Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mere dias-show - efterårsbilleder fra Skar~
Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 22:34

Jeg har siden i går været barnligt glad for at præsentere billeder vha. et
fint lille script der laver et dias-show.

Her er der 13 billeder taget ved Skarresø.

http://www.cliffhanger.dk/dias/2005-09-efteraar/index.htm

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-09-05 22:46

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fint lille script der laver et dias-show.
>
> Her er der 13 billeder taget ved Skarresø.

Hej Palle.

Billederne er som sådan fine nok, og du holder stilen hele vejen igennem.
Alligevel synes jeg det er for tidligt at kalde det efterår, farverne er der
slet ikke endnu, det er mere en summer-feeling over det. Det sagt, så prøv
at tage billederne enten tidligere eller senere på dagen, du får noget meget
bedre lys (og chancen for endnu en kedelig solnedgang ).

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-09-05 10:48

Palle Johansen wrote:
> Jeg har siden i går været barnligt glad for at præsentere billeder
> vha. et fint lille script der laver et dias-show.
>
> Her er der 13 billeder taget ved Skarresø.
>
> http://www.cliffhanger.dk/dias/2005-09-efteraar/index.htm

Diasshows kan være rigtigt spændende. Men jeg synes at du misser
sammenhængen og blot har en række billeder, der vises efter hinanden.
Prøv at tænke i drejebog, når du laver det. Tænk over at du ikke med fordel
viser et motiv, med action i (de lettende ænder) for derefter at vise
nogenlunde samme motiv /uden/ action. Hvorfor skulle jeg som tilskuer være
interesseret i det billede, når jeg lige har set nogenlunde samme billede
med nopgle spændende detaljer.

Og så synes jeg at der er flere af billederne, der ser ud som om de hælder.

Dit startvbillede har en fuldstændigt udbrændt himmel. Det er for så vidt
OK, men ikke når genspejlingen af samme himmel i søen er fyldt med detaljer.

Må jeg anbefale at du prøver at se på Proshow (Gold), der tilføjer en bunke
dynamik til diasshows gennem muligheden for at panorere og zoome på de
enkelte billeder.

I øvrigt er det min erfaring, at man til diasshows skal tænke i showet
allerede, når man tager billederne. Man kan f.eks. have to motiver, man vil
have med. Allerede på optagestedet bør man overveje om man skulle tage et
billede til at binde de to billeder sammen med. Måske skal det billede, der
skal binde sammen ikke nødvendigvis kunne stå som billede i sig selv, men
først og fremmest opfylde behovet for sammenhæng.

Uanset om du er interesseret i Proshow, så prøv at se nogle af de shows, der
ligger på deres hjemmeside. De kan være stærkt inspirerende.

www.photodex.com - se under 'Slide show contest'

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 21:59

> Uanset om du er interesseret i Proshow, så prøv at se nogle af de shows,
> der
> ligger på deres hjemmeside. De kan være stærkt inspirerende.
>
> www.photodex.com - se under 'Slide show contest'

Har kikket lidt på photodex.com - og hvis det er det man er til, kan jeg
bedre forstå kritikken af mine dias-shows...

Jeg kan godt være imponeret over teknikken, men gud fader bevares hvor
bliver resultatet noget popsmart pladder. Det gælder jo nærmest om at have
så meget blink, zoom og roterende effekter på som muligt, med det resultat
at billederne drukner.

Minder lidt om en 16 årig, der lige har lært at lave hjemsider i flash - dem
har jeg set for mange af, til at synes det er fedt.

Hilsen Palle

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-09-05 07:54

Palle Johansen wrote:

> Har kikket lidt på photodex.com - og hvis det er det man er til, kan
> jeg bedre forstå kritikken af mine dias-shows...

Det forstår jeg så til gengæld ikke. Kritikken var meget konkret og handlede
om nogle regulære svagheder: manglende dynamik, hældende horisonter,
manglende sammenhæng.
Har skæve horisonter noget med 'popsmart pladder' at gøre?
Du blev anbefalet siden fordi den måske kunne være til instpiration mht.
sammenhæng og drejebog. Jeg bryder mig heller ikke om alle disse blinkende
tekster, men man skal da være døv og blind, hvis ikke man kan se, at der i
mange af disse shows er arbejdet med en bagved liggende drejebog, der skaber
et godt flow i showet.
/Jeg/ har gennemset dit show en gang til, og kan stadigvæk ikke se, at der
er nogen speciel ide - du kunne for så vidt lige så godt have smidt
billederne op i luften og så vist dem i den rækkefølge, de lander i.
Men lad os se:
1) Overbelyst himmel, detaljer i spejlingen af samme himmel
2) Horisont
3) Horisont
alle totalbilleder - 3 med fugle
4) lettende ænder
5-6) Direkte sammenhæng
7) ligesom 3 bare uden fugl.
8-9) Totaler
10 Total med lidt algesuppe i forgrunden
11 Hvad er det - algerne?
12 Nærbillede af alger
13 total - idyl?

Jeg kan ikke få øje på historien. Ved nærmere eftertanke tror jeg at du
skulle have inkludere nogle detaljer/closeups.

At du ikke kan lide de viste proshows betyder ikke at der ikke er noget at
hente i dem. Inspiration til forskel for plagiat handler om at tage det man
kan bruge og gøre det til sit eget og så droppe resten, IMO.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Palle Johansen

Dato : 06-09-05 10:45

> Jeg kan ikke få øje på historien. Ved nærmere eftertanke tror jeg at du
> skulle have inkludere nogle detaljer/closeups.

Hej Jan.

Min pointe med at lave et dias-show har aldrig været at lave en historie.

Er der regler for at man skal det? Jeg kan da godt se, at det er smart at
bruge et dias-show, hvis det er en samlet historie man vil fortælle. Men jeg
vil bare vise mine billeder af en sø !

Jeg synes da godt man kan lave et dias-show, bare for at vise sine
billeder - uanset sammenhæng. Lidt lige som en gammeldags dias-fremviser
hvor billederne kører i karusen i det uendelige. Billederne bliver vist - se
på dem og nyd det eller lad være.

Det overordnede er, at bliverne bliver vist. Om du så hænger på en væg på en
lang række, eller bliver vist på en skærm et ad gangen, er vel underordnet.
På din egen side bliver billederne jo også bare vist, side om side uden en
større mening eller sammenhæng eller historie. Om billederne så skifter ved
at man manuelt trykker på en knap, eller de skifter automatisk er i min
verden ret ligegyldigt.

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-09-05 12:41

> [...]
> smart at bruge et dias-show, hvis det er en samlet historie man vil
> fortælle. Men jeg vil bare vise mine billeder af en sø !

OK. Og det er helt i orden. Men så vil jeg som tilskuer dog foretrække at se
på billederne i den rækkefølge og i den tid, jeg ønsker.
Diasshowet må IMO altid begrundes i at det er en helhed. Der må være en
årsag til at jeg ikke kan få lov til at se et billede 'færdigt' eller skal
blive ved med at se et billede, jeg allerede har afkodet. Ligesom der må
være en begrundelse for at jeg /skal/ se dem i en bestemt rækkefølge.

> [...]
> dias-fremviser hvor billederne kører i karusen i det uendelige.
> Billederne bliver vist - se på dem og nyd det eller lad være.

Selvfølgeligt kan man det. Men hvorfor skulle man, hvis ikke der er en
sammenhæng. Det er jo noget andet, hvis billederne skal stå og køre til en
messe, i et udstillingsvindue eller lignende. Men på web, hvor folk faktisk
er aktive ifht det, de ser, synes jeg der skal være en grund til at tvinge
rækkefølge og betragtningstid igennem.

> [...]
> historie. Om billederne så skifter ved at man manuelt trykker på en
> knap, eller de skifter automatisk er i min verden ret ligegyldigt.

Ikke i min. Fordi jeg sandsynligvis har andre ønsker til betragtningstid og
at det derfor er et tab, når du tager den frihed fra mig. Et tab, der kan
begrundes i at man vinder noget andet (sammenhæng). Men ellers blot er et
tab.
På min side er billederne jo netop /ikke/ lavet som et show. Og derfor kan
du bruge tid på de billeder, der måtte interessere dig og springe dem over,
der ikke siger dig noget.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 05-09-05 18:12

Hej Palle

On Sun, 4 Sep 2005 23:34:14 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Jeg har siden i går været barnligt glad for at præsentere billeder vha. et
>fint lille script der laver et dias-show.

Jeg forstår din gläde.

Billederne er også fine.

Visby Sverige