

Brian P wrote:

> Har du stiftet bekendtskab med Luis Bunuels spansk-mexicanske
> mesterværker,
> Viridiana, El ángel exterminador, Nazarín m.fl.?
>
> Hvis ikke, bør du bestemt se at få det gjort!

Nej, Buñuel er faktisk et stort hul i mit filmkendskab.

Nu ser jeg at efterårsprogrammet i Århusstudenternes filmklub
inderholder fire interessante film:

Viridiana - som du nævner, må prøve at få den set!
Snuff/Tésis (Amenábar) - som vi har snakket om her i gruppen

Og så to film af Carlos Saura, en instruktør som jeg nærer stor
beundring for:
Peppermint frappé
Cría cuervos ("Den spanske ravn")

Er der nogen der kender de to film af Carlso Saura?

Jeg kender kun hans dansefilm Carmen, Flamengo og Tango. Især Carmen
synes jeg er fantastisk.

Mikkel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-05 11:37

> Den vil jeg holde øje med.

Bienvenido Mister Marshall er en herlig komedie hvor man får et godt
inblik i spansk kultur. Den er nok at betragte som Spaniens største
komedieklassiker. Hvis man kan lide spanske film er den ikke til at
komme udenom.

> Ser interessant ud - hvad går den ud på?

Under borgerkrigen beslutter en fraktion at infiltrere en anden
fraktion for at stjæle deres maskot - en tyrekalv. Den er ganske
morsom, da den patrulje der får missionen består af en sjov blanding
af personligheder. Det er vel Spaniens svar på noget
Soldaterkammerater film.

> Vil min beundring for Javier Bardem mon være intakt hvis jeg ser den?

El día de la béstia vil du elske, der er sort humor i karat. Perdita
Durango er noget mere grov, men Bardem er cool nok i filmen.

> lyder totalt langt ude! http://www.imdb.com/title/tt0115487/plotsummary

Den er sammen med Dia de la Bestia min favorit af spanske action/humor
film. Den er lidt sløv i optrækket, men kommer godt igen senere.

> Vil gerne se toeren.

Toeren er sjovere, grovere og lavet med flere penge, bestemt værd at
se. treren har premiere her i slutningen af måneden, såp lad os se om
Santiago Segura kan holde dampen oppe.

> Vil jeg holde øje med.

Bestemt, der er lidt film-noir over den.

> Hvad er det for én?

http://www.imdb.com/title/tt0385842/combined

Den handler om en infiltration af ETA som virkelig fandt sted. Meget
spændende historie. Du kender nok hovedrolleindehaveren: Eduardo
Noriega (Abre los ojos, El Espinazo del Diablo)

> Dén ser til gengæld god ud.

Jeg kan se du har købt den - glæd dig.

Håber det var lidt til hjælp.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-09-05 22:15

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> inblik i spansk kultur. Den er nok at betragte som Spaniens største
> komedieklassiker. Hvis man kan lide spanske film er den ikke til at

Nå, for søren da

> [...]
> morsom, da den patrulje der får missionen består af en sjov blanding
> af personligheder. Det er vel Spaniens svar på noget

Havde Spanien mon også en Dirch Passer? Mexicos Dirch (hvis man kan
tale om det), Cantínflas/Mario Moreno, døde for ikke så længe siden).

> [...]
> spændende historie. Du kender nok hovedrolleindehaveren: Eduardo
> Noriega (Abre los ojos, El Espinazo del Diablo)

Åh ja, han er god. Den film vil jeg gerne have fat i.

> Håber det var lidt til hjælp.

Bestemt, jeg lærte en hel del.

Tak for alle de gode råd

Mikkel
--
CDON har flere aktuelle tilbud på spanske dvdfilm.
Jeg har skrevet en anbefaling af nogle af dem: