Årgangsfilmene? Romber Stomper / Årgang 93~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-07-05 01:50

Hvor mange 'årgangsfilm' blev der lanceret i danske biografer og hvilke
titler drejer det sig om? Jeg tænker på "Årgang '88", "Årgang '93" (Romber
Stomper), etc.

Så vidt jeg har forstået havde de enkelte ungdomsfilm absolut intet
produktionsmæssigt med hinanden. Var det bare en kortvarig
distributionstrend der kun fandt sted i Danmark?

Fra : Morten DH

Dato : 30-07-05 10:54

"C. H. Engelbrecht" <chris@ bitfrost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> produktionsmæssigt med hinanden. Var det bare en kortvarig
> distributionstrend der kun fandt sted i Danmark?

Det startede med årgang 84 - Class of 1984 (og jeg glæder mig så meget til
den kommende DVD udgivelse fra Anchor Bay)
Så brugte man succesen til at sælge forskellige uafhængige ungdomsfilm med
titlen Årgang XX - som jeg husker det er de sådan her:

Årgang 84 - Class of 1984
Årgang 85 - Boys Next Door (jeg har haft en dansk VHS med en hel anden
titel; men det var den der hed årgang 85 oprindeligt)
Årgang 86 - Sendes ofte på TV som "Nu er det nok" eller noget i den stil...
Mener den hedder The Pricipal og er i hvert fald med James Belushi
Årgang 87 - kan jeg ikke huske lige nu
Årgang 88 - samme problem med hukommelsen
Årgang 89 - hedder Rooftops eller noget i den stil
Årgang 93 - Romper Stomer
Årgang 99 - næste "ægte" årgangsfilm - hedder Class of 1999 (og mangler
seriøst en DVD udgivelse )

Og endelig er der Årgang 99 -2... Hedder vist Class of 1999 2: The subsitute
eller deromkring

Skal lige vride hukommelsen lidt omkring årgang 87/88

Fra : Morbid Angel

Dato : 30-07-05 11:05

On Sat, 30 Jul 2005 11:54:13 +0200, "Morten DH"
<morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

> [...]
>eller deromkring
>
>Skal lige vride hukommelsen lidt omkring årgang 87/88

Retter dig lige årgang 85= Tuff Turf
Årgang 87= The Boys Next Door ellers så skal den måske bytte plads med
86'ern da jeg ikke husker helt og kigger man på IMDB kom the boys next
door ud i 86 og The Principal ud i 87, men de danske
videodistributører tog bare hvad der passede ind i deres kram.
Årgang 99 findes ikke, Class of 1999 udkom i 1990 så den var Årgang 90
:)
Den originale Årgang 84 er lige udkommet i England, skulle være
identisk med R1 Anchor Bay udgivelsen som kommer engang i år.

Mvh

MA

Mvh

MA

Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Fra : Morten DH

Dato : 31-07-05 12:43

"Morbid Angel" <morbid@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Retter dig lige årgang 85= Tuff Turf

Jeps, du har ret - kan godt huske det nu...

> [...]
> videodistributører tog bare hvad der passede ind i deres kram.
> Årgang 99 findes ikke, Class of 1999 udkom i 1990 så den var Årgang 90

The Boys Next door hed "Terror 87" kan jeg se i tråden fra DAHF, som der
linkes til her i gruppen... og kan faktisk godt mindes det nu jeg tænker mig
om - har i øvrigt haft den på dansk købefilm med en helt anden titel også;
men kan ikke lige huske den.

Årgang 86 og 87 kan jeg så ikke huske alligevel åbenbart - det er dog ikke
det cover der er på IMDB for 3:15 der var i de danske videobutikker som
Årgang 86...

Damn der vækkes minder fra de herlige voldelige video 80'ere

Fra : Morten DH

Dato : 30-07-05 11:05

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> subsitute eller deromkring
>
> Skal lige vride hukommelsen lidt omkring årgang 87/88

Hmm The Principal er jo Årgang 88 forresten... så det er 86 og 87 jeg ikke
lige kan huske, kan næsten se covers for mig, så skal nok komme på dem...

Men ellers er det som følger:

Årgang 84 - http://www.imdb.com/title/tt0083739/
Årgang 85 - http://www.imdb.com/title/tt0090770/
Årgang 86 - ?
Årgang 87 - ?
Årgang 88 - http://www.imdb.com/title/tt0093780/
Årgang 89 - http://www.imdb.com/title/tt0098222/
Årgang 93 - http://www.imdb.com/title/tt0105275/
Årgang 99 - http://www.imdb.com/title/tt0099277/
Årgang 99 II - http://www.imdb.com/title/tt0109442/

Fra : Morbid Angel

Dato : 30-07-05 11:06

On Sat, 30 Jul 2005 12:04:37 +0200, "Morten DH"
<morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

> [...]
Ja du har nok ret med at årgang 88 er The Principal husker selv
coveret =)

Fra : Morten DH

Dato : 31-07-05 12:45

> Ja du har nok ret med at årgang 88 er The Principal husker selv
> coveret =)

Fandt det her:
http://www.video-netto.dk/?5132X31X32X31O4934XO4931X393837O49X2

Fra : Mogens L

Dato : 30-07-05 11:11

> Årgang 85 - Boys Next Door (jeg har haft en dansk VHS med en hel anden
> titel; men det var den der hed årgang 85 oprindeligt)

Hmm, jeg har en film der hedder Årgang 85, det er dog Tuff Turf med
James spader. Faktisk en udemærket film..

Boys Next Door er fra 1986, kan du ha' byttet rundt på noget, eller har
nogen i deres oversættergenialitet virkelig fundet på at give 2 film
samme navn (det ville ikke undre mig).

Med venlig hilsen

Mogens L.
"live long and prosper"

Fra : Morten DH

Dato : 31-07-05 12:49

"Mogens L" <teater-lyd@_________ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Boys Next Door er fra 1986, kan du ha' byttet rundt på noget, eller har
> nogen i deres oversættergenialitet virkelig fundet på at give 2 film samme
> navn (det ville ikke undre mig).

Boys next door hed "Terror 87" - det var mig der huskede forkert

Kan i øvrigt se coveret til Årgang 86 her (hvis man har luppen klar):
http://www.danauktion.dk/item.php?id=bff310a28c25bebe9fd5e9e73bf73a99

Fra : Morbid Angel

Dato : 30-07-05 12:01

On Sat, 30 Jul 2005 02:49:32 +0200, "C. H. Engelbrecht" <chris@
bitfrost.dk> wrote:

> [...]
>produktionsmæssigt med hinanden. Var det bare en kortvarig
>distributionstrend der kun fandt sted i Danmark?

Eftersigende skulle dette være den rigtige rækkefølge for biograf
versionerne (videoversionerne var anderledes og nogle gange flere
årgangsfilm fra forskellige selskaber mener jeg at huske)

Biograflisten:

Årgang 1984 - Class of 1984

Årgang '85 - Tuff Turf

Årgang '86 - 3:15