Tolkning af 'The Matrix'
Fra : Ingolf

Dato : 09-08-05 14:58

Hvad mener i om denne tolkning af 'The Matrix'
http://www.theforbiddenknowledge.com/chapter1/

Den virkelige Matrix som står for "Multistate Anti-Terrorism Information
Exchange"
http://en.wikipedia.org/wiki/Multistate_Anti-Terrorism_Information_Exchange

Hvordan man måske kommer til at bestille en Pizza i fremtiden
http://www.aclu.org/pizza/images/screen.swf

Matrix Project updates:
http://www.ladylibrty.com/matrix.html

Fra : Grunt

Dato : 09-08-05 19:20

On Tue, 9 Aug 2005 15:58:21 +0200, "Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote:
in dk.kultur.film
> [...]
>http://en.wikipedia.org/wiki/Multistate_Anti-Terrorism_Information_Exchange
>
>Hvordan man måske kommer til at bestille en Pizza i fremtiden

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab, opslagsgruppen venter.

Fra : Peter Heide

Dato : 10-08-05 21:21

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Multistate_Anti-Terrorism_Information_Exchange
>
> Hvordan man måske kommer til at bestille en Pizza i fremtiden

Du skal nok få et seriøst svar fra en eller anden tosse, omkring det
sindssyge spændende
emne du bringer frem. Bare vent og se.

Matrix Forever !

Fra : TBC

Dato : 11-08-05 01:41

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal nok få et seriøst svar fra en eller anden tosse, omkring det
> sindssyge spændende
> emne du bringer frem. Bare vent og se.
>
> Matrix Forever !

Så er jeg sikkert den tosse. Man skal være meget uvidende om religion, for
ikke at se at Matrix henter stor inspiration fra religiøse temaer. Filmene
er fulde af navne, mere eller mindre indirekte referencer og billedsprog som
er religiøst associerede.

Men hvorvidt den ene tolkning så er bedre end den anden, vil jeg lade op til
folk selv at afgøre. Jeg ved blot for mit eget vedkommende at de
eksistentielle og religiøse temaer er det der virkeligt gør filmene intense
og spændende for mig.

TBC

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-05 09:11

"TBC" <-sutmin@2night.dk> writes:

> [...]
> er fulde af navne, mere eller mindre indirekte referencer og billedsprog som

Tjoeh, men betyder det noget?

Har Trinity overhovedet noget mønster, der gør, at det giver mening,
at hun hedder "Treenigheden". Det er for letkøbt, at hun bare har det
navn.

Neos Jesus-parallellitet er oplagt i 1'eren, men er gået lidt fløjten
i de efterfølgende, ikke?

Morpheus' symbolske betydning - gud for bl.a. drømme - er vel i store
træk begrænset til, at han er en af dem, der vækker folk fra "den
store drøm" inde i Matrixen.

Zion er det gådefulde forjættede land i 1'eren, men ærligt talt ret
ligegyldigt i de senere film.

*ER* Matrix virkelig så fantastisk med referencer osv. eller er det
bare fordi vi er vant til at få det at vide...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Bistroist

Dato : 11-08-05 21:24

Peter B. Juul wrote:

> Tjoeh, men betyder det noget?
>
> Har Trinity overhovedet noget mønster, der gør, at det giver mening,
> at hun hedder "Treenigheden". Det er for letkøbt, at hun bare har det
> navn.

Det skulle da lige være, at det er ved hendes mellemkomst, Neo begynder
på sin mission, lidt a la duen v. Jesu dåb. Men den er umanerligt tynd,
det må jeg medgive.

> Neos Jesus-parallellitet er oplagt i 1'eren, men er gået lidt fløjten
> i de efterfølgende, ikke?

Dukker dog op igen diskret bøjet i neon i slutningen af Revolutions, gør
den ikke? - så den med et halvt øje for længe siden...

> Morpheus' symbolske betydning - gud for bl.a. drømme - er vel i store
> træk begrænset til, at han er en af dem, der vækker folk fra "den
> store drøm" inde i Matrixen.

Hvis jeg skal kværulere (og jeg har jo ikke noget bedre at tage mig til)
er han drømmegud hos middelalderens forfattere, mens han tidligere, hos
Ovid, mere specifikt er den dæmon (én blandt mange), der får folk til at
se mennesker i deres drømme. I Duens (gamle) oversættelse:
Søvnfar vælger iblandt sine tusinde sønner en særlig
forklædnings- og imitationsvirtuos og kalder ham til sig.
Ingen evner så dygtigt som Morpheus at gengive andres
holdning og gang og grimasser og lyden af deres stemme
og desuden folks beklædnings- og sprogejendommeligheder.
(Met. XI, 633ff)
-Men gør det ikke bare parallellen endnu svagere? Den mytiske - og, i
hvert fald hos Ovid, ret ubehagelige - Morpheus har vel for så vidt en
større lighed med en af Matricens agenter end med oprøreren...

> Zion er det gådefulde forjættede land i 1'eren, men ærligt talt ret
> ligegyldigt i de senere film.

Mnjoh, med lidt god vilje kan man vel tænke noget apokalyptisk ind i
det, oder? Det meste af Reloaded og Revolutions går vist med at kæmpe
for Zions overlevelse.

> *ER* Matrix virkelig så fantastisk med referencer osv. eller er det
> bare fordi vi er vant til at få det at vide...

Jeg tror nok din kommentar bærer svaret i sig selv; den første film
formåede rent faktisk at smide en solid håndfuld pudsige referencer ind
for dem der gad følge med i den slags, uden at det på nogen måde hæmmede
den effektive action-historie. Efterfølgerne var, IMO, væsentligt
ringere til begge dele.
Fordi den første havde fået så meget opmærksomhed på grund af disse
religiøse og filosofiske referencer, skulle de med vold og magt også
proppes ind i efterfølgerne, hvor det alt for ofte virkede kunstigt og
forkrampet. Skrækeksemplerne må være Neos umanerligt langtrukne samtale
med Arkitekten i Reloaded (er det ikke stort set filmens eneste dialog?)
og hans selvopofrelse i Revolutions.

Når jeg selv nød at se The Matrix (den første, altså) var det primært på
grund af den - efter tidens standarder - umanerligt cool action, idet de
mytiske/religiøse referencer for mig ofte virkede mere overfladisk
pudsige (ikke at der er noget galt med overfladisk pudsighed, vel at
mærke) end egentligt gennemtænkte.

Fra : Bistroist

Dato : 12-08-05 00:31

Bistroist wrote:

> Det skulle da lige være, at det er ved hendes mellemkomst, Neo begynder
> på sin mission, lidt a la duen v. Jesu dåb. Men den er umanerligt tynd,
> det må jeg medgive.

Hov, jeg sad da vist og sov og fik byttet om på Treenigheden og
Helligånden da jeg skrev ovenstående. Det er noget vrøvl, beklager.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-08-05 01:54

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Tjoeh, men betyder det noget?
>
> Har Trinity overhovedet noget mønster, der gør, at det giver mening,
> at hun hedder "Treenigheden". Det er for letkøbt, at hun bare har det
> navn.

[snip: flere eks]

Jeg har tænkt det samme. Mange referencer i Matrix og alt for mange andre
film virker som om de er der, bare for at være der. Uden at de egentlig skal
betyde noget. Det er ikke særligt interessant. Misforstå mig ej: Jeg syntes
den første Matrixfilm var interessant, (skønt jeg kendte hemmeligheden bag
cyber-verdenen fra en novelle af Arne Herløv Petersen), men det var ikke
pga. de religiøse referencer, at jeg fandt den interessant.

Mikkel

Fra : TBC

Dato : 13-08-05 03:14

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Tjoeh, men betyder det noget?

Ved nærmere granskning, ikke nødvendigvis. Men det betyder at hjernen
begynder at associere og gøre forestillinger om handling og budskab, på
basis af den enkeltes evt. religiøse disposition, lyst, tro, håb
syreoplevelser mm, første gang man ser filmene, med dens bl.a meget katolsk
inspirerede billedsprog. (Ikke at jeg er katolik, men jeg er dog både
religiøs og halvtosset

Tager man f.eks en simpel fest i Zion giver det associationer til profeten
på bjerget, frafald, den løsslupne fest og afgudsdyrkelse i Israel, en
frafalden liderlighed, lyst, syndsfordærv og det katolske helvede på samme
tid. Mens de forrådte Zionitter udlever deres lidenskaber i deres frafald,
ligger Neo med Trinity som kontrast med deres sande kærlighed under en
hvælving (at blive afbilledet under en hvælving er et traditionelt symbol
for guddommelighed http://www.abcgallery.com/M/masaccio/masaccio4.html /
http://cv.uoc.es/~991_04_005_01_web/fitxer/perc47.html ) og Trinity
inspirerer her Neo til at påtage sig missionen. Betyder det noget videre?
....aner det ikke! Måske er det bare for at understege forskellen mellem
zioniternes frafaldne, urene og profane lyster, og Neo og Trinity's ægte og
rene kærlighed på en esoterisk men virkningsfuld måde hos disponerede, og
ikke andet?.

Men sådan leger Matrix med billeder og begreber meget af filmene igennem, og
uanset om det betyder noget eller ej, uanset om det er at slå plat eller ej,
så virker det helt sikkert i underbevidstheden hos den disponerede.

Så det betyder i det mindste det at filmen "virker", den "rammer" og giver
en intens oplevelse hos de i forvejen disponerede og halvpsykotiske

For mit vedkommende var matrix's action og effekter blot et velkomment og
underholdende sidekick, en ventil der befriede mig fra hvad virkeligt holdt
mig og mit løbske sind fanget, plaget og ængstelig, nemlig filmens
psykotiske, apokalyptiske og religiøse temaer. Det tror jeg ikke
nødvendigvis er normalt, men jeg tror at *jeg* er disponeret til Matrix leg
med religions og virkelighedsbegreber som tro, realitet, illusion, liv, død,
godt, ondt, sandhed, løgn, indsigt, ignorance, fri vilje, determinisme, tro
og vantro. Uanset om det er overfladisk eller gennemført, så kværner hjernen
og underbevidstheden der ud af med noget den ikke kan overskue, eller få
svar på mens filmen løber, og det kan i sig selv være lidt
angstprovokerende.

De eneste film jeg kan komme i tanke om som kan opskræmme mig er netop film
som Matrix, eXistenZ og lign der leger med virkelighedsbegrebet, mens det
som folk normalt kalder en uhyggelig film eller gyser er noget jeg for den
sags skyld kunne se alene på en kirkegård kl. 24:666 og så kede mig med det
imens.

Det fortæller egentligt nok mere om personen end om filmen, hvordan man
reagerer på den. Derfor tror jeg også der er meget stor forskel på om Matrix
fænger eller ej, og hos hvem.

TBC

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-08-05 10:21

Peter B. Juul wrote:

> Har Trinity overhovedet noget mønster, der gør, at det giver mening,
> at hun hedder "Treenigheden". Det er for letkøbt, at hun bare har det
> navn.

Det er sikkert fordi det lyder bede en "Magdalene"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-08-05 10:40

Lars Hoffmann wrote:

> Det er sikkert fordi det lyder bede en "Magdalene"

"bede en" = "bedre end"

Fra : PerX ...

Dato : 11-08-05 22:58

In article <42fa9eb5$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, -sutmin@
2night.dk says...
> [...]
> er fulde af navne, mere eller mindre indirekte referencer og billedsprog som

Det staves "slår plat på"