Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dvd grab -> Plakat
Fra : Rasmus Christensen

Dato : 06-06-01 20:59

Hejsa.
Jeg håber, at jeg har ramt den rigtige gruppe med dette indlæg, ellers må I
lige tilgive mig.

Jeg har et problem, eftersom jeg meget gerne vil have fat i en plakat med
Gøg og Gokke. Problemet er, at denne plakat simpelthen ikke er til at
opdrive, hvorfor jeg har tænkt mig at fremstille den selv.
Eftersom selve billedet er fra en film, der er til at skaffe på dvd, så har
jeg tænkt mig at få grab'et lige nøjagtig det billede, jeg skal bruge og få
fremstillet plakaten ved et offset-firma, der velsagtens tager imod
bestillinger på sådanne opgaver.
Nu vil jeg lige høre, om der er nogle, der har erfaringer med sådan noget,
især mht. at grabbe billedet fra dvd'en. Er kvaliteten grundliggende
tilstrækkelig til fremstilling af fx 100 x 70 cm?
Desuden vil jeg gerne vide. hvilket prisleje, jeg skal regne med for selve
trykningen, i et eller to eksemplarer.

Forresten, så har billedet optrådt i tv-serien Friends, i Joey & Chandlers
lejlighed, og kan ses på
http://www.anotherfinemess.com/original/lvlaugh.html
Det er det næstøverste billede på siden (Gøg har tydeligvis ondt i tanden).

På forhånd tak
Rasmus Christensen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 06-06-01 21:04

"Rasmus Christensen" <Riverwind@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilstrækkelig til fremstilling af fx 100 x 70 cm?
> Desuden vil jeg gerne vide. hvilket prisleje, jeg skal regne med for selve
________________________________

COPYRIGHT gør det umuligt, hvis det er
et hæderligt firma...

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-06-01 21:20

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> hvis det er
> et hæderligt firma...

Jeg kiggede lige i de-gulde-sider under kategorien "hæderligt firma".....der
var ikke mange ....

:)

Mvh haa.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 06-06-01 21:22

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> Jeg kiggede lige i de-gulde-sider under kategorien "hæderligt
> [...]
____________________

dukommerdeforkertesteder..

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 07-06-01 07:24

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> COPYRIGHT gør det umuligt, hvis det er
> et hæderligt firma...

Er det ikke noget med 30 år sådan en holder .. eller er det anderledes i usa

// Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-06-01 21:13

www.plakaten.com er muligvis et sted at prøve i første omgang.

Men ellers kan de fleste printere udskrive et billede over 4-9 el. et lign.
antal A4-ark, så du kan efterprøve om kvaliteten lever op til dine krav -
men der er gode chancer for at den kan blive udmærket, fx med et skarpt
framegrab i 640x480 som udgangspunkt.

// Steffen

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 07-06-01 09:43

Hej,

DVD har en temmelig lav opløsning. Zone 1 (NTSC) DVD'er har en opløsning
på 720x480 (aflange) pixels, hvilket på TV-skærmen er tilstrækkeligt til
at gengive levende billeder med et indtryk af mange detaljer, men de
enkelte stillbilleder er nu ikke noget at råbe hurra for. Zone 2 (PAL)
DVD'er har en smule højere opløsning men til dit formål ville plakaten
have temmelig grove og tydelige pixels -- noget i retning af 7x7 pixels
pr. centimeter, eller omkring 17dpi hvilket overhovedet ikke kommer i
nærheden af 150dpi som bitmaps til plakat kunst ofte printes i. Desuden
har de enkelte DVD stills kraftige JPEG-lignende artefacts.

Der er to måder at fange en DVD still på - analogt, gennem video signalerne
(S-video / composite) hvilket på de fleste capture cards giver et blødt
billede på omkring 640x512 eller 640x480 pixels. Men den bedste DVD still
kvalitet kommer fra den mest logiske måde at gøre det på, hvilket selv-
følgelig er digitalt. Man tager en ripper og DeCSS'er en DVD skive til
en dekrypteret MPEG2 stream, og så kan man tage et digitalt stillbillede
derfra. Det er en noget møjsommelig affære eftersom de fleste DVD-spille
applikationer til DVD-rom drives er designet så man ikke kan tage stills
direkte fra playback vinduet. (Som om, de stillbilleder er af så høj
kvalitet at ophavsrets indehaverne havde noget at tabe ved at lade folk
tage stills til hobbybrug. Men det er en anden sag...)

Som eksempel følger her er en rå DVD still fra filmen Wargames -

http://www.kobotica.com/misc/wargames-dvd-still.jpg

Jeg har skåret de sorte letterbox scanlinier foroven og forneden fra,
men det giver dig forhåbentlig en ide om den maksimale kvalitet
du kan forvente fra et rip.

Mvh.
Sonny

Fra : Karsten Olesen

Dato : 07-06-01 17:49

"Sonny Windstrup" <sowi@uu.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 720x480 (aflange) pixels, hvilket på TV-skærmen er tilstrækkeligt til
> at gengive levende billeder med et indtryk af mange detaljer, men de
__________________________

Jeg husker stadig med succes et billedudsnit
på 1/4 af et .jpg billede fra et digi-camera
blev blæst op i A3 .. det var lidt takket,
men blev blødt op i et billed-program...

Det så sejt ud på afstand og abs. brugbart
til plakat...

MVH

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-01 01:10

> [...]

> især mht. at grabbe billedet fra dvd'en. Er kvaliteten grundliggende
> tilstrækkelig til fremstilling af fx 100 x 70 cm?
1024 x 576 er det grabbede billede.
Nu har jeg lige resamplet det op til dobbelt størrelse, to gange, i
gratisprogrammet Irfan View. Så nu er det 4096 x 2304.
Det ser ud til at kunne holde plakatkvalitet.

Det interne DVD drev kan bruges til at grabbe med. Men det kræver at du har
et DVD-spilleprogram der ikke er lavet af Copyrights-hystader.
For hvis du bare tager en print screen på en af disse, så får du bare sort
skærm, med tilsvarende humør.
Programmet PowerDVD fra Cyberlink har en lille KAMERA-KNAP!! Den hedder
"Capture Frame".
Viola! Trykker du på den, så har du taget dit billede. Lige til at sende i
egen printer!

Held og lykke
Jens