Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro+Mellemringe
Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 20:00

Jeg fik lige lyst til at prøve hvor meget mellemringe kunne give på mit
Tamron 90mm macro objektiv.

Begge billeder er i fuld opløsning, fylder omkring 800K og motivet er
MEGET kedeligt, men udemærket til at illusterer hvor meget ringene giver.

Uden mellemringe:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-105.jpg
Kamera er hold lidt på skrå og selv med F/13 er der ikke meget
skarphedsdybde at gøre godt med.

Med 68mm mellemringe:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-102.jpg

Et noget bedre motiv:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-081.jpg

Fra : Pepe

Dato : 04-09-05 22:17

Bra bilder, men...
Jag har också provat med mellanringar, problemet är skärpedjupet.
Det brukar bli lite för kort för att kunna fånga ett helt objekt, en fluga.
Jag använder Micro NIKKOR 105/1:2,8 till macrobilder och är mycket
nöjd med resultatet, det avbildar i skala 1:1 er till 30 cm avstånd.

Pepe

Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 22:23

Pepe wrote:
> Bra bilder, men...

Det er så meget sagt, faktisk er her en bedre udgave af det sidste billede:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-081.jpg

> Jag har också provat med mellanringar, problemet är skärpedjupet.

Skarphedsdybde er et stort problem med dSLR, der er et kompaktkamera
noget bedre.

> Det brukar bli lite för kort för att kunna fånga ett helt objekt, en fluga.
> Jag använder Micro NIKKOR 105/1:2,8 till macrobilder och är mycket
> nöjd med resultatet, det avbildar i skala 1:1 er till 30 cm avstånd.

Billederne er taget håndholdt og med ret dårlig understøttelse af
albuerne. Det var MEGET svært at få fornuftig fokus.

Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 22:25

HKJ wrote:
> Det er så meget sagt, faktisk er her en bedre udgave af det sidste billede:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-081.jpg

Skulle være:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-080.jpg

Fra : Michael

Dato : 04-09-05 23:16

HKJ wrote:

> Skulle være:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-080.jpg

Eddderkoppen står knivskarpt, et flot marobillede.

Mvh.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 05:26

Michael wrote:

> Eddderkoppen står knivskarpt, et flot marobillede.

Tak.
Problemet var at holde kameraet. Jeg tog flere billeder, men fokus
svingede nogle få mm, fordi jeg ikke kunne holde kameraet mere stille.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-05 02:09

HKJ wrote:
> Skulle være:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-080.jpg

Stadig ikke helt nok dybde.. men ellers ser det da ud til at være
skarpt nok.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 05:25

Hans Joergensen wrote:

> Stadig ikke helt nok dybde.. men ellers ser det da ud til at være
> skarpt nok.

Det er svært at få mere dybde med et SLR, billedet er taget med F/16

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-09-05 10:53

HKJ wrote:

> Det er svært at få mere dybde med et SLR, billedet er taget med F/16

Du skal ned på en meget mindre blændeåbning. F/40-F/50 eller noget i den
retning. Jeg mener at objektivet ved 1:1 kan gå helt op på F/65.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-09-05 16:42

> Du skal ned på en meget mindre blændeåbning. F/40-F/50 eller noget i den
> retning. Jeg mener at objektivet ved 1:1 kan gå helt op på F/65.
++++++++++++++++++

Ja jeg plejer også at ligge på mindst 40.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 17:03

Jørgen Nielsen wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

Mit D70 siger F/64

> ++++++++++++++++++
>
> Ja jeg plejer også at ligge på mindst 40.

Jeg skal åbenbart blænde meget mere ned.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-05 11:52

HKJ wrote:
> Det er svært at få mere dybde med et SLR, billedet er taget med F/16

Undskyldninger, dybdeskarpheden er for lille.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 16:28

Hans Joergensen wrote:

> Undskyldninger, dybdeskarpheden er for lille.

Så siger vi det, men det er umuligt at få hele edderkoppen skarp.
Så hvor meget der skal være skarpt er åben for diskussion. Næste gang,
jer ser sådan en fyr, prøver jeg nok med en mindre blænde også.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-05 21:39

HKJ wrote:
> Så siger vi det, men det er umuligt at få hele edderkoppen skarp.
> Så hvor meget der skal være skarpt er åben for diskussion. Næste gang,
> jer ser sådan en fyr, prøver jeg nok med en mindre blænde også.

Øjnene er jo ikke skarpe fx... og det er altså belastende.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 22:00

Hans Joergensen wrote:
> Øjnene er jo ikke skarpe fx... og det er altså belastende.

Hvad er øjene på den?

De store blanke plamager eller de små sorte prikker?

Men jeg håber da at finde sådan en igen og se om jeg kan gøre det bedre.

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 06-09-05 03:59

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er svært at få mere dybde med et SLR, billedet er taget med F/16

Det har intet med SLR at gøre, det er en kombination af blænde, afstand til
motivet og brændviden.

skal man have stor dybde skarphed så gælder følgende:

1. lille blænde
2. kort brændvide, jo længere brændvide jo mindre dybde skarphed.
3. gå længere væk fra motivet

Der er lidt modsatte faktorer her, hvis man går længere væk fra motivet,
skal man bruge en længere brændvide. Tager man en kortere brændvide, som har
størrere dybde skarphed, kan man ikke komme tæt nok på motivet.
Så specielt i macro sammenhæng er det eneste man kan gøre i praksis, at
bruge en lille blænde åbning.

men ellers rimelig godt billede.

Fra : HKJ

Dato : 06-09-05 05:35

Jan Damkjær Dahl wrote:

> Det har intet med SLR at gøre, det er en kombination af blænde, afstand til
> motivet og brændviden.

Det har meget med SLR at gøre.

> skal man have stor dybde skarphed så gælder følgende:

> 2. kort brændvide, jo længere brændvide jo mindre dybde skarphed.

Et kompakt kamera har en lille sensor og bruger derfor meget lille
brændvidde. Det kan sagtens være en faktor 10 kortere end for SLR.

Fra : Stig Linander

Dato : 06-09-05 11:37

> skal man have stor dybde skarphed så gælder følgende:

> 2. kort brændvide, jo længere brændvide jo mindre dybde skarphed.

Det er en udbredt misforståelse, at dybdeskarpheden afhænger af brændvidden.
Den tilsyneladende dybdeskarphed: ja.
Den absolutte dybdeskarphed: nej.

Dybdeskarpheden afhænger kun af forstørrelsen og blænde-tallet!

Se f.eks.: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm
- bl.a. tabellen i afsnittet "Clarification: Focal Length And Depth Of Field"

Det er ligeledes en udbredt misforståelse, at man kan blænde "uendeligt" meget ned for at få større skarphed. Det kan man ikke p.g.a. diffraktion.

Se f.eks.: http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF6.html
- afsnittet "Enter diffraction"

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Søren Haahr

Dato : 06-09-05 17:34

Det her forstår jeg ikke:

Jeg var inde på cambridgeincolour og beregnede dybdeskarpheden for
forskellige kameraer.

Alle på 1 m afstand og blænde 8 og normal brændvidde, dvs. diagonalmål
En lille sensor: 1/1,8" brændvidde 8,94 mm giver 2,53 m
Mellem sensor: 2/3" brændvidde 11,00 mm giver 1,52 m
Stor sensor: 1,6 gange, brændvidde 26,68mm giver 0,475 m
35 mm film, brændvidde 43,26 mm giver 0,275 m

Skullde det ikke give ca. samme dybdeskarpheds område nå alle billeder
bliver forstørret til samme 8*10 tommers billede?

vh
Søren

Fra : Stig Linander

Dato : 06-09-05 19:02

Tue, 6 Sep 2005 18:33:34 +0200, skrev Søren Haahr bl.a. ...

> [...]

> Skullde det ikke give ca. samme dybdeskarpheds område nå alle billeder
> bliver forstørret til samme 8*10 tommers billede?

Nej, dybdeskarpheden er omvendt proportional med sensor/film-diagonalen
- forudsat at spredningskredsen (engelsk: circle of confusion) er
proportional med sensor/film-diagonalen - hvilket er det mest
rimelige.

Når jeg skriver ...

... så er det under forudsætning af at sensor/film-størrelsen (og
spredningskredsen) er konstant.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Søren Haahr

Dato : 06-09-05 20:37

> [...]
> rimelige.
>
> Når jeg skriver ...

> ... så er det under forudsætning af at sensor/film-størrelsen (og
Det er det vel også når billederne forstørres til samme størrelse og man
akcepterer samme skarphed. Han taler om 0,01" i en afstand af en fod.

Hvis ovenstående beregninger er rigtige, skal man med et lomme kamera bruge
blænde 2 for at få ca. samme dybdeskarphed som med blænde 8 på et rigtigt 35
mm film kamera. Forudsætningen er selvfølgelig, at man bruger brændvidder
svarende til et normal objektiv og dermed får samme billedvinkel......

Det kan ikke passe. Det må være sådan: at samme blænde og samme relative
brændvidde gi'r samme dybdeskarphed.

Hans beregninger for 35 mm film passer meget godt med, hvad jeg har lært for
mange år siden: 0,01 tomme svarer til 0,25 mm, billedet er forstørret
lineært 7,51 gange. 0,25 delt med 7,51 gi'r 0,03 mm, som var den
spredningkreds som man kunne/(men ikke mere) acceptere på et 35 mm negativ.
På 6*6 kunne man accepterere 0,02 mm, da det ikke skulle forstørres så meget
for at få samme færdige billede.
Han er helt gal på den! Vælges blænde 5,6 på lomme kameraet og afstanden 2.1
m, er der skarpt fra 1 m til uendeligt. Hvad skal man så bruge
afstandsindstillingen til?

vh
Søren

Fra : Stig Linander

Dato : 06-09-05 21:31

Tue, 6 Sep 2005 21:36:37 +0200, svarede Søren Haahr bl.a. ...

> Det er det vel også når billederne forstørres til samme størrelse
> og man akcepterer samme skarphed.

> Det må være sådan: at samme blænde og samme relative brændvidde
> gi'r samme dybdeskarphed.

Tja - det ville umiddelbart også være det "pæneste".
Men formlerne for billeddannelse siger altså noget andet.

> [...]
> billedet er forstørret lineært 7,51 gange. 0,25 delt med 7,51 gi'r
> 0,03 mm, som var den spredningkreds som man kunne/(men ikke mere)

Hvorfor kan man ikke det mere?
Jeg har lært det som 1/30 mm = ca. det samme som 0,03 mm.

> På 6*6 kunne man accepterere 0,02 mm, da det ikke skulle
> forstørres så meget for at få samme færdige billede.

På 6*6 har jeg lært det som 1/20 mm = 0,05 mm.

Se også Wikipedia ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusion
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Søren Haahr

Dato : 06-09-05 22:20

> Tja - det ville umiddelbart også være det "pæneste".
> Men formlerne for billeddannelse siger altså noget andet.

> På 6*6 har jeg lært det som 1/20 mm = 0,05 mm.
OK, skrive fejl

Jeg gi'r mig, indtil jeg får det checket med mit lommekamera i den virkelige
verden

vh
Søren

Fra : Jan F.

Dato : 07-09-05 07:13

> [...]
> Den tilsyneladende dybdeskarphed: ja.
> Den absolutte dybdeskarphed: nej.
>
> Dybdeskarpheden afhænger kun af forstørrelsen og blænde-tallet!

Fuldstændig enig....

Jan

Fra : waal

Dato : 07-09-05 15:47

> [...]
> Den tilsyneladende dybdeskarphed: ja.
> Den absolutte dybdeskarphed: nej.
>
> Dybdeskarpheden afhænger kun af forstørrelsen og blænde-tallet!

Det er måske lettere at forklare/forstå hvis man tager udgangspunkt i 1:1
med forskellige brændvidder (50/100). Jeg er næppe den eneste der har de
indgraverede skalaer lagret i paratkomputeren, og de er jo netop baseret på
forskellige forstørrelsesgrader men samme optageafstand.

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-09-05 16:37

waal wrote:

> [...]
> har de indgraverede skalaer lagret i paratkomputeren, og de er jo
> netop baseret på forskellige forstørrelsesgrader men samme

Du snakker sort!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 07-09-05 17:32

> Du snakker sort!

Jeg behersker flere fremmedsprog, men ikke sort

mvh
Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-09-05 16:44

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle være:
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/050904-080.jpg
+++++++++++++++

Flot, jeg må også ud at have nogen mellemringe til min tamron Hvor har du
købt dem, og hvad gav du får dem?

Fra : HKJ

Dato : 05-09-05 17:01

Jørgen Nielsen wrote:
> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Flot, jeg må også ud at have nogen mellemringe til min tamron Hvor har du
> købt dem, og hvad gav du får dem?

De kommer fra http://www.technikdirekt.de/
hvor de hedder "Kenko Zwischenringsatz DG N/AF" til 165 euro