Anbefal en film
Fra : Steen F.

Dato : 20-08-05 02:27

Kan I ikke anbefale et par gode danske nye film?

Nu er det selvf umuligt for andre at vide hvad jeg synes er godt, men et par
eksempler kunne være Pusher I, Lykkevej, Et rigtigt menneske, Fukssvansen, I
Kina spiser de hunde, Reconstruction, Regel Nr. 1, Se til venstre der er en
svensker, Små ulykker...

Og så kan jeg vel også godt nævnte et par danske film som jeg synes var
dårlige: Pusher II, Arven, At klappe med een hånd, Inkasso...

Er "Forbrydelser" og "Anklaget" meget seriøse film uden humor? Jeg kan ikke
klare 1½ times "dokumentar" uden et strejf af humor.

MVH Steen

Fra : who cares

Dato : 20-08-05 11:04

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er "Forbrydelser" og "Anklaget" meget seriøse film uden humor? Jeg kan
> ikke klare 1½ times "dokumentar" uden et strejf af humor.

har næsten lige set "anklaget"... den er forholdsvis seriøs da der jo ikke
er meget ved selve emnet incest der er videre sjovt
Men den er okay god af en dansk film at være, synes jeg, selvom der er noget
med slutningen jeg synes var lidt.... Mere kan/vil jeg ikke rigtigt sige, at
frygt for at ødelægge det for dem der ikke har set den. Hvis det ikke
allerede er sket

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 20-08-05 15:38

"who cares" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men den er okay god af en dansk film at være, synes jeg, selvom der er
> noget med slutningen jeg synes var lidt....

Anklaget er nok den danske film, som har gjort størst indtryk på mig igennem
mange år. Faktisk en ret rystende oplevelse.

Jeg kender ikke til andre, der tager fat om sit emne, på den måde. Den
holder hele vejen igennem efter min mening.

En virkelig god film, og en af dem, som det er bedst at vide så lidt om som
muligt, før man ser den, og [zip: munden lukkes].

Mikkel

Fra : JytteJ

Dato : 20-08-05 20:48

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan I ikke anbefale et par gode danske nye film?

Adams æbler.

JytteJ

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-08-05 22:48

JytteJ <missmerkur@esenet.dk> wrote:

> Adams æbler.

Den synes jeg var Mads Mikkelsens kedeligste.

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 02:54

JytteJ wrote:
> Adams æbler.

Er den ude på leje DVD?
Det burde jeg måske have skrevet... at det skal være på DVD og ikke i
biffen.

MVH Steen

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-08-05 22:48

Steen F. <steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> Kan I ikke anbefale et par gode danske nye film?

To nyere danske film, som har gjort indtryk på mig:
Bænken + Festen.
Begge tager fat på alvorlige emner, men der er alligevel lyse og
morsomme episoder ind imellem. I det hele taget er det fleste film med
Thomas Bo Larsen, Kim Bodnia og Mads Mikkelsen værd at se.
Søg evt. på scope.dk med disse skuespillere som søgekriterie, og læs om
deres film.
Blinkende Lygter skulle du osse tage at se...

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 03:14

Steen Jensen wrote:
> [...]
> om deres film.
> Blinkende Lygter skulle du osse tage at se...

Hej.
Ja, jeg har set de 3 som du nævner. Udemærkede film!
Kim Bodnia synes jeg er værd at se, og Iben Hjejle - derimod er jeg ikke den
store fan at Mads Mikkelsen.

/Steen F.

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-05 12:37

On Sat, 20 Aug 2005 03:26:37 +0200, "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er "Forbrydelser" og "Anklaget" meget seriøse film uden humor? Jeg kan ikke
>klare 1½ times "dokumentar" uden et strejf af humor.

Kongekabale
Brødre (holder ikke helt hjem, men er ok)
Forbrydelser, holder ikke for mig.

Men ellers må jeg sige at du generelt nævner de danske film jeg finder
dårlige - og omvendt.

Anklaget er meget seriøs. slutningen er rådden og tempoet super langsomt.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-08-05 12:46

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Anklaget er meget seriøs. slutningen er rådden og tempoet super langsomt.

Seriøs: ja. Men ikke på en socialrealistisk måde, men på en foruroligende og
knugende angst måde, som hører gysergenren til.

Jeg synes slutningen er meget stærk og tankevækkende, men desværre kan den
ikke diskuteres uden at ødelægge filmen for dem, der ikke har set den. Så
når der spørges, om filmen kan anbefales, må spørgeren selv vælge, om
han/hun vil tage chancen.

Jeg tøver ikke med at anbefale filmen.Tempoet var nok langsomt, men ikke for
langsomt, efter min mening. Filmen havde netop det tempo, der gjorde at
scenerne nåede at synke ind. Jeg har sjældent været så optaget af en dansk
film.

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-05 13:14

On Sun, 21 Aug 2005 13:46:19 +0200, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
>scenerne nåede at synke ind. Jeg har sjældent været så optaget af en dansk

Jeg belv desværre slet ikke revet med. På mig virker den ikke helt
troværdig, selvom den giver et godt bud. Lyby klarer det sådan set godt nok,
Men jeg har ofte svært ved at følge ham og hans tanker. Derved blev jeg sat
af.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-08-05 13:53

> [...]
> nok,
> Men jeg har ofte svært ved at følge ham og hans tanker. Derved blev jeg

Ja, Lybys figur udmærker sig jo ved ikke rigtigt at sige noget om sagen.
Derved er vi overladt til at iagttage ham for at finde ud af, hvad han
tænker. Det er netop meningen at vi skal være i tvivl om, hvad han tænker.
Samtidig følger vi forandringerne i hans ydre liv, gennem hans øjne. (F.eks.
i politibilen). Vi oplever hvordan hans kontakt med retsvæsnet er et chok,
hvordan hans situation og hele liv med ét er noget helt andet; han kommer
inden for murene, noget han aldrig havde troet han skulle, omverdenen
reagerer etc.

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-05 16:33

> [...]
>hvordan hans situation og hele liv med ét er noget helt andet; han kommer
>inden for murene, noget han aldrig havde troet han skulle, omverdenen

Jeg er med på hvordan den er tænkt, men jeg synes bare ikke den virker. Der
er få scener, som f.eks. i politibilen der er ok, men jeg synes det langt
fra lykkedes hele vejen igennem.
Det stiller sotre krav til instruktør/fotograf og skuespiller at få idéen
til at lykkedes og det synes jeg ikke det gør.
Til lige med er den desværre også alt for forudsigelig i mine øjne. Det
gjorde jo så ikke så meget hvis skuespillet og billederne opvejede dette,
men det gjorde det desværre imo.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-08-05 16:59

> Jeg er med på hvordan den er tænkt, men jeg synes bare ikke den virker.

Fair nok. Vi er så bare uenige.

> [...]
> Til lige med er den desværre også alt for forudsigelig i mine øjne. Det
> gjorde jo så ikke så meget hvis skuespillet og billederne opvejede dette,

Forudsigelig? Du er den første jeg har hørt sige dét om den film. Jeg kender
ikke til andre film, der har behandlet dette stof på denne måde. Af det
kæmpe antal film, der omhandler incestsager, kan jeg ikke komme på én
eneste, der ligner "Anklaget". Der var heller ikke noget i selve filmen, som
jeg syntes pegede entydigt i en bestemt retning. Derfor synes jeg ikke den
kan siges at være forudsigelig.

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-05 19:07

> [...]
>jeg syntes pegede entydigt i en bestemt retning. Derfor synes jeg ikke den

Du kommenterer to ting
Jeg er enig i at det er en modig film og skal have ros for at tage emnet op
- også på denne måde.
Men for mig blev det hurtigt tydeligt hvordan historien udviklede sig, og
det har netop at gøre med tempoet i filmen og skuespillet. Til sidst sad jeg
bare og ventede, og det er sjældent et plus for en film. Filmen evnede
ganske enkelt ikke at aflede mig, hvilket igen hænger sammen med at den ikke
fangede mig. Og igen lå det åbenlyst i Lyby's reaktion hvordan tingene hang
sammen. Forudsigelig men samtidig på nogle punkter urealistisk.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-08-05 12:15

> Du kommenterer to ting

Det er rigtigt. Men jeg synes de hænger sammen.

> Jeg er enig i at det er en modig film og skal have ros for at tage
> emnet op
> - også på denne måde.

O.k. Jeg kender ikke til andre film om incest, hvor synsvinklen ligger
hos den anklagede.

> [...]
> hang
> sammen. Forudsigelig men samtidig på nogle punkter urealistisk.

Jeg har nok set for mange amerikanske film med ekstremt mange
plottwists, til at jeg vidste hvad jeg skulle tro. Men det hænger også
sammen med synsvinklen. Synsvinklen gør jo at man får sympati for
hovedpersonen. Det har vi vidst siden Bonnie&Clyde, der blev anklaget
for at glorificere gangstere. Men synsviklen gør også, at vi ikke får
ret meget at vide - fordi hovedpersonen ikke siger ret meget.

Mikkel

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 21-08-05 16:59

Ellers er der jo også den fremragende Kongekabale. Eller hvis man går lidt
tid tilbage. Italiensk for begyndere og Den eneste, men jeg tænker lidt på
om det kun er kvinder som er vild med den sidst nævnte?.

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-05 18:13

Elsebeth Frederiksen wrote:
> [...]
> lidt tid tilbage. Italiensk for begyndere og Den eneste, men jeg
> tænker lidt på om det kun er kvinder som er vild med den sidst

Neeej da... det var du humor på et højt plan, synes jeg.
Men har set dem, pånær Kongekabale. Handler den ikke om en politiker? Lyder
da utrolig kedeligt!

MVH Steen

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-05 19:01

On Sun, 21 Aug 2005 19:13:05 +0200, "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk>
wrote:

>Neeej da... det var du humor på et højt plan, synes jeg.
>Men har set dem, pånær Kongekabale. Handler den ikke om en politiker? Lyder
>da utrolig kedeligt!

Den er også til den seriøse side, men har humoristiske islæt. Den er en af
de bedste danske i laaaang tid imo. Og så beviser Pilmark endnu engang at
han er en af de bedste skuespillere i dronningeriget:)

Fra : Zenia & Janus

Dato : 23-08-05 11:50

> [...]
>
> Er "Forbrydelser" og "Anklaget" meget seriøse film uden humor? Jeg kan
> ikke klare 1½ times "dokumentar" uden et strejf af humor.

Kender du denne www.filmidanmark.dk
Her omtales der danske film i stor stil.

mvh. Zenia

Fra : Jens

Dato : 25-08-05 09:24

Steen F. wrote:
> Kan I ikke anbefale et par gode danske nye film?

De her er godt nok gamle, men...

Let's get lost
De største helte

Fra : Brian P

Dato : 26-08-05 13:06

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Anklaget er nok den danske film, som har gjort størst indtryk på mig igennem
> mange år. Faktisk en ret rystende oplevelse.

Ja, rystende dårlig ;)

> [...]
> En virkelig god film, og en af dem, som det er bedst at vide så lidt om som
> muligt, før man ser den, og [zip: munden lukkes].

Tager fat om sit emne hvordan? Ved ikke at røbe før til sidst, om
faderen er skyldig eller ej?

Efter min mening holder filmen hele vejen til slut, hvor den fiser ud i
ingenting. En whodonit.