Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW problemer
Fra : michael

Dato : 04-09-05 19:47

Når jeg kikker mine billeder i gennem i windows XP,
ser farverne rigtige ud. Hvordan får man billederne
justeret til at se nøjagtigt ud som når man se dem i Microsoft
RAW viewer? Jeg bruger PS elements 3, har også installeret
RAW shooter.

Mvh.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 20:03

michael wrote:
> [...]
> justeret til at se nøjagtigt ud som når man se dem i Microsoft
> RAW viewer? Jeg bruger PS elements 3, har også installeret

Du skal have alt farvekalibreret (Jeg ved ikke om MS raw viewer
understøtter dette).
Der findes diverse produkter på markedet til at gøre dette.

Fra : michael

Dato : 04-09-05 20:40

HKJ wrote:

> Du skal have alt farvekalibreret (Jeg ved ikke om MS raw viewer
> understøtter dette).
> Der findes diverse produkter på markedet til at gøre dette.

Kan Du anbefale nogle produkter?

Mvh.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 20:51

michael wrote:

> Kan Du anbefale nogle produkter?

Nej, men prøv at læse lidt her:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/acd-profile.shtml

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/monitor_profiling.shtml

Fra : michael

Dato : 04-09-05 21:21

HKJ wrote:

> Nej, men prøv at læse lidt her:
>
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/acd-profile.shtml
>
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/monitor_profiling.shtml

Jeg kan efterhånden ikke se fordelen ved at skyde i RAW
Det eneste er ønsker at mine billeder bliver konventeret til Jpg sådan
som man ser det i RAW viewer, det er overkill at hardware farvekalibrere
i mit tilfælde.

Mvh.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 04-09-05 21:25

michael wrote:

> [...]
> Det eneste er ønsker at mine billeder bliver konventeret til Jpg sådan
> som man ser det i RAW viewer, det er overkill at hardware farvekalibrere

Du får ikke bedre farver af at skyde i jpg.

Hvis du bruger Nikon så vil et jpg og et NEF billede på default
indstillinger give nøjagtig samme farver (med Nikon software).

Fordelen med raw er så at du har flere bits at lege med, hvis du vil
justere lys eller farve.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-09-05 21:35

michael skrev:

> Jeg kan efterhånden ikke se fordelen ved at skyde i RAW

Jo, du synes blot ikke at det er umagen værd for dig?

> Det eneste er ønsker at mine billeder bliver konventeret til Jpg sådan
> som man ser det i RAW viewer, det er overkill at hardware farvekalibrere
> i mit tilfælde.

Adobe Gamma gør det nemt og hurtigt at skyde skærmen ind så det du får
printet ud (hjemme eller i byen) ligner.
Har selv været prosessen igennem i denne uge - man sløser ikke så meget
når A3+ papir koster tæt på 20 kr./styk

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : michael

Dato : 04-09-05 22:02

Ole Larsen wrote:

> Jo, du synes blot ikke at det er umagen værd for dig?
Ikke lige i øjeblikket!

> [...]
> printet ud (hjemme eller i byen) ligner.
> Har selv været prosessen igennem i denne uge - man sløser ikke så meget

Jeg vil se nærmere på Adobe Gamma en af de nærmste dage.

Mvh.
Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-09-05 22:30

michael wrote:
> [...]
> Det eneste er ønsker at mine billeder bliver konventeret til Jpg sådan
> som man ser det i RAW viewer, det er overkill at hardware

Som du beskriver det her, så vil jeg også mene, at du ikke rigtig har nogen
grund til at skyde i raw.

Hvis du alligevel bare lader programmet konvertere til jpeg - så er fordelen
ved raw (imho) forsvundet.

Fordelene kommer først, hvis du har lyst til selv at bestemme, hvad der sker
i konverteringen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Michael

Dato : 04-09-05 22:43

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> ved raw (imho) forsvundet.
>
> Fordelene kommer først, hvis du har lyst til selv at bestemme, hvad der sker

I de allerfleste tilfælde er kameraets eksponering ok, men i de tilfælde
hvor eksponeringen er for mørk er det nemt at redde når man bruger RAW.
Det eneste jeg ændre i RAW er skarpheden den sætter jeg op til 100 %,
den kan jeg selvfølgeligvis ændre til sharper i indstillingen på
kameraet.

Mvh.
Michael

Fra : Michael

Dato : 05-09-05 13:01

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> ved raw (imho) forsvundet.
>
> Fordelene kommer først, hvis du har lyst til selv at bestemme, hvad der sker

D50´s og DX2´s hvidbalance er krypteret, man er åbenbart tvunget til at
bruge Nikon´s software, når man bruger RAW. Skyder Nikon sig selv i
foden ved at kryptere hvidbalancen?

http://www.luminous-landscape.com/essays/raw-flaw.shtml

Mvh.
Michael