Formater ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 17:40

Spørgsmålet har nok været stillet før, men har ikke lige kunnet finde et
entydigt svar ved at søge tilbage i gruppen.

Så vidt jeg er klar over, er der 4 formater der bruges i dag.

Academy - 4:3 ( de gamle standard tv )

Vistavision - 1,85:1

Cinemascope - 2,35:1

Også selvfølgelig widescreen 1.77:1, som de fleste af os jo køber tv i for
tiden. Men hvordan er det format dukket op ?

Jeg har søgt på diverse tekniske biograf- og filmsider, men uden resultat.
Det tætteste jeg kommer er som allerede nævnt 1,85:1 og en afart af dette
fra samme skaber, som er på 1,66:1.

Nogen der kan give en forklaring på dette ?

Er det igen krigen - Biograf vs. hjemmet, der spiller ind her ? Sådan lidt
som de CD-lignende skiver vi kan købe med kopisikring. Og man så har
opfundet noget der ikke passer ind nogen steder, bare for at ingen bliver
hjemme og ser filmen ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-08-05 18:56

Rysz ( 8900 ) skrev:

> [...]
>
> Cinemascope - 2,35:1
>
> Også selvfølgelig widescreen 1.77:1, som de fleste af os jo køber tv i for

Du mangler 1,66:1 - det bruges også.

> Men hvordan er det format dukket op ?

Godt spørgsmål.
Jeg har altid tænkt, at det var for at gøre formatet "pænt" i forhold
til 4:3-formatet - for at gøre det nemmere at lave
widescreen-konverteringer.
Hvis du skal konvertere en 16:9-udsendelse til 4:3 skal du konvertere
den i forholdet 4 til 3 - således at 4 scanlinjer i 16:9 bliver til 3
scanlinjer i 4:3.
(Pænt er det også, at 16:9 = (4:3)^2. Man kan altså bruge den samme
optik til at konvertere fra 1:1 til 4:3 som man kan bruge til at
konvertere fra 4:3 til 16:9).

-Rune

Fra : A.And

Dato : 20-08-05 06:04

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Du mangler 1,66:1 - det bruges også.

> snip
Det dukkede op da alle skulle køre Widescreen. Man lavede så simpelthen en
sort kant for oven og for neden på filmstrimlen.
Kvaliteten blev ikke bedre - tværtimod , men billedet blev bredere, og så
kunne man prale af at filmen var i bredformat!!

Du mangler også Cinerama (3 fremvisere) 1:2,72
TODD-AO 1:2,2
Superpanavision 70 1:2,2
Ultrapanavision 70 1:3
D-150 (Man satte ekstra lærreder op
i siden)

Desværre er 70 m.m. en saga blot. Folk vil åbenbart hellere se på noget der
ser ud som om det er optaget gennem en pakke havregryn!

Cinemascope (35 m.m. smalfilm) er ved optisk lyd ganske
rigtigt 1:2,35. Ved magnetlyd 1:2,55.

Der er så mange 35 m.m. formater, så det næsten er håbløst at nævne dem alle
sammen.
Som kuriositet kan nævnes det ægyptiske Camelscope!!
(og det er ikke engang løgn).

De Bedste Hilsner
Lars (Filmoperatør)