Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
til Macro hjemmefuskerne :0)
Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 21:11

Faldt lige over det her

http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php

Den er da meget sjov synes jeg

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 22:12

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d8967a941960d2e989ea1@news.sunsite.dk...
> Faldt lige over det her
>
> http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php
>
> Den er da meget sjov synes jeg
>

> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Jeg vil lige nævne at man skal bruge hvide lysdioder kaldet warm white.
deres tempratur burde passe med en glødepæres. desuden skal man ondelynmende
huske en formodstand på hver diode. ellers får man uens belysning.

Jacob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-09-05 23:11

Jakob wrote:
> Faldt lige over det her
>
> http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php
>
> Den er da meget sjov synes jeg

Tja... man kan også nøjes med at købe en færdig løsning.
http://www.srelectronics.com/Lrii.html

--
Best Regards - Niels Riis Ebbesen - Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke
Telefon: 47 17 56 22 - Mobil: 40 33 69 40 - e-mail info@niel-ebbesen.net

Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 23:15

In article <431F658D.8080802@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Tja... man kan også nøjes med at købe en færdig løsning.
> http://www.srelectronics.com/Lrii.html

Jo jo prisen er så også en lidt anden :0), men de forstår sgu at sælgen
varen med de herlige krummetær dental shoots. Deres pr afdeling skulle
sgu have stryg :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 07:38

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Tja... man kan også nøjes med at købe en færdig løsning.
> http://www.srelectronics.com/Lrii.html

Jeg kan særligt godt lide den måde hvorpå den ganske uskærmede ring
lyser ind i objektivet.. det skal nok blive godt

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : HKJ

Dato : 08-09-05 16:15

Hans Joergensen wrote:

> Jeg kan særligt godt lide den måde hvorpå den ganske uskærmede ring
> lyser ind i objektivet.. det skal nok blive godt

Det er så heldigt at sådan nogle lysdioder er retningsbestemte, så det
er ikke ret meget lys der rammer objektivet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 18:56

HKJ wrote:
> Det er så heldigt at sådan nogle lysdioder er retningsbestemte, så det
> er ikke ret meget lys der rammer objektivet.

Det ser ellers ud som om det er pænt meget på billedet af dimsen.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Brian Lund

Dato : 08-09-05 19:10

> Det er så heldigt at sådan nogle lysdioder er retningsbestemte, så det
> er ikke ret meget lys der rammer objektivet.

Det er meget forskelligt, du kan få lysdioder med spredning fra 5° til
næsten 180°!
Men uanset spredningsvinkel vil der altid slippe lidt lys ud i alle
retninger...

Jeg ville nok også have skærmet dem, bare for at være sikker!

Brian

Fra : HKJ

Dato : 08-09-05 19:27

Brian Lund wrote:

> Det er meget forskelligt, du kan få lysdioder med spredning fra 5° til
> næsten 180°!

Men den facon lysdioder der er brugt her har sjældent over +/-30°

> Men uanset spredningsvinkel vil der altid slippe lidt lys ud i alle
> retninger...

Ja, men styrken vil være meget lav.

> Jeg ville nok også have skærmet dem, bare for at være sikker!

Jeg modsætter mig heller ikke en afskærming og ville nok også bruge det
hvis jeg lavede sådan en. Men jeg tvivler på at det vil give nogen
forskel på et ordentlig objektiv.

Fra : Jacob

Dato : 08-09-05 20:08

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis jeg lavede sådan en. Men jeg tvivler på at det vil give nogen forskel

Du vil kunne se det mindste støvkorn på linsen når det belyses direkte.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-09-05 23:12

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> Faldt lige over det her
>
> http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php
>
> Den er da meget sjov synes jeg

Sejt, jeg har før ledt lidt efter et ringlys til mit makrooptagelse, bare
nok at dioder så skal det nok virke. Jeg ved dog ikke om jeg skal investere
i Nikons egen til Pro brug det er nok lidt mere end bare dioder

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-05 06:19

In article <431f65ce$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> [...]
> nok at dioder så skal det nok virke. Jeg ved dog ikke om jeg skal investere
> i Nikons egen til Pro brug det er nok lidt mere end bare dioder

Ja, den indeholder også lidt plastic og formodstande.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-09-05 10:04

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Ja, den indeholder også lidt plastic og formodstande

Nu tænker jeg den store de har, noget der passer på et 72mm gevind. Jeg har
set den før og det er ikke dioder, men små flashrør der giver en blitz
istedet for at den lyser.

Mvh
Simon

Fra : HpeA

Dato : 08-09-05 19:40

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Faldt lige over det her
>
> http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php
>
> Den er da meget sjov synes jeg

He he, jep den er da ikke helt ved siden af. Havde tænkt på noget ala
samme løsning, efter der var en anden venlig person der postet et link til
en pro. version med fast lys til movie kamera. Det er så et stykke tid
siden, og det var ikke en helt billig fætter.
Men det skal da prøves at kitte sådan en sammen. Så kunne man osse lave
et
batt. greb . Gad vide hvordan et lomme-kam som et olym C 4040 Z så
ville
se ud *ROLF*

MvH.

Hp

Ps. Er der andre der vil prøve at lave sådan en ring-lampe ?. Burde vi så
ikke lige holde kontakten til at se resultater / løse evt. problemer og
andet løs snak ???.....Bare en ide

Fra : waal

Dato : 09-09-05 14:57

"HpeA" <hpaalling@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ps. Er der andre der vil prøve at lave sådan en ring-lampe ?. Burde vi så
> ikke lige holde kontakten til at se resultater / løse evt. problemer og

Hvis du vil have lidt afskærmning/afstand ind mod frontlinsen så byg den
evt. med udgangspunkt i en aflagt modlysblænde, brug flere dioder (skulder
ved skulder) og måske noget opaliseret acryl som diffuser

mvh
Michael