Billede formater?
Fra : Ham selv

Dato : 07-08-05 16:18

Jeg har et widescreen tv 16:9 (som de fleste jo nok er ved at have) men
hvorfor er det så at når jeg smider en dvd i maskinen at der kommer de her
sorte mellenrum øverst og nederst i billede, selvom filmen er i 16:9 format.
Jeg har så lagt mærke til at hvis jeg vælger en ældre film (også i 16:9) så
fylder den hele billede, hvad er forskellen og hvorfor laver man ikke filmne
så de passer til et tv idag for der findes vel ikke andre "standarder" end
16:9.

Pierre

Fra : No Humor Man

Dato : 07-08-05 17:24

Ham selv wrote:
> [...]
> så de passer til et tv idag for der findes vel ikke andre "standarder" end

Det er fordi at dit fjernsyn kun er i formatet 1.85:1, hvorimod mange
biograffilm er i formatet 2.35:1

Der findes også andre mere eller mindre obskure formater inden for
widescreen formatet, men disse to er de mest kendte og kan vel nærmest
kaldes standard.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
The Insane Asylum: http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/

Fra : No Humor Man

Dato : 07-08-05 17:26

Ham selv wrote:
> [...]
> så de passer til et tv idag for der findes vel ikke andre "standarder" end

Ups... her er lige et link der viser de forskellige formater... eller i
hvert fald nogle af dem:

http://www.biografinfo.dk/formater.htm

Fra : Rune Zedeler

Dato : 07-08-05 21:48

Ham selv skrev:

> Jeg har så lagt mærke til at hvis jeg vælger en ældre film (også i 16:9) så
> fylder den hele billede, hvad er forskellen

Forskellen er, at dine "ældre film" er beskåret for at passe til fjernsynet.
Dvs. der er skåret noget af siderne væk fra billedet.

> og hvorfor laver man ikke filmne
> så de passer til et tv idag for der findes vel ikke andre "standarder" end
> 16:9.

Fordi film skal ses i biografen.

-Rune

Fra : AJC

Dato : 07-08-05 22:30

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in

> Fordi film skal ses i biografen.

Nej.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 07-08-05 22:42

AJC skrev:

> Nej.

Hvorfor så?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-08-05 07:46

Rune Zedeler wrote:

> Hvorfor så?

Fordi biografer er fyldt med virkelige mennesker, og virkelige mennesker
er fyldt med bakterier, sprut, sex og andet dårskab.

Det ved du da godt ;)

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-08-05 11:47

Robert Eriksen skrev:

> Fordi biografer er fyldt med virkelige mennesker, og virkelige mennesker
> er fyldt med bakterier, sprut, sex og andet dårskab.

Du svarer ikke på mit spørgsmål.
Hvis instruktøren mener, at filmen skal ses på tv og ikke i biografen,
hvorfor formaterer han den så i 1.85:1 eller 2.35:1 og ikke i 16:9?

-Rune

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-08-05 12:37

Rune Zedeler wrote:

> Du svarer ikke på mit spørgsmål.

nu var det så også AJC du spurgte. Jeg tillod mig bare at svare på hans
vegne angående hvorfor film ikke skal ses i biografen.
Men du er måske ny her i gruppen og er derfor endnu ikke blevet
introduceret for AJC's .... alternative livssyn?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-08-05 12:36

Rune Zedeler wrote:

> Hvis instruktøren mener, at filmen skal ses på tv og ikke i biografen,
> hvorfor formaterer han den så i 1.85:1 eller 2.35:1 og ikke i 16:9?

Og skulle han nu have gjort det, skal TV såmænd nok få smidt undertekster
på, så de er under nederste billedkant

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds unåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten DH

Dato : 08-08-05 15:42

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis instruktøren mener, at filmen skal ses på tv og ikke i biografen,
> hvorfor formaterer han den så i 1.85:1 eller 2.35:1 og ikke i 16:9?

Du har ret Rune, det er jo lige netop derfor de ikke gør det.

Widescreen formatet (altså bredere end de 1.37:1 Standard Academy) blev
netop indført i starten af 50'erne for at beskytte biograferne mod TV'et
begyndende fremmarch... senere har man så udviklet en masse forskellige
bredere formater, som instruktører så vælger mellem ud fra kunstneriske
preferæncer (og eller pris)...

Men nogle få undtagelser er stort set alle film efter midten af 1950'erne
filmet i et format bredere end TV'ets 1.33:1 format - eller også er de
filmet med henblik på at blive projekteret i et format bredere end 4:3...
(undtaget herfra er naturligvis TV-film).

Det er jo et spørgsmål om markedsandele; men markedet ser lidt anderledes ud
i dag da film ofte indtjener mere på videomarkedet end i biograferne... men
dengang de første TV begyndte at dukke op i stuerne, var filmbranchen ved at
skide grønne grise og filmene blev bredere

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 08-08-05 08:02

On 07 Aug 2005 21:30:28 GMT, AJC <stillvirgin@age42> wrote:

>Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in

>Nej.

Jo. En rigtig biograf eller en hjemmebiograf. De skal i hvert fald ses
i det rigtige format.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ham selv

Dato : 08-08-05 13:45

> Fordi film skal ses i biografen.
>
> -Rune

Film skal IKKE ses i biffen, da lyd og især billede er helt godnat.

Pierre

Fra : AJC

Dato : 08-08-05 16:31

"Ham selv" <prc@tele2adsl.dk> wrote in news:qtIJe.2453$%H1.2330
@news.get2net.dk:

> Film skal IKKE ses i biffen, da lyd og især billede er helt godnat.

Lyden i en biograf fejler ikke noget, kun billedet.

Fra : ML-78

Dato : 07-08-05 22:13

Ham selv skrev:

> [...]
her
> sorte mellenrum øverst og nederst i billede, selvom filmen er i 16:9

Det er fordi filmen alligevel ikke er 16:9 (= 1,78:1). 16:9 er et ret
usædvanligt format, så man vil næsten altid opleve sorte streger i siden
eller øverst og nederst på et 16:9-tv. De fleste film er indspillet i
4:3, 1,66:1, 1,85:1 eller 2,35:1.

> Jeg har så lagt mærke til at hvis jeg vælger en ældre film (også i
16:9) så
> fylder den hele billede, hvad er forskellen

Forskellen er, at den ældre film du har set sandsynligvis har været
1,66:1 eller 1,85:1 (men 1,78:1 kan da også forekomme), og de ligger
meget tæt på dit fjernsyns format. Medmindre filmen er præcis 1,78:1 vil
du dog stadig kunne se sorte streger, men de er måske så små at du ikke
har lagt mærke til dem, eller også strækker eller beskærer fjernsynet
billedet en smule, så de ikke er synlige.

> og hvorfor laver man ikke filmne
> så de passer til et tv idag for der findes vel ikke andre "standarder"
end
> 16:9.

Joh, der findes da 4:3 som vel stadig er det mest udbredte. Men film
bliver lavet til biografen og ikke til tv. Faktisk blev formaterne
bredere end 4:3 opfundet netop for at det skulle være besværligt at vise
filmene i tv, da filmselskaberne var bange for at tv'ets fremkomst ville
medføre svigtende biografpublikum (selv om det nogle gange
efterrationaliseres som om de brede formater blev indført for at passe
bedre med vores syn).

ML-78