Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Til Nikon: Hvorfor jeg venter længselsfuld~
Fra : Lars Troels

Dato : 05-09-05 14:06

Ja. Der har jo været hundredevis af rygtetråde på dpreview, nikonians o.a.
det sidste halve år. Desværre er ingen af dem rigtige oplysninger. Men at
den kommer er der ikke længere tvivl om. F.eks LowePro har den med i
specifikationerne til nogle af sine produkter i det nye katalog.

Jeg har fulgt det meget tæt, da jeg virkelig mangler et 'D200', med de
egenskaber der heldigvis også er ret bastante rygter om. Jeg skal bruge det
meget til sportsfotografering, hvorfor hurtig autofokus, vertikaludløser,
lav støj ved høj iso, minimum 5 fps. og en rimelig buffer, er vigtige
egenskaber som jeg skal bruge hele tiden.

D2X har noget af det, og en masse andet jeg ikke skal bruge. D2Hs har alle
disse egenskaber så godt og vel, men jeg kan ikke leve med opløsningen på 4
MPx. Jeg skal lave en masse sportsfotos til posters hele tiden, og en ret
stor kalender henover efteråret...alt sammen i høj opløsning.

Derfor følger jeg udviklingen meget meget tæt.

Hvis det ikke har førnævnte egenskaber...bryder jeg mig ikke om at tænke
på...

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-09-05 13:26

Lars Troels wrote:
[Ønsker til Nikon d200]

Jeg gi'r lige Teruo Shimamura et vinkt, hvis jeg løber på ham en af de
nærmeste dage.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael Holm

Dato : 05-09-05 15:43

Så køb du dig et Canon 1D Mark II

--Michael

Fra : Lars Troels

Dato : 05-09-05 16:53

"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> skrev i en meddelelse
> Så køb du dig et Canon 1D Mark II

Canon hvad... Jeg har allerede en kopimaskine.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : MOA

Dato : 05-09-05 19:09

> Canon hvad... Jeg har allerede en kopimaskine.

Ahh, selv de mest forhærdede Nikon fans kan vel se at Canon er førende på
alle områder inden for Dslr teknologien.

Eneste (væsentlige) grund til at holde fast i Nikon er vel hvis man har en
stor samling af objektiver.

Morten (flame flame (og som har Minolta..)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-09-05 22:23

"MOA" <no@thanks.dk> wrote in message

> Ahh, selv de mest forhærdede Nikon fans kan vel se at Canon er førende på
> alle områder inden for Dslr teknologien.

Slet ikke. Nikon har sine stærke sider ligesom Canon, Canon er klart
hurtigere fremme i skoene og har flere produkter på markedet inden for DLSR
og desuden også bare P&S Digital kameraer. Men en ting Canon ikke har er en
fantastisk ergonomi. Jeg har flere gange holdt på Canon kameraer, selv de
meget store og dyre af slagsen og bryder mig bestemt ikke om dem, det
betyder rigtig meget for meget at jeg har ergonomisk godt greb om kameraet
da det er med til at bestemme hvor godt et billede jeg tager. Af hvad andet
er så har Nikon efter min mening bedre produktudvikling i deres sensor
afdeling. Canon har det med at når de smider et kamera på banen med et par
brødre så er sensoren som regel bare en afart eller opgradering over hele
linjen, det finder jeg lidt uhensigtmæssigt, da der så ikke skydes så mange
penge i udviklingen.

Jeg syntes skam ikke Canons billeder er dårlige, nej tværtimod. Men jeg vil
sige i dag kan jeg bedre lide Nikons farver og deres måde at håndtere RAW
filer på.

Så mit argument for at jeg bliver ved Nikon er:
Jeg kan bedre lide deres farver og lys/kontrastforhold
Bedre ergonomi
og bedre håndtering af RAW filer.

> Eneste (væsentlige) grund til at holde fast i Nikon er vel hvis man har en
> stor samling af objektiver.

Også et knaldgodt argument. Jeg ved godt man ikke hører om folk der skifter
fra Canon til Nikon, men jeg kender faktisk en der har gjort det, og det har
han ikke fortrudt siger han

Desuden er Nikon meget sejere navn end noget der minder om et jernrør på et
piratskib GG

Mvh
Simon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-09-05 01:09

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> han ikke fortrudt siger han
>
> Desuden er Nikon meget sejere navn end noget der minder om et jernrør på

Ahem, Host!
Nikon har altså ikke deres egne sensorer, men køber dem i byen. Mener
faktisk, at det er en Sony tingest, der sidder i D2X. D70 deler også sensor
med Pentax IST D1, eller hvad den nu hedder.
Skal vi snakke om avanceret sensorteknologi, kommer vi ikke uden om Fuji.
Deres dual sensor CCD er altså ret genial. Og huset har en formidabel
ergonomi (Det er et
Nikon F80 hus især når man sætter batterigrebet på.
Desværre er Fuji kameraerne uhyggeligt langsomme, filerne voldsomt store,
deres software træls, deres menusystem træls, batterisystem håbløst og AF er
ikke bedre end på et D70.

Men de kan lave billeder, kan de - Rigtigt godt endda.

Fuji må virkeligt gerne lave et 5 Fps. S4pro med en 12 Mp full frame, en
kæmpe buffer på 4 Gb eller lign. en lynhurtig processor og høj
skrivehastighed og dobbelt kortholder (2 CFkort istedet for både smartcard
og CF.
De måtte også gerne lave knapperne på bagsiden om sammen med menusystemet
til noget, der ligner Nikons, der er lysår bedre.
Og så skal der lige være en dedikeret pegefingerknap til ISO'en kombineret
med ISOinfo i søgeren.
Ved at droppe den indbyggede flash, blir der lige en knap ledig
IMHO ligger F80 huset bedre i mine hænder end D2-huset, hvor jeg synes, at
håndgrebet er blevet en anelse for dybt i forhold til D70/F80
Fuji har også fået lavet en perfekt tommelfingerplads på bagsiden, bedre end
på Nikon'erne.
Desværre er jeg jo nok ude i noget øsnketænkning her.

Men Fuji's virkelige styrke ligger i deres sensorteknologi. De har bare en
lang mere interessant farvegengivelse og så er der højlysene. En Fuji S3 pro
henter 2 blænder mere i højlysene end både Nikon og Canon konkurrenterne i
wide dynamic range. Til gengæld fylder et 6,1 Mp billede hele 25 Mb.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : HKJ

Dato : 06-09-05 05:28

Frodo Nifinger wrote:

> Nikon har altså ikke deres egne sensorer, men køber dem i byen. Mener
> faktisk, at det er en Sony tingest, der sidder i D2X. D70 deler også sensor
> med Pentax IST D1, eller hvad den nu hedder.

Nikon har selv lave LBCAST og de Sony sensorer de bruger har de selv
haft en finger med i udviklingen af.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-09-05 16:37

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Nikon har selv lave LBCAST og de Sony sensorer de bruger har de selv haft
> en finger med i udviklingen af.

Ja rimeligt meget. Pentax Deler heller ikke sensor med D70, Nikon har
eneretten til det der sidder i D70, hvor Pentax IST D1 har en skrabet udgave
af den sensor, som de så ganske vist har købt af Sony.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-09-05 09:54

In article <431cb750$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
> Desuden er Nikon meget sejere navn end noget der minder om et jernrør på et
> piratskib GG

Hvad er sejt ved Nigårn ? Lyder som navnet på en dansk rapper :)

Fra : Jakob

Dato : 06-09-05 10:12

In article <slrndhqma0.2ta.povlhp@ip102.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Hvad er sejt ved Nigårn ? Lyder som navnet på en dansk rapper :)

Ja ja canon er vist noget undervisningsministeren er vild med :0)

Men det er godt at mærkekrigen endelig har fået noget substans :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-09-05 16:38

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ja ja canon er vist noget undervisningsministeren er vild med :0)
>
> Men det er godt at mærkekrigen endelig har fået noget substans :0)

HEH

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-09-05 16:38

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Hvad er sejt ved Nigårn ? Lyder som navnet på en dansk rapper :)

N I K O N

Dobbelt N yeah

Mvh
Simon

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-09-05 20:07

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har fulgt det meget tæt, da jeg virkelig mangler et 'D200', med de
> egenskaber der heldigvis også er ret bastante rygter om.

Ja, snak og løse rygter er der nok af.
Men det er meget forståeligt affødt af frustration.

> Jeg skal bruge det meget til sportsfotografering, hvorfor hurtig
> autofokus, vertikaludløser, lav støj ved høj iso, minimum 5 fps. og en
> rimelig buffer, er vigtige egenskaber som jeg skal bruge hele tiden.

Hvis det skal være Nikon er D2X vel det nærmeste, selvom den ikke er helt i
top med lav støj ved høj iso.

Hvis det måtte Canon er både 20D (dog ikke stor buffer) og 1D MkIIN gode
bud.

> D2X har noget af det, og en masse andet jeg ikke skal bruge.

Det er vel prisen der er problemet - ikke at den kan for meget.

> D2Hs har alle disse egenskaber så godt og vel, men jeg kan ikke leve med
> opløsningen på 4 MPx.

4 M pixel er lidt dårligt og lav støj ved høj ISO er måske heller ikke dens
stærkeste side, selvom den skulle være bedre end D2H.
Men prisen er sådan set rimelig for et godt, hurtigt og solidt kamera.

> Jeg skal lave en masse sportsfotos til posters hele tiden, og en ret stor
> kalender henover efteråret...alt sammen i høj opløsning.

Det giver jo en rimelig klar deadline, og Nikon har flere gange haft et godt
stykke tid mellem annonceringen og til det kan købes.

Nikon D2X er vel din eneste reelle mulighed.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 05-09-05 22:16

> Det er vel prisen der er problemet - ikke at den kan for meget.

Njaa. Det er da prisen i forhold til konkurrencen på markedet og hvad der er
på vej af nye alternativer. Til de penge skal løsningen også være helt
optimal synes jeg. Der skal sælges mange billeder for at betale for det.

> Det giver jo en rimelig klar deadline, og Nikon har flere gange haft et
> godt stykke tid mellem annonceringen og til det kan købes.
> Nikon D2X er vel din eneste reelle mulighed.

Det er netop denne beslutning jeg har forsøgt at holde hen så længe. Da jeg
heller ikke synes det er et helt optimalt valg. Faktisk ville en D2Hs med
8-10 MPx være det optimale for mig. Og ja. Jeg ved godt det ville være en
pendant til 1D-II.

Tak for reaktionen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Anders F

Dato : 05-09-05 23:24

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> Jeg har fulgt det meget tæt, da jeg virkelig mangler et 'D200', med de
> egenskaber der heldigvis også er ret bastante rygter om.

Vi er mange der godt kunne ønske sig at Nikon gjorde sig lidt mere umage for
at matche Canon. Den nye 5D'er ligner det /jeg/ kigger efter... Men det
ville nu være rart at kunne bruge optikkerne både på det gamle analoge hus
og et fremtidigt digitalt =)

> D2X har noget af det, og en masse andet jeg ikke skal bruge.

D2X kunne jeg nok også godt leve med. Men der kan nu altså købes en del
optik for prisforskellen ned til Canon....

> [...] Derfor følger jeg udviklingen meget meget tæt.

Ditto. Med alle de små kameraer Nikon spytter ud pt. må der da også snart
ske noget på "prosumer DSLR" fronten. Fint med D50 og D70s - men jeg er
overbevist om at min 85mm vil have glæde af en 12-16Mpixels

Mvh.
Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-09-05 16:41

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message

> [...]
> ske noget på "prosumer DSLR" fronten. Fint med D50 og D70s - men jeg er
> overbevist om at min 85mm vil have glæde af en 12-16Mpixels

Mon ikke Nikon Lancerer et par kameraer så snart D2x er ved at være kedeligt
at kigge på. Noget lign. D3, D200, D90 og måske et mere. Det kunne være
spændene. D90 kunne være Light prosumer/seriøs amatør og D200 Prosumer og D3
selvfølgelig Pro. Noget i den retning kunne jeg godt tænke mig at se om ikke
alt for lang tid. Det bliver de næsten nød til for at følge med Canon.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-09-05 18:50

> LowePro har den med i specifikationerne til nogle af sine produkter i
> det nye katalog.

Det er en hoax. Det er rettet til af en eller anden tåbe, desværre

/Thomas