Hvad er det lige blockbuster betyder?
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 17:49

Jeg troede det betød en mange solgte billetter.

Men åbenbart ikke ifølge dr.dk:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2005/08/29/114003.htm

hvor det hedder:
"Flere af årets store blockbustere - som Tom Cruise filmen "War of the
Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af tilskuerne, og det
kan mærkes."

Mikkel

Fra : Karina

Dato : 30-08-05 18:00

> "Flere af årets store blockbustere - som Tom Cruise filmen "War of the
> Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af tilskuerne, og det
> kan mærkes."

Tror du ikke bare, de mener, "Flere af årets store AMERIKANSKE
blockbustere..."... Altså film, der bragede igennem i USA, men som er
svigtet herhjemme?

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.freestyledesign.dk - my webdesign company

Fra : Holst

Dato : 30-08-05 18:03

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg troede det betød en mange solgte billetter.

Ja, det er jeg enig med dig i.

> [...]
> "Flere af årets store blockbustere - som Tom Cruise filmen "War of the
> Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af tilskuerne, og det

Jeg tror, at meningen med den sætning er noget i stil med "Flere af
årets FILM, DER VAR store blockbustere I UDLANDET - som Tom Cruise
filmen "War of the Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af
tilskuerne HER I LANDET, og det kan mærkes."

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 18:05

Holst wrote:

> [...]
> filmen "War of the Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af
> tilskuerne HER I LANDET, og det kan mærkes."

Det tror jeg ikke, for afsnittet handler om udlandet, som har oplevet
faldende billetsalg.

Jeg tror journalisten bruger ordet blockbuster som en betegnelse for
dyre/store produktioner.

Mikkel

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 31-08-05 18:53

On Tue, 30 Aug 2005 19:05:08 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke, for afsnittet handler om udlandet, som har oplevet
>faldende billetsalg.

War of the Worlds har tjent $230 millioner i USA, lidt i underkanten til
filmens budget, men i forhold til film i al almindelighed er det ganske
meget. Mr. & Mrs. Smith har nået $183 millioner.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 30-08-05 18:07

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede det betød en mange solgte billetter.

sådan går det med sproget. I det her tilfælde startede det med at det betød
mange solgte billetter, men på dansk har det måske nok fået en lidt anden
betydning - her dækker det måske mere over film som selskabet forventede
ville blive "blockbustere" - i modsætning til eksempelvis en Woody Allen
film.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 18:15

Jørgen Flainard wrote:
> [...]
> betydning - her dækker det måske mere over film som selskabet forventede
> ville blive "blockbustere" - i modsætning til eksempelvis en Woody Allen

Jeg tror du har ret. Det er journalisten der lader sit sprog forurene af
filmbranchens reklamesprog. Underholdningsbranchen plejer jo selv at
ville bestemme, hvad der bliver et hit allerede inden udgivelsen, når
f.eks. en cd påklistres mærkaten "indeholde hittet xxx" allerede inden
den kommer ud i butikkerne.

Journalistens formulering svarer til at sige, at et stort filmhit blev
en fiasko. Det er selvfølgelig noget vrøvl. Det var bare filmbranchen
der /håbede/ på et hit.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-05 18:54

Den 30-08-05 19.14 skrev Mikkel Moldrup-Lakjer følgende:

> Jeg tror du har ret. Det er journalisten der lader sit sprog forurene af
> filmbranchens reklamesprog.

Der er endnu en mulig fortolkning: At filmene har solgt mange billetter,
men ikke så mange som forventet/håbet. I så fald er der intet galt med
journalistens sprog.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 19:28

Kim Ludvigsen wrote:

> Der er endnu en mulig fortolkning: At filmene har solgt mange billetter,
> men ikke så mange som forventet/håbet. I så fald er der intet galt med
> journalistens sprog.

Jeg er uenig, det er dårligt sprog. Hvis en film har solgt nok billetter
til at blive en blockbuster, giver det ikke megen mening at sige, at
tilskuerne har "svigtet filmen".

Men du kan sagtens have ret i, at din fortolkning er det, som
journalisten forsøgte at skrive. Det er slet ikke usandsynligt.

Mikkel

Fra : Davidsen

Dato : 30-08-05 20:22

> [...]
> "Flere af årets store blockbustere - som Tom Cruise filmen "War of the
> Worlds" og "Mr. & Mrs. Smith" - er blevet svigtet af tilskuerne, og det

Fra Wikipedia:
"Blockbuster, as applied to film or theater, is a very popular and
monetarily-successful production. The term was originally derived from
theater slang referring to a particularly successful play; in film industry
parlance it has come to refer to a film that earns an amount of revenue
exceeding some threshold. In a looser sense, it may mean any big-budget
Hollywood movie with famous stars that dominates public attention, even if
the movie is a financial dud."

http://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_%28entertainment%29

Mvh
Davidsen

Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 30-08-05 20:24

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote in news:43148df6$0$18640
$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg troede det betød en mange solgte billetter.

Her er en definition fra http://www.filmsite.org/filmterms3.html

In common usage, a movie that is a huge financial success - usually with
box-office of more than $200 million (the new benchmark by the early 2000s)
upon release in North America; ticket lines for blockbusters literally go
around the 'block'; also known as box-office hit; the term may also refer
to a costly film that must be exceptionally popular in order to recoup its
expenses and make a profit; the opposite of a blockbuster is a bomb, flop,
or turkey.

- En anden definition (to betydninger):

# a large bomb used to demolish extensive areas (as a city block)
# an unsually successful hit with widespread popularity and huge sales
(especially a movie or play or recording or novel)

Venlig hilsen,
Torben

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-08-05 21:08

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede det betød en mange solgte billetter.

Jeg er ikke helt sikker, så correct me if I'm wrong.

Men "blockbuster" stammer fra engang i Studiesystemets højtid i Hollywood,
hvor man besluttede sig for at promovere filmene på store effekter og
specifikke skuespillere, for at opnå et større billetsalg.

Dvs. at man begyndte at ofre millioner af Dollar på en film, og massivt
promovere den i håb om at dette ville give et boom i salget. Hvilket vi
eksempelvis idag kan se på en film som Lord of the Rings, War of the Worlds
etc.

Hvad ordet helt præcist betyder?.. Tjaa.. det er vist bare betydningen af en
film der bryder (buster) igennem hos mainstream folket

Mvh. Martin

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-08-05 21:53

> [...]
> promovere den i håb om at dette ville give et boom i salget. Hvilket vi
> eksempelvis idag kan se på en film som Lord of the Rings, War of the

Sådan forstår jeg det også.

Borte med blæsten er det klassiske eksempel. Et projekt, der blev postet så
mange penge og opmærksomhed ind i, at alle bare måtte se den ... i
Technicolor.

Cleopatra var vist den sidste at disse big budget = big box office film, da
den kostede spidsen af en rumfærge at lave og floppede fælt.

Mark

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-08-05 08:48

Mark Thomas Gazel wrote:

> Cleopatra var vist den sidste at disse big budget = big box office film, da
> den kostede spidsen af en rumfærge at lave og floppede fælt.

Nej, et box office hit er, som det fremgår af links som andre har postet
i denne tråd, en film, der sælger rigtig mange billetter (synonymt med
en blockbuster i den oprindelige betydning af ordet).

En big budget film sælger ikke nødvendigvis masser af billetter, selv om
reklamen har stor magt.

Mikel

Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-05 10:41

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> blockbuster i den oprindelige betydning af ordet).
>
> En big budget film sælger ikke nødvendigvis masser af billetter, selv om

En block er en boligkarre og metaforen går vel på at tilstrømningen er så
vild, at ikke blot kø-tove men mure lægges ned af folkepresset.

Profit og budget er ofte sammenfaldende faktorer men ikke nødvendigvis

Danske film kan vel kun kaldes ægte profitable i et par % af tilfældene og i
USA er det langt mere, selvom de har samme "livrem og seler og krykker" fra
TV-opreklameringen
David Lettermans tilsyneladende upartiske show er guld værd for de film, der
får ½ min klip bragt mens studieværten konverserer en aktør.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-09-05 14:01

> [...]
> med
> en blockbuster i den oprindelige betydning af ordet).

Jeg kan godt følge dig, men i mit hoved er f.eks. the Blair Witch Projekt
eller Mad Max ikke Blockbustere i klassisk forstand. De er snarere
profitbustere (eller dækningsbidragbustere). Men selvfølgelig, hvis man
bruger billetsalg som målestok alene, så er de blockbustere.

> En big budget film sælger ikke nødvendigvis masser af billetter, selv
> om reklamen har stor magt.

Nej, men selv om Lord of the Rings, allerede på tegnebrættet, kostede 300
mio.$ at lave, så tror jeg nok, de havde en stærk formodning om at få
pengene hjem.

Mark

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-09-05 19:36

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> profitbustere (eller dækningsbidragbustere). Men selvfølgelig, hvis man
> bruger billetsalg som målestok alene, så er de blockbustere.

Hvis du læser de definitioner fra ordbøger m.m., som andre har postet i
denne tråd, så vil du se at den oprindelige betydning er den som ordet
indikerer: et publikumshit, hvor antallet af mennesker "sprænger"
bykvarteret, lige som bomberne under verdenskrigen. Imidlertid har ordet
åbenbart udviklet sig til også at kunne betyde en film med et stort budget.

Men det er ikke rigtigt, som du gjorde, at sætte lighedstegn mellem en
film med stort budget og et box office hit.

Box office er salgslugen, hvor der sælges billetter.

Så det udtryk går udelukkende på, om der sælges mange billetter.

Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-09-05 11:44

> [...]
> Men det er ikke rigtigt, som du gjorde, at sætte lighedstegn mellem en
> film med stort budget og et box office hit.

Det gjorde nu heller ikke. Jeg sagde, at der ofte bliver spekuleret i store
produktioner og deraffølgende stor indtjening, derfor big budget = big box
office i nogle producenters hovede. Det var i hvert fald det jeg mente. Ikke
at de to nødvendigvis hænger sammen.

Som sagt, er der i mit hovede en anden opfattelse af ordet blockbuster. Det
er storslåede, episke kæmpeproduktioner som kun Hollywood kan lave det. Med
kæmpe budgetter og voldsomme udgifter til scenografi, statister og den
slags, såsom De ti bud, Spartacus og Titanic. Film der nærmest spekulerer i
at hive folk i biografen, fordi der ikke er sparet på noget og alle skal se
resultatet.

I mit hoved, som sagt. At man også kan bruge ordet blockbuster om en
billetsællert og kun skeler til salget af billeter, ser jeg ikke noget
problem i, men sådan ville jeg ikke selv bruge ordet. Jeg ville aldrig kalde
Alene Hjemme, Pretty Woman eller Den eneste ene en blockbuster. Sådan er jeg
bare.

> Box office er salgslugen, hvor der sælges billetter.

Jojo, og det er også synonymt med også indtægt ved (film)billetsalg. Det
bliver brugt på mange måder. Eddie Murphy blev kaldt Mr. Box Office på et
tidspunkt, men det er mange stinkere siden.

> Så det udtryk går udelukkende på, om der sælges mange billetter.

Ja.

Mark

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-09-05 12:39

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> office i nogle producenters hovede. Det var i hvert fald det jeg mente. Ikke

O.k., så misforstod jeg dig.

> [...]
> at hive folk i biografen, fordi der ikke er sparet på noget og alle skal se

Det er det der også hedder "storfilm". Udmærket navn til sådanne film.

> [...]
> Alene Hjemme, Pretty Woman eller Den eneste ene en blockbuster. Sådan er jeg

Det er ikke den oprindelige eller egentlige betydning af ordet.

Pretty Woman var klart en blockbuster ifølge ordets egentlige betydning.

Mikkel

Fra : Zeki

Dato : 31-08-05 07:36

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> Men "blockbuster" stammer fra engang i Studiesystemets højtid i Hollywood,
> hvor man besluttede sig for at promovere filmene på store effekter og
> specifikke skuespillere, for at opnå et større billetsalg.

Hvis man skal tro den meget interessante dokumentar som DR2 viste om
70'ernes Hollywood, så opstod termen på dette tidspunkt..Den første af
slagsen var 'Dødens Gab'.

Mvh
Zeki

Fra : Zeki

Dato : 31-08-05 07:38

Mere her:

'The rise of the blockbuster'
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/film/1653733.stm

Mvh
Zeki

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-05 13:33

En blockbuster var oprindeligt en meget stor bombe (flere ton) brugt af RAF
under 2. Verdenskrig til at knuse store bygninger med.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : sniper_Nolight

Dato : 31-08-05 16:53

> En blockbuster var oprindeligt en meget stor bombe (flere ton) brugt af
> RAF under 2. Verdenskrig til at knuse store bygninger med.

Har du et link til at underbygge den påstand?
Udtrykket blockbuster er "opfundet" i forbindelse med Jaws fra 1975, da
filmen var den første til at tjene mere end 100000$. Jeg har dog osse hørt
på noget laserdisc ekstramateriale engang at Star Wars kunne kalde sig den
første rigtige Blockbuster, simpelthen fordi køerne til biograferne
bogstavligt talt strakte sig rundt om boligblokkene.. hvilken forklaring der
er den helt rigtige ved jeg ikke, med det startede der i 70'erne... men en
bombe har jeg aldrig hørt blive omtalt sådan - hermed ikke sagt det ikke
forholder sig sådan, jeg ved det ikke.

Gode billeder på din side ellers - virkelig god kvalitet... og motiverne
velvalgte
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-08-05 17:16

http://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_bomb

--
Lars

Fra : sniper_Nolight

Dato : 31-08-05 17:26

> http://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_bomb

*bukker ydmygst*

så lærte jeg igen noget her i ng'erne.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 31-08-05 19:53

> Udtrykket blockbuster er "opfundet" i forbindelse med Jaws fra 1975, da
> filmen var den første til at tjene mere end 100000$.

der skulle seføli ha stået 100.000.000$