"Drabet" kommentarer -spoilers-
Fra : Mark Jensen

Dato : 26-08-05 20:35

Jeg har netop set filmen i dag, og håber lidt at de fantastiske
skribenter herinde måske kan hjælpe lidt med filmens budskab og
kommentarer til handlingen for at få tingene helt på plads.

Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?

Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
ulykke?

Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 01:39

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message
> [...]
> venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
> sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?

Når statens domstole lader mordere slippe for mordstraf, er det naturligt at
der bekostes statsfilm der gør sådanne mordere og medskyldige til ædle
idealister - og at anmelderne opreklamerer den vildt, som om lejesoldaten
Per Fly var en stor kunstner, der havde noget nyt og selvstændigt på hjerte.
Jesper Christensen er dygtig og var god i Bænken og god her - men dansk
film er som DDR-propagandafilm

(Dog så jeg engang i ØstBerliin HCAndersen filmatisering der overgik alt fra
DR og TV2)

Lad markedet afgøre hvilke film der laves - som da BahsBalling satte
Olsen-banden på skinner og da Dirch Passer film opstod

Fra : Kong Kent

Dato : 28-08-05 21:54

> Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?

Aner det ikke. Skyldfølelse måske? Jeg er ikke den store 'tyder', så jeg
nød bare filmen for dens fine skuespil.

> Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
> hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
> ulykke?

Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse. Når nogen forklarer mig
det vil jeg uden tvivl sige "Nåh ja, det er sådan det skal forstås.",
men p.t. ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Han fik jo
tydeligvis dårlig samvittighed over at han havde fået Pil til at holde
tæt... så det er nok ikke helt tosset det du har fat i.

> [...]
> venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
> sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?

Jeg synes han spiller fantastisk! Rigtig godt. Det gør Charlotte Fich
saftsuseme også. De bærer filmen rigtig flot. Hende der spiller Pil
(Beate Bille?) er også ret god, men det er utvivlsomt Christensen og
Fich der gør filmen seværdig, også selvom Fich kun har ganske få roller
formår hun alligevel at gøre hendes karakter utroligt mindeværdig. Flot,
flot, flot.

Jeg er faktisk enig med anmelderne i, at filmen er et godt stykke over
middel. Langt bedre end både Bænken og Arven. Filmen er stærk og barsk
på det følelsesmæssige plan synes jeg.

mvh

Kent.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-08-05 02:03

"Kong Kent" <notvalid@doh.com> wrote in message

> [...]
>
> Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse. Når nogen forklarer mig
> det vil jeg uden tvivl sige "Nåh ja, det er sådan det skal forstås.",

Igamle dage købtes program, der var facitliste

> [...]
>
> Jeg synes han spiller fantastisk! Rigtig godt. Det gør Charlotte Fich
> saftsuseme også. De bærer filmen rigtig flot.

Den analoge tyske autonom-terroristfilm "The Educators" bæres også af en
kvinde, der ikke er specielt sexet

Den film er også en IK-test, og min søn troede, at filmens gamle
ex-terrorist angav de unge til politiet, men den snu og Goethe-belæste læge,
som jeg så filmen sammen med, løste gåden og indså, at politiet blev
narret til et forkert sted. Når man ikke er skarp til disse IK-tests, er det
godt med spoilere på dk.kultur.film.

Film der har sympati for terrorister, er jeg betænkelig ved - men man må
studere synden for at bekæmpe den.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-05 14:20

"Kong Kent" <notvalid@doh.com> wrote in message

> Aner det ikke. Skyldfølelse måske? Jeg er ikke den store 'tyder', så jeg
> nød bare filmen for dens fine skuespil.

At terrorist-tilhængere er livsløgnere, blev slået fast, ja.

> Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse.

Jeg har sjældent set en film der gentog sig og smagte på sig selv og
følelsespornoede med product placement jvf Simon Spies
"det er bedre at græde i en Mercedes end i en bus"

> Jeg er faktisk enig med anmelderne i, at filmen er et godt stykke over
> middel. Langt bedre end både Bænken og Arven. Filmen er stærk og barsk på
> det følelsesmæssige plan synes jeg.

Bænken var mere realistisk. At konen til den dræbte betjent begår selvmord,
FORDI DET IKKE AFKLARES
H V E M
af "Blekingegadebanden" der var mest ansvarlig for mordet, var typisk
Hollywoodsk og Ekstrabladsk HÆVNOPREKLAMERING. Pårørende er sgu ret
ligeglade - de ved at der ikke straffes forebyggende nok, og at de kan møde
morderen på udgang

CENTRALT I FILMEN og politisk og psykologisk overbevisende var at mordersken
var drevet af rastløshed og handlede for at handle - og ikke blot ville
elskes som den ligeledes initiativrige pige i den langt bedre terror-film
"The Educators" der stadig går i Grand.

I porno skal pigen være kvindesagsaktiv og tage initiativet og det skal
skønheden altså også i terrorist-drama.

Som altid falder budskaberne over hinandens ben i danske film.

Fra : Brian P

Dato : 28-08-05 22:26

Mark Jensen wrote:
> Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?

Det virker på mig som om Jesper Christensens sky-diving i begndelsen,
midten og slutningen er hæftet på for at løfte filmen op fra
socialrealisme til noget 'større'. Problemet er så bare, at
svævesekvenserne, uanset hvordan man vender og drejer dem, forekommer
påklistrede.

> Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
> hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
> ulykke?

Jeg tror, metaforikken udspringer af, at det jo er en slags moralsk
fabel, der fortælles. Filmen handler om at sige sandheden - uanset
omkostningerne. Jesper C's figur, Carsten, ender med at indse
nødvendigheden af at gøre "det gode", men først på et tidspunkt,
hvor det er for sent og hvor katastrofen allerede er sket (som en
direkte konsekvens af, at han gentagne gange har tvunget sin kæreste
til at fortie sandheden & er gået imellem hende og Charlotte Fichs
figur for at fornægte hende sandheden om mandens død). Hans valg
kommer til at koste ham et kærlighedsforhold, et selvmord, hans egen
selvrespekt plus det løse (et ægteskab, forholdet til hans søn,
jobbet). Vi har altså at gøre med en ironisk slutning, hvor
operationen lykkedes, men patienten døde. Men da Carsten trods alt
nåede til en form for erkendelse af "det Gode", tror jeg, at
filmskaberne har ønsket at "løfte det op" på denne ekstremt
konstruerede måde.

> [...]
> venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
> sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?

Jeg synes det er en interessant film, der desværre ikke helt ved hvad
den vil og som derfor forvirrer mig mere end den giver mig noget med
hjem.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-08-05 02:13

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
Mark Jensen wrote:
> [...]

Jeg synes det er en interessant film, der desværre ikke helt ved hvad
den vil og som derfor forvirrer mig mere end den giver mig noget med

Skal en film "vide hvad den vil"?
Georg Brandes mente at kunst skal sætte problemer til debat.
Film skal ud til mange, og søger vel netop at balancere mellem højre og
venstre synspunkter, så den er egnet case study og virkeligheds-strejflys
for både ung og gammel., bybo og arbejdsløs, DF og SF...

Min formel hedder størst-mulig-lykke-for-flest
set over de næste tre generationer.

At ofre uskyldige liv ved selvmordsbombe, fordi en revolution så måske vil
gavne næste generation, tror jeg ikke på. Og er det ikke hvad DK importerer
p.t. via familiesammenføringer?

Blekingegadebande, nejtak. Slapt politi, nejtak - se tråde om brosten jeg
fik gennem ruden ind til hvor min kone og jeg sov i forgårs nat, på
dk.politik

Fra : Brian P

Dato : 07-09-05 21:55

Hey, er der andre, som har fået set Drabet og har en mening om den? ;)

Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-05 10:27

Hey, er der andre, som har fået set Drabet og har en mening om den? ;)

BW: Tror nogen at politi er instrueret i at være kanonføde/ulykkesfugl.

Han skulle skyde dækkene på bilen og råbe terroristerne op fra dækning.Så
snart de har set at han har pistol, skal han da ikke blive stående og råbe
kør-mig-ned.

Er filmen realistisk vedr andet end at gymnasielærere er samfundsskadelige
og autonomtyper ønsker handling-for-handlingens skyld, og er ligeglade med
andre mennesker incl ulandenes.