Alfix til baggrund
Fra : Silverflame

Dato : 06-06-01 21:05

Hej!

Jeg har læst de efterhånden mange gode indlæg om bygning af
flamingo-baggrunde påsmurt Alfix. Men jeg har aldrig set, om Alfix kan fås i
hvidt? Eller om det kan farves hvidt? Det ville ihvertfald være praktisk, da
jeg bruger Faxe kalk i mit akvarie. Findes der evt. et alternativ til Alfix?
Dvs. noget med samme egenskaber men som er hvidt?
Er der iøvrigt ikke én der kan genposte nogen af de links der blev bragt i
forbindelse med emnet? Jeg har nemlig mistet dem...
MVH SF.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 06-06-01 22:16

"> Er der iøvrigt ikke én der kan genposte nogen af de links der blev bragt
> forbindelse med emnet? >

http://www.chamberlain.dk
http://hem.spray.se/cichlids/ under artikler
http://dive.to/malawicichlids

vh Lasse

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-06-01 23:00

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> Er der iøvrigt ikke én der kan genposte nogen af de links der blev bragt
> forbindelse med emnet? Jeg har nemlig mistet dem...

Jeg tror ikke at det kan fåes i hvidt, jeg har ihvertfald ikke set det.
Men hvis du går til en rigtig flise mand og ikke kun et af de almindelige
byggemarkeder
kan det være at de har noget i hvidt.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 07-06-01 12:50

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der iøvrigt ikke én der kan genposte nogen af de links der blev bragt
> forbindelse med emnet? Jeg har nemlig mistet dem...

Hej

Nej det er nok for det meste gråt, men man kan få noget til fuger der har
forskellige farver... men det er dyrt i forhold.
Det jeg har gjort er at købe noget almindelig standard Alfix fliseklæb og så
blandet det med noget cement-farve pulver. Pulveret kan fås i flere
forskellige farver.

Jeg lavede baggrunde med flamingo og alfix ..lod den stå og hærde igennem i
en uges tid..måske lidt mere. Vaskede den og satte den i akvariet og fyldte
vand på. Jeg målte ikke vandværdier - men skiftede halvdelen af vandet efter
1 uge... Der er nogen der siger at det afgiver stoffer til vandet så Ph kan
stige meget... Fisk i og de havde de ikke nogen problemer med..

mvh
Brian

Fra : Jacob Schütz

Dato : 07-06-01 16:47

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Er der iøvrigt ikke én der kan genposte nogen af de links der blev bragt
> forbindelse med emnet? Jeg har nemlig mistet dem...

Hvordan ligger det med priserne på sådan noget alfix?

-Jake

Fra : Jael & Kim

Dato : 07-06-01 21:28

Jeg har lavet en baggrund som den beskrevne med hvide kalksten foran
og det bliver meget flot og naturtro at se på når algerne tager fat. Den
hvide alfix
findes men skal sandsynligvis bestilles hjem, og jeg har haft gode
erfaringer
med at bruge et produkt der hedder Mira mastic 100,
som også fås i hvid og er en del billigere.
Jeg har lavet til en 325 l.og min erfaring var det godt kunne lade sig gøre
at lave
den i tre stykker som jeg "fugede" sammen i akvariet. Iøvrigt lavede jeg
huler dvs
at jeg indkluderede nogle huller i den færdige skal, bag hullerne blev en
ballon
dækket med fliseklæb (og senere punkteret) for at danne hulevæggen.

Jeg håber at du kan bruge det til noget.
Held og lykke
Kim Adrian

Fra : Henrik Jensen

Dato : 08-06-01 12:06

Hej

Alfix kan godt fås i hvid. Jeg har her for nylig købt det i det lokale Råd
og Dåd byggemarked (Randers). Det bruges normalt til marmorfliser mv. Prisen
er ca. den samme som for grå - 50 kr. for 5 kg.

Det forhandles i 2,5 kg. 5 kg. og 25 kg. poser.

Det ser gråt ud sålænge det er vådt med lige så snart det er hærdet, er det
hvidt. Det er det også under vand.

Mvh Henrik

Fra : Silverflame

Dato : 08-06-01 15:22

Jeg takker for de mange henvendelser! Nu har jeg så et andet spørgsmål...

Hvordan får man baggrunden til rent faktisk at ligne en klippevæg? Faxe kalk
er jo meget groft og porøst i overfladen. Derudover har jeg lidt besvær med
selve formen... Skal man skære en masse detaljer i flamingoen eller laver
man dem i Alfixen bagefter?
MVH SF.

Fra : Jacob Schütz

Dato : 08-06-01 20:19

> [...]
med
> selve formen... Skal man skære en masse detaljer i flamingoen eller laver

Hvor er det dejligt at du sidder med præcis de samme spørgsmål som mig
Jeg skulle lige til selv at poste et indlæg da jeg læste dit!

Så på forhånd tak for dit næste

-Jake

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 08-06-01 23:29

>skal man skære en masse detaljer i flamingoen eller laver

Jeg lavede dem med en boremaskine, som jeg monterede en stålbørste på. På
denne måde kan du "fræse" konturerne ud. Du kan lave huler, fordybninger osv
på denne måde. Når du så påfører alfixen kommer det til at se temmeligt
naturligt ud.. Husk at varme flamingoen inden
du påfører alfixen (for at gøre den lidt hård..)
Se evt billeder på www.lassechristiansen.subnet.dk under byg en baggrund..

Mail endelig hvis du/i har flere spørgsmål vedr. dette..

Lasse

Fra : Krogh

Dato : 12-06-01 22:35

Jacob Schütz wrote in message
<5F9U6.919$rs4.61757@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
>Hvor er det dejligt at du sidder med præcis de samme spørgsmål som mig
>Jeg skulle lige til selv at poste et indlæg da jeg læste dit!

Jeg har selv prøvet mig lidt frem, men opgav hurtigt og købte en færdig
baggrund. Jeg fandt
den hvide alfix som hyldevare i Silvan Aalborg. I følge nedenstående artikel
bør kun den hvide
anvendes, da de andre kan indeholde flyve aske. Hygæa laver noget farvestof,
der kan bruges
til farvning af alfix, se også artikkel.

Artiklen er på dansk, og giver beskrivelse på nogle utrolig flotte
baggrunde.

http://hjem.get2net.dk/per_kyllesbech/alfix.htm

Krogh