SW: Lyssværd
Fra : Pipeline

Dato : 09-08-05 23:51

Min fremmelige søn spurgte mig:
Lyssværdene i Star Wars kan skære/smelte et hul i en stor ståldør. Men
sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
med dem tæt ind til kroppen. Hvordan hænger det sammen?
Indtil videre må jeg være ham svar skyldig, så jeg ville lige spørge her om
der findes en "videnskabelig" forklaring på lyssværdenes sammensætning?
Min egen konklusion må være at der sker en eller anden form for kemisk
reaktion når lyssværdet rører stål/jern. Eller at det der ser ud til at være
stål/jern, slet ikke er det?
Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i
dk.videnskab
MVH
Pipeline

Fra : Søren Blom

Dato : 10-08-05 02:09

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev
> [...]
> være stål/jern, slet ikke er det?
> Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i

Nu er skoleferien jo slut, så kan du ikke give bolden videre til en
fysiklære

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Pistolprinsen

Dato : 10-08-05 05:41

DET ER EN FILM !!!!
FRI FANTASI !!!

Lyssværd findes ikke !!!

Historieforfatterne, instruktøren og Special-Effect folkene kan bare
"opfinde" sådanne ting og sige at SÅDAN ER DET BARE !!!

Lær din søn at kende forskel på den virkelige verden og filmverdens
opdigtede fantasi!

mvh.,
Pistolprinsen

Fra : Myggen

Dato : 10-08-05 07:27

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse
> [...]
> "opfinde" sådanne ting og sige at SÅDAN ER DET BARE !!!
>
> Lær din søn at kende forskel på den virkelige verden og filmverdens

Hvorfor tager du sådan på vej? Hvilken forskel gør det om det er virkelighed
eller fri fantasi? helt ærligt.. har man ikke lov at sætte spørgsmålstegn
ved det der foregår i fantasiens verden? For det mener jeg nu man har al
mulig ret til, så det er da overhovedet ikke noget du bestemmer!

Jeg tror desuden ikke spørgsmålet gik på om det var virkelighed eller
fantasi, men nu Pipeline's søn har været så kvik at opfange en sådan
detalje, som at lyssværdene kan smelte dørene men ikke skader dem når de
render rundt med dem ind til kroppen, kunne jeg da også vældig godt tænke
mig at kende svaret. Og det er af ren nysgerrighed, fordi jeg håber folkene
bag Star Wars, har tænkt tanken til ende så der derfor er en forklaring på
det. Så det har ingen sammenhæng med, hvorvidt filmene er fantasi eller
virkelighed. Men jeg formoder du aldrig har sat spørgsmåltegn ved noget du
har set, der har bare den mindste snert af fiktion over sig.

At stille spørgsmål er udtryk for at man er i besiddelse af en kritisk sans
(og nysgerrighed) imo (noget børn virkeligt er gode til at vise), og nu ved
jeg ikke hvor gammel Pipeline's søn er, men jeg synes det er et godt
spørgsmål. Så jeg synes helt ærligt ikke man kan være bekendt at antage, at
den person (i dette tilfælde Pipeline's søn) der har været fremme i skoene
og sat spørgsmålstegn ved lyssværene, eller har posted det, ikke skulle være
klar over at filmene er fantasi. Det er da nedgøre andre mennesker. Hvad der
har fået dig til dte ved jeg ikke og jeg er for så vidt ligeglad. Jeg synes
bare det er smagsløst at ødelægge en tråd med et knaldgodt spørgsmål!

Trine

Fra : IMB

Dato : 10-08-05 07:39

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> wrote in

> DET ER EN FILM !!!!
> FRI FANTASI !!!

Jaja... men hvori ligger morskaben i det?

Så vidt jeg kan se er der tre mulige forklaringer:

1. Lyssværd er lavet af "the force". Dvs de på en måde er ligesom magiske
sværd og derfor kan de lave sådanne ting som beskrevet.
2. Der er to indstillinger på sværene: kamp og værktøj (letkøbt og helt
usand - jeg har aldrig hørt om to indstillinger på sværene).
3. Energien i sværdene er koncentreret i selve strålen (som laserlys vel).
Udenfor strålen er der ikke nogen særlig energi-afgivelse og derfor heller
ingen varme.

Jeg synes det er lige så interessant at tænke på hvorfor strålen har en
bestemt længde. Hvis man antager at strålen i lyssværdet er lavet af lys,
burde den så ikke opføre sig som strålen fra en lommelygte og altså være
rigtig, rigtig lang?

Men du kunne jo prøve at stille spørgsmålet i alt.fan.starwars.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Christina Estrup

Dato : 10-08-05 08:13

IMB wrote:

> [...]
> burde den så ikke opføre sig som strålen fra en lommelygte og altså være

Nu er det jo lykkedes denne verdens forskere at bremse lys ned til 17
m/s : http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Atom-+og+kvantefysik/frozlight.htm

Måske kunne beboerne i en fjern galakse for længe siden bremse lyset
helt, evt. ved hjælp af Kraften.

mvh
Christina

Fra : IMB

Dato : 10-08-05 10:29

Christina Estrup <klawz@hotmail.com> wrote in

> [...]
> http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Atom-+og+kvantefysik/frozlight.htm
>
> Måske kunne beboerne i en fjern galakse for længe siden bremse lyset

Det kan da sagtens være. Det forklarer også den "glidende" effekt som
stålen laver ud og ind af skæftet når man tænder og slukker for våbnet.

Fra : Per

Dato : 11-08-05 08:27

Kernen i alle lyssvær er det krystal, der sidder i skaftet. Det er også
dette krystal der afgør farven på strålen. Krystallet må jo fokusere lyset
ligesom en slags laser. Selv om du har en kraftig laserstråle, så er den vel
heller ikke varm?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 09:13

"Per" <no@tak.dk> writes:

> [...]
> ligesom en slags laser. Selv om du har en kraftig laserstråle, så er den vel

Jo da. Hvis den er kraftig nok til at skære i metal, vil den føles ret
varm.

Men nu er et lyssværd ikke en laserstråle.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : No Humor Man

Dato : 11-08-05 10:37

Peter B. Juul wrote:

> Jo da. Hvis den er kraftig nok til at skære i metal, vil den føles ret
> varm.
>
> Men nu er et lyssværd ikke en laserstråle.

Oh hvad baserer du det udsagn udfra? George Lucas ville have kaldt dem
lasersværd og Anakin Skywalker sagde da også lasersværd i episode 1, så
mon ikke det skal forståes sådan at det ER en laserstråle der er
koncentreret i et bestemt område?

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
The Insane Asylum: http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 10:43

No Humor Man <no.humor.man@webspeed.dk> writes:

> [...]
> dem lasersværd og Anakin Skywalker sagde da også lasersværd i episode
> 1, så mon ikke det skal forståes sådan at det ER en laserstråle der er

Det ligner ikke en laserstråle. Det genereres ikke som en
laserstråle. Det opfører sig ikke som en laserstråle.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-08-05 13:57

IMB wrote:
> [...]
> 2. Der er to indstillinger på sværene: kamp og værktøj (letkøbt og helt
> usand - jeg har aldrig hørt om to indstillinger på sværene).

Darth Vaders lyssværd skulle ellers efter sigende være indstilleligt mht
længde: Lang eller mellemlængde. Men jeg har aldrig lagt mærke til det,
de gange (og det er pænt mange) jeg har set den oprindelige trilogi.

> 3. Energien i sværdene er koncentreret i selve strålen (som laserlys vel).
> Udenfor strålen er der ikke nogen særlig energi-afgivelse og derfor heller
> ingen varme.

Energien afsættes i den omgivende luft, som derved opvarmes.

Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 16:50

On Thu, 11 Aug 2005 14:57:18 +0200, "Peter Knutsen (usenet)"
<peter@sagatafl.invalid> wrote:
in dk.kultur.film

>Energien afsættes i den omgivende luft, som derved opvarmes.

Og så kan den ikke holdes ind til kroppen, læs det oprindelige indlæg igen.

Fra : -=JF=- arb

Dato : 10-08-05 11:22

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse
> DET ER EN FILM !!!!
> FRI FANTASI !!!
>
> Lyssværd findes ikke !!!

Naarj... Virkelig :-/

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-08-05 13:54

Pistolprinsen wrote:
> DET ER EN FILM !!!!
> FRI FANTASI !!!

God underholdning er, per definition, u-fri fantasy, idet der *skal*
være begrænsninger på hvad der kan ske.

> [...]
> "opfinde" sådanne ting og sige at SÅDAN ER DET BARE !!!
>
> Lær din søn at kende forskel på den virkelige verden og filmverdens

Vrøvl med dig. Det han skal lære er at skelne mellem science fiction og
billige imitationer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 10-08-05 07:09

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> Min fremmelige søn spurgte mig:
> Lyssværdene i Star Wars kan skære/smelte et hul i en stor ståldør. Men
> sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
> med dem tæt ind til kroppen.

Udover at det, som en anden skriver, jo bare er film, så er der vel også
forskel på om et lyssværd er tændt eller slukket!

Fra : Myggen

Dato : 10-08-05 07:33

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Udover at det, som en anden skriver, jo bare er film, så er der vel også
> forskel på om et lyssværd er tændt eller slukket!

Ja det går jeg også ud fra der er, men stadig væk... Hvis et tændt lyssværd
kan smelte en dør, hvorfor sker der så ikke mere, med blandt andet selve
håndtaget på sværdet når det er tændt, samt når de rammer noget? For hvis
sværdet kan smelte en ståldør, så er det jo ikke småting det kan udrette på
et leven væsen...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-08-05 09:11

On Wed, 10 Aug 2005 08:33:24 +0200, "Myggen" <trine@pixiemachine.com>
wrote:

> hvorfor sker der så ikke mere, med blandt andet selve
>håndtaget på sværdet når det er tændt

Det er sikkert ligesom med superlim, der kan lime alt - undtagen
hætten på tuben (eller hvad sådan en lille plasticflaske ellers skal
kaldes).

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-08-05 09:31

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Det er sikkert ligesom med superlim, der kan lime alt - undtagen
> hætten på tuben (eller hvad sådan en lille plasticflaske ellers skal
> [...]

Hej Niels.

Superlim kan *også* lime hætten på tuben!
Har oplevet det...

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-08-05 12:21

On Wed, 10 Aug 2005 10:30:59 +0200, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

>Hej Niels.
>
>Superlim kan *også* lime hætten på tuben!
>Har oplevet det...

Det har jeg også, men det sker ikke altid. Og som regel først efter
lang tids inaktivitet.

Hvad er det i øvrigt for et materiale, tuben er lavet af, og som
superlimen har svært ved at bide på?

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-08-05 12:56

Niels Søndergaard wrote:

> Det har jeg også, men det sker ikke altid. Og som regel først efter
> lang tids inaktivitet.
>
> Hvad er det i øvrigt for et materiale, tuben er lavet af, og som
> superlimen har svært ved at bide på?

Er hætten ikke bare almindelig plast?
Så vidt jeg ved bliver hætten ikke limet fast til tube-gevindet fordi
man lukker af for ilten når hætten skrues på. Og det er limens reaktion
med ilt der får den til at hæfte.

Ellers skulle limen nede i selve tuben jo også størkne efter et par dage
og blive til en hård masse.

XFUT: dk.videnskab

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 12-08-05 17:29

[SNIP]
> Ja det går jeg også ud fra der er, men stadig væk... Hvis et tændt
> lyssværd kan smelte en dør, hvorfor sker der så ikke mere, med blandt
> andet selve håndtaget på sværdet når det er tændt, samt når de

Det er lidt ligesom teflon - hvis der ikke er noget der kan hænge fast i
teflon hvordan får man så teflon til at hænge fast på noget?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-08-05 17:42

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> writes:

> Det er lidt ligesom teflon - hvis der ikke er noget der kan hænge fast i
> teflon hvordan får man så teflon til at hænge fast på noget?

Man bruger anti-teflon.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 12-08-05 19:19

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Man bruger anti-teflon.

Er det i familie med anti-stof? - eller er det bare negeret teflon?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-08-05 12:20

On Fri, 12 Aug 2005 18:42:27 +0200, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk>
wrote:

> Man bruger anti-teflon.

Er det lige som Antihaj batspray?

/Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-05 12:29

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> writes:

> Er det lige som Antihaj batspray?

*suk*

bat-anti-hajspray.

Det er ligesom en almindelig anti-hajspray, bare mere effektivt, fordi
det er BAT-anti-hajspray.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-05 22:02

> Det er ligesom en almindelig anti-hajspray, bare mere effektivt, fordi
> det er BAT-anti-hajspray.

Jeg vidste ikke at Bornholms Amts Trafikselskab var plaget af hajer?

Per V.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 14-08-05 22:06

Per Vadmand wrote:

> Jeg vidste ikke at Bornholms Amts Trafikselskab var plaget af hajer?

Det er de heller ikke mere. BAT-anti-hajsprayen løste jo problemet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Myggen

Dato : 10-08-05 07:30

> [...]
> være stål/jern, slet ikke er det?
> Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i

Det var et godt spørgsmål...
Det havde jeg faktisk ikke lige tænkt over, men vil da frygteligt gerne
kende svaret hvis du finder det

Kvik søn du har!

Trine

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-08-05 07:19

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

Der er en ret fornøjelig forklaring på teknikken her:

http://www.howstuffworks.com/lightsaber.htm

Mvh Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-05 10:02

Den 10-08-05 08.19 skrev Anders B. Hyltoft følgende:

> Der er en ret fornøjelig forklaring på teknikken her:
> http://www.howstuffworks.com/lightsaber.htm

Med indlagt produktadvarsel, herligt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-08-05 14:00

Anders B. Hyltoft wrote:
> Der er en ret fornøjelig forklaring på teknikken her:
>
> http://www.howstuffworks.com/lightsaber.htm

Her er et endnu mere fornøjeligt website, som på hylende sarkatisk vis
går til Star Wars som om det var science fiction:
< http://www.theforce.net/swtc/ >

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : MRN

Dato : 10-08-05 08:21

> [...]
> være stål/jern, slet ikke er det?
> Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i

Kvik søn!

Jeg kunne forestille mig at det måske har noget med brugeren af sværdet at
gøre. Dem der bruger et lyssværd, har jo også kontrol over "The force". Så
kunne man måske forestille sig at de, ved tankens kraft, kan "styre" hvor
meget energi sværdet skal bruge. Altså når de f.eks. skal skære igennem en
dør, så bliver der ledt meget kraft ud i sværdet...
Hvis i forstår hvad jeg mener?

Jeg tror heller ikke at der er en knap de trykker på for at tænde og slukke
sværdet, jeg tror også det foregår ved tankernes kraft...

Håber det ikke lyder som helt volapyk :-/

Mvh
MRN

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 10-08-05 09:31

"MRN" <mrn_hoejtfratraeetsgroennetop.dervarengangennisse-
> Jeg tror heller ikke at der er en knap de trykker på for at tænde og
slukke
> sværdet, jeg tror også det foregår ved tankernes kraft...

Hvordan kan Luke så tænde for et svær før han selv stifter bekendskab med
kraften?

Og hvordan kan Han Solo, der i den sammenhæng er en slags ateist, bruge
lyssværdet til at sprætte maven op på det dersens dyr på Hoth?

Og hvis det udelukkende fungerede ved tankens kraft behøvede de jo ikke
engang deres lille håndtag. Hvis man skal blive i filmens eget univers så
kan de rigtig seje - Palpatine og Yoda fx. - lave energiudladninger uden
våben

Fra : Holst

Dato : 10-08-05 09:00

Pipeline wrote:

> [...]
> sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
> med dem tæt ind til kroppen. Hvordan hænger det sammen?

Det skyldes, at Star Wars er en film. Så lyssværd er ganske fri fantasi,
og så gælder der helt andre regler end reglerne i vores verden.

> Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i
> dk.videnskab

Tjah ... vil du have en videnskabelig forklaring - og det er jo det, du
efterspørger - burde du nok spørge i dk.videnskab, men mon ikke de vil
grine lidt af dig i dk.videnskab, eftersom lyssværdene jo er fri fantasi?

Fra : IMB

Dato : 10-08-05 10:45

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote in

> Det skyldes, at Star Wars er en film. Så lyssværd er ganske fri
> fantasi, og så gælder der helt andre regler end reglerne i vores
> verden.

Men som du jo selv siger så gælder der regler i Star Wars - også selv om
reglerne måske er fri fantasi. Og selvom filmen er fantasi så kan ting i
filmen da godt være baseret på mere jordnære regler.

> [...]
> du efterspørger - burde du nok spørge i dk.videnskab, men mon ikke de
> vil grine lidt af dig i dk.videnskab, eftersom lyssværdene jo er fri

Det tror jeg faktisk ikke - jeg tror de vil se det som en udfordring.

Fra : Holst

Dato : 10-08-05 11:00

IMB wrote:

> Men som du jo selv siger så gælder der regler i Star Wars - også selv om
> reglerne måske er fri fantasi. Og selvom filmen er fantasi så kan ting i
> filmen da godt være baseret på mere jordnære regler.

Ja, men reglerne i den slags film er hen i vejret.

> Det tror jeg faktisk ikke - jeg tror de vil se det som en udfordring.

Tjah ... personligt føler jeg, at spørgsmålet nok mest af alt hører
hjemme i dk.snak.vittigheder.

Fra : Myggen

Dato : 10-08-05 12:44

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men reglerne i den slags film er hen i vejret.

og??

Fra : Holst

Dato : 10-08-05 13:13

Myggen wrote:

> og??

Er du ikke selv i stand til at drage følgeslutningen, så nytter det nok
heller ikke noget at forklare dig det.

Fra : IMB

Dato : 10-08-05 20:44

Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote in news:42f9ef39$0$73320
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Er du ikke selv i stand til at drage følgeslutningen, så nytter det nok
> heller ikke noget at forklare dig det.

Pointen er at det er ligegyldigt om reglerne gælder i vores fysiske verden
bare at reglerne gælder i filmens verden og bliver overholdt i filmen.

Drengen udbad sig en forklaring på hvorfor jedi riddere ikke brænder sig på
et sværd der kan skære gennem metal. Han udbad sig ikke nødvendigvis en
forklaring som vil gøre det muligt at lave lyssværd i vores verden, men er
forklaring som holder i filmens verden. Og det er skisme da al ære værd -
og i øvrigt en ganske sjov øvelse. Det kaldes fantasi!

At man så måske kan finde en forklaring i vores verden er jo bare ekstra
sjov.

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 15:37

On Wed, 10 Aug 2005 12:00:26 +0200, Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:
in dk.kultur.film

>Ja, men reglerne i den slags film er hen i vejret.

>Tjah ... personligt føler jeg, at spørgsmålet nok mest af alt hører
>hjemme i dk.snak.vittigheder.

Hmm, er der ikke en sci-fi gruppe.
indlægget hører mere til i sådan en gruppe end her.
Specielt når indlægget går på lyssværd og ikke på selve filmen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-08-05 09:34

> [...]
være
> stål/jern, slet ikke er det?
> Jeg håber I kan give et svar, selv om det måske nærmere hører til i

Godt spørgsmål, det har også undret mig.
Det der dog fascinerer mig endnu mere, er hvilken teknik der er brugt til at
bremse lysstrålen i sværdet, så den kun har en given længde.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-08-05 12:23

On Wed, 10 Aug 2005 10:33:36 +0200, "Aragorn Elessar"
> [...]

>Det der dog fascinerer mig endnu mere, er hvilken teknik der er brugt til at
>bremse lysstrålen i sværdet, så den kun har en given længde.

Man kunne forestille sig et kraftfelt af en art. Måske ER strålen det
synlige vidnesbyrd på tilstedeværelsen af et koncentreret kraftfelt.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 15:41

On Wed, 10 Aug 2005 13:23:22 +0200, Niels Søndergaard
> [...]

>Man kunne forestille sig et kraftfelt af en art. Måske ER strålen det
>synlige vidnesbyrd på tilstedeværelsen af et koncentreret kraftfelt.

Hvorfor hedder det så lys-sværd og ikke energi-sværd ?
Det er nok een og samme ting, i filmen, men alligevel.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-08-05 10:36

Grunt wrote:
> [...]

Nemlig. Der er jo masser af kraftfelter i filmene. Og ligesom kraftfelterne
på Droideka'erne (sp?) stopper blast-bolts, kan de vel også stoppe en
Lightsaber. Vi har ikke set en Lightsaber skære igennem et kraftfelt ?

Så strålen kommer ud af Lightsaberen's "arc wave", og bliver
stoppet/reflekteret/afbøjet af kraftfeltet. Det er lidt a la en lysbue, bare
temmelig aflang.

> Hvorfor hedder det så lys-sværd og ikke energi-sværd ?

Gør det heller ikke. Det hedder en Lightsaber. Fordi den er light, altså
let, i forhold til et metalsværd.

/jim

Fra : No Humor Man

Dato : 11-08-05 12:56

Jim Andersen wrote:

> Gør det heller ikke. Det hedder en Lightsaber. Fordi den er light, altså
> let, i forhold til et metalsværd.

LOL, det var sgu sjovt! ,-)

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 16:55

On Thu, 11 Aug 2005 11:36:23 +0200, "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk>
wrote:
in dk.kultur.film

>Nemlig. Der er jo masser af kraftfelter i filmene. Og ligesom kraftfelterne
>på Droideka'erne (sp?) stopper blast-bolts, kan de vel også stoppe en
>Lightsaber. Vi har ikke set en Lightsaber skære igennem et kraftfelt ?

Hvad skulle formålet være ?

>Så strålen kommer ud af Lightsaberen's "arc wave", og bliver
>stoppet/reflekteret/afbøjet af kraftfeltet. Det er lidt a la en lysbue, bare
>temmelig aflang.

Jeg tror ikke på kraftfeltet omkring lysstrålen/energistrålen.

>Gør det heller ikke. Det hedder en Lightsaber. Fordi den er light, altså
>let, i forhold til et metalsværd.

Der røg din troværdighed.

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-08-05 12:34

Grunt wrote:

> Hvad skulle formålet være ?

At afbøje den.

> Jeg tror ikke på kraftfeltet omkring lysstrålen/energistrålen.

Det behøver du heller ikke. Det er et faktum.

> Der røg din troværdighed.

Hvad snakker du om ? Er det ikke Obi-Wan der i A New Hope introducerer
Lightsaberen med ordene "det er et let og elegant våben, i modsætning til de
klodsede blastere" ?

Men pointen var nu at det ikke nødvendigvis er lys der kommer ud af sværdet.
Plasma kan jo afbøjes f.eks i en fusionsreaktor af Tokamak typen, v.hj.a et
kraftfelt (magneter). Så det lette plasma-sværd kan virke efter samme
princip.

Og så har det desuden den fordel at det kan skære igennem et spejl.....

/jim

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 10:50

On Wed, 10 Aug 2005 00:51:24 +0200, "Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote:
in dk.kultur.film
> [...]
>sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
>med dem tæt ind til kroppen. Hvordan hænger det sammen?

Hvor har i set det ? Ingen jediridder render rundt med et tændt lyssværd tæt ind
på kroppen. Hvis det synes så til jer er det et synsbedrag skabt af vinkler
under filmningen.

Sammenligneligt kan man holde en tændt skærebrænder tæt ind til kroppen uden at
blive skadet når blot flammen vender bort fra een. Man mærker end ikke varmen.

Fra : No Humor Man

Dato : 10-08-05 11:19

Grunt wrote:
> [...]
> blive skadet når blot flammen vender bort fra een. Man mærker end ikke varmen.

Og skærebrænderen har også kun en bestemt længde og fortsætter ikke
ligesom f.eks. lyset fra en lommelygte.

Hvis man tjekkede forskellige Star Wars Insider magaziner, så kan man af
og til finde "opdigtede" forklaringer på al teknikken i Star Wars
universet, selv Lyssværd, som egentligt kun er lasersværd - koncentreret
lys sendt igennem krystaller af forskellige størrelser og form og farve.
Du kan sammenligne et lyssværd med en lighter, det er kun i selve
"strålen" at varmen er (eller i lighterens tilfælde så også over
varmekilden), så det er ikke så smart at røre ved den.

At tænde og bruge et lyssværd har intet med Kraften at gøre, da det er
helt almindelig teknik og ikke noget spirituelt eller tankemæssigt
betinget - kun når den bruges i kamp... akkurat ligesom et almindeligt
sværd kan bruges af alle, men hvor træning kan gøre forskellen på hvor
dødelig og "uovervindelig" man er når man bruger det.

Mht skæftet, ja, så hvis man havde læst mere af det Insiders værk, så
ville man også kunne læse at der er metal som et lyssværd ikke kan skære
igennem... så mon ikke at skæftet er lavet af det, monstro. ,-)

Og det er alt for idéløst bare at sige at det er en film og fantasi...
for en del af det man ser i film er faktisk seriøs forskning i dag.
Film er af og til med til at sætte fantasien i gang på forskere og
private opfindere, så det er slet ikke dumt at stille spørgsmålstegn ved
films brug af teknologi.

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 15:50

On Wed, 10 Aug 2005 12:18:31 +0200, No Humor Man <no.humor.man@webspeed.dk>
wrote:
in dk.kultur.film

>Og skærebrænderen har også kun en bestemt længde og fortsætter ikke
>ligesom f.eks. lyset fra en lommelygte.

det gør et lyssværd heller ikke, så deeeeeeeet.

> [...]
>"strålen" at varmen er (eller i lighterens tilfælde så også over
>varmekilden), så det er ikke så smart at røre ved den.

Der modsiger du dig selv.Jeg sammenligner med en skærebrænder (kan skære i visse
typer stål, som er en del af emnet i denne tråd) som ganske som et lyssværd har
en begrænset rækkevidde og egentlig også flammebredde, det har en lommelygte
ikke og en lighterflamme kan kun brænde ikke skære.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-08-05 10:47

Grunt wrote:

> Hvor har i set det ? Ingen jediridder render rundt med et tændt
> lyssværd tæt ind på kroppen. Hvis det synes så til jer er det et
> synsbedrag skabt af vinkler under filmningen.

Vel er de da tæt ind til kroppen. Når de f.eks afværger et slag. Vil vædde 5
skumbananer på at slagsmålet mellem Obi-Wan og Anakin har et eksempel på
det. Jeg sad og så extra-materiale i går, og dér viser Hayden hvordan han
afværger et slag mod sin højre torso, ved at holde skæftet med begge hænder
oppe over hovedet, og pege det nedad så strålen flugter med skulder, torso,
lår. Der er ikke mange cm at give af der.

Nu er Anakin jo også typen der mener han kan slippe af sted med alt da han
er åh så dygtig, så det er da nok muligt at alle de andre Jedi'er holder
noget mere afstand til "the buissness end" af en Lightsaber.

/jim

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 17:00

On Thu, 11 Aug 2005 11:46:47 +0200, "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk>
wrote:
in dk.kultur.film

> [...]
>det. Jeg sad og så extra-materiale i går, og dér viser Hayden hvordan han

Nu er det sådan at man ikke kan stole på afstande når det drejer sig om optik i
kameraer.

> [...]
>er åh så dygtig, så det er da nok muligt at alle de andre Jedi'er holder
>noget mere afstand til "the buissness end" af en Lightsaber.

Nu er den "ende" temmelig aflang, den er altså lige så farlig ved skæftet som i
den anden ende.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-05 18:41

Grunt wrote:

> Nu er det sådan at man ikke kan stole på afstande når det drejer sig
> om optik i kameraer.

Nej, og disse lyssværd har garanteret aldrig været set gennem en optik, så
det er ganske ligegyldigt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 20:38

On Thu, 11 Aug 2005 19:41:28 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:
in dk.kultur.film

>Nej, og disse lyssværd har garanteret aldrig været set gennem en optik, så
>det er ganske ligegyldigt.

Lær bare lidt om optik og filmteknik inden du klør dig i røven igen.
Det lort du skriver er ganske ligegyldigt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-08-05 09:59

Grunt wrote:

> Lær bare lidt om optik og filmteknik inden du klør dig i røven igen.
> Det lort du skriver er ganske ligegyldigt.

Vask din mund i sæbe og sig til din mor, at hun skal lægge dig over knæet og
give dig nogle smæk inden hun putter dig!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Grunt

Dato : 12-08-05 15:56

On Fri, 12 Aug 2005 10:59:06 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:
in dk.kultur.film

>Vask din mund i sæbe og sig til din mor, at hun skal lægge dig over knæet og
>give dig nogle smæk inden hun putter dig!
>
>vh
>Jan

Bliv dog voksen lille dreng.
tro endelig ikke vi har samme vaner som dig og din mor. føj for satan.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-08-05 16:57

Grunt wrote:

[infantile ytringer]

Hils BW!

Ploiiink!

Fra : Grunt

Dato : 16-08-05 10:13

On Mon, 15 Aug 2005 17:56:43 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:
in dk.kultur.film
>Grunt wrote:
>
>[infantile ytringer]
>
>Hils BW!
>
>Ploiiink!

Nåh, lille dreng tag en tudekiks.

Fra : Pipeline

Dato : 10-08-05 10:58

Takker for svarene alle sammen.
Jeg tror nok at min søn (som iøvrigt er 14 år gammel) har fattet at filmene
er fri fantasi. Men derfor kan man vel godt sætte spørgsmål til de teknikker
der blev benyttet engang i fortiden? Han starter først i skolen på mandag,
så hans fysiklærer er ikke til megen hjælp lige nu.
Så det jeg var ude efter, var en eller anden nørdet forklaring på
spørgsmålet, og den fik vi med Anders' fine link. Tak.
Det eneste der halter i forklaringen, er hvorledes strålen kan justeres til
en bestemt længde, hvis vi går ud fra at der er tale om en laserstråle.
MVH
Pipeline

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-08-05 12:38

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> writes:

> Det eneste der halter i forklaringen, er hvorledes strålen kan justeres til
> en bestemt længde, hvis vi går ud fra at der er tale om en laserstråle.

Jamen, så lad da være med at antage sådan noget.

"Klingen" opfører sig alligevel ikke som en laserstråle. Den sender jo
lys ud til alle sider.

Hvad med at antage, at det er en art kraftfelt, der indeslutter store
mængder energi (plasma?) og som lukker energien ud ved berøring af
materialer af en vis hårdhed.
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-05 14:31

Peter B. Juul wrote:

> Jamen, så lad da være med at antage sådan noget.

Ja, og så blot konstatere, at det er tumbet at forsøge at brygge på en
såkaldt videnskabelig forklaring på noget der er 'magi'.
Det må da totalt ødelægge oplevelsen af SW, hvis man vil bygge et
naturvidenskabeligt forklaringsgundlag for vrøvlet. Det skal indtages med
den kritiske sans slukket - som ren underholdning uden for megen logik eller
i øvrigt mentale krav til tilskueren. IMO!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-08-05 15:57

On Wed, 10 Aug 2005 15:30:31 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Ja, og så blot konstatere, at det er tumbet at forsøge at brygge på en
>såkaldt videnskabelig forklaring på noget der er 'magi'.

Tillad mig at citere Arthur C. Clarkes 3 love. Bemærk især den tredje:

Clarke's First Law:
"When a distinguished but elderly scientist states that something is
possible he is almost certainly right. When he states that something
is impossible, he is very probably wrong."

Clarke's Second Law:
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture
a little way past them into the impossible."

Clarke's Third Law:
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from
magic."

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-05 17:07

Niels Søndergaard wrote:

> Clarke's Third Law:
> "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from
> magic."

Tjae - gamle Arthur nævner avanceret teknologi - Starwars er efter min
opfattelse mere i familie med Harry Potter, Troldmanden fra Oz og lignende
eventyr.
Men jeg har set de hyppigt tilbagevendende definitioner på SF versus eventyr
i SFgruppen, og har på ingen måde energi til at rode mig ind i en sådan.
Men det afholder mig nu ikke fra at synes at det er fjollet at 'forklare'
teknologien i et lettere forvrøvlet eventyr som Starwars.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : No Humor Man

Dato : 10-08-05 22:58

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Men det afholder mig nu ikke fra at synes at det er fjollet at 'forklare'
> teknologien i et lettere forvrøvlet eventyr som Starwars.

Hvis du synes det er fjollet, hvorfor bruger du så tid på læse og svare
på det? Det synes *jeg* da er endnu mere fjollet. ,-)

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 20:07

On Wed, 10 Aug 2005 16:56:43 +0200, Niels Søndergaard
<Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:
in dk.kultur.film

>Tillad mig at citere Arthur C. Clarkes 3 love. Bemærk især den tredje:

Jeg kan bedre lide isaac asimovs 3 love. (plus den 4 som han eller en
medforfatter luftede)

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 15:56

On 10 Aug 2005 13:37:48 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
in dk.kultur.film

> [...]
>
>Hvad med at antage, at det er en art kraftfelt, der indeslutter store
>mængder energi (plasma?) og som lukker energien ud ved berøring af

Nej, energien lukkes ud ved at tænde for lyssværdet. Det er helt klart i filmene
at man skal forestille sig at der tændes for den.Deraf lyden der følger af
handlingen. Mener der er en knap på lyssværdet som ilustreret i ekstramaterialet
på en dvd om star wars.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-08-05 17:07

Grunt <gruntsaver@msn.com> writes:

> [...]
> handlingen. Mener der er en knap på lyssværdet som ilustreret i ekstramaterialet

Øh. Ja. det du siger, står ikke i modsætning til det jeg siger.

Der er helt tydeligt tale om masser af energi
(skærebrænder-funktionen) og den er helt tydeligt indesluttet af et
eller andet (ellers ville den fise til alle sider i stedet for at
befinde sig i en fin klinge).

For at den er andet end et lysshow må energien frigives fra dette
felt. Det kunne passende ske, når den kom i kontakt med materiale af
en vis hårdhed (ikke luft, men gerne regn, f.eks.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 20:22

On 10 Aug 2005 18:06:32 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
in dk.kultur.film

>Øh. Ja. det du siger, står ikke i modsætning til det jeg siger.

Jeg mener at energien er til stede når den tændes og ikke deplaceres i det
materiale den berører. (lukker energien ud, hvilket for mig lyder som et tab af
energi)
Hvis energien frigives ville lyssværdet miste energi og bliver ubrugbar over
tid. Det kan jeg ikke se ske i flimene. Jeg vil mene at en lyssværdfægtekamp
ville vise det.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-08-05 20:59

> [...]

> materiale den berører. (lukker energien ud, hvilket for mig lyder som et tab af

For at varme en dør op til smeltepunktet (episode 1), må der
nødvendigvis frigives noget energi som varme.

Og alt lyset kræver også energi.

Der må være en art "batteri" eller generator i sværdet.

> Hvis energien frigives ville lyssværdet miste energi og bliver ubrugbar over
> tid. Det kan jeg ikke se ske i flimene. Jeg vil mene at en lyssværdfægtekamp
> ville vise det.

Vi ved ikke hvilke energikilder de har til
rådighed. Mikrofusionsreaktorer, hypereffektive solceller eller hvad
det nu kan være. Jeg mener heller ikke, at vi ser robotterne blive
genopladet, men de må da også bruge energi.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 10-08-05 21:04

Der er jo udgivet de der store leksikonner til Star Wars-universet... En for
de gamle, en for episode 1, en for epi. 2 og muligvis en for epi. 3... Og så
er der en bog om Star Wars's forhold til gamle sagn og sagaer og en om alle
fartøjerne.

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 11:05

On 10 Aug 2005 21:58:45 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
in dk.kultur.film

>Vi ved ikke hvilke energikilder de har til

Mon ikke de alm. fysiske love gælder, f.eks. tyngdekraften selv om de i rummet
har antityngdekraft, men det skyldes nok det besværlige i at have dem svævende
rundt og alligevel gøre en masse ting.

>rådighed. Mikrofusionsreaktorer, hypereffektive solceller eller hvad

Det må i så fald være kold fusion, da håndtaget elles skal fores med bly eller
anden beskyttelse.

>det nu kan være. Jeg mener heller ikke, at vi ser robotterne blive
>genopladet, men de må da også bruge energi.

Kold fusion igen eller lithium batterier.
RD og 3po går jo også i dvale en gang imellem.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 10-08-05 16:57

Mit umiddelbare gæt er at "klingen" ikke udsender varme, men er ren energi
der simpelthen bare skærer igen næsten alt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-05 17:08

Søren Kjeldsen wrote:
> Mit umiddelbare gæt er at "klingen" ikke udsender varme, men er ren
> energi der simpelthen bare skærer igen næsten alt.

Jeg elsker brugen af ordet 'simpelthen'. Det gør ligesom energien - skærer
gennem det hele.

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-08-05 09:06

On Wed, 10 Aug 2005 17:56:39 +0200, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>Mit umiddelbare gæt er at "klingen" ikke udsender varme, men er ren energi
>der simpelthen bare skærer igen næsten alt.

Men hvor kommer den megen energi fra? Kunne man forestille sig, at
skæftet indeholder et ormehul med forbindelse til en energikilde, fx
en stjerne?

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 09:47

Søren Kjeldsen wrote:
> Mit umiddelbare gæt er at "klingen" ikke udsender varme, men er ren energi
> der simpelthen bare skærer igen næsten alt.

Mit gæt er at klingen hverken er laser eller "ren energi".
Derimod tror jeg den består af Flubber

Tænk lidt over det... det besvarer så mange af de spørgsmål der ellers
står åbne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 10:38

Robert Eriksen <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> writes:

> Mit gæt er at klingen hverken er laser eller "ren energi".
> Derimod tror jeg den består af Flubber

Så må det være høj-radioaktiv Flubber, sådan som det lyser.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 10:53

Peter B. Juul wrote:

> Så må det være høj-radioaktiv Flubber, sådan som det lyser.

Ikke nødvendigvis. Der findes da f.eks. dybhavsfisk der kan afgive
kraftigt lys uden de af den grund er radioaktive.
Ildfluer er et andet eksempel, omend de kun lyser i korte blink.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 11:38

> [...]

> kraftigt lys uden de af den grund er radioaktive.
> Ildfluer er et andet eksempel, omend de kun lyser i korte blink.

Men bioluminiseøøh... um... dyrelys er meget svage. Og hverken
ildfluer eller fisk er jo i øvrigt lavet af flubber, vel?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 12:36

Peter B. Juul wrote:

> Men bioluminiseøøh... um... dyrelys er meget svage. Og hverken
> ildfluer eller fisk er jo i øvrigt lavet af flubber, vel?

Hmmm... jeg kan selvfølgelg ikke finde nogen dokumentation for hvor
kraftigt lys dybhavsfisk kan skabe. Ikke engang Wikipedia kan hjælpe
http://en.wikipedia.org/wiki/Anglerfish

Men nede i dybder hvor sollyset ikke trænger ned må der vel formodes at
være temmelig mørkt. så mon ikke der skal et rimelig kraftigt lys til
for at tiltrække føde?

Så selvom fisk ikke er lavet af flubber kan en flubber vel godt have de
samme bakterier som er nødvendige for at frembringe lys.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 12:41

Robert Eriksen wrote:

> [...]
>
> Men nede i dybder hvor sollyset ikke trænger ned må der vel formodes at
> være temmelig mørkt. så mon ikke der skal et rimelig kraftigt lys til

Som man f.eks. så det i Finding Nemo

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 12:43

> [...]

> Men nede i dybder hvor sollyset ikke trænger ned må der vel formodes
> at være temmelig mørkt. så mon ikke der skal et rimelig kraftigt lys

Nej. Vandet i den dybde er lige så gennemsigtigt som vand på alle
mulige andre dybder.

GRunden til mørket er, at der er så meget vand mellem fisken og solen.

Til gengæld skal der meget lidt lys til for at man kan se det, når der
er så mørkt.

> Så selvom fisk ikke er lavet af flubber kan en flubber vel godt have
> de samme bakterier som er nødvendige for at frembringe lys.

Nix. Det er jo en totalt urealistisk opfattelse af flubber, du der
bringer for dagen.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 13:31

Peter B. Juul wrote:

> Nix. Det er jo en totalt urealistisk opfattelse af flubber, du der
> bringer for dagen.

Hmmm... jeg må jo med skam erkende det er længe siden jeg sidst så
dokumentaren med Robbie Williams så det er da ikke utænkeligt min
Flubber-paratviden er lidt rusten.... mon ikke TV3 snart får den på
programmet.

Jeg vil dog stadig mene at taget i betragtning af der er tale om flubber
fra en fjern fjern galakse for længe siden, så er det marginaler der gør
min teori mere urealistisk end øvrige forslag om f.eks.
koldfusionsreaktorer i håndtaget og lignende.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-05 14:21

Robert Eriksen wrote:

> Hmmm... jeg må jo med skam erkende det er længe siden jeg sidst så
> dokumentaren med Robbie Williams

Raahsgudaogså!
Robbie=Robin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-08-05 10:36

Peter B. Juul wrote:

> Vi ved ikke hvilke energikilder de har til
> rådighed.

Der er en webside der har regnet på hvor meget energi dødsstjernen
har brug for til at sprænge en planet i luften:

http://www.stardestroyer.net/Empire/Tech/Beam/DeathStar.html

Ganske morsomt.

Hvordan vil i forøvrigt forklare at et lyssværd kan parrere et andet
lyssværd eller et blaster skud?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 17:02

On 11 Aug 2005 02:36:26 -0700, "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote:
in dk.kultur.film

> [...]
>
>Ganske morsomt.
>
>Hvordan vil i forøvrigt forklare at et lyssværd kan parrere et andet

Fordi det kan. såden er fysikkens love i en galaxe langt langt væk.

Fra : IMB

Dato : 11-08-05 19:58

> Hvordan vil i forøvrigt forklare at et lyssværd kan parrere et andet
> lyssværd eller et blaster skud?

Sværdene er lavet af hard light! Helt sikkert. Det virkede for Rimmer.

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-08-05 12:35

IMB wrote:

> Sværdene er lavet af hard light! Helt sikkert. Det virkede for Rimmer.

Så er min dag reddet.

/jim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 12-08-05 15:08

IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in

> Sværdene er lavet af hard light! Helt sikkert. Det virkede for Rimmer.

hmm men star wars foregik "for længe længe siden" og Legion
demonstrerer først "hard light" 3 mio år fra nu :( Der er
sq stadig noget der ikke passer...

--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-08-05 17:00

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> writes:

> hmm men star wars foregik "for længe længe siden" og Legion
> demonstrerer først "hard light" 3 mio år fra nu :( Der er
> sq stadig noget der ikke passer...

Det tog mange år for ideen at nå fra en galakse langt væk til vores.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaguiden Romeo."

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-08-05 11:26

Peter B. Juul wrote:

> Det tog mange år for ideen at nå fra en galakse langt væk til vores.

Den var ikke alene langt væk, den var langt, langt væk...

/jim

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-08-05 13:52

Pipeline wrote:
> [...]
> sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
> med dem tæt ind til kroppen. Hvordan hænger det sammen?
[...9

Svaret er ueneligt simpelt: Star Wars-filmene er *ikke* science fiction.

En af de bedste definitioner på science fiction er nemlig at værke skal
kunne *tåle* at publikum stiller den slags spørgsmål. Og det kan Star
Wars tydeligvis ikke.

Tag din søn med på biblioteket og vis ham noget science fiction. Det
forekommer nemlig stort set kun i skreven form.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Grunt

Dato : 11-08-05 17:08

On Thu, 11 Aug 2005 14:52:01 +0200, "Peter Knutsen (usenet)"
> [...]
>

>Tag din søn med på biblioteket og vis ham noget science fiction. Det
>forekommer nemlig stort set kun i skreven form.

Nu kan man kun håbe at absolut ingen tror på det vrøvl.
Gå til sf-gruppen med den og bliv klogere.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-08-05 20:35

Grunt wrote:

> Nu kan man kun håbe at absolut ingen tror på det vrøvl.
> Gå til sf-gruppen med den og bliv klogere.

Nævn to film, indeholdende robotter, aliens, interplanetariske rumskibe
eller lignende, som kan *tåle* at man stiller intelligente spørgsmål til
den portrætterede teknologi.

Bare to. Det er alt jeg beder om.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-08-05 22:30

On Thu, 11 Aug 2005 21:34:37 +0200, "Peter Knutsen (usenet)"

Alien
2001

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 22:41

Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> writes:

> Alien
> 2001

Jeg iler til med hele Star Wars-serien. Jeg kan virkelig ikke se, at
de ikke kan tåle, at man stiller spørgsmål - også selv om mange af
spørgsmålene får fjollede eller fraværende svar.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Grunt

Dato : 12-08-05 10:09

On 11 Aug 2005 23:40:43 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
in dk.kultur.film

>Jeg iler til med hele Star Wars-serien. Jeg kan virkelig ikke se, at
>de ikke kan tåle, at man stiller spørgsmål - også selv om mange af
>spørgsmålene får fjollede eller fraværende svar.

Og i faldt for det, suk. Der skal nemlig ikke stilles nogen form for spørgsmål
til hvad der er sf og hvad der ikke er. Det er en uendelig debat hvor hver lejr
ikke giver sig en tøddel.
Læg debatten i sf gruppen, de er vant til den.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-08-05 11:09

> [...]

> spørgsmål til hvad der er sf og hvad der ikke er. Det er en uendelig
> debat hvor hver lejr ikke giver sig en tøddel.

Faldt for det?

Peter Knutsens noget løjerlige definition af sf er da vist kendte af
begge svarere: "Hvis forfatteren ved noget om videnskab, så er alt
hvad han skriver science fiction."

Men det her er en anden debat. Det er debatten om hvorvidt film kan
"tåle" at man stiller den slags spørgsmål. Og selvfølgelig kan de
det. Der behøver til gengæld ikke at være entydige svar på
spørgsmålene.

Fra : No Humor Man

Dato : 12-08-05 16:29

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> "tåle" at man stiller den slags spørgsmål. Og selvfølgelig kan de
> det. Der behøver til gengæld ikke at være entydige svar på
Nej, det er jo netop tolkninger og snakken frem og tilbage der kan komme
frem med plausible svar på uforståelige og fremmede koncepter, så som,
hvordan et lyssværd virker og hvorfor man ikke brænder sig når man
holder det tæt ind til sig - dog uden at røre klingen.

At sige at sådanne spørgsmål og funderen på at finde svar er barnligt og
ligegyldigt er imo fantasiløst. Hvis man ikke havde stillet spørgsmål
til de første science fiction film (og bøger) der udkom engang i starten
af 1900-tallet, ja, så havde vi sku ikke den forskning og udvikling der
findes i dag.

BOB

Fra : ML-78

Dato : 13-08-05 02:01

Niels Søndergaard skrev:

> Alien
> 2001

Destination Moon
Der schweigende Stern
Planeta bur'
Eolomea

ML-78

Fra : Thomas S

Dato : 14-08-05 23:52

Per Vadmand skrev:

> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Jeg vidste ikke at Bornholms Amts Trafikselskab var plaget af hajer?

BAT heddder (vistnok) bare BAT i dag. Man ser det i hvert fald ikke
omtalt som andet. Bat-anti-kommunesprayen reducerede jo
kommuneforekomsten på Bornholm med 83%, hvilket blandt andet gik ud
over Bornholms Amt(skommune).

Gæt, hvor sjovt vi som bornholmske knægte havde det med at tilføje
"MAN" på de plakater fra busselskabet, der altid sluttede med "med
venlig hilsen BAT". Og det kan godt være, at ingen af os havde vor
egen batmobil, men til gengæld havde vi kort til batbussen.

Thomas S

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-08-05 20:35

> [...]

> sværdene er tilsyneladende ikke særligt varme, da Jedierne jo render rundt
> med dem tæt ind til kroppen. Hvordan hænger det sammen?

Nogle af de bedre bud, IMO:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightsaber
Protoner udsendes og 'tiltrækkes' tilbage igen - så klingen faktisk er et
loop.
Længden ville da kunne justeres ved at øge 'tiltræknings'-kraften.

http://www.starwars.com/databank/technology/lightsaber/?id=eu
Klingen genererer ingen varme med mindre den kommer i kontakt med noget.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-08-05 16:47

"Thomas Hejl Pilgaard" <lazyjones@tdcspace.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.starwars.com/databank/technology/lightsaber/?id=eu
> Klingen genererer ingen varme med mindre den kommer i kontakt med noget.

Der skulle have stået anti-protoner, ikke protoner...