Hvem vil optage en film til mig?
Fra : ----PS

Dato : 24-08-05 11:32

Min svoger ønsker sig "Lille mand i knibe" med Jack Lemmon til sin 50 års
fødselsdag. Jeg har ikke kunnet finde den i DVD/Videoforretninger herhjemme.
MEN: Den kommer sandelig på TV1000 i denne og næste uge, men det kan vi
desværre ikke tage.
Er der nogen der kunne tænke sig at optage den, enten på en ny DVD eller VHS
og så sende den til mig? Jeg betaler selvfølgelig udgifterne og lægger gerne
"en hund" oveni??
Mail mig gerne direkte for nærmere aftale. (fjern "remove_" fra min
svaradresse)
hilsen Psørensen

Fra : Mads

Dato : 24-08-05 12:56

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> Min svoger ønsker sig "Lille mand i knibe" med Jack Lemmon til sin 50 års
> fødselsdag. Jeg har ikke kunnet finde den i DVD/Videoforretninger
> herhjemme.

Den er muligvis ikke lavet til region 2 endnu. Men den fås til region 1. Kan
bla. fås på www.Loaded247.com

Mvh Mads

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 24-08-05 14:25

"Mads" <mads.knudsen@FjerndettEprivate.dk> skrev i en meddelelse

> "----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
>
> Den er muligvis ikke lavet til region 2 endnu. Men den fås til region 1.
> Kan bla. fås på www.Loaded247.com

Et lidt opstillet spørgsmål, men som alligevel kunne være interessant. Hvis
nu ---PS's svoger ikke kan afspille region 1, det er der faktisk stadig
nogen der ikke kan, ville det så være lovlivt hvis ---PS køber filmen hjem i
region 1, laver en region 0 kopi, og så forærer både region 1, og kopien til
svogeren...altså må han have en backup af en dvd han ejer???

mvh. Brian

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-08-05 18:14

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> [...]
> filmen hjem i region 1, laver en region 0 kopi, og så forærer både region
> 1, og kopien til svogeren...altså må han have en backup af en dvd han

Næppe lovligt da der ikke kun tages backup. Du ændrer jo fra region 1 til 0.
Men spørg i dk.videnskab.jura

Martin.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-08-05 20:39

Brian, Rikke & Kristian skrev:

>og så forærer både region 1, og kopien til svogeren

Det er ulovligt, man må ikke forære en kopi af en DVD væk.
http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 24-08-05 21:07

Ivan V. Klattrup wrote:

> Det er ulovligt, man må ikke forære en kopi af en DVD væk.
> http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Mon den ikke falder ind under yderst lysegår zone....
Nej man må ikke bortgive en kopi, men hvis man samtidig giver originalen
er der vel næppe nogen problemer i det?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-08-05 21:10

Christian Buhrkall skrev:

>Nej man må ikke bortgive en kopi, men hvis man samtidig giver originalen
>er der vel næppe nogen problemer i det?

Det ændrer ikke ved at man giver en kopi væk, det er stadig ulovligt

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 24-08-05 21:26

Ivan V. Klattrup wrote:

> Det ændrer ikke ved at man giver en kopi væk, det er stadig ulovligt

Jeg tror ikke det vil adstedkomme nogen juridiske problemer...

evt så forær ham dvd'en og sig at han kan komme og få ordnet en kopi hos
dig.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-08-05 21:43

Christian Buhrkall skrev:

>evt så forær ham dvd'en og sig at han kan komme og få ordnet en kopi hos
>dig.

Der må ikke være fremmed medhjælp til at lave kopier

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-05 21:51

Ivan V. Klattrup wrote on 24-08-2005 :

> Der må ikke være fremmed medhjælp til at lave kopier

Men man må gerne låne en andens udstyr og selv lave kopien. Populært
sagt, man skal selv trykke på knappen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-08-05 22:06

Den 24-08-05 22.51 skrev Henrik Stidsen følgende:

> Men man må gerne låne en andens udstyr og selv lave kopien.

Måske du lige skulle have den omkring juragruppen. Jeg vil mene, at
fremmed medhjælp også dækker, at man får stillet udstyr til rådighed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-08-05 08:50

Kim Ludvigsen wrote:
> Måske du lige skulle have den omkring juragruppen. Jeg vil mene, at
> fremmed medhjælp også dækker, at man får stillet udstyr til rådighed.

Betyder det så at det er ulovligt at optage en film på en DVD optager
lejet gennem Leasy eller lign.? I det tilfælde vil der jo rent praktisk
være ligeså meget fremmed medhjælp som hvis man lånte et familiemedlem
sin optager og han så selv optog filmen. Det lyder en smule langt ude og
det vil derfor undre mig hvis "fremmed medhjælp" også inkluderer egen
brug af optageudstyr. Hvis ikke optagelser via lejet optageudstyr ER
ulovligt må "fremmed medhjælp" betyde at andre personer er indblandet i
kopieringen og ikke bare udstyret.

Tenz.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 09:21

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> "fremmed medhjælp" betyde at andre personer er indblandet i kopieringen og

Endnu et eksempel på, at den hjernedøde lov ikke ville holde i byretten,
hvis man har en ordentlig advokat.

Per V.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 10:47

Den 25-08-05 09.49 skrev Tenzel Kim følgende:

> Betyder det så at det er ulovligt at optage en film på en DVD optager
> lejet gennem Leasy eller lign.?

Godt spørgsmål. Som det måske fremgår af ovenstående, er jeg ikke sikker
med hensyn til hvad fremmed medhjælp dækker, hvorfor jeg henviser til
juragruppen. Læser man lovteksten, er det tilsyneladende ikke ulovligt
at låne udstyr af en ven eller leje det i en butik.

Ophavsretsloven § 12
Stk 4:
"Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp
ved eksemplarfremstillingen ..."

Stk. 5:
"Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved
eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk
udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i
forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder."

Der er ingen defination på "fremmed medhjælp", og der nævnes intet om
lånt eller lejet udstyr.

Jeg mener at have læst, at det heller ikke er tilladt at låne udstyr af
en ven (det kan fremgå af lovens forarbejder, som jeg ikke har læst).
Men jeg kan sagtens huske forkert, og dit eksempel med en lejet optager
får mig til at tvivle endnu mere på min hukommelse.

Jeg har krydspostet og sat opfølgning til juragruppen.

XFUT: news:dk.videnskab.jura - det betyder, at svar på dette indlæg
automatisk omdirigeres til juragruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du

Fra : Peter

Dato : 24-08-05 23:14

> Det ændrer ikke ved at man giver en kopi væk, det er stadig ulovligt

Skal det være så firkantet, så kan han jo bare forære originalen til
svogeren. Derefter beder svogeren ham lave en kopi, fordi han ikke selv kan,
og vupti blev det pludseligt lovligt.

Peter B

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-08-05 23:24

Peter skrev:

> Skal det være så firkantet, så kan han jo bare forære originalen til
> svogeren. Derefter beder svogeren ham lave en kopi, fordi han ikke
> selv kan, og vupti blev det pludseligt lovligt.

Det er stadig ulovligt. Som Ivan også har skrevet i tråden, må der ikke
bruges fremmed medhjælp til kopieringen.

--
Mvh. Peter

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:35

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Det er stadig ulovligt. Som Ivan også har skrevet i tråden, må der ikke
> bruges fremmed medhjælp til kopieringen.

Bemærk ordene "i erhvervsøjemed" i nedenstående tekst:

"Fremmed medhjælp
Ifølge en ændring af ophavsretsloven i december 2003 er det ikke længere
tilladt at benytte såkaldt fremmed medhjælp, der medvirker i erhvervsøjemed.
Det betyder, at du ikke må benytte kopibutikker til at fremstille fotokopier
af lærebøger og anden litteratur. "

Loven er vel ikke lavet for at genere teknologisk udfordrede, eller
handicappede, der ikke kan bevæge arme og ben.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 00:55

Den 25-08-05 00.34 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> [...]
> Det betyder, at du ikke må benytte kopibutikker til at fremstille fotokopier

Det gælder lærebøger og litteratur. Her er grænserne lidt bredere, idet
man godt må benytte fremmed medhjælp til kopiering, så længe den
fremmede medhjælp ikke medvirker i erhvervsøjemed. Ved kopiering af
musik, film mm. må man ikke benytte fremmed medhjælp, uanset om det sker
i erhvervsøjemed eller ej.

Tjek evt. selve lovteksten i Ophavsretsloven §12:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 08:24

> [...]
> eller ej.
>
> Tjek evt. selve lovteksten i Ophavsretsloven §12:

Det fremgik ikke af den side, der blev henvist til, men jeg kan se i loven,
at du har ret. Så skal vi definere, hvad "fremmed" betyder. Men det er nok
rigtigt at i dette tilfælde - privat brugtsalg - er der tale om "fremmed"
medhjælp.

Mikkel

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 10:32

On Thu, 25 Aug 2005 09:23:42 +0200, "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk>
wrote:
in dk.kultur.film
>"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

>Det fremgik ikke af den side, der blev henvist til, men jeg kan se i loven,
>at du har ret. Så skal vi definere, hvad "fremmed" betyder. Men det er nok

Du finder sikkert ordet "husstand" et sted i loven. I henhold til husstanden er
alle andre fremmede.

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 10:29

On Thu, 25 Aug 2005 00:13:39 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote:
in dk.kultur.film

>"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>
>Skal det være så firkantet, så kan han jo bare forære originalen til

Læg mærke til at det kun er tv stationen der evt. har originalen, og med en film
er det sikkert kun visningsretten de har; den optagelse der laves af udsendelsen
er en kopi fra starten.

>svogeren. Derefter beder svogeren ham lave en kopi, fordi han ikke selv kan,
>og vupti blev det pludseligt lovligt.

Næh, medmindre han er medlem af husstanden hvor optagelsen fandt sted.
Og kom nu ikke med flere kunstige undtagelser der heller ikke dur.

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:39

In article <xn0e6dz5u7s3ne001@dtext01.news.tele.dk>,
ivan.klattrup@gmail.com says...

> Det ændrer ikke ved at man giver en kopi væk, det er stadig ulovligt

Kunne være sejt hvis vi en dag fik love som befolkningen er for.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-05 23:01

PerX ... pretended :
> Kunne være sejt hvis vi en dag fik love som befolkningen er for.

Folketinget laver lovene, befolkningen vælger folketinget - med andre
ord, sådan er det allerede ;)

Fra : PerX ...

Dato : 30-08-05 04:06

In article <mn.e8017d584dcc2f80.34878@news.hs235.dk>, nntpspam@hs235.dk
says...
> PerX ... pretended :
>
> Folketinget laver lovene, befolkningen vælger folketinget - med andre
> ord, sådan er det allerede ;)

Nej, det er en illusion.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-05 17:17

PerX ... wrote:

> Kunne være sejt hvis vi en dag fik love som befolkningen er for.

Kun sgu da hvis folket mener som mig!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : PerX ...

Dato : 30-08-05 04:06

In article <43133544$0$68313$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Kun sgu da hvis folket mener som mig!

Klart :)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:02

> Det er ulovligt, man må ikke forære en kopi af en DVD væk.
> http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Selvfølgelig må man det.

Der er intet på den side du linker til, der tyder på, at man ikke må.
Det ville da heller ikke give mening.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-08-05 23:05

Den 25-08-05 00.02 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Selvfølgelig må man det.
> Der er intet på den side du linker til, der tyder på, at man ikke må.

Så har du ikke læst siden grundigt nok:

Du må ikke:
• Forære kopien af en cd/dvd væk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:11

> Så har du ikke læst siden grundigt nok:
>
> Du må ikke:
> . Forære kopien af en cd/dvd væk

Det har jeg skam læst. Men i og med at man gerne må eje en original og en
backup af samme original, er der tale om en anden situation, end hvis man
kopierer med det formål at mangfoldiggøre.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 01:10

Den 25-08-05 00.11 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Det har jeg skam læst. Men i og med at man gerne må eje en original og en
> backup af samme original, er der tale om en anden situation, end hvis man
> kopierer med det formål at mangfoldiggøre.

Det er din fortolkning, og den strider mod teksten på den pågældende
side og mod lovteksten. Kopien må udelukkende bruges til personlig brug
for fremstilleren og dennes husstand.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 08:22

> Det er din fortolkning, og den strider mod teksten på den pågældende side
> og mod lovteksten. Kopien må udelukkende bruges til personlig brug for
> fremstilleren og dennes husstand.

Du ser ud til at have ret, jeg må krybe til korset og beklage. Så er loven
mere absurd, end jeg kunne forestille mig. Den mulighed burde jeg åbenbart
have regnet med.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 09:16

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Du ser ud til at have ret, jeg må krybe til korset og beklage. Så er loven
> mere absurd, end jeg kunne forestille mig. Den mulighed burde jeg åbenbart
> have regnet med.

Loven om kopiering er generelt så tåbelig og så uklart formuleret, at jeg
tvivler på, at nogen ville gide rejse en sag, fordi du forærer en enkelt
dvd-kopi væk til en ven.

Lovens formål er at forhindre kopiering til kommerciel distribution, og jeg
nægter at tro, at "systemet" kunne være tåpbeligt nok til at rejse sag mod
privat kpoiering af enkelte eksemplarer blandt venner og familie.

Per V.

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 10:40

On Thu, 25 Aug 2005 10:16:27 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:
in dk.kultur.film

> [...]
>nægter at tro, at "systemet" kunne være tåpbeligt nok til at rejse sag mod
>privat kpoiering af enkelte eksemplarer blandt venner og familie.

Og hvor ender det så henne, denne tråd handler om kopiering til en fremmed.
Den loven beskytter er den der ejer originalen så denne kan tjene penge på at
nogle vil have visningsretten. Og læg mærke til at en optagelse fra f.eks. tv
ikke kan kaldes en original men er en kopi fra starten. Den kopi er det så man
kan tage backups af, til egen husstand.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 10:50

> Loven om kopiering er generelt så tåbelig og så uklart formuleret, at jeg
> tvivler på, at nogen ville gide rejse en sag, fordi du forærer en enkelt
> dvd-kopi væk til en ven.

Her er der endda ikke tale om en pirat-kopi, men om en lovligt fremstillet
back-up kopi.

> Lovens formål er at forhindre kopiering til kommerciel distribution, og
> jeg nægter at tro, at "systemet" kunne være tåpbeligt nok til at rejse sag
> mod privat kpoiering af enkelte eksemplarer blandt venner og familie.

Måske ikke. Men lovens bogstav ser sørme tåbeligt ud.

Mikkel

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:42

In article <430d7201$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>, mikkel@fabel.dk
says...
> [...]
> mere absurd, end jeg kunne forestille mig. Den mulighed burde jeg åbenbart

Sådan går det i et land hvor borgerne ikke har så meget at skulle have
sagt.

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-08-05 22:55

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Sådan går det i et land hvor borgerne ikke har så meget at skulle have
> sagt.

Ja, men det gør det også i Danmark.

Per v.

Fra : PerX ...

Dato : 30-08-05 04:06

In article <431232ba$0$25934$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Ja, men det gør det også i Danmark.

Hm.. halvvejs der.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:55

> Så har du ikke læst siden grundigt nok:

Er det forresten ikke pinligt, at Kulturministeriets side ikke virker i
Firefox?
http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
(Rullemenuerne, der ikke falder ned og det fjogede udseende af
venstremenuen).

Mikkel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-08-05 00:53

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

>(Rullemenuerne, der ikke falder ned og det fjogede udseende af
>venstremenuen).

Hvilke rullemenuer (jeg har ikke set siden i andet end firefox, så jeg
forventer at den skal se ud som den gør)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:43

In article <430cfab9$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, mikkel@fabel.dk
says...
> [...]
> Firefox?
> http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
> (Rullemenuerne, der ikke falder ned og det fjogede udseende af

Jeg syntes det er værre at de amatører låser bogstaverne fast i en mikro
lille størrelse som ikke kan ændres (I MSIE fordi den for en gangs skyld
respektere stylesheets), og dermed deskriminere mod synshandikappede
skatteydere.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-08-05 23:07

> Selvfølgelig må man det.

Selvfølgelig må man ikke det.

> Der er intet på den side du linker til, der tyder på, at man ikke må.

Heller ikke "Du må ikke: [...] Forære kopien af en cd/dvd væk"? Det kan
ellers ikke skrives meget klarere.

--
Mvh. Peter

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:17

> Heller ikke "Du må ikke: [...] Forære kopien af en cd/dvd væk"? Det kan
> ellers ikke skrives meget klarere.

Jo, for i dette tilfælde er der ikke tale om kopiering, men om backup.

Men siden du henviser til skelner ikke klart ml. backup og kopiering til
distribution.

Jeg håber ikke, at Forbrugerrådet (/ministeriet) har ret i, at man ikke må
bryde en kopisikring af en dvd for at tage backup. Det ville være en absurd
bestemmelse. Den gælder så heller ikke for edbprogrammer.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-08-05 23:52

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber ikke, at Forbrugerrådet (/ministeriet) har ret i, at man ikke må
> bryde en kopisikring af en dvd for at tage backup. Det ville være en
> absurd bestemmelse. Den gælder så heller ikke for edbprogrammer.

Hm... de ser sør'me ud til at mene det alvorligt. Loven _er_ absurd:

"Det skal således understreges, at det fortsat er lovligt at tage kopier af
bl.a. cd'er og dvd-film til personlig brug inden for en husstand. Kopier,
der er fremstillet lovligt før lovens ikrafttræden, forbliver lovlige. Hvis
der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille
kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en
sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig
brug; dette er i hvert fald intentionen med loven."

Først siger de at man godt må tage backup til personlig brug - og så må man
alligevel ikke, hvis producenten ikke synes man må. Det er da helt
fantastisk. Den lov holder forhåbentlig ikke ret længe.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 09:19

> Først siger de at man godt må tage backup til personlig brug - og så må
> man alligevel ikke, hvis producenten ikke synes man må. Det er da helt
> fantastisk. Den lov holder forhåbentlig ikke ret længe.

Lovens yderste konsekvens er så, at hvis man har taget en backup og senere
ikke har brug for den mere, skal man smide den i skraldebøtten og må ikke
give den til fx sin søn, der er flyttet hjemmefra.

Det er den slags love, der VIRKELIG undergraver respekten for politikernes
dømmekraft.

Per V.

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 10:46

On Thu, 25 Aug 2005 10:18:58 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:
in dk.kultur.film

> [...]
>give den til fx sin søn, der er flyttet hjemmefra.
>
>Det er den slags love, der VIRKELIG undergraver respekten for politikernes

Ser ud til du ingen respekt har for den indtjening producenten af værket kan
miste ved piratkopiering.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-08-05 11:32

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message

> Ser ud til du ingen respekt har for den indtjening producenten af værket
> kan
> miste ved piratkopiering.

Det er irrelevant i den sammenhæng. Så skulle man også forbyde salg af
brugte cd'er.

Per v.

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 13:54

On Thu, 25 Aug 2005 12:31:51 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:
in dk.kultur.film

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message

>Det er irrelevant i den sammenhæng. Så skulle man også forbyde salg af

Hvorfor det, producenten får da penge hver gang det bliver sendt i tv.
Hvis programmet bliver efterspurgt tjener han penge, det gør han ikke ved
piratkopiering af værket. Og ved tilstrækkelig piratkopiering bliver værket ikke
efterspurgt.

>brugte cd'er.

Brugt til hvad ? Der er da stor forskel på at piratkopiere og videresalg af en
lovlig kopi af et værk.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 10:53

Den 25-08-05 10.18 skrev Per Vadmand følgende:

> Lovens yderste konsekvens er så, at hvis man har taget en backup og senere
> ikke har brug for den mere, skal man smide den i skraldebøtten og må ikke
> give den til fx sin søn, der er flyttet hjemmefra.

Lige netop der kan jeg ikke forstå problemet. Man kan jo bare give ham
originalen. Og så bryder jeg mig ikke om jeres brug af "backup" - det er
altså ikke backup, når det er en film, det er en kopi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 13:09

> Lige netop der kan jeg ikke forstå problemet. Man kan jo bare give ham
> originalen. Og så bryder jeg mig ikke om jeres brug af "backup" - det er
> altså ikke backup, når det er en film, det er en kopi.

Hvad er efter din opfattelse forskellen på at tage backup af et edbprogram
og af en dvdfilm? Selv ophavsretsloven tillader jo at man tager backup af en
dvdfilm, (med mindre den har kopispærring).

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 13:39

Den 25-08-05 14.08 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Hvad er efter din opfattelse forskellen på at tage backup af et edbprogram
> og af en dvdfilm?

Forskellen fremgår af loven. Man må ikke lave en kopi af et edb-program,
medmindre man har fået lov, eller medmindre kopien er nødvendig for, at
programmet kan bruges efter sit formål. Man må dog gerne lave en
sikkerhedskopi.

En sikkerhedskopi er udelukkende beregnet til at blive brugt til at
genskabe data. Den må ikke bruges på samme måde som en kopi af en film.

> Selv ophavsretsloven tillader jo at man tager backup af en
> dvdfilm, (med mindre den har kopispærring).

Du laver ikke en backup af en film, du laver en kopi, og den må
afspilles på fuldstændig samme måde som originalen (i din egen husstand).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 14:05

> Du laver ikke en backup af en film, du laver en kopi, og den må afspilles
> på fuldstændig samme måde som originalen (i din egen husstand).

Hvor mange dvd'er har du set, som har fået en ridse, og ikke kan afspilles
ordentligt? Jeg har set mange. Derfor ville jeg tage backup, som kun kommer
i brug, når der opstår et problem.

Man må også gerne bryde en regionskode. Det fremgår eksplicit af loven. Det
var udgangspunktet for diskussionen. Og her kan det være nødvendigt for en
bruger at brænde en kopi med en anden/uden kode.

Mikkel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-08-05 14:08

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

>Det var udgangspunktet for diskussionen.

Næh udgangspunktet var om man måtte forære en kopi væk

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-05 14:31

> Næh udgangspunktet var om man måtte forære en kopi væk

Så har du ikke læst langt nok tilbage.

Jeg skriver sådan, fordi Kim betvivler om det overhovedet er rimeligt at
tage en kopi i første omgang - inden vi begynder at betvivle om man beholder
den eller forærer den sammen med originalen.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 14:59

Den 25-08-05 15.30 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Jeg skriver sådan, fordi Kim betvivler om det overhovedet er rimeligt at
> tage en kopi i første omgang - inden vi begynder at betvivle om man beholder
> den eller forærer den sammen med originalen.

Jeg betvivler da ikke, om det er rimeligt at tage en kopi af en
dvd-film, det har jeg slet ikke taget stilling til. Til gengæld har jeg
skrevet, at man godt må tage en kopi, blot den kun brugen inden for
husstanden. Faktisk må man lave alle de kopier, man lyster.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-08-05 15:02

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

>Så har du ikke læst langt nok tilbage.

Jo det har jeg, dette er en udspringer fra

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:47

In article <430dbc0c$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Forskellen fremgår af loven. Man må ikke lave en kopi af et edb-program,
> medmindre man har fået lov, eller medmindre kopien er nødvendig for, at
> programmet kan bruges efter sit formål.

Noget som 99% af folk aligevel gør - klart bevis på hvem loven tækkes.

Bare ordkløveri.

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 13:59

On Thu, 25 Aug 2005 11:53:22 +0200, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>
wrote:
in dk.kultur.film

>Lige netop der kan jeg ikke forstå problemet. Man kan jo bare give ham
>originalen. Og så bryder jeg mig ikke om jeres brug af "backup" - det er
>altså ikke backup, når det er en film, det er en kopi.

Du kan ikke dine definitioner. Optagelser fra tv er kopiering og en kopi af det
er en backupkopi.

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:45

In article <430d9540$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]
> originalen. Og så bryder jeg mig ikke om jeres brug af "backup" - det er
> altså ikke backup, når det er en film, det er en kopi.

Nej, det er en samling af bits som kan blive ødelagt, altså laver man et
backup - noget som burde være lovligt. Backup har intet med programmer
at gøre.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-08-05 16:27

On 24 Aug 2005 19:38:55 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Det er ulovligt, man må ikke forære en kopi af en DVD væk.
>http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Man kan da bare forære originalen væk og beholde kopien. Eller man kan
smide kopien i skraldespanden og lade vennen "finde" den.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : PerX ...

Dato : 28-08-05 22:39

In article <430c73db$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk says...

> [...]
> region 1, laver en region 0 kopi, og så forærer både region 1, og kopien til
> svogeren...altså må han have en backup af en dvd han ejer???

Næppe, men copyright nazisterne vil jo ikke vide det ;)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-08-05 15:13

> Den er muligvis ikke lavet til region 2 endnu. Men den fås til region
> 1. Kan bla. fås på www.Loaded247.com

Der er vel ikke danske undertekster på, og det kunne jeg forestille mig
ville være et krav..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : MJ-23

Dato : 24-08-05 16:05

Har snakket med ham. Optager den fra TV1000 på DVD optageren.

/MJ23

Fra : Grunt

Dato : 25-08-05 10:51

On Wed, 24 Aug 2005 17:04:30 +0200, "MJ-23" <martin-mjFJERNDETTE@mail.dk> wrote:
in dk.kultur.film
>Har snakket med ham. Optager den fra TV1000 på DVD optageren.
>
>/MJ23

Du offentligør din forbrydelse, smart. Visse personer læser skam med her.

Fra : Lyrik

Dato : 27-08-05 10:52

Grunt wrote:
> On Wed, 24 Aug 2005 17:04:30 +0200, "MJ-23" <martin-mjFJERNDETTE@mail.dk> wrote:
> in dk.kultur.film

> Du offentligør din forbrydelse, smart. Visse personer læser skam med her.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja, jeg læste for eksempel med.

Denne tråd handler om en mand som skal have hjælp til noget så beskedent
som optagelse af et TV-program.
Dette medfører 47 indlæg om lovligheden af at hjælpe manden og 1 indlæg
fra en som vil hjælpe.
Denne ene hjælper svines omgående til af dig.
Når du en dag står og skal have hjælp, så håber jeg at du vil opleve det
samme.
Det er jo betænkeligt at danskerne unddrager sig hjælpsomhed ved at
bruge de skøre regler de selv har indført.
De erkender at reglerne er skøre, men forlanger dem fanatisk overholdt.
Hvorfor ikke forlange ligegyldighed i stedet overfor disse åndssvage regler?
Hvorfor ikke prioritere hjælpsomhed?

Hilsen
Jens

Fra : Grunt

Dato : 27-08-05 14:12

On Sat, 27 Aug 2005 11:52:21 +0200, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:
in dk.kultur.film

>++++++++++++++++++++++++++++++++++
>Ja, jeg læste for eksempel med.

Du tææler slet ikke med, så deeeeeeeeeeeeeeet.

> [...]
>fra en som vil hjælpe.
>Denne ene hjælper svines omgående til af dig.

Sandheden er ilde hørt, va'.

>Når du en dag står og skal have hjælp, så håber jeg at du vil opleve det
>samme.

Jeg vil aldrig bede om hjælp til at begå en forbrydelse i et offentligt forum.
Det gør kun de dumme og dem der hjælper dem.

> [...]
>Hvorfor ikke forlange ligegyldighed i stedet overfor disse åndssvage regler?

Du bryder loven på eget ansvar og det bavl du fyrer af hører ikke til her.
Ih, hvor er lovene altså uretfærdige og dumme dumme love. Fat din sutteklud og
spis en tudekiks.

Fra : Lyrik

Dato : 27-08-05 22:40

Grynt ræbede sig:
> [...]

> Ih, hvor er lovene altså uretfærdige og dumme dumme love. Fat din sutteklud og

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvilken forbrydelse?
Skal vi ikke lige lade denne danske mentalitet stå i al sin grimhed og
nyde stanken fra det regelsamfund vi har været med til at skabe?

Og velbekommen til dig Jens og husk at tørre krummerne af gabet når du
har trukket hugtænderne til dig.

Fra : Grunt

Dato : 28-08-05 09:24

On Sat, 27 Aug 2005 23:39:56 +0200, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:
in dk.kultur.film
> [...]
>nyde stanken fra det regelsamfund vi har været med til at skabe?
>
>Og velbekommen til dig Jens og husk at tørre krummerne af gabet når du

Du er for sent ude hvis du vil være autonom, det giver ingen point her.
Og heller ingen mening, det er bare bavl.