Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash vil ikke skyde
Fra : 7c

Dato : 07-09-05 17:36

Har lige fået min 350D tilbage fra rep og har monteret en nyindkøbt Sigma
EF-500 DG ST Flash.

Problem: Flashen vil kun skyde 2-3 gange og stopper så igen. Batterierne er
helt opladet, så det burde være ok. Kan det være pga at jeg bruger
genopladelige batterier? De er ellers i den gode ende af skalaen.
Burde det hele ikke fungere automatisk sammen hvis jeg sætter 350'eren på
fuldautomatisk??

Vh.

Søren

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 07-09-05 17:46

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> genopladelige batterier? De er ellers i den gode ende af skalaen.
> Burde det hele ikke fungere automatisk sammen hvis jeg sætter 350'eren på

Hej

Blitzen har begrænset "strøm" den kan ikke blive ved med at fyre af i en
lang serie, så giv den tid til at lade op igen.

Jeg håber jeg forstod spørgsmålet rigtigt, ellers prøv igen!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : 7c

Dato : 07-09-05 17:51

Den har fået tid til at lade, så det er ikke der problemet er. Ellers tak
for hjælpen

Fra : Brian Lund

Dato : 07-09-05 18:01

> Den har fået tid til at lade, så det er ikke der problemet er. Ellers tak
> for hjælpen

Hjælper det at genoplade batterierne?

Har du prøvet med alkaline? - Der er jo lavere spænding på genopladelige!

Brian

Fra : 7c

Dato : 07-09-05 18:08

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hjælper det at genoplade batterierne?
>
> Har du prøvet med alkaline? - Der er jo lavere spænding på genopladelige!
>

> Brian

De er lige opladet. Det kan da ikke passe at man ikke kan bruge
genopladelige batterier til flash. Er der andre herinde der har problemer
med flash og genopladelige batterier?????

Fra : fam. Ager

Dato : 07-09-05 18:25

Er der andre herinde der har problemer
> med flash og genopladelige batterier?????

nope jeg bruger også kun genopladelige til min 580 ex

har desværre ingen aning om hvad der skulle være problemet med din flash

Fra : 7c

Dato : 07-09-05 18:27

> "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre herinde der har problemer
>
> nope jeg bruger også kun genopladelige til min 580 ex
>
> har desværre ingen aning om hvad der skulle være problemet med din flash

Så må jeg jo nok forbi butikken imorgen. Lidt ærgeligt. Har lige ventet 6
uger på at få kameraet tilbage fra rep. og nu er den måske gal med flashen.

Vh.
Søren

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 07-09-05 18:57

> Så må jeg jo nok forbi butikken imorgen. Lidt ærgeligt. Har lige ventet 6
> uger på at få kameraet tilbage fra rep. og nu er den måske gal med
> flashen.

Prøv så lige at teste batterierne hver for sig, hvis der er fejl på et af
dem, kan det nok være årsagen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 07-09-05 19:58

7c wrote:
> [...]
> genopladelige batterier til flash. Er der andre herinde der har
> problemer med flash og genopladelige batterier?????

Jeg har erfaret at nogle slags genopladelige ikke dur til Flash (550ex),
mens andre gør. Jeg har ikke lige styr på, om det er spændingen, styrken
eller typen, der gør en forskel. (det kan andre sikkert svare på)

Tror ikke umiddelbart, din blitz fejler noget - har du prøvet med andre
batterier?

/claus

Fra : 7c

Dato : 07-09-05 20:08

"Claus P. Hastrup" <5352778m001@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller typen, der gør en forskel. (det kan andre sikkert svare på)
>
> Tror ikke umiddelbart, din blitz fejler noget - har du prøvet med andre

Jeg må prøve at købe nogle "normale" batterier imorgen. Hvilke genopladelige
batterier går for at være de bedste til jobbet?

Søren

Fra : Kenneth

Dato : 07-09-05 20:23

> Jeg må prøve at købe nogle "normale" batterier imorgen. Hvilke
> genopladelige batterier går for at være de bedste til jobbet?

Hej

Jeg bruger Panasonic PRO serie, og de virker fint til min 550EX. De kan
købes her: www.batterier.dk og sendes fragtfrit.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 22:18

> [...]
>
> Jeg må prøve at købe nogle "normale" batterier imorgen. Hvilke
> genopladelige batterier går for at være de bedste til jobbet?

Sanyo 2500mAh. køb dem i en hobby butik der koster 4 stk 110kr. Batterier.dk
er fine til uorginale batterier og ladere. men løse celler der forsøger de
at flå folk. Sanyo 2500 har jeg selv testet til at kunne levere 5A
vedvarende uden nævneværdigt spændings drop.

Jacob

Fra : ms

Dato : 08-09-05 08:42

> [...]
> der forsøger de at flå folk. Sanyo 2500 har jeg selv testet til at kunne
> levere 5A vedvarende uden nævneværdigt spændings drop.

Det er sgu da meget godt i forhold til de kun skriver 2500 mAh....?

/Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-05 09:31

In article <431feb87$0$94452$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, ms wrote:

> Det er sgu da meget godt i forhold til de kun skriver 2500 mAh....?

Medmindre der er 4 i serie, og så er det ikke for godt.

Fra : ms

Dato : 08-09-05 09:51

> Medmindre der er 4 i serie, og så er det ikke for godt.

Nej nej... men det står der jo ikke noget om....

/Max

Fra : Max

Dato : 08-09-05 10:01

Hej

> Medmindre der er 4 i serie, og så er det ikke for godt.

???

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 08-09-05 10:00

Hej Max

> Det er sgu da meget godt i forhold til de kun skriver 2500 mAh....?

Værdien mAh (milliamperetimer) fortæller hvor meget strøm et element
kan give i en given tid, og 2500 mAh betyder at elementet skal kunne
lever 5 A i en halv time, nok noget der ikke er realistisk. Men akumulatore
i biler er jo normalt på en 60-80 Ah og kan sagtens lever strømme kortvarigt
på en 300-400 ampere.

Mvh Max

Fra : ms

Dato : 08-09-05 10:49

> [...]
> akumulatore
> i biler er jo normalt på en 60-80 Ah og kan sagtens lever strømme

Ja du har ret, vi snakker om forskellige ting...

/Max

Fra : Henrik Juul

Dato : 08-09-05 19:52

>Det er sgu da meget godt i forhold til de kun skriver 2500 mAh....?

Øhhh, 2500 mAh er da 2,5 A i EN time så jeg kan ikke se noget problem
i, at batteriet skulle kunne levere 5 A i ½ times tid.

/Henrik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-09-05 20:01

Henrik Juul wrote:

> Øhhh, 2500 mAh er da 2,5 A i EN time så jeg kan ikke se noget problem
> i, at batteriet skulle kunne levere 5 A i ½ times tid.

Muligt, at du ikke ser problemet, men sådan er fysikken ikke. I praksis
er det sådan, at des højere strøm du trækker, des mindre er den
tilgængelige kapacitet. Dette skyldes indre opvarmning, kemisk forhold
og indre modstand. Normalt måler man batteriers kapacitet vC/5Ced det,
der hedder C/5, hvilet for en 2500mAh celle er 500mA i 5 timer. Nogle
måler endda kapaciteten ved C/10, svarende til 250mA.

evt google med C5 battery capacity

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 08-09-05 20:30

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> C/5, hvilet for en 2500mAh celle er 500mA i 5 timer. Nogle måler endda
> kapaciteten ved C/10, svarende til 250mA.

kapasiteten ved 5A er 2100mAh. afladningen er slut når batteri spæpndingen
rammer 1V per celle

jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-09-05 22:46

> Jeg må prøve at købe nogle "normale" batterier imorgen. Hvilke
> genopladelige
> batterier går for at være de bedste til jobbet?

Stort set 2300 mAh og opefter, jeg mener maks er 2600 mAh i dag. Jeg bruger
faktas batterioplader med 4 stk baterier til 69 kr de er godt nok kun på
2000 mAh. Og så købte jeg en pakke med 2300 mAh til 50 kr også i fakta, jeg
testede dem med mine Panasonic pro 2100 mAh og Fakta betterierne (2300 mAh)
leverede klart bedre. Jeg overvejer dog stærkt at investere i nogle 2600
mAh, da man aldrig kan få strøm hurtigt nok til sin blitz

Mvh
Simon

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 08-09-05 18:48

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> investere i nogle 2600 mAh, da man aldrig kan få strøm hurtigt nok til sin

Der kan jeg ikke lade være med at indskyde en bemærkning:

Batteriernes kapacitet siger kun noget om levetiden. Den siger ikke noget om
max strømstyrke eller kortslutnings-strøm. En faktor der er betydelig mere
vigtig en tiden den kan levere en given strøm. En "mande"-flash som for eks
en 550EX æder gerne 10 Ampere i starten af opladecyklusen, hvis den får lov.
Og batteriernes evne til at levere denne ekstreme peakstrøm, betyder
utroligt meget for opladetiden, altså hvor hurtigt flashen er klar igen..

Jeg bruger selv batterier specielt beregnet til RC-biler, hvor stor
strømstyrke er mere vigtig end kapaciteten. Dem jeg bruger (Nickel Cadmium)
har kun en kapacitet på 960mAh, men kan levere over 20 ampere i
kortslutnings-strøm, og det sparker dælme liv i min 380 EX'er . Så
betyder det knap så meget, at der kun er til måske hundrede skud. Det er
(for mig), mere vigtig at flashen er klar så hurtigt som muligt.

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : 7c

Dato : 08-09-05 19:19

> [...]
> Cadmium) har kun en kapacitet på 960mAh, men kan levere over 20 ampere i
> kortslutnings-strøm, og det sparker dælme liv i min 380 EX'er .
____

Er det genopladelige???
Hvis ja, hvor får man fingrene i dem?

Vh.
Søren
p.s. Nåede ikke at eksperimentere færdig, så jeg melder tilbage fredag.

Fra : Jacob

Dato : 08-09-05 20:33

> [...]
>
> Vh.
> Søren
> p.s. Nåede ikke at eksperimentere færdig, så jeg melder tilbage fredag.

i hobby butikker.
Det er der du skal finde de gode batterier. og de er billige i forhold til
batterier.dk

jacob

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 09-09-05 17:24

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> ____
>
> Er det genopladelige???
> Hvis ja, hvor får man fingrene i dem?

Hmm...burde selvklart have været forberedt på det spørgsmål Sandheden
er, at jeg ikke husker hvor jeg købte dem, men mon ikke det var hos min
sædvanlige pusher "pc-elektronik" i Ålborg?
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-09-05 19:52

www.jkhansen.dk wrote:

> [...]
> betyder det knap så meget, at der kun er til måske hundrede skud. Det er
> (for mig), mere vigtig at flashen er klar så hurtigt som muligt.

Fornuftigt designede blitz kredsløb begrænser strømmen i starten af
ladeforløbet, men holder den i slutninge. Dermed kan man opnå en hurtig
føkgetid, uden at aflive batterierne.

Jeg har selv testet GP celler (2.300mAh NiMH) ved en afladestrøm på
10Amp, med rigtigt gode data.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 08-09-05 20:31

> [...]
> føkgetid, uden at aflive batterierne.
>
> Jeg har selv testet GP celler (2.300mAh NiMH) ved en afladestrøm på 10Amp,

Hvad er spændingen ved 10A 0.8V ?? og i hvor lang tid ?

Fra : Jacob

Dato : 08-09-05 19:26

> [...]
> investere i nogle 2600 mAh, da man aldrig kan få strøm hurtigt nok til sin

Jeg lider lidt af en mani til at teste batterier. jeg købte på et tidspunkt
4 batterier af et for mig ukendt mærke i fakte. de var dybt elendige. de
kunne knap levere 1A. ved 2 A knækkede de sammen.
som jkhansen skriver så er nicd batterier dem der bedst kan levere varen men
20A er vel lige i overkanten. jeg har prøvet at trække 15A fra sådanne nicd
aa celler og de blev meget varme. ikke noget jeg ville have sidende i en
blitz.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-09-05 22:39

> De er lige opladet. Det kan da ikke passe at man ikke kan bruge
> genopladelige batterier til flash. Er der andre herinde der har problemer
> med flash og genopladelige batterier?????

Det skulle du kunne, jeg brugte selv genopladelige i min Sigma DG ST flash
til Nikon. Nu har jeg en SB-800 Nikon Flash og der bruger jeg også
genopladelige batterier, jeg har ladrig haft problemer med det.

Men hvis du prøver med Alkanline batterier som jo leverer 1.5 Volt strøm i
stedet for genopladelige der kun afgiver 1.2 Volt strøm og det så virker, så
ved du hvor fejlen ligger. Et tip kan også være at du lader blitzen op,
sætter den på fuld styrke og skyder af, lader den lade op og bliver ved og
ser hvor langt du når med det. Hvis du kan blive ved er det ikke din blitz
det er i vejen med.

Mvh
Simon

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-09-05 15:35

> [...]
> genopladelige batterier til flash. Er der andre herinde der har problemer
> med flash og genopladelige batterier?????
++++++++++++++++++

Jeg bruger genopladelige uden problemer.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-09-05 07:35

"Der er jo lavere spænding på genopladelige"

Jep, lige præcis. Og med 4 batterier så "mangler" du ca. 1 volt ud af 6
volt. Så der skal næsten 5 opladelige batterier til at erstatte 4 alkaline.
Og det vil gå ud hastighed og hvor mange skud man
--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail. har mv.

Fra : waal

Dato : 08-09-05 08:47

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> volt. Så der skal næsten 5 opladelige batterier til at erstatte 4
> alkaline. Og det vil gå ud hastighed og hvor mange skud man

Så simpelt er det ikke, alkaline batteriernes spænding falder når de
belastes og falder yderligere (til under 1.2V) i løbet af levetiden. De
genopladelige leverer en mere stabil spænding

mvh
Michael

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-09-05 12:26

"Så simpelt er det ikke, alkaline batteriernes spænding falder når de
belastes og falder yderligere (til under 1.2V) i løbet af levetiden"

Det er meget forskelligt afhængig af fabrikat. Men fx. Duracell har meget
lav indre modstand, hvorved spændingsfaldet ved belastning er mindre. Der
findes også et andet billigt fabrikat som er på højde med Duracell, men
husker ikke lige navnet. Duracells reklamer er ikke helt hen skoven. Men det
er rigtigt, man skal passe på ikke at sammenligne æbler og bananer

--
Mvh.
Henrik (som ikke sælger batterier....)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Steffen

Dato : 07-09-05 22:57

7c <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote:

> Den har fået tid til at lade, så det er ikke der problemet er. Ellers tak
> for hjælpen

Det er ikke de

Fra : Steffen

Dato : 07-09-05 22:57

7c <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote:

> Den har fået tid til at lade, så det er ikke der problemet er. Ellers tak
> for hjælpen

Det er ikke de genopladelige batterier der skal lades op, men
kondensatoren i blitzen, og det tager tid, derfor kan du kun fotografere
kontinuerligt hvis du bruger en svag udladning ved hver blitz-glimt.

mvh
steffen

Fra : 7c

Dato : 08-09-05 06:50

Jeg giver lige en melding tilbage snere i dag når jeg har udført et par
eksperimenter. Tak for hjælpen til alle.
De her nyhedsgrupper kan være guld værd
Vh.

Søren

Fra : 7c

Dato : 09-09-05 21:36

> Jeg giver lige en melding tilbage snere i dag når jeg har udført et par
> eksperimenter. Tak for hjælpen til alle.
> [...]

Jeg tror jeg har en fejl på nogle af mine batterier. Her til aften har jeg
brugt nogle af mine andre batterier af samme type og det har kørt uden
problemer.
Jeg har 16 batterier at vælge imellem, så nu skal jeg bare have spottet de
dårlige. Hvordan gør man så lige det? Kan se der er et par nørder (i ordets
bedste betydning) her i gruppen, har i forslag?

Vh.

Søren

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 10-09-05 05:47

> [...]
> dårlige. Hvordan gør man så lige det? Kan se der er et par nørder (i
> ordets bedste betydning) her i gruppen, har i forslag?

Det kan du nok ikke uden et multimeter og en load af en slags....og
dog....hvis du har en lille pære til en lommelampe og et par prøveledninger
kan du jo koble dem til en efter en (lige efter en opladning), og se
hvilke(n) der hurtigst taber pusten.

Men hvis du har et måleinstrument til rådighed, så serieforbind batterierne
(gerne dem alle), og belast dem med en effektmodstand på blot et par ohm. Og
mål så spændingen over hvert enkelt batteri. De dårlige batterier vil falde
dramatisk i spænding under belastning. Måske helt ned i nærheden af en halv
volt eller mindre endnu...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-05 11:21

7c wrote:

> [...]
> dårlige. Hvordan gør man så lige det? Kan se der er et par nørder (i ordets
> bedste betydning) her i gruppen, har i forslag?

Når du køber nye batterier, så gør dig selv den tjeneste at mærke dem,
så de hører sammen i sæt. Brug dem og lad dem altid i samme sæt. Så
ældes de næsten ens. Det giver den længste levetid, og de færreste
probelmers.

Bo //