Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Omvendering / Macro coupler ring
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-09-05 13:02

Hej...

Hvor i DK, helst online, kan man købe en omvenderring, dvs. et "filter" med
gevind i begge sider, størrelse 58mm...

Martin Kaltoft

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-09-05 13:03

Martin Kaltoft wrote:
> Hvor i DK, helst online, kan man købe en omvenderring, dvs. et "filter" med
> gevind i begge sider, størrelse 58mm...

1) Find et restsalg af brugte/gamle filtre (spørg evt. en gammel
fotohandler)
2) find et par ridsede 58mm filtre
3) byd en 20'er for dem
4) Gå hjem og pil glaset ud af dem
5) Find noget 10sek lim.

Vupti, så er den hjemme :)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-05 14:03

Hans Joergensen wrote:

> 1) Find et restsalg af brugte/gamle filtre (spørg evt. en gammel
> [...]

10 sekunders lim holder.. 10 sekunder. Et lille stød og det knækker.
Hvis ikke du kan (slag)-lodde, vil jeg anbefale epoxy lim som f.x.
Araldit, idet det "fylder". 10 sekunders lim kræver at fladerne passer
nøje sammen.

Bo //

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-09-05 14:06

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> Hvis ikke du kan (slag)-lodde, vil jeg anbefale epoxy lim som f.x.
> Araldit, idet det "fylder". 10 sekunders lim kræver at fladerne passer

Nå, jeg har da ellers brugt min omvendering med selv ganske tunge
ting, men ok, brug noget andet lim så :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-05 14:25

Hans Joergensen wrote:

> Nå, jeg har da ellers brugt min omvendering med selv ganske tunge
> ting, men ok, brug noget andet lim så :)

Jeg er måske bare lidt forsigtig.

Fra : waal

Dato : 07-09-05 14:09

> 1) Find et restsalg af brugte/gamle filtre (spørg evt. en gammel
> [...]

En omvendering / macrocoupler er en bajonet med filtergevind og skal være
forsynet med indstillingsnekke hvis ikke der bruges bælgudstyr eller
lignende

mvh
Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-09-05 14:27

waal wrote:
> En omvendering / macrocoupler er en bajonet med filtergevind og skal være
> forsynet med indstillingsnekke hvis ikke der bruges bælgudstyr eller
> lignende

Ja, men nu stod der et filter med gevind i begge ender..

I øvrigt virker det sådan set udemærket på den måde, man får
ihvertfald en smule macro.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : waal

Dato : 07-09-05 15:09

> Ja, men nu stod der et filter med gevind i begge ender..
>
> I øvrigt virker det sådan set udemærket på den måde, man får
> ihvertfald en smule macro.

Det forhindrer vel ikke at MK kan bringes ud af vildfarelsen. Iøvrigt giver
makrofotokobleren (det er vel hvad den hedder på dansk) mere end blot "en
smule", især hvis den anvendes med moderate vidvinkler. F.eks. giver Canons
FL macrophotocoupler (snekken giver ca. 13mm udtræk) med FL35mm2.5 en
forstørrelse på x1.98 til x2.34 (forstørrelsen er jo både afhængig af
brændvidden og hvor dybt optikken sidder i objektivet = udtrækket)
http://www.canonfd.com/macrophotoadapters/macrophotoadapters.pdf viser en
senere udgave hvor omvendeadapteren monteres på en løs snekke så én snekke
kan klare flere størrelser filtergevind.
mvh
Michael

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-09-05 22:10

> I øvrigt virker det sådan set udemærket på den måde, man får
> ihvertfald en smule macro.

Lige et tillægsspørgsmål, det lader til at du har prøvet det.

Kan man bruge AF når man bruger denne metode?

Det burde jo kunne lade sig gøre, men AF motoren skal jo så pludselig trække
vægten af et objektiv rundt, da mine objektiver ikke har intern AF, så de
forreste linseelementer bevæger sig når jeg bruger AF. Vil det være en for
stor belastning for objektivet?

Martin Kaltoft

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 07:18

Martin Kaltoft wrote:
> Lige et tillægsspørgsmål, det lader til at du har prøvet det.

Jah, men jeg skrottede idén fordi det virkede dårligere end
forlængelsesrør.

> Kan man bruge AF når man bruger denne metode?

Det husker jeg ikke.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Jan F.

Dato : 08-09-05 07:27

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man bruge AF når man bruger denne metode?

Ja, men man bruger ikke AF til makrofotografering, det er dybdeskarpheden
for lille til.

Jan

Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 14:46

In article <431ed69d$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
kaltoft@gmail.com says...
> Hej...
>
> Hvor i DK, helst online, kan man købe en omvenderring, dvs. et "filter" med
> gevind i begge sider, størrelse 58mm...

Alternativt har jeg set dem på ebay engang imellem.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan F.

Dato : 07-09-05 15:14

> Hej...
>
> Hvor i DK, helst online, kan man købe en omvenderring, dvs. et "filter"
> med
> gevind i begge sider, størrelse 58mm...

Det kan du ikke købe i DK fra nyt, prøv i stedet ham her:

http://www.2filter.com/prices/products/macroring.html

7.87 dollars + porto ingen moms og told kommer inden for en uge, jeg gav
vist 100,- kr alt inkl.

Jan

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-09-05 18:07

> [...]
>
> http://www.2filter.com/prices/products/macroring.html
>
> 7.87 dollars + porto ingen moms og told kommer inden for en uge, jeg gav

Tak! Det var sådan noget jeg ledte efter, bestilling er aflagt, bestilte
også et polariseringsfilter samtidig.

Også tak til "waal" for forklaringen om omvenderringen, som dette
han-til-han filter så alligevel ikke hedder.

Martin Kaltoft

Fra : Pepe

Dato : 07-09-05 19:29

Här kan du köpa online och få lite tips och ideér.
http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Pepe